Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 december 2010, 18:11   #281
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 22.148
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De inwoners van Oost- en West-Vlaanderen mogen zich Vlamingen noemen. En de rest van Nederlandssprekend België kreeg dit etiket opgeplakt, maar mag zich eigenlijk zo niet noemen.
Says who?
__________________
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2010, 18:13   #282
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 22.148
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Omdat de term 'Vlaming' een 'pars pro toto' is.
Fransman is ook een pars pro toto.

Er is niets mis met een pars pro toto, behalve voor zeurkousen die blijven jeremiëren over dingen uit een lang vervlogen verleden.
__________________
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2010, 20:39   #283
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.613
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Om te beginnen raad ik je aan post 98 te lezen. Je zal dan zien wat Vlaamse cultuur niet is. Ik zie wel waar je naartoe wil, je tracht me in de val te lokken omdat cultuur zeer diverse domeinen van onze samenleving omvat én de daarbij horende invullingen.

Je vraag is in feite beledigend. Welke je houding tegenover Vlaanderen ook is, je wordt dagelijks geconfronteerd met onze samenleving, waar cultuur een belangrijk deel van uitmaakt.

Nog nooit gehoord van onze Vlaamse primitieven, de Vlaamse barok-schilderkunst en onze houtbewerkers? Nog nooit onze bouwkunst bewonderd, waarvan de grote markten van Oudenaarde, Brussel, Gent en Brugge treffende voorbeelden zijn? Zeggen de Vlaamse wandtapijten je niks?
Vlaamse bouwkunst zegt me niks. Maaslandse boouwstijl wel.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Maaslandse_renaissance.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Maasgotiek

Vlaamse primitieven zegt me wel iets. Maar is volgens wiki een term die aps sinds begin vorige eeuw gebruikt word voor schilders die werkten rond de Vlaamse steden Gent en Brugge.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vlaamse_Primitieven

Heeft dus niks te maken met de grenzen van het Vlaamse gewest en haar bewoners.
In de streek die men nu Vlaanderen noemt is reeds eeuwenlang een bloeiende cultuur. Maar er is geen eeuwenoude gezamenlijke cultuur die de bevolking onderscheidt van de aangrenzende gebieden.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2010, 22:45   #284
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
suqar_7loe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 mei 2010
Locatie: België
Berichten: 16.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Om te beginnen raad ik je aan post 98 te lezen. Je zal dan zien wat Vlaamse cultuur niet is. Ik zie wel waar je naartoe wil, je tracht me in de val te lokken omdat cultuur zeer diverse domeinen van onze samenleving omvat én de daarbij horende invullingen.

Je vraag is in feite beledigend. Welke je houding tegenover Vlaanderen ook is, je wordt dagelijks geconfronteerd met onze samenleving, waar cultuur een belangrijk deel van uitmaakt.

Nog nooit gehoord van onze Vlaamse primitieven, de Vlaamse barok-schilderkunst en onze houtbewerkers? Nog nooit onze bouwkunst bewonderd, waarvan de grote markten van Oudenaarde, Brussel, Gent en Brugge treffende voorbeelden zijn? Zeggen de Vlaamse wandtapijten je niks?

Ik was onlangs in Zuid-Spanje en Noord-Afrika waar ik geconfronteerd werd met schitterende voorbeelden van de Islam-cultuur, zonder nog te spreken van schrift en wiskunde die onze cultuur onweerlegbaar beïnvloed en geïnspireerd hebben. Ik heb geen moeite dit te erkennen. andersom is schijnbaar wel een probleem.
Nergens heb ik de intentie gehad om u of aan ander te beledigen. Ik hoor vaak van bepaalde forumidioten dat ik en andere allochtonen ons moeten integreren en respect moeten opbrengen voor de vlaamse cultuur. Maar werkelijk, ik zou niet weten wat deze cultuur nu juist inhoudt. Voor de ene is vlaamse cultuur paling en vlaai naar binnen werpen, voor u is het schijnbaar totaal iets anders.

Vlaamse wandtapijten vind ik vaak mooi btw.
__________________
Citaat:
“Bij God, hij is geen echte gelovige voor wiens onheil zijn buren zich niet veilig voelen” (Mohammed vzmh)
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2010, 12:29   #285
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
met binnen de korste keren dezelfde problemen met België omdat de regionale identiteiten (limburgers, brabanders en vlamingen) beginnen te botsen.
nu zijn de vlamingen samen tegen de franstalige bezetter, maar wanneer die bezetter weg is ... daarom zijn er zo weinig mensen voor de onafhankelijkheid van het Nederlandstalige deel van belgiê omdat ze weten dat dezelfde Belgische problemen terug naar boven zullen komen ...
Dat is erg onwaarschijnlijk. Vlamingen delen onder andere dezelfde taal, media, een natie-vormende geschiedenis en vormen een politieke eenheid. Jouw denkfout is dat de ietwat kunstmatige naam 'Vlaanderen' voor het Nederlandssprekende deel van Belgie even kunstmatig is als de kunstmatige staat Belgie.
__________________
VSSE, kijk goed mee:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2010, 12:35   #286
robert t
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 7.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Nergens heb ik de intentie gehad om u of aan ander te beledigen. Ik hoor vaak van bepaalde forumidioten dat ik en andere allochtonen ons moeten integreren en respect moeten opbrengen voor de vlaamse cultuur. Maar werkelijk, ik zou niet weten wat deze cultuur nu juist inhoudt. Voor de ene is vlaamse cultuur paling en vlaai naar binnen werpen, voor u is het schijnbaar totaal iets anders.

Vlaamse wandtapijten vind ik vaak mooi btw.
Okay. Dat jij de Vlaamse cultuur niet echt kent zal geen zinnig mens je kwalijk nemen. Dat jij en andere allochtonen zich moeten integreren en respect opbrengen voor de Vlaamse cultuur is trouwens onzin. Geen enkel redelijk mens vraagt dit. Wel assimilatie, d.w.z. zich aanpassen aan onze wetten, vrijheden én plichten inbegrepen. De meeste allochtonen aanvaarden dit.

Paling en vlaai naar binnen werpen (een merkwaardige term voor eten) behoort tot de eetcultuur, iets wat ik niet onmiddellijk tot cultuur reken.

Tenslotte dit : je waardering van wandtapijten is waarschijnlijk gelegen aan het feit dat de Arabische wereld daar al eeuwenlang mee vertrouwd is. Zo zie je maar dat het bloed kruipt waar het niet gaan kan.

Prettige eindejaarsfeesten gewenst.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2010, 17:33   #287
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 33.198
Standaard

http://en.wikipedia.org/wiki/Culture

Misschien moeten we maar éérst proberen het eens te geraken over wat we nu precies bedoelen met 'cultuur'.

Daarna kunnen we wellicht gemakkelijker/beter/feller/... bekvechten over 'Vlaamse cultuur'.

http://en.wikipedia.org/wiki/Culture_of_Belgium
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE"
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=PGREbC-Q2Do
MAKE RACISTS AFRAID AGAIN
https://www.youtube.com/watch?v=ua-s5ozQjLQ

Laatst gewijzigd door djimi : 26 december 2010 om 17:36.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2010, 19:57   #288
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
De islamcultuur daarentegen kunnen we kort samenvatten, een half bierkaartje is voldoende.
Ja, omdat er niet echt een Islamcultuur is. De Islam kan zich goed aanpassen aan andere culturen, zelfs beter als de Katholieke Kerk.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2010, 22:51   #289
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Verschillende mensen hier, vanuit verschillende politieke strekkingen, vinden dat niet iedereen zich Vlaming mag noemen.

Zo zijn er die vinden dat iedereen die niet voor Vlaamse onafhankelijkheid zijn, zich geen Vlaming mag noemen.

Anderen dan weer vinden dat pakweg moslims zich geen Vlaming mogen noemen.

Nog anderen vinden dat Franstaligen nooit Vlaming mogen genoemd worden.

Voor mij is het simpel: iedereen met de Belgische nationaliteit die in het Vlaams Gewest woont, is een Vlaming, welke taal hij ook spreekt, welk geloof of politieke overtuiging hij ook heeft.

Wat is jullie mening?
De enige voorwaarde is dat iemand zich Vlaming noemt en zich met Vlaanderen identificeert. Niet alle Vlamingen wonen in Vlaanderen. Dat kun je met me eens zijn, toch?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2010, 22:52   #290
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Ja, omdat er niet echt een Islamcultuur is. De Islam kan zich goed aanpassen aan andere culturen, zelfs beter als de Katholieke Kerk.
Dat betwijfel ik ten zeerste. Heel vroeger misschien, ten tijde van de Kruistochten. Maar dat zijn we dacht ik wel voorbij.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2010, 22:57   #291
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
De enige voorwaarde is dat iemand zich Vlaming noemt en zich met Vlaanderen identificeert. Niet alle Vlamingen wonen in Vlaanderen. Dat kun je met me eens zijn, toch?
Jij bent in ieder geval geen Vlaming.
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2010, 22:58   #292
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Jij bent in ieder geval geen Vlaming.
Neen, dat is zo. Doet dat terzake? Of heb je gewoon zin om mensen de kast op te jagen, zelfs op Kerstmis?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2010, 23:09   #293
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.981
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Wat is de vlaamse cultuur dan volgens jou?
Jo Vally!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2010, 23:17   #294
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Neen, dat is zo. Doet dat terzake? Of heb je gewoon zin om mensen de kast op te jagen, zelfs op Kerstmis?
Ik respecteer je katholieke traditie, maar Kerstmis is niet vandaag. Ik zie niet in hoe de nuchtere vaststelling dat je geen Vlaming bent, je op de kast kan jagen. Wat ben je opvliegend vandaag...
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2010, 23:20   #295
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Jo Vally!
Of Eddy Wally?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2010, 23:21   #296
grimbergen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 januari 2009
Berichten: 3.033
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik zou denken dat éénpaspoortachtigen die de Vlaamse cultuur eigen zijn zich Vlaming mogen en kunnen noemen.

Een dubbelpaspoortachtige die naast zijn Marokkaanse eigen-zijn ook nog een belgisch vodje heeft zal zich nooit Vlaming kunnen noemen.
Ze moeten kiezen. Niet langer van 2 walletjes eten.
grimbergen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2010, 23:25   #297
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.981
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Of Eddy Wally?
Ja, ook!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2010, 10:05   #298
robert t
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 7.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Jo Vally!
Ochgottekes toch. Onze brusselse kiekenfretter, wiens muzikale bagage zich wellicht beperkt tot de pareltjes van Le Grand Jojo, tracht de Vlaamse cultuur belachelijk te maken. Moeten we daarmee lachen?
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2010, 10:18   #299
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
met binnen de korste keren dezelfde problemen met België omdat de regionale identiteiten (limburgers, brabanders en vlamingen) beginnen te botsen.
nu zijn de vlamingen samen tegen de franstalige bezetter, maar wanneer die bezetter weg is ... daarom zijn er zo weinig mensen voor de onafhankelijkheid van het Nederlandstalige deel van belgiê omdat ze weten dat dezelfde Belgische problemen terug naar boven zullen komen ...
Wat een onzin. Op mijn werk zit in aan mijn bureau samen met mensen uit Vlaams-Brabant, West-Vlaanderen en Limburg. En wanneer we onderling met elkaar praten, hebben we doorgaans steeds een gemeenschappelijk kader waarover onze gesprekken gaan: dezelfde media, dezelfde algemene interesses, dezelfde maatschappelijke en politieke gebeurtenissen... kortom, het gaat hier over één en dezelfde samenleving. Dat je strijdt voor een Groot-Nederland op basis van verschillende regio's tot daar toe, maar jij zit hier gewoon te zoeken naar verschillen die er niet zijn om je staatkundige droombeeld te doen overeenkomen met een niet-bestaande werkelijkheid.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2010, 10:34   #300
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 22.148
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dat je strijdt voor een Groot-Nederland op basis van verschillende regio's tot daar toe, maar jij zit hier gewoon te zoeken naar verschillen die er niet zijn om je staatkundige droombeeld te doen overeenkomen met een niet-bestaande werkelijkheid.
Het is altijd oppassen voor de belgitude in elk van ons...
__________________
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be