![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En de buitenlanders in Brugge komen niet enkel in contact met jongeren aan de schoolpoort maar ook met 40-plussers die wel degelijk in heel West-Vlaanderen nog heel veel dialect praten. En ook de jongeren staan heel ver van het AN. Bijv. op school leer je als buitenlander dat je "zulke huizen" moet zeggen en dan hoor je keer op keer van Vlamingen "zo'n huizen". Je leert: "een meisje dat..."; maar West-Vlamingen zeggen bijna altijd "een meisje die". Heel heel verwarrend; buitenlanders beginnen dan te denken dat meisje een de-woord is. In Zwitserland kun je dat nog aannemen want daar was er door berg en dal veel minder contact. In het vlakke Vlaanderen is dat anders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#282 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In de lessen Nederlands op mijn middelbare school werden zelfs de vervoegingsregels van de gij-vorm uitgelegd.Nochtans zeven tot acht jaar geleden maar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#283 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ook in de Horeca van Brugge werd ik perfect in het AN geholpen. Ook onderling spraken deze mensen AN, geen plat Brugs.
![]() |
![]() |
#284 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
West-Vlamingen zeggen geenszins "bijna altijd" "een meisje die..." Deze fout is zo goed als algemeen in heel Vlaanderen. Zelfs hoor ik het in het nieuws waar geïnterviewden uit alle windstreken van Vlaanderen die en dat door elkaar gooien. Dit is een mooie illustratie van een onvoldoende beheersing van ons AN (niet eigen aan een zogezegde invloed van het West-Vlaams, want daarin maakt men die fout juist niet). Wat kunt u niet aannemen? Dat er in Vlaanderen dialecten bestaan? Wat is dat nu eigenlijk voor onzin. De dialecten bestaan. Zo is het nu eenmaal, ongeacht of u dat nu "aanneemt" of niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#285 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk. Ook ik geef de jongeren dat nog mee, want, nogmaals (ik schreef het ondertussen al driemaal): de gij-vorm behoort tot ons AN, maar hoort wel bij het deftig en plechtig register van onze taal. Het is een deel van de heel formele taal. Jij en je zijn dan weer gebruikelijk in de informele taal (u is dan weer formeel, en staat dus tussen jij en gij).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#286 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een drietal jaar geleden hebben enkele Bruggelingen trouwens alarm geslagen: zij werden er zich van bewust dat over enkele generaties het dialect verdwenen zal zijn zonder dat er een neerslag van was. Tot dan bestond er immers geen Brugs woordenboek, geen Brugse spraakkunst... Daarom zijn deze mensen aan het werk getogen en hebben veldwerk verricht onder de oude Bruggelingen. Het resultaat is het/de gecombineerd Brugs/e woordenboek/spraakkunst. Een tijdsdocument. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#287 | |
|
![]() Citaat:
Zie ook het artikel in De Standaard van 16 aug 2008 waarin de Vlaamse prof. Lieven De Winter in Louvain-la-Neuve werkzaam bij de UCL laat optekenen: 'Een probleem is wel dat steeds meer Vlaamse wetenschappers alleen nog een soort verkavelingsvlaams vol dialectklanken spreken en het Algemeen Nederlands verwaarlozen. Dat is heel ondankbaar voor Franstaligen, die steeds meer moeite doen om behoorlijk Nederlands te leren, maar zelfs dan hun Vlaamse collega's nog altijd niet kunnen begrijpen.' Laatst gewijzigd door azert : 10 september 2008 om 12:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#288 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#289 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ik heb nog nooit één van mijn familieleden (zo goed als allemaal West-Vlamingen, zoals ik er ook ene ben) horen spreken over 'een meisje die ...'. Ook mijn vrienden uit het Brugse en omgeving hebben het steeds over 'een meisje dat ...', zèlfs als ze in hun dialect praten. Je gao myn nie vertell'n oe da me klapp'n wèje, maotje.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#290 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#291 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#292 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#293 |
|
![]() .
Laatst gewijzigd door azert : 10 september 2008 om 21:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#294 | |
|
![]() Citaat:
Tiep mie dat ze nog veel stutten me zeem eten in Bruhhe. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#295 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook voor het Waregems kan ik zo een reeks woorden geven die mijn grootmoeder nog gebruikt, maar die mijn vrouw noch ik ooit in de mond zullen nemen. Laat staan de kinderen... Ook een dialect kan immers evolueren en zelfs uitsterven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#296 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ge moet mijn neus niet afbijten. Ik heb perfect gelezen wat jij schrijft, ik bracht dit enkel aan om te illustreren dat er binnen een taal altijd verschillende registers en evoluties bestaan, integenstelling tot wat system probeert te forceren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#297 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, natuurlijk. Alleen heb ik de meerledigheid van onze Nederlandse taal, net als alle andere talen, al verschillende malen reeds aangehaald.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#298 | |
|
![]() Citaat:
Tik in Google maar eens "tiep mie" in en dan zie je dat dat wel gebruikt wordt. "tiet mie" kent Google niet. Waar is de mand? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#299 |
Minister-President
|
![]() Volgens mij is 'tiet mie' (of voor mijn part 'tiep mie') een west-vlaamse uitspraakvorm voor het (oud-)nederlandse 'het duidt me'. 'Het is me duidelijk dat...' Misschien met een iets afwijkende betekenis, maar toch lijkt het me van 'duiden' te komen.
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 11 september 2008 om 08:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#300 |
Minister-President
|
![]() Van Dale
dui·den duidde, h geduid 1 (met op) wijzen: alles duidt op een inbraak 2 verklaren, uitleggen Engels : indicate-----> aangeven Duits : angeben
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 11 september 2008 om 08:36. |
![]() |
![]() |