Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 maart 2009, 16:12   #281
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

De Laatste Belg,

Ik zal op je post terugkomen wanneer mijn hersenen in een betere conditie zijn.

(ik ben maar een domme jongen, en moet piekfijn afgesteld zijn om dingen te vatten. Als ik iets te vettig eet of een beetje ziek ben, begrijp ik soms mijn eigen redeneringen niet)
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2009, 16:34   #282
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
De Laatste Belg,

Ik zal op je post terugkomen wanneer mijn hersenen in een betere conditie zijn.

(ik ben maar een domme jongen, en moet piekfijn afgesteld zijn om dingen te vatten. Als ik iets te vettig eet of een beetje ziek ben, begrijp ik soms mijn eigen redeneringen niet)
Geen filosofie gestudeerd? Lijkt me nochtans iets voor jou.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2009, 16:45   #283
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Geen filosofie gestudeerd? Lijkt me nochtans iets voor jou.
Filosofie is een vrijetijdsbesteding. Het lijkt mij nutteloos om het te studeren.

Ik zou zelfs durven zeggen dat wiskunde filosofie is met de zever eruit gefilterd

Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 4 maart 2009 om 16:47.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2009, 16:57   #284
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Ik denk dat 'toeval' eigen is aan onze manier van meten en berekenen. En de kans op toeval zal verhogen naar mate we beter rekenen en meten precies omdat we behalve de uitkomst ook de verzameling aan mogelijke oplossingen beïnvloeden. Toeval is dus een onafwendbaar bijprodukt van wetenschap.
Wetenschap verengen tot meten en berekenen en (het ruime begrip) toeval in dat keurslijf wringen lijkt me een onafwendbaar bijproduct van verkeerd begrip.
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2009, 17:09   #285
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Filosofie is een vrijetijdsbesteding. Het lijkt mij nutteloos om het te studeren.

Ik zou zelfs durven zeggen dat wiskunde filosofie is met de zever eruit gefilterd
Zo is de filosofie (Protagoras e.d.) ook begonnen; een natuurwetenschappelijke stroming. Maar tegenwoordig houdt het zich ook met andere dingen bezig, zoals ethiek.

Ik ben zelf erg slecht in het 'vatten' van wiskunde, maar ik kan begrijpen dat het voor veel mensen interessant is.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2009, 17:23   #286
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Zo is de filosofie (Protagoras e.d.) ook begonnen; een natuurwetenschappelijke stroming. Maar tegenwoordig houdt het zich ook met andere dingen bezig, zoals ethiek.

Ik ben zelf erg slecht in het 'vatten' van wiskunde, maar ik kan begrijpen dat het voor veel mensen interessant is.
Ethiek bestaat niet.

Gedurfde uitspraak, ja. Maar het enige wat men in ethiek doet is axioma's vastleggen volgens gevoel (doden is fout), en daaruit verderbouwen.

Men zou hetzelfde kunnen zeggen over wiskunde. Maar ethiek bouwt geen bruggen.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2009, 19:28   #287
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 15.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Zo zit het niet in elkaar. Het is eigenlijk heel simpel.

Je hebt theïsten: Zij geloven dat de aarde in één keer is gefabriceerd, door God.
Je hebt deïsten: Zij geloven dat God alle materie heeft ontworpen en doen ontstaan en zich er vervolgens niet meer mee bemoeide.
Je hebt atheïsten: Zij geloven dat de levenskracht langzaam van het uiterste simpele, gradueel tot zeer complex is ontwikkeld.

Geen enkele van de drie weet te vertellen waar de levenskracht vandaan komt. We komen telkens weer uit op 'de Idee' van Plato.
Hetgeen ik in rood heb aangeduid is perfect verenigbaar met hetgeen ik in groen heb aangeduid.

Met andere woorden, uw indeling klopt niet.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Eigen is het technisch gezien geen evangeliseren, want Dawkins prijst geen boek aan, noch probeert hij mensen te overtuigen met dreigingen zoals 'eeuwig branden in de hel'.
't Is maar hoe je het bekijkt, het eerste dat je op 's mans website ziet is reclame voor zijn - jawel - boek.
__________________
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2009, 19:35   #288
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Hetgeen ik in rood heb aangeduid is perfect verenigbaar met hetgeen ik in groen heb aangeduid.

Met andere woorden, uw indeling klopt niet.
Zoals Veerle zei, geloven gelovigen meestal in Intelligent design.
Citaat:
't Is maar hoe je het bekijkt, het eerste dat je op 's mans website ziet is reclame voor zijn - jawel - boek.
Ah jawel, maar het enige wat zijn boek doet is godsbewijzen ontkrachten. Hij stelt daar geen andere (gods-)bewijzen tegenover.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 4 maart 2009 om 19:36.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2009, 19:41   #289
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 15.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Zoals Veerle zei, geloven gelovigen meestal in Intelligent design.
ID en theïstische evolutie (dat ik dus aanhang) hebben niets met elkaar te maken. Het eerste is pseudo-wetenschap, het tweede is een geloofsovertuiging die de evolutieleer aanvaardt en niet de pretentie heeft te denken dat ze in biologielessen thuishoort. Dit geheel terzijde.
__________________
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 4 maart 2009 om 19:42.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2009, 19:44   #290
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
ID en theïstische evolutie (dat ik dus aanhang) hebben niets met elkaar te maken. Het eerste is pseudo-wetenschap, het tweede is een geloofsovertuiging die de evolutieleer aanvaardt en niet de pretentie heeft te denken dat ze in biologielessen thuishoort. Dit geheel terzijde.
Zo lang ze niet komen beweren dat ik een ontwerp ben, dat ik geschapen ben, of axiomakes neerzetten zoals mevrouw de bekeerlinge hier doet, heb ik er niet heel veel problemen mee.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2009, 20:01   #291
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Veerle Bekijk bericht
Forumreglement heb ik zeer aandachtig gelezen. Ik moet niet lezen wat ik niet wil, en ik moet niet reageren op wat ik niet wil. Heb ik gelijk of heb ik gelijk ?
U zou beter de posts wat lezen ipv het forumreglement, maar kom, ivm met uw non-reactie heeft u het gelijk aan uw kant, wsl iets om trots op te zijn.
Echter, gezien u voor uw keuze geen enkele reden opgeeft, hoeft ook niet hoor, kan ik alleen maar vermoeden dat u _ surpriiise!!! _ geen argumenten heeft.
De rest van de draad bevestigd dit alleen maar.

Soit, het ga u verder goed, Veerle.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2009, 20:54   #292
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
ID en theïstische evolutie (dat ik dus aanhang) hebben niets met elkaar te maken. Het eerste is pseudo-wetenschap, het tweede is een geloofsovertuiging die de evolutieleer aanvaardt en niet de pretentie heeft te denken dat ze in biologielessen thuishoort. Dit geheel terzijde.
Dat is een mogelijk standpunt omdat het scheidt wat moet gescheiden blijven.

Er is wél een hic: wanneer de evolutieleer aanvaardt wordt (en een zinnig mens kan niet anders), dan is het vanzelfsprekend dat ze - bij uitstek - wél in de biologielessen thuishoort.

Wanneer dat niet zo zou zijn - en dat schijnt te blijken uit de quote - dan zou theïstische evolutie gewoon een spelen met woorden zijn met misbruik van het woord 'evolutie' in de gangbare betekenis van het woord.
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2009, 21:37   #293
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
ID en theïstische evolutie (dat ik dus aanhang) hebben niets met elkaar te maken. Het eerste is pseudo-wetenschap, het tweede is een geloofsovertuiging die de evolutieleer aanvaardt en niet de pretentie heeft te denken dat ze in biologielessen thuishoort. Dit geheel terzijde.
U vindt de herkomst van het universum dus geen wetenschappelijke vraag?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2009, 22:02   #294
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

.

Laatst gewijzigd door Sjaax : 4 maart 2009 om 22:07.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2009, 22:05   #295
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
ID en theïstische evolutie (dat ik dus aanhang) hebben niets met elkaar te maken. Het eerste is pseudo-wetenschap, het tweede is een geloofsovertuiging die de evolutieleer aanvaardt en niet de pretentie heeft te denken dat ze in biologielessen thuishoort. Dit geheel terzijde.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Er is wél een hic: wanneer de evolutieleer aanvaardt wordt (en een zinnig mens kan niet anders), dan is het vanzelfsprekend dat ze - bij uitstek - wél in de biologielessen thuishoort.

Wanneer dat niet zo zou zijn - en dat schijnt te blijken uit de quote - dan zou theïstische evolutie gewoon een spelen met woorden zijn met misbruik van het woord 'evolutie' in de gangbare betekenis van het woord.
Volgens mij zegt Geert dat theïstische evolutie een geloof is. En een geloof hoort niet in de biologielessen thuis. Net zoals ID niet in de biologielessen thuishoort.
Daarentegen hoort de gewone evolutieleer wel in de biologielessen thuis. Het zou zot zijn als dat niet zo was.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2009, 22:09   #296
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

In dat geval zou de de 'theïstische evolutie' niets met de evolutieleer te maken hebben en gewoon een andere naam zijn voor of een variante van 'intelligent design'. Wat dan verwijst naar de laatste paragraaf in mijn posting.
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2009, 22:17   #297
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.772
Standaard

Nog voor den Beginne was er de Droom, en de Droom droomde Zichzelf, en Alles was in de Droom, en buiten de Droom was er Niets.

En toen werd de Droom zich bewust van dat Niets dat buiten de Droom was, en de Droom droomde een Vraagteken: ?

En toen ontplofte de Droom, en nu zitten Wij hier, met de Gebakken Peren.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg

Laatst gewijzigd door djimi : 4 maart 2009 om 22:18.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2009, 22:27   #298
the_dude
Eur. Commissievoorzitter
 
the_dude's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
Standaard

ik heb wel nog suiker gedroomd, voor bij de peren.
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming
nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën
hebben die niet.''
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2009, 22:44   #299
Visjnu
Minister
 
Visjnu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2006
Berichten: 3.822
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht

Wanneer dat niet zo zou zijn - en dat schijnt te blijken uit de quote - dan zou theïstische evolutie gewoon een spelen met woorden zijn met misbruik van het woord 'evolutie' in de gangbare betekenis van het woord.
Volgens mij bedoelt Geert dit eerder zo:

Citaat:
het tweede (=theistische evolutie) is een geloofsovertuiging die de evolutieleer aanvaardt en niet de pretentie heeft te denken dat ze (=theistische evolutie) in biologielessen thuishoort
Zelf kan ik mij daar ook in vinden.
__________________
sin otra luz y guía
sino la que en el corazón ardía.

Laatst gewijzigd door Visjnu : 4 maart 2009 om 22:45.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2009, 23:12   #300
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Zelf kan ik mij daar ook in vinden.
Maar vinden in wat?

Indien theïstische evolutie zou veronderstellen dat een god niet alleen de evolutie in gang heeft gezet (wat ik als atheïst een aanvaardbaar gegeven kan vinden voor een gelovige) maar ook die evolutie aktief zou gestuurd hebben dan zie ik toch grote wetenschappelijke, filosofische en zelfs theologische bezwaren en vind ik de link naar 'evolutie' omdat dat niets meer met de evolutieleer te maken heeft maar eerder een 'slimme' variant is op de variant 'intelligent design' van het aloude creationisme. En wanneer het dat niet zou zijn - ik kende de term theïstische evolutie tot hiertoe niet - dan zie ik geen enkele toegevoegde waarde van dat theïsme aan de evolutieleer.

Een rond de pot draaien om de niet meer te verwerpen evolutieleer toch niet echt te aanvaarden. Oftewel het blijven lezen van oude boeken als échte openbaringen.Oftewel het mengen van geloof en wetenschap in plaats van ze naast elkaar te laten staan zoals het hoort.
__________________
Fortuna favet fortibus

Laatst gewijzigd door JeeBee : 4 maart 2009 om 23:13.
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be