Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juli 2009, 19:58   #281
Blackwater Inc
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
Blackwater Inc, jullie kunnen toch verder bouwen zoals jullie willen en vlamingen zoals zij willen in hetzelfde land.
dat maakt toch ni uit.

bouwrichtlijnen worden nu éénmaal aangepast aan de omgeving/streek:
- rijhuizen in de dorps/stadskernen
- meer open bebouwing rond deze dorps/stadskernen.

Neen ik vind van niet. Een hereniging betekend dat Vlaanderen zich dient aan te passen aan de Nederlandse normen. Geen lintbebouwing en andere rotzooi meer. Anders blijven we best goede buren....
Blackwater Inc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2009, 20:13   #282
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blackwater Inc Bekijk bericht
Neen ik vind van niet. Een hereniging betekend dat Vlaanderen zich dient aan te passen aan de Nederlandse normen. Geen lintbebouwing en andere rotzooi meer. Anders blijven we best goede buren....
van mij mag die lintbebouwing weg hoor.
gewoon de momenteel behuisde woningen laten staan maar zodra ze leeg komen te staan ze afbreken (uitdovende karakter dus).

Laatst gewijzigd door Shadowke : 5 juli 2009 om 20:14.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2009, 20:48   #283
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zullen heel veel Vlamingen héél erg blij mee zijn, ze staan al te tráppelen van ongeduld om ingelijfd/geannexeerd te worden - om zich te kunnen 'aanpassen' aan 'jullie' normen* met schaduwke voorop!

PS; Moeten we dan ook allemaal beginnen gaan spel- & taalfouten maken, vooral de D, T & DT fouten?
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2009, 20:53   #284
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goed, maar vergeet dan ook je een droom van een 'verenigd Nederland'. Het unieke en het mooie aan Nederland is juist de uniformiteit en de eenheidsworst. Rijtjeshuizen weerspiegelen perfect onze calvinistische geest, niet boven de middelmaat uitsteken want dat leidt tot jaloezie, egoisme en landschapvervuiling. Bovendien zijn rijtjeshuizen goed gebouwd en wordt elke ruimte in de woning optimaal benut. In Nederland gaat het algemeen belang boven het eigen belang. Misschien het dan toch maar houden bij Vlaanderen onafhankelijk, beste Vlamingen ????
Ik ben het daarmee oneens, omdat
1) het verschil van ruimtelijke ordening is pas een vraagstuk, nadat Vlaanderen en Nederland zich hebben verenigd, niet ervoor.
2) calvinisten maken een minderheid uit van de Nederlandse bevolking, dus waarom je het woord onze gebruikt, snap ik niet.
Ik volg het Russisch narratief.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 5 juli 2009 om 20:55.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2009, 20:54   #285
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Zullen heel veel Vlamingen héél erg blij mee zijn, ze staan al te tráppelen van ongeduld om ingelijfd/geannexeerd te worden - om zich te kunnen 'aanpassen' aan 'jullie' normen* met schaduwke voorop!

PS; Moeten we dan ook allemaal beginnen gaan spel- & taalfouten maken, vooral de D, T & DT fouten?
kom kom sdx, niet de zwartkijker uithangen.

de nederlandse wetgeving van ruimtelijke ordening is beter dan het onze.
het Vlaamse onderwijssysteem is beter en transparanter dan het Nederlandse.

gewoon het beste van beiden bijeenvoegen.
Oud 5 juli 2009, 20:56   #286
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Ik ben het daarmee oneens, omdat
1) het verschil van ruimtelijke ordening is pas een vraagstuk, nadat Vlaanderen en Nederland zich hebben verenigd, niet ervoor.
2) calvinisten maken een minderheid uit van de Nederlandse bevolking, dus waarom je het woord onze gebruikt, snap ik niet.
ah LiberaalNL.
ik heb je een mailtje gestuurd.
Oud 5 juli 2009, 21:02   #287
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
ah LiberaalNL.
ik heb je een mailtje gestuurd.
Ik zal hem lezen en zo spoedig mogelijk reageren.
Oud 5 juli 2009, 21:03   #288
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat betreft het academische onderwijs heb je naar mijn mening al ongelijk. Ik ben een van de weinigen op dit forum die ervaring heeft met universiteiten in zowel Nederland als Vlaanderen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2009, 21:06   #289
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Wat betreft het academische onderwijs heb je naar mijn mening al ongelijk. Ik ben een van de weinigen op dit forum die ervaring heeft met universiteiten in zowel Nederland als Vlaanderen.
en het basis- en secundair onderwijs?

wat betreft het academische denk ik niet dat er veel verschillen zijn.
Oud 5 juli 2009, 21:09   #290
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zoiets is voor mij een bewijs te extra dat vooral puur religieuze aspecten aan de basis van de scheiding der Nederland lagen en nog steeds liggen. Jammerlijk voor sommige dinosauriërs leven we in een flexibelere ontkerkelijkte maatschappij en is die 'calvinistische geest' alleen in verzwaktere vorm nog aanwezig. Het is ook daarom dat die historische discussies maar slechts een gedeelte zijn van het verhaal, en dat we ook de hedendaagse realiteit voorop moeten stellen.
Dat houdt niet weg dat er altijd religieuze mensen zullen zijn die door hun diepste overtuiging zo gehypnotiseerd blijven dat ze enkel de absolute waarheid in pacht denken te hebben, en dat laatste uit zich in een extreme bekeringsdrift met totaal gebrek aan inlevingsvermogen of bescheidenheid. Ik voel mee met die vrijzinnige en katholieke Nederlanders die de tekst gelezen hebben.

P.S.: Ik ben zeker geen protestantenbasher hoor, want katholiekenverheerlijking is me hoegenaamd wel vreemd.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 5 juli 2009 om 21:12.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2009, 21:14   #291
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
en het basis- en secundair onderwijs?
Het is gewoon heel moeilijk om daar uitspraken over te doen. Vlaamse basisschoolleerlingen zijn beter in wiskunde dan die in Nederland. Maar in Nederland is bewust de keuze gemaakt om te wachten met wiskunde tot de middelbare school. Dat zou vanuit pedagogisch standpunt beter zijn. Nogal logisch dat Vlaamse leerlingen dan beter zijn. Dus wat voor conclusies moet je hieruit trekken? Je kan pas resultaten vergelijken bij een gelijkwaardige inspanning. Het Nederlande onderwijs legt andere accenten. Dus zomaar poneren dat het Vlaamse onderwijs beter is, is wat kort door de bocht.
Oud 5 juli 2009, 21:16   #292
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Zoiets is voor mij een bewijs te extra dat vooral puur religieuze aspecten aan de basis van de scheiding der Nederland lagen en nog steeds liggen. Jammerlijk voor sommige dinosauriërs leven we in een flexibelere ontkerkelijkte maatschappij en is die 'calvinistische geest' alleen in verzwaktere vorm nog aanwezig. Het is ook daarom dat die historische discussies maar slechts een gedeelte zijn van het verhaal, maar dat we ook de hedendaagse realiteit voorop moeten stellen.
Dat houdt niet weg dat er altijd religieuze mensen zullen zijn die door hun diepste overtuiging zo gehypnotiseerd blijven dat ze enkel de absolute waarheid in pacht denken te hebben, en dat laatste uit zich in een extreme bekeringsdrift met totaal gebrek aan inlevingsvermogen of bescheidenheid.

P.S.: Ik ben zeker geen protestantenbasher hoor, want katholiekenverheerijking is me hoegenaamd wel vreemd.
Volledig mee eens. Nederland en Vlaanderen behoren tot de ontkerkelijkste gebieden ter wereld en ik word er moedeloos van dat sommige Vlamingen beweren dat Nederlanders calvinisten zijn en enkele Nederlandse calvinisten beweren dat de Nederlander een calvinist is. Ikzelf ben atheïst afkomstig uit een Rooms-katholiek nest, maar op het Bourgondische aspect na, heb ik evenmin weinig met het Rooms-Katholisme.
Oud 5 juli 2009, 21:17   #293
Shadowke

Standaard

Citaat:
Het is gewoon heel moeilijk om daar uitspraken over te doen. Vlaamse basisschoolleerlingen zijn beter in wiskunde dan die in Nederland. Maar in Nederland is bewust de keuze gemaakt om te wachten met wiskunde tot de middelbare school. Dat zou vanuit pedagogisch standpunt beter zijn. Nogal logisch dat Vlaamse leerlingen dan beter zijn. Dus wat voor conclusies moet je hieruit trekken? Je kan pas resultaten vergelijken bij een gelijkwaardige inspanning. Het Nederlande onderwijs legt andere accenten. Dus zomaar poneren dat het Vlaamse onderwijs beter is, is wat kort door de bocht.
of anders van beiden het beste nemen om tot een kwaliteitsvol onderwijs te komen.
Oud 5 juli 2009, 21:17   #294
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ge bedoelt aan de "hollandse" normen.
Ja dag maat, mijn botte zegge ze in Gent..
Oud 5 juli 2009, 21:21   #295
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Ge bedoelt aan de "hollandse" normen.
Ja dag maat, mijn botte zegge ze in Gent..
Het ironische is dat er tegenwoordig geen Nederlandse of Hollandse normen meer zijn wat betreft ruimtelijke ordening. De gemeenten zijn tegenwoordig voor een groot deel verantwoordelijk voor de ruimtelijke ordening. Vandaar ook dat er steeds meer geklaagd wordt omdat iedere gemeente een eigen bedrijventerrein wil.
Oud 5 juli 2009, 21:21   #296
Shadowke

Standaard

Citaat:
Het ironische is dat er tegenwoordig geen Nederlandse of Hollandse normen meer zijn wat betreft ruimtelijke ordening. De gemeenten zijn tegenwoordig voor een groot deel verantwoordelijk voor de ruimtelijke ordening. Vandaar ook dat er steeds meer geklaagd wordt omdat iedere gemeente een eigen bedrijventerrein wil.
daar hebben wij in vlaanderen ook last van, maar de provincies hebben het laatste woord.
Oud 5 juli 2009, 21:25   #297
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
kom kom sdx, niet de zwartkijker uithangen.

de nederlandse wetgeving van ruimtelijke ordening is beter dan het onze.

gewoon het beste van beiden bijeenvoegen.
Eenheidsworst dus!
Thx but no thx, not for me!

Stop anders iedereen in blokken dozekes.

Djeez, ik zoek naar afbeeldingen van rijtjeshuizen in Nederland, kom ik op de site van het 'reformatorisch dagblad', lees ik dit:

Citaat:
dat u belangstelling hebt voor refdag.nl, de nieuwssite van het Reformatorisch Dagblad.

Vandaag is het zondag. We wijden deze dag in het bijzonder aan de dienst van God. Wij beschouwen de zondag als een rustdag, een opdracht van God en een geschenk, waar we dankbaar voor mogen zijn. Om die reden actualiseren we onze site vandaag niet.

Staat het nieuws dan stil op zondag? Nee, dat niet - we leven in een jachtige tijd waarin het verschil tussen zondagen en werkdagen helaas steeds kleiner wordt.

Morgen brengen we u graag weer op de hoogte van de dagelijkse gebeurtenissen, voorzien van achtergronden, commentaar en opiniërende artikelen. Zoals u dat van ons gewend bent.

Hoofdredactie Reformatorisch Dagblad

Moeten we daar aan meedoen als we ingelijfd worden???
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2009, 21:26   #298
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Eenheidsworst dus!
Thx but no thx, not for me!

Stop anders iedereen in blokken dozekes.

Djeez, ik zoek naar afbeeldingen van rijtjeshuizen in Nederland, kom ik op de site van het 'reformatorisch dagblad', lees ik dit:

Moeten we daar aan meedoen als we ingelijfd worden???
1) in een eengemaakt land, moet er ook eenheid zijn in de wetgeving.
nogal logisch.
maar de gemeenten stellen de bouwrichtlijnen op.

2) lol nee

Laatst gewijzigd door Shadowke : 5 juli 2009 om 21:33.
Oud 5 juli 2009, 22:23   #299
Blackwater Inc
Banneling

Standaard

Citaat:
Praktiserende calvinisten maken inderdaad een minderheid uit van de Nederlandse bevolking. Maar de invloeden zijn nog steeds aanwezig, dat kan je niet ontkennen en daar mogen we best fier op zijn ook. Premier Jan Peter Balkenende verwoorde het al begin dit jaar:

Balkenende: Nederland dankt veel aan Calvijn
Hilversum (Van onze redactie) 11 januari 2009 - Volgens Jan Peter Balkenende heeft Nederland veel te danken aan Calvijn. De nadruk op de eigen verantwoordelijkheid in onze cultuur, de internationale gerichtheid, de markteconomie en de moderne democratie zijn haast niet denkbaar zonder de invloed van de leer van de 500 jaar geleden geboren Johannes Calvijn. Dat schrijft de premier in een artikel in Trouw in het kader van het Calvijnjaar.
Balkenende begint zijn betoog met het cliché over het calvinisme onder de loep te nemen. Hij citeert daarbij het woordenboek Van Dale, waarin 'calvinistisch' wordt omschreven als 'niet uitbundig, sober, rechtlijnig en dogmatisch'. "Dat beeld is diep ingesleten in het collectieve bewustzijn", schrijft de gereformeerde premier.
Balkenende: "Een kernvraag daarbij is deze: hoe verhoudt het clichébeeld van Nederland als 'benepen' calvinistisch land zich tot het reëlere beeld van Nederland als een open en pluriforme samenleving en een optelsom van ideeën en tradities? Een internationaal georiënteerd land dat al heel vroeg in de geschiedenis recht en vrijheid hoog in het vaandel had staan?"
"Mijn stelling is dat het open en vrije karakter van de Nederlandse samenleving niet tegenstrijdig is aan het werk van Calvijn en het calvinisme, maar er eerder schatplichtig aan is", aldus Balkenende, die ooit aan de Vrij Universiteit bijzonder hoogleraar 'Christelijk sociaal denken over maatschappij en economie' was.
De premier meent dat de verklaring van Calvijns invloed op de Nederlandse samenleving ook te vinden is in diens leven. "Hij was theologisch en juridisch geschoold, thuis in de klassieke literatuur en kenner van de humanistische bronnenkritiek van zijn tijd. Die wetenschappelijke veelzijdigheid combineerde hij met een opvallend sterke internationale oriëntatie. (..) Vanuit deze achtergrond ontwikkelde Calvijn zijn gedachtegoed in een bijbels gefundeerde theologie, zegt Balkenende.
Een van de kernpunten in het denken van Calvijn is volgens Balkenende de 'eigen verantwoordelijkheid’, het uitgangspunt dat elk mens op aarde persoonlijk verantwoordelijk is ten opzichte van God voor zijn eigen keuzes en gedrag. "Daarmee stelde Calvijn de bestaande maatschappelijke orde principieel ter discussie, want de eigen verantwoordelijkheid van het individu was vijfhonderd jaar geleden niet vanzelfsprekend. Net zomin als het daaruit voortvloeiende recht van mensen om hun eigen kerkelijke ambtsdragers te kiezen en zich te verzetten tegen een onrechtvaardige overheid."
Die nadruk op de eigen verantwoordelijkheid heeft door de eeuwen heen ook het onderzoekende en kritische karakter van het calvinisme bepaald, meent Balkenende. "Verantwoordelijkheid vereist immers dat mensen zelf kritisch nadenken. Calvijn vroeg bijvoorbeeld van zijn volgelingen dat zij de Bijbel konden lezen en gaf zo een enorme stimulans aan de alfabetisering van de samenleving."
Balkenende acht het allerminst toevallig dat juist in landen met een calvinistische traditie als Nederland, de Verenigde Staten en Groot-Brittannië de democratie zo sterk is geworteld. De basis voor een krachtige democratie ligt in verantwoordelijke, zelfstandige en geëmancipeerde burgers die maatschappelijke verantwoordelijkheid kunnen en willen dragen, zegt hij.
Het gedachtegoed van Calvijn houdt zelfs verband met de opkomst van de moderne markteconomie, weet de premier. "De socioloog Max Weber legde dat verband al meer dan een eeuw geleden vast in zijn befaamde Weber-these, die stelt dat de protestantse ethiek het kapitalisme bevordert. Hard werken en sober leven was in het calvinisme een bijbelse opdracht die dagelijks in praktijk moest worden gebracht. Geformuleerd in 21ste-eeuwse termen leverde dat ’investeringskapitaal’ op voor een gezonde economie."
Balkenende legt uit dat Calvijn brak met het traditionele verbod op het vragen van rente op uitgeleend geld. "Hij verzette zich fel tegen woekerpraktijken. Maar met geld verdienen en vooruitkomen in de wereld was in zijn rationele opvatting weinig mis, mits de winsten via herinvestering ook ten goede kwamen aan anderen en latere generaties", aldus de zoon van een Zeeuwse graanhandelaar.
Calvijn was volgens de minister-president tegen excessieve zelfverrijking en tegen onverantwoorde schuldopbouw. "Het kortetermijnbelang van het individu is in de calvinistische traditie nu eenmaal ondergeschikt aan het langetermijnbelang van de samenleving."
Balkenende: "Van dit morele uitgangspunt is het maar een kleine stap naar de huidige financiële en economische crisis. In de kern is dat immers ook een morele crisis, die is veroorzaakt door hebzucht, gelddenken en egoïstisch handelen, gericht op de korte termijn, door mensen en financiële instellingen die in hun streven naar alsmaar méér onverantwoord grote risico’s namen. Als de kredietcrisis één ding duidelijk maakt, dan is dat de noodzaak om de morele ankerpunten in de economie te versterken. De lange termijn vraagt om een evenwichtiger financieel systeem zonder 'schuldbubble' voor de volgende generatie. Het gedachtengoed van Calvijn kan daarbij, ook na vijfhonderd jaar, goede diensten bewijzen."

Bron: http://www.katholieknederland.nl/act...FJaar2009.html
Blackwater Inc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2009, 22:31   #300
Shadowke

Standaard

heb je de verkorte versie Blackwater?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be