Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 18 mei 2008, 16:04   #281
morgen
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Vandaag 2 verhalen op HLN, jongeman slaat agenten in Beveren, jongeren gaan agenten te lijf in Luik. Wat is de kans dat ze Jan, Pieter of Pol noemen?
Euhm als bvbv % jan het aantal jongeren (in %) in België is dat Jan heet dan is de kans:

(1x% Jan + 1x%Piet + 1x%Pol) gedeeld door (%Niet Piet Jan of Pol)

Zoiets, niet?

Laatst gewijzigd door morgen : 18 mei 2008 om 16:05.
morgen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2008, 17:11   #282
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morgen Bekijk bericht
Ik wil nu geen spelbreker zijn, maar de Bijbel was echt wel eerst. Wat wil zeggen dat degene die de Koran geschreven heeft zich voor een aantal verhalen op de Bijbel heeft gebaseerd. De Bijbel een vervormde versie van de Koran noemen is dus niet helemaal juist denk ik. Ik wil de Koran niet beledigen ofzo, maar zo zie ik het als ongelovige nu eenmaal.
Historisch gezien hebt U volledig gelijk Morgen.
De Torah was de eerste van die monotheïstische boeken, en is een belangrijk deel(indien niet alles) van het oude testament. En het moet ouder zijn dan 1200 voor Christus.
De Koran, dat boekje is met moeite in de 7de eeuw na christus gedicteerd door de aartsengel gabriël naar de woorden van Allah, aan de ongeletterde profeet Moham
med.

Citaat:
Een gescheiden vrouw kan toch ook gemeenschap gehad hebben voor haar eerste huwelijk?
Wie of wat bepaald dat 2(of meer) mensen eigenlijk in het echt verbonden zijn?

Citaat:
Ik snap niet waarom alles zo rond seks moet draaien. Ok, je moet niet met iedereen die je tegenkomt naar bed gaan ofzo. Maar om daar zo geobsedeerd mee bezig te zijn, maagd blijven om maagd te blijven, uzelf overdreven bedekken etc etc. Dat is toch echt niet gezond, seks is normaal/ natuurlijk.
Maagd blijven en sex hebben kan perfect samen. Fellatio, masturbatie(zonder vingers/voorwerpen naar binnen te schuiven) en sodomie zijn vormen van sex die een vrouw maagd laten blijven hoor. Ook het "spelen aan de voordeur" is een optie, maar daar zijn al gevallen mee opgetekend van maagdelijke zwangerschap.(Iemand een Maria, vrouw van Jozef?)
Maar hoe bepaal je hoe een man maagd kan blijven tot het huwelijk? 't is niet alsof die bloed bij zijn eerste keer.
(en ook bij vrouwen moet dat niet, een maagdenvliesje kan al scheuren bij een turnoefening- wat de verklaring vormt voor de heisa die soms gemaakt word rond lichamelijke opvoeding op school)

Citaat:
Dit vind ik eerlijk gezegd een erg kortzichtige redenering. Een vrouw hoeft echt niet op bevel van haar man naar de supermarkt te gaan om dit of dat wel of niet te halen. Of naar haar kleerkast te lopen om dit of dat aan te trekken.
Citaat:
Natuurlijk kan een moslima wel beïnvloed worden door haar niet-moslimman, maar volgens mij enkel als ze niet genoeg karaktert heeft om voor haar eigen geloof op te komen, of haar geloof gewoon niet diep genoeg zit.
Vrouwen zijn in de islam bekeken als moeders voor zonen. Die moeders moet je beschermen tegen andere hitsige plunderaars. Ken jezelf zei Mohammed ,toen ie die regels uitvaardigde in naam van het vliegende spaghettimonster onder andere naam.

Citaat:
Maar een moslimman kan toch even goed beïnvloed worden door zijn niet-moslimvriendin/ vrouw? (tenzij je er van uitgaat dat de vrouw bevelen van haar man opvolgt, waar ik niet van uit ga.)
Ga er maar van uit dat een vrouw of moslima word, of slavin. Dat is de weg van de Koran.

Citaat:
Conclusie: er wordt met 2 maten gemeten net omdat men er van uit gaat dat de man meer te zeggen heeft in het huwelijk (dus onderdrukking of op zen minst ongelijkheid tussen man en vrouw). (dat is i.i.g. wat ik uit u tekst kan afleiden)
Wees er maar zeker van, tot 60 jaar geleden was het ook hier normaal dat een vrouw een 2de rangs burger was (stemrecht voor vrouwen kwam pas in 1948 in België). De Islam als politiek systeem is maar 700 jaar achter op ons.... Ik hoop dat uw vriend moderner is dan zijn geloof.
Oud 18 mei 2008, 17:12   #283
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door undiscovered Bekijk bericht
Nee want ik had het nog niet gedaan.

En wie heeft daar genoeg van, vertel dat maar eens aan mij en anders richt een politieke partij op

Ik denk niet dat je meer als een zetel kan krijgen.
In België bestaat die reeds, en die krijgen een miljoen stemmen...Eén stem op vier = 25 % van de stemmers. Begint te tellen, nee ?
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2008, 17:15   #284
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik verzoek jou eens met feiten en bronnen aan te komen.
Neem gewoon de moeite eens een geschiedenisboek open te trekken, dat het heeft over de voorouders van de mensen in wiens land u nu "te gast" bent (= die u huisvesten, te eten geven, en hun scholen tot beschikking van uw kroost stellen)...Maar dat zal wel te veel gevraagd zijn zeker ? Te moeilijk ? Te vermoeiend ?
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2008, 17:21   #285
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forumspook Bekijk bericht
Neem gewoon de moeite eens een geschiedenisboek open te trekken, dat het heeft over de voorouders van de mensen in wiens land u nu "te gast" bent (= die u huisvesten, te eten geven, en hun scholen tot beschikking van uw kroost stellen)...Maar dat zal wel te veel gevraagd zijn zeker ? Te moeilijk ? Te vermoeiend ?
Neen, de geschiedenis staat in de Koran, en al de rest zijn leugens.
Oud 18 mei 2008, 19:11   #286
morgen
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
De Torah was de eerste van die monotheïstische boeken, en is een belangrijk deel(indien niet alles) van het oude testament. En het moet ouder zijn dan 1200 voor Christus.
De Koran, dat boekje is met moeite in de 7de eeuw na christus gedicteerd door de aartsengel gabriël naar de woorden van Allah, aan de ongeletterde profeet Moham
med.
Ik vraag me af waneer de overgrote meerderheid van de mensen deze boeken eens gaat zien voor wat ze zijn (nl. boeken).

Zelf heel verstandige mensen lijken niet zonder hun geloof te kunnen. Bij ons zullen de kerken nu niet direct terug vollopen (of er moest een oorlog komen of een ramp gebeuren). Nuja, mij niet gelaten hoor. 'You can believe in stones, as long as you don't throw them at me.'

Citaat:

Maagd blijven en sex hebben kan perfect samen. Fellatio, masturbatie(zonder vingers/voorwerpen naar binnen te schuiven) en sodomie zijn vormen van sex die een vrouw maagd laten blijven hoor. Ook het "spelen aan de voordeur" is een optie, maar daar zijn al gevallen mee opgetekend van maagdelijke zwangerschap.(Iemand een Maria, vrouw van Jozef?)
Maar hoe bepaal je hoe een man maagd kan blijven tot het huwelijk? 't is niet alsof die bloed bij zijn eerste keer.
(en ook bij vrouwen moet dat niet, een maagdenvliesje kan al scheuren bij een turnoefening- wat de verklaring vormt voor de heisa die soms gemaakt word rond lichamelijke opvoeding op school)
Ja ok dat is allemaal wel waar enzo. Maar ik denk toch dat ouders die willen dat hun dochter maagd blijft niet echt blij zouden zijn als ze wisten dat zij die 'andere dingen' deed. Ook al is ze dat technisch nog maagd.

Citaat:
Vrouwen zijn in de islam bekeken als moeders voor zonen. Die moeders moet je beschermen tegen andere hitsige plunderaars. Ken jezelf zei Mohammed ,toen ie die regels uitvaardigde in naam van het vliegende spaghettimonster onder andere naam.
Die redenering vindt een beetje modern moslim echt wel voorbijgestreefd. Maar zonen hoger plaatsen dan dochters gebeurt wel vaker (bvb. china, afrikaanse landen, zelfs in het jodendom).

Citaat:
Ga er maar van uit dat een vrouw of moslima word, of slavin. Dat is de weg van de Koran.
Daar ga ik niet van uit.

Citaat:
Wees er maar zeker van, tot 60 jaar geleden was het ook hier normaal dat een vrouw een 2de rangs burger was (stemrecht voor vrouwen kwam pas in 1948 in België). De Islam als politiek systeem is maar 700 jaar achter op ons.... Ik hoop dat uw vriend moderner is dan zijn geloof.
Ik snap niet waar jij plots die 700 jaar vandaan haalt. Bovendien het is niet helemaal eerlijk om de wereld op die manier te bekijken 'ze staan zo ver achter op ons'. Dat komt nogal egocentrisch over. Je kunt culturen niet zomaar vergelijken met een Westerse maatstaf en je kijkt bovendien enkel naar de laatste eeuwen, terwijl de mens tientalle duizenden jaren geleden ontstaan is. Waar wij zogenaamd 'staan' en waar zij 'staan' is echt heel toevallig. Wiens schuld is het dat sommige dingen aan de Islam en/ of aan de cultuur daarrond 'fout' zijn? Hoe komt het dat onze manier van denken toevallig gegroeid is zoals ze gegroeid is en dat die soms moeilijk verenigbaar is met 'hun' manier van denken. Er spelen zoveel psychologische, sociologische, economische, politieke, etc etc factoren mee dat simplistische uitspraken als hierboven echt wel eerder leeg zijn.
Oud 18 mei 2008, 20:36   #287
undiscovered
Gouverneur

undiscovered's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb mijn mogelijkheden der geest. En geen enkel scenario dat ik me kan bedenken geeft me een goed gevoel als het op 2 van de 3 monotheïstische godsdiensten aankomt. En de derde- en oudste- geeft me alleen een neutraal gevoel (misschien omdat ze niet bekeren)
Dat is voor mij niet zo erg belangrijk wat jij vindt.

Maar die drie godsdiensten spreken mij wel erg aan. en daarom heb ik gekozen voor de Islam omdat alle profeten in de koran voorkomen.

Citaat:
Om het grof te zeggen, ik vergelijk het niet met een koekje, maar met een mixer, en ik hoef mijn tere delen niet in een mixer te steken om te weten dat het pijn zou doen.
vergelijk het maar toch andersom.

Citaat:
Da's niet moeilijk he. Een zo'n gewelddadige religie die de "bekeerlingen" de keuze geeft tot totale onderwerping of een enkeltje hel. Zo deden de christenen het ook in de middeleeuwen.
Nee die manipuleerde de mensen doormiddel van aflaatbriefjes

Kijk of je gelooft erin of niet. en ik geloof in de hemel en in de hel.

jij toch niet? dus waar maak jij je zorgen om?

Citaat:
Escuseer, de stront spetterde in het rond op het moment de Amerikanen niet genoeg hulp gaven aan de Shah van Perzië. (niet dat die decadente kontendraaier het waard was, maar wat we kregen was van de goot recht in de septische put)
Bim Salabim 1 Ayatollah Khomeini als baas. Een paar jaar later hadden Iran en Irak mot over een geschil over wat grond en olie, maar onder mom van een religieus dispuut. En ja, de westerse wereld heeft er een vuil spel in gespeeld. Oorlog is kassa kassa nietwaar?
En toch Maddox heeft geen ene Islamitische land een westerse land aangevallen, maar andersom wel. Dat moet jij toch weten

Citaat:
Gewoon dat feit is al tegen de Koran in.
Maar het Arabische spreekwoord geeft al aan waarom. 2 Arabieren is ruzie, 3 is oorlog.
Dat is geen spreekwoord dat is gefaxt uit jou hersenen richting een teleboek.

Citaat:
Ik ben toch een leugenaar, evenals enkele anderen hier. Dus ga ik er van uit dat wat er ook gezegd word, dat je er wel leugens in terug vind.
Ach jah het is maar hoe jij het zelf bekijkt.

Citaat:
Ik zal het boek ook wel lezen.(ken uw vijand is een goed adagio)
Maar niet komen huilen en schrijven dat ik een leugenaar ben wanneer mijn satanische achtergrond ook dat boek gaat corrumperen.

Ik word niet beoordeeld van wat jij vind hoor

het baat mij eerlijk gezegt ook geen zorgen. Het doet me namelijk ook niets
Oud 18 mei 2008, 20:37   #288
Rechtvaardigheid
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Gisteren ging mijn zus, haar echtgenoot en haar zoontje naar het provinciaal domein van Huizingen.
Een uur later waren ze al terug. In shock. Een reuzachtige politiemacht moet er alles in goede banen leiden sinds verrijkers jaar op jaar mensen lastig vallen in het zwembad en het park. Er waren tal van combi's, flikken te paard, van die speciale wagens met waterspuiten, en in de groene strook rond het zwembad overal security met honden, in groepjes van 2 of 3.

Toch verrijkend hé dat in een domein waar ooit de autochtoon rustig een dagje zwembadplezier kon beleven, dit sinds de komst van de allahtone verrijkers niet meer kan zonder een leger te been te brengen. Zo netjes gedraagt dat ingevoerd crapuul zich.
Alleen de links progressieve kerk durft dat nog "verrijkend" te noemen.
Erg dat dat zoveel geld kost. Kan de toegang gewoon niet ontzegd worden aan allochtone jongens tussen 12 en 30 jaar ... het is geen racisme want de meisjes en de volwassenen mogen gerust binnen.
Ik veracht extreem-rechts, extreem-links, mensen die mij hun religie willen opdringen en misdadigers (van jongeren die geen respect meer hebben voor gezag tot managers die miljoenen aan belastingen ontduiken).

Zijn er nog gewone, seculiere democraten?

Laatst gewijzigd door Rechtvaardigheid : 18 mei 2008 om 20:37.
Rechtvaardigheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2008, 20:43   #289
undiscovered
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik wil nu geen spelbreker zijn, maar de Bijbel was echt wel eerst. Wat wil zeggen dat degene die de Koran geschreven heeft zich voor een aantal verhalen op de Bijbel heeft gebaseerd. De Bijbel een vervormde versie van de Koran noemen is dus niet helemaal juist denk ik. Ik wil de Koran niet beledigen ofzo, maar zo zie ik het als ongelovige nu eenmaal.
Beste jongenman, Ten eerste de Bijbel is het eerste boek en het geloof was ook het eerste dat er bestond. vervolgens moet jij wel weten dat de bijbel een nieuwe testament bevat en een oude testament. en de koran niet.

Citaat:
Een gescheiden vrouw kan toch ook gemeenschap gehad hebben voor haar eerste huwelijk?
Wat bedoel je? een vrouw blijft maagd voor haar huwelijk, en als een vrouw gehuwd is en dan gescheiden dan neem ik toch aan dat ze gemeenschap heeft gehad. vervolgens kan ze een ander partner vinden om haar leven mee te delen.

Citaat:
Ik snap niet waarom alles zo rond seks moet draaien. Ok, je moet niet met iedereen die je tegenkomt naar bed gaan ofzo. Maar om daar zo geobsedeerd mee bezig te zijn, maagd blijven om maagd te blijven, uzelf overdreven bedekken etc etc. Dat is toch echt niet gezond, seks is normaal/ natuurlijk.
Joh tegen wie zit ik nou te praten? met een puber? Sex is van belang ik zeg niet dat het niet van belang is, juist in de Islam zijn we heel open wat betreft sex. Maar maagd is voor moslims erg belangrijk, zo voorkom je enge ziektes zo voorkom je ruzie etc.

de vrouw beschermt haar zelf en ik ben zelf maagd en zelf hardstikke blij dat ik me niet zo laat verleiden door de anderen, ik heb liever ook een maagde man die niet met elke troela de bed in is geweest. alleen bij die gedachte al

Citaat:
Dit vind ik eerlijk gezegd een erg kortzichtige redenering. Een vrouw hoeft echt niet op bevel van haar man naar de supermarkt te gaan om dit of dat wel of niet te halen. Of naar haar kleerkast te lopen om dit of dat aan te trekken.
Natuurlijk kan een moslima wel beïnvloed worden door haar niet-moslimman, maar volgens mij enkel als ze niet genoeg karaktert heeft om voor haar eigen geloof op te komen, of haar geloof gewoon niet diep genoeg zit.
Maar een moslimman kan toch even goed beïnvloed worden door zijn niet-moslimvriendin/ vrouw? (tenzij je er van uitgaat dat de vrouw bevelen van haar man opvolgt, waar ik niet van uit ga.)
Conclusie: er wordt met 2 maten gemeten net omdat men er van uit gaat dat de man meer te zeggen heeft in het huwelijk (dus onderdrukking of op zen minst ongelijkheid tussen man en vrouw). (dat is i.i.g. wat ik uit u tekst kan afleiden)

Je conclusie klopt voor geen meter, schaf een boek aan dat heet: Hoe stellen moslima's zich voor.
Oud 18 mei 2008, 20:50   #290
undiscovered
Gouverneur

Standaard

Citaat:
med.

spreek je uit ervaring of wat? of was het weer een boel nonsens dat eruit is gedropt?

DE VROUW GEESTELIJK VERHEVEN NAAR DE POSITIE VAN DE MAN

Er bestaan veel misvattingen over de positie van de vrouw in de Islam. De algemene overtuiging in het Westen is dat de Koran de vrouw zielloos verklaart. Waarschijnlijk is deze mening in de gedachte van Europa gekomen in een periode toen Europeanen geen toegang hadden tot de Koran. Geen enkel religieus boek en geen andere hervormer heeft een tiende gedaan wat de Heilige Koran of de Heilige Profeet voor elkaar heeft gekregen om de positie van de vrouw te verbeteren. Lees de Heilige Koran en u zult hierin vinden dat aan goede en rechtschapen vrouwen dezelfde positie wordt gegeven als aan goede en rechtschapen mannen. Beide geslachten worden op dezelfde wijze aangesproken. De grootste gunst die God heeft geschonken aan de mens is de gift van Goddelijke openbaring, en evenals mannen zijn er vrouwen die Goddelijke openbaring hebben ontvangen:

En Wij openbaarden aan Mozes' moeder, zeggende: Zoog hem; en wanneer u voor hem vreest, werp hem dan in de rivier en vrees niet en wees niet bedroefd; voorzeker, Wij zullen hem bij u terugbrengen en hem tot JJn van de gezanten maken"(28:7).

Toen wij tot uw moeder openbaarden wat geopenbaard werd" (20:38).

En toen de engelen zeiden: O Maria! waarlijk, God heeft u gekozen en u gelouterd en u boven de vrouwen van de wereld gekozen!" (3:41).

Op andere plaatsen spreekt de Heilige Koran over de grote profeten van God:

En vermeld Abraham in het Boek" (19:41), "En vermeld Mozes in het boek" (19:51), enzovoorts. De Koran spreekt over een vrouw op dezelfde manier: "En vermeld Maria in het Boek" (19:16). Geen enkel religieus boek geeft zo'n hoge geestelijke positie aan de vrouw.

De Koran maakt geen onderscheid tussen een man en een vrouw in het schenken van beloningen voor het goede dat hij of zij verricht:

Ik zal het werk van een werker onder u, hetzij een mannelijk of een vrouwelijk persoon, niet verloren laten gaan, de JJn uwer zijnde uit de ander" (3:194).

En wie goede werken doet, hetzij een mannelijk of een vrouwelijk persoon, en een gelovige is - deze zullen de tuin binnentreden, en zij zullen geenszins onrechtvaardig worden behandeld." (4:124).

Wie goed doet, hetzij een mannelijk of een vrouwelijk persoon, en een gelovige is, hem zullen Wij zekerlijk een gelukkig leven doen leven, en Wij zullen hun zekerlijk hun beloning geven voor het beste van wat zij hebben gedaan." (16:97).

En wie goed doet, hetzij een mannelijk of een vrouwelijk persoon, en een gelovige is - deze zullen de tuin ingaan, waarin hun onderhoud zal worden gegeven zonder maat" (40:40).

Ook in hoofdstuk 33 vers 35 wordt gesproken over goede vrouwen naast goede mannen en worden goede eigenschappen zowel aan mannen als aan vrouwen toegeschreven. Dit vers eindigt met de woorden: "Voor hen heeft Allah vergiffenis en een machtige beloning bereid". Dus God maakt, volgens de Koran, geen onderscheid tussen mannen en vrouwen, en in moreel en spiritueel opzicht kunnen ze beiden het niveau van voortreffelijkheid bereiken.
Oud 18 mei 2008, 20:52   #291
undiscovered
Gouverneur

Standaard

Citaat:

DE VROUW IS GELIJK AAN DE MAN MET BETREKKING TOT EIGENDOMSRECHTEN

In materieel opzicht vinden we ook geen verschil, behalve datgene wat de natuurlijke functie eist. Een vrouw mag net als een man geld verdienen, erven en eigendom bezitten en eigendom afstaan. De Heilige Koran is expliciet op al deze punten:

De mannen zullen het voordeel hebben van wat zij verdienen en de vrouwen zullen het voordeel hebben van wat zij verdienen" (4:32).

De mannen zullen een deel hebben van wat de ouders en de naaste bloedverwanten nalaten, en de vrouwen zullen een deel hebben van wat de ouders en de naaste bloedverwanten nalaten" (4:7).

Maar indien zij uit zichzelf verkiezen u een deel ervan ag te staan, eet het dan met genoegenen met heilzaam gevolg" (4:4).

In Arabië hadden vrouwen geen eigendomsrechten. Nee, zij was zelf een deel van de erfenis, en werd samen met andere eigendommen in bezit genomen. Ze had geen recht op het eigendom van haar overleden echtgenoot of vader. De Koran heeft haar uit deze vernederde positie weggehaald en haar verheven naar een positie waar zij volledige vrijheid geniet met betrekking tot vermogens- en erfrecht. In andere landen heeft de vrouw deze verheven positie slechts gedeeltelijk verkregen, en dat ook nog na een eeuwenlange bikkelharde strijd.

--------------------------------------------------------------------------------

POLYGAMIE

Er wordt evenwel beweerd dat polygamie en de afzondering van vrouwen, zoals in de Heilige Koran bevolen, de vrouwen meer schade hebben toegebracht dan de toekenning van vermogensrechten. Het feit is dat een groot misverstand heerst op deze twee punten. Monogamie is regel in de Islam en polygamie is slechts een uitzondering, die toegestaan is onder bepaalde voorwaarden. De volgende twee verzen vormen het enige gezag voor polygamie. Laten we kijken hoe ver dit gaat:

En indien u vreest, dat u niet rechtvaardig tegenover de wezen kunt handelen, trouw dan zulke vrouwen die u goed lijken, twee en drie en vier; maar indien u vreest, dat u tussen haar geen recht zult doen, trouw dan slechts Jn of wat uw rechterhanden bezitten; dit is betamelijker, opdat u niet van de rechte weg zult afdwalen" (4:3).

En zij vragen u om een beslissing omtrent de vrouwen. Zeg: God maakt u Zijn beslissing omtrent haar bekend en datgene wat u in het Boek is gereciteerd aangaande de wezen van de vrouwen, wie gij niet geeft wat voor haar is bestemd, terwijl u ongenegen bent haar te trouwen" (4:127).

Het eerste vers staat polygamie toe onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat "u niet rechtvaardig tegenover wezen kunt handelen", en wat hiermee wordt bedoeld, wordt uit de doeken gedaan in het tweede vers, dat een duidelijke verwijzing bevat naar het eerste vers in de woorden: "datgene wat u in het Boek is gereciteerd aangaande de wezen van de vrouwen". De Arabieren maakten zich schuldig aan dubbele onrecht tegenover vrouwen: ze gaven de weduwen en hun kinderen niet het erfdeel van hun echtgenoten. Bovendien waren de mannen niet geneigd om weduwen die kinderen hadden te huwen, omdat dan de verantwoordelijkheid voor het onderhoud van de kinderen voor hun rekening zou komen. De Koran heeft deze kwaden verholpen. De Koran kent een deel van het nalatenschap toe aan de weduwe en ook een erfdeel aan de wezen, en het Heilig Boek beval aan om zulke weduwen te huwen, en stond polygamie uitdrukkelijk alleen toe voor dit doel. Het moet duidelijk zijn dat monogamie de regel is in de Islam en polygamie wordt alleen toegestaan als een herstellende maatregel. Deze maatregel werd niet in het belang van de man getroffen, maar in het belang van de weduwe en haar kinderen. Deze toestemming werd gegeven in een tijd dat Moslims noodgedwongen oorlog moesten voeren. In deze tijd werden Moslim mannen op grote schaal afgeslacht en zij lieten veel weduwen en wezen achter voor wie moest worden gezorgd. Een voorziening in de vorm van polygamie werd getroffen zodat de weduwe een onderkomen en een beschermer had en de wezen vaderzorg en -liefde kregen. Vandaag de dag heeft Europa ook het probleem dat er een overvloed aan vrouwen is, en laat het afwegen of het dit probleem kan oplossen anders dan een gelimiteerde polygamie toe te staan. Misschien is de enige uitweg prostitutie, die wijd verspreid is in alle Europese landen en als de wet van het desbetreffende land prostitutie niet erkent, dan wordt prostitutie wel in de praktijk erkend. De zaken zullen hun beloop hebben, en het toestaan van illegale geslachtsgemeenschap is het enige alternatief voor een gelimiteerde polygamie.

--------------------------------------------------------------------------------

AFZONDERING

Met betrekking tot de afzondering van vrouwen het volgende. De Koran heeft nooit vrouwen verboden om uit huis te gaan voor hun behoeften. In de tijd van de Profeet bezochten vrouwen regelmatig de moskee, en verrichtten daar de gebeden samen met mannen, maar in een aparte rij. De vrouwen vergezellen hun mannen bij de arbeid op het veld. Ze gingen zelfs met het leger naar het slagveld en verzorgden de gewonden, en ze verwijderden hen van het veld indien het noodzakelijk was. Verder hielpen ze de soldaten op vele manieren. Ze konden zelfs tegen de vijand vechten in een noodgeval. Geen enkel beroep werd hen verboden en ze konden ieder werk verrichtten dat ze wensten. De enige beperkingen die gelegd werden op hun vrijheid, worden gegeven in de volgende versen:

Zeg tot de gelovige mannen, dat zij hun ogen nederslaan en hun schaamte bewaken; dat is reiner voor hen; waarlijk, God weet wat zij doen. En Zeg tot de gelovige vrouwen dat zij haar ogen nederslaan en haar schaamte bewaken en haar sierselen niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is, en laat haar haar hoofdbedekkingen over haar boezems dragen" (24:30,31).

De ware beperking die in deze versen te vinden is, is dat zowel man als vrouw hun blikken behoren neder te slaan wanneer ze elkaar ontmoeten, maar er is een bijkomende beperking voor vrouwen, namelijk dat zij hun sierselen niet tonen met de uitzondering "wat daarvan zichtbaar is". De uitzondering wordt uitgelegd als "datgene wat gewoonlijk en natuurlijk is om niet te bedekken". Dat de vrouwen naar de moskeeën gingen zonder hun gezichten te bedekken, wordt door iedereen erkend, en er is ook een gezegde van de Heilige Profeet dat, wanneer een vrouw de puberteit heeft bereikt zij haar lichaam behoort te bedekken behalve het gezicht en de handen. De meerderheid van de commentatoren is ook van mening dat de uitzondering betrekking heeft op het gezicht en de handen. Alhoewel het tonen van schoonheid verboden is, verstoort deze beperking niet de nodige activiteiten van een vrouw. Ze kan ieder werk verrichten dat zij wenst om haar brood te verdienen, omdat de Heilige Koran ronduit zegt, zoals hierboven is aangehaald, dat vrouwen het voordeel hebben van wat zij verdienen. Een gelimiteerde afzondering en een gelimiteerde polygamie verstoren dus niet de activiteiten van vrouwen. Beide maatregelen zijn bedoeld voor haar bescherming en als een preventie tegen losbandige sexuele relaties, die uiteindelijk de maatschappij ondermijnen.
Oud 18 mei 2008, 20:55   #292
Rechtvaardigheid
Partijlid

Standaard

Eerlijk is eerlijk ... ik ga niet meer zwemmen op een plaats waar uitschot komt. Je uitstapje wordt gewoon verpest. En het zijn meestal Marokkanen.
Ik veracht extreem-rechts, extreem-links, mensen die mij hun religie willen opdringen en misdadigers (van jongeren die geen respect meer hebben voor gezag tot managers die miljoenen aan belastingen ontduiken).

Zijn er nog gewone, seculiere democraten?
Rechtvaardigheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2008, 20:58   #293
undiscovered
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik snap niet waar jij plots die 700 jaar vandaan haalt. Bovendien het is niet helemaal eerlijk om de wereld op die manier te bekijken 'ze staan zo ver achter op ons'. Dat komt nogal egocentrisch over. Je kunt culturen niet zomaar vergelijken met een Westerse maatstaf en je kijkt bovendien enkel naar de laatste eeuwen, terwijl de mens tientalle duizenden jaren geleden ontstaan is. Waar wij zogenaamd 'staan' en waar zij 'staan' is echt heel toevallig. Wiens schuld is het dat sommige dingen aan de Islam en/ of aan de cultuur daarrond 'fout' zijn? Hoe komt het dat onze manier van denken toevallig gegroeid is zoals ze gegroeid is en dat die soms moeilijk verenigbaar is met 'hun' manier van denken. Er spelen zoveel psychologische, sociologische, economische, politieke, etc etc factoren mee dat simplistische uitspraken als hierboven echt wel eerder leeg zijn.
Houd Cultuur en Geloof gescheiden. en raak niet door de war, wat veel westerse mensen wel doen.

Citaat:
Die redenering vindt een beetje modern moslim echt wel voorbijgestreefd. Maar zonen hoger plaatsen dan dochters gebeurt wel vaker (bvb. china, afrikaanse landen, zelfs in het jodendom).
China is geen moslimland. Een zoon boven verkiezen dan een dochter is niet toegestaan in de Islam.

ps: wat lopen hier toch veel ontwetende mensen los. als het gaat om de Islam.

jeetje

Laatst gewijzigd door undiscovered : 18 mei 2008 om 20:58.
undiscovered is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2008, 20:59   #294
undiscovered
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rechtvaardigheid Bekijk bericht
Eerlijk is eerlijk ... ik ga niet meer zwemmen op een plaats waar uitschot komt. Je uitstapje wordt gewoon verpest. En het zijn meestal Marokkanen.
Dan ga je toch niet. Denk jij dat het iemand wat boeit?

Maar even ter zake niet alle Marokkanen zijn het zelfde.
Oud 18 mei 2008, 21:00   #295
undiscovered
Gouverneur

Standaard

Citaat:
In België bestaat die reeds, en die krijgen een miljoen stemmen...Eén stem op vier = 25 % van de stemmers. Begint te tellen, nee ?
dat zal nog wel dalen naar mijn gevoel
Oud 18 mei 2008, 21:01   #296
undiscovered
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Neen, de geschiedenis staat in de Koran, en al de rest zijn leugens.
Het is maar hoe jij het interpeteert
Oud 18 mei 2008, 21:01   #297
morgen
Schepen

Standaard

Citaat:
Beste jongenman, Ten eerste de Bijbel is het eerste boek en het geloof was ook het eerste dat er bestond. vervolgens moet jij wel weten dat de bijbel een nieuwe testament bevat en een oude testament. en de koran niet.
Ik ben een vrouw maar bon. En wat heeft het OT en NT hier ne mee te maken? Bepaalde passages in de Koran zijn overgenomen uit de Bijbel (voornamelijk het OT). Leg de twee boeken eens naast elkaar. (bvb het verhaal van Sodom en Gomorra, de Koran geeft grotendeels dezelfde beschrijving van de steden en gebeurtenissen als de bijbel)

Citaat:
Joh tegen wie zit ik nou te praten?
Dat vroeg ik mij ook net af

Citaat:
met een puber? Sex is van belang ik zeg niet dat het niet van belang is, juist in de Islam zijn we heel open wat betreft sex. Maar maagd is voor moslims erg belangrijk, zo voorkom je enge ziektes zo voorkom je ruzie etc.
Ik zeg toch net dat het belang overschat wordt?

Citaat:
de vrouw beschermt haar zelf en ik ben zelf maagd en zelf hardstikke blij dat ik me niet zo laat verleiden door de anderen, ik heb liever ook een maagde man die niet met elke troela de bed in is geweest. alleen bij die gedachte al
Wel als je 'ontmaagd' wordt zul je merken dat gemeenschap hebben veel banaler is dan je nu denkt. (en nee ik doe dat ook niet met iedereen die ik tegenkom)

Citaat:
Je conclusie klopt voor geen meter, schaf een boek aan dat heet: Hoe stellen moslima's zich voor.
Ik vond hem nogatans degelijk onderbouwd.
Oud 18 mei 2008, 21:02   #298
morgen
Schepen

Standaard

Citaat:
dat zal nog wel dalen naar mijn gevoel
Awel, naar mijn gevoel ook.
Oud 18 mei 2008, 21:03   #299
undiscovered
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Jij komt mij vertellen wat geschiedenis is

Wat betreft geschiedenis scoorde ik vroeger op de middelbare school de hoogste cijfers

je zou die vraag eens aan jezelf moeten stellen. ik denk zelf dat je niet eens weet wat een geschiedenisboek inhoud.

dus aub kom mij niet vertellen wat ik moet doen als ik de draadjes al onder handen heb.
Oud 18 mei 2008, 21:06   #300
morgen
Schepen

Standaard

Citaat:
Houd Cultuur en Geloof gescheiden. en raak niet door de war, wat veel westerse mensen wel doen.
vandaar de en/of, lees aub eens wat aandachtiger

Citaat:
China is geen moslimland. Een zoon boven verkiezen dan een dochter is niet toegestaan in de Islam.

ps: wat lopen hier toch veel ontwetende mensen los. als het gaat om de Islam.

jeetje
Ik had het dan ook over andere culturen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be