Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 februari 2008, 11:17   #281
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Overigens heb ik de indruk dat sommige vlaamsnationalisten alleen al omwille van de vlaams-waalse tegenstelling, een hekel hebben aan de franse taal.
Dat zou jammer zijn, maar helemaal niet te verbazen.

Zou het kunnen dat sommige Franstaligen (bv in de Rand) een hekel hebben aan het Nederlands om wille van die 'onverdraagzame' Vlamingen?
__________________
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2008, 12:18   #282
Hallebarde
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Locatie: France
Berichten: 2.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Dat wist ik niet, maar zal het nagaan.
Ik had een 'goede opvoeding' en leerde dus goed Frans op't college te Brugge.
Zo weet ik dat enkel Je me lave les mains correct is.
Juist, Je me lave les mains is inderdaad correct Frans, en zal in de literatuur ook aldus gebruikt worden.

Maar in de dagelijkse spreektaal gebruikt men ook Je lave mes mains. Theoretisch is er een nuance qua betekenis, maar het zou ons te ver leiden om dat in detail uit de doeken te doen.

Het ging er mij vooral om aan te geven dat Je me lave mes mains onjuist was.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2008, 12:25   #283
Hallebarde
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Locatie: France
Berichten: 2.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Geachte, ik ben reeds 13 jaar met pensioen, mogelijk is in die tijd de wereld erg veranderd en dan is dat positeif.
Tijdens mijn beroepsleven heb ik 30 jaar de wereld rondgereisd ivm chemische industrie, ook in Franse bedrijven (bv Total, Rhôhne Poulenc, CFP) . Ik heb toen nooit één Franstalige ontmoet die een vreemde taal behoorlijk (dwz zoals ik er 4 spreek) sprak.

Hierbij iets wat ikzelf beleefd heb (hoewel ik niet wil veralgemenen).
We hadden op ons Antwerps studiebureel een Duitse pomp nodig. We vroegen de Luikse vertegenwoordiger langs te komen. De man verstond geen Nl; goed, dan maar Engels, dat verstond hij ook niet; dan maar Frans, geen probleem.
Hij had een folder mee van zijn Duitse firma, in het Duits. Ik moest hem helpen bij de vertaling.

Ik ken persoonlijk een Franse docter met een zeer drukke praktijk en zeer toegewijd. Hij is met een Vlaamse getrouwd die intussen zeer goed Frans spreekt en ook Engelse les geeft in 4 scholen.
Ik heb hem nog nooit een woord in een vreemde taal horen spreken. Ook geen Nl.

Maar, mijn klok loopt achter!?
Let wel, ik heb niet gezegd dat �*lle Fransen nu plots meertalig geworden zijn, nietwaar. Ikzelf kan inderdaad ook menig voorbeeld aanhalen van Fransen - ook in de industrie - die ééntalig Frans zijn.

Maar er is de laatste tien, vijftien jaar toch wel veel veranderd, zéker bij de wat jongeren. De kennis van het Engels is fel verbeterd, en in handel en nijverheid zul je vanaf een zeker niveau niet veel ééntaligen meer tegenkomen.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2008, 12:34   #284
Enter
Parlementslid
 
Enter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 oktober 2006
Berichten: 1.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
verfranst Vlaanderen een verengelst Vlaanderen (denk ik)
Sorry

Mijn eerste taal is Dorpidioots.

Wat Franstaligen betreft die Nederlands WILLEN spreken. Die heb ik onlangs nog ontmoet ivm het werk.
Het was niet perfect, maar wie ben ik om daarover te oordelen. (zie hoger)
__________________
Dit profiel is gedeactiveerd.
Enter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2008, 13:08   #285
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enter Bekijk bericht
Sorry

Mijn eerste taal is Dorpidioots.

Wat Franstaligen betreft die Nederlands WILLEN spreken. Die heb ik onlangs nog ontmoet ivm het werk.
Het was niet perfect, maar wie ben ik om daarover te oordelen. (zie hoger)
Beste, ik wil hier ook niet de moeilijke schoolmeester uithangen.
Iedereen maakt al eens een fout.
We trachten mekaars opvattingen hier bij te sturen, waarom ook niet mekaars foutjes?
__________________
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2008, 13:09   #286
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Let wel, ik heb niet gezegd dat �*lle Fransen nu plots meertalig geworden zijn, nietwaar. Ikzelf kan inderdaad ook menig voorbeeld aanhalen van Fransen - ook in de industrie - die ééntalig Frans zijn.

Maar er is de laatste tien, vijftien jaar toch wel veel veranderd, zéker bij de wat jongeren. De kennis van het Engels is fel verbeterd, en in handel en nijverheid zul je vanaf een zeker niveau niet veel ééntaligen meer tegenkomen.
Dat zal wel juist zijn. Ook Franstaligen leven (meestal) niet meer op de maan.
__________________
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2008, 18:58   #287
straatrue
Minister-President
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 4.614
Standaard

Je me lave les mains zegt mijn Franstalige vrouw.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2008, 20:16   #288
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Geachte, ik ben reeds 13 jaar met pensioen, mogelijk is in die tijd de wereld erg veranderd en dan is dat positeif.
Tijdens mijn beroepsleven heb ik 30 jaar de wereld rondgereisd ivm chemische industrie, ook in Franse bedrijven (bv Total, Rhôhne Poulenc, CFP) . Ik heb toen nooit één Franstalige ontmoet die een vreemde taal behoorlijk (dwz zoals ik er 4 spreek) sprak.

Hierbij iets wat ikzelf beleefd heb (hoewel ik niet wil veralgemenen).
We hadden op ons Antwerps studiebureel een Duitse pomp nodig. We vroegen de Luikse vertegenwoordiger langs te komen. De man verstond geen Nl; goed, dan maar Engels, dat verstond hij ook niet; dan maar Frans, geen probleem.
Hij had een folder mee van zijn Duitse firma, in het Duits. Ik moest hem helpen bij de vertaling.

Ik ken persoonlijk een Franse docter met een zeer drukke praktijk en zeer toegewijd. Hij is met een Vlaamse getrouwd die intussen zeer goed Frans spreekt en ook Engelse les geeft in 4 scholen.
Ik heb hem nog nooit een woord in een vreemde taal horen spreken. Ook geen Nl.

Maar, mijn klok loopt achter!?
Ik moet er nog iets aan toevoegen.
Die Vlaamse echtgenote is een verpleegster opgegroeid in Antwerpen, dus geen lerares, regentaat of licentiaat Engels. Gewoon wat Engels opgepikt op school en daarbuiten.
En toch geeft die nu sinds 2 jaar les Engels in 4 scholen in de buurt van Parijs (op 50 km). Daar is maar één uitleg mogelijk: er zijn geen opgeleide leerkrachten Engels beschikbaar.
zoiets is in Vl onmogelijk
__________________
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2008, 20:18   #289
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Je me lave les mains zegt mijn Franstalige vrouw.
Een 'blokker' die frans kent! De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
__________________
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2008, 20:26   #290
straatrue
Minister-President
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 4.614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Ik moet er nog iets aan toevoegen.
Die Vlaamse echtgenote is een verpleegster opgegroeid in Antwerpen, dus geen lerares, regentaat of licentiaat Engels. Gewoon wat Engels opgepikt op school en daarbuiten.
En toch geeft die nu sinds 2 jaar les Engels in 4 scholen in de buurt van Parijs (op 50 km). Daar is maar één uitleg mogelijk: er zijn geen opgeleide leerkrachten Engels beschikbaar.
zoiets is in Vl onmogelijk
Iedereen die behoorlijk Engels kent, heeft misschien een goed betaalde job in de privésector gevonden.
In VL ben ik geen uitzondering wanneer je EN spreekt. In Frankrijk zijn er natuurlijk nog altijd minder Engelstaligen.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2008, 20:28   #291
straatrue
Minister-President
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 4.614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Je me lave les mains zegt mijn Franstalige vrouw.
Volgens mijn dochter zou het idee zijn dat iedereen weet dat je je eigen handen wast (wegens je me lave...)
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2008, 20:40   #292
Hallebarde
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Locatie: France
Berichten: 2.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Ik moet er nog iets aan toevoegen.
Die Vlaamse echtgenote is een verpleegster opgegroeid in Antwerpen, dus geen lerares, regentaat of licentiaat Engels. Gewoon wat Engels opgepikt op school en daarbuiten.
En toch geeft die nu sinds 2 jaar les Engels in 4 scholen in de buurt van Parijs (op 50 km). Daar is maar één uitleg mogelijk: er zijn geen opgeleide leerkrachten Engels beschikbaar.zoiets is in Vl onmogelijk
U onderschat de kwaliteit van het onderwijs in Frankrijk, Luc Broes.

Uw verpleegster-voorbeeld kan wel juist zijn (in buitenschoolse opleidingen, bijvoorbeeld), maar u gaat uitermate kort door de bocht als u het veralgemeent naar het ganse talenonderwijs.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2008, 20:48   #293
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
U onderschat de kwaliteit van het onderwijs in Frankrijk, Luc Broes.

Uw verpleegster-voorbeeld kan wel juist zijn (in buitenschoolse opleidingen, bijvoorbeeld), maar u gaat uitermate kort door de bocht als u het veralgemeent naar het ganse talenonderwijs.
Ik onderschat niets, ik geef enkel concrete feiten waarvan ik absoluut zeker ben. Die verpleegster (die ik zeer goed ken) had geen buitenschoolse opleiding Engels, en geeft les Engels in officiële scholen.
Als je meer bijzonderheden wil bv aantal lesuren, ouderdom leerlingen enz, dan kan ik die trachten te bekomen.

Ik oordeel ook niet over de kwaliteit van het (algemeen) onderwijs in Frankrijk omdat ik daar verder geen gegevens over heb. Ik veralgemeen dus niet. Of denk je dat ik zo dom ben plezier te scheppen in minderwaardig Fr onderwijs?
Weet jij hoe internationaal onderzoek oordeelde?
__________________

Laatst gewijzigd door luc broes : 9 februari 2008 om 20:53.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2008, 20:56   #294
Hallebarde
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Locatie: France
Berichten: 2.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Ik onderschat niets, ik geef enkel concrete feiten waarvan ik absoluut zeker ben. Die verpleegster (die ik zeer goed ken) had geen buitenschoolse opleiding Engels, en geeft les Engels in officiële scholen.
Als je meer bijzonderheden wil bv aantal lesuren, ouderdom leerlingen enz, dan kan ik die trachten te bekomen.
Meer bijzonderheden ? Wel neen, ik geloof u op uw woord.

Maar vindt u werkelijk dat u dit éne voorbeeld kunt veralgemenen, en dat u derhalve kunt stellen dat er in Frankrijk geen of onvoldoende bekwame leraars cq. docenten Engels te vinden zijn ?

Als u dat inderdaad zou vinden, vergist u zich.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2008, 21:09   #295
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Meer bijzonderheden ? Wel neen, ik geloof u op uw woord.

Maar vindt u werkelijk dat u dit éne voorbeeld kunt veralgemenen, en dat u derhalve kunt stellen dat er in Frankrijk geen of onvoldoende bekwame leraars cq. docenten Engels te vinden zijn ?

Als u dat inderdaad zou vinden, vergist u zich.
Is het in Vlaanderen mogelijk twee jaar les te geven in meerdere scholen zonder betreffend diploma? Ik denk het niet.

Ik ken een Russische voortreffelijke hardwerkende doktores die werkzaam was als verpleegster in een bejaardenhuis. Ze kreeg verbod, moest eerst hier de studies van verpleegster beëindigen (wat ze dan ook vlot deed) vooraleer ze verder mocht werken. De overheid was zo verstandig om haar gedurende die tijd te betalen.

Nogmaals dat ene voorval in Frankrijk wil ik zeker niet veralgemenen. Maar het helemaal 'wegdenken is ook niet juist.

In Wallonië zijn er geen leraars beschikbaar die voldoende Nl kennen om les te geven.
Zijn er in Fr voldoende leraars Engels? Sta me toe te twijfelen.
__________________
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2008, 21:46   #296
Hallebarde
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Locatie: France
Berichten: 2.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
...Zijn er in Fr voldoende leraars Engels? Sta me toe te twijfelen.
Wie ben ik om u wat dan ook toe te staan of te verbieden, Luc ?

U hebt uw mening, en dat is OK.

Ik ben echt niet goed geplaatst om hier met statistieken voor de dag te komen inzake het al dan niet voldoende aantal leraars Engels in Frankrijk of waar dan ook, dus dat ga ik niet doen.

Bovendien, en al woon ik reeds 26 jaar diep in Frankrijk, is het niet aan mij om het Frans onderwijssysteem hier op dit forum te verdedigen.

Ik kan u enkel uit persoonlijke ervaring zeggen dat de kwaliteit van het talenonderwijs in Frankrijk, minstens voor wat de laatste 10 �* 15 jaar betreft, in niets moet onderdoen voor de norm die elders wordt gehanteerd, en dat het resultaat ervan duidelijk merkbaar is bij de in handel en nijverheid werkende "jongeren".

U bent volkomen vrij dit al dan niet voor waar aan te nemen, maar hoe dan ook : het resultaat op het terrein is wat het is.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2008, 22:11   #297
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Wie ben ik om u wat dan ook toe te staan of te verbieden, Luc ?

U hebt uw mening, en dat is OK.

Ik ben echt niet goed geplaatst om hier met statistieken voor de dag te komen inzake het al dan niet voldoende aantal leraars Engels in Frankrijk of waar dan ook, dus dat ga ik niet doen.

Bovendien, en al woon ik reeds 26 jaar diep in Frankrijk, is het niet aan mij om het Frans onderwijssysteem hier op dit forum te verdedigen.

Ik kan u enkel uit persoonlijke ervaring zeggen dat de kwaliteit van het talenonderwijs in Frankrijk, minstens voor wat de laatste 10 �* 15 jaar betreft, in niets moet onderdoen voor de norm die elders wordt gehanteerd, en dat het resultaat ervan duidelijk merkbaar is bij de in handel en nijverheid werkende "jongeren".

U bent volkomen vrij dit al dan niet voor waar aan te nemen, maar hoe dan ook : het resultaat op het terrein is wat het is.
Prachtig, dat is goed nieuws!
__________________
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be