![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#281 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Als u mijn berichten over 1830 en de voorgeschiedenis als ondeskundig beschouwt, dan raad ik u aan het werk (drie dikke delen met heel veel referenties en citaten) van Arnold Smits van commentaar te voorzien en ons te laten weten waar de fouten zitten. Ik ben benieuwd. |
|
|
|
|
|
|
#282 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
|
|
|
|
|
#283 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Al deze kleine voorvalletjes daargelaten is het Zuiden vrij rustig gebleven en een beweging vóór Frankrijk is er begin augustus niet ontstaan, al wijst één en ander toch op invloed uit Frankrijk (...) Ondertussen kunnen we, wat (procureur des Konings) Schuermans op 12 augustus (1830) schrijft, wel aanvaarden: Alles is gelukkig bedaard en stil. De Belgen in ’t algemeen zijn niet Franschgezind en kunnen het ook niet zijn in hun eigen belang. Eenige losbollen schijnen reeds beschaamd van het dwaas gedrag dat ze de eerste dagen hielden. Men ziet wel sommige jongelingen roode, witte en blauwe bloemen in hun knoopsgat dragen, doch zulks is zonder erg” (p. 102) Verder schrijft hij: De betrekkingen van Fransgezinden in Brussel zijn er, maar zeker zijn ze niet zo belangrijk dat we onder deze mensen de geestelijke vaders moeten zoeken van de Belgische Omwenteling. (...) De liberale leiders in Brussel zullen er in slagen een beweging naar Frankrijk toe te verhinderen en de invloed van Fransgezinden te beperken Deel I(p. 110) Laatst gewijzigd door system : 24 januari 2009 om 13:04. |
|
|
|
|
|
|
#284 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik heb nergens en nooit beweerd (indien u het tegendeel beweert, mag u mij steeds verwezen naar een bericht van me) dat "de Belgen" Fransgezind waren. Wel dat de belangrijke actoren van 1830, afgezien van enkele uitzonderingen (waaronder De Potter), wel Fransgezind waren. |
|
|
|
|
|
|
#285 | |
|
Banneling
|
Citaat:
De groei tot natie speelt hier een rol (...) Dat de natie uitgroeide en tenslotte toch beperkt bleeft tot het huidige België, ligt niet alleen aan de historische groei van het Zuiden tot een gezamenlijk blok na eeuwenlange, Bourgondische, Spaanse, Oostenrijkse en Franse bezetting. (...) Maar vooral ook de houding van het Noorden heeft het hele Zuiden tot het huidige België bijeengedreven. (p. 140) Dat laatste kan tellen. Dus in het vervolg wat opletten als u een boek aanhaalt. Let wel, een door u zeer gewaardeerd boek. Welnu, dat boek zegt hier precies hetzelfde als wat ik stelde. En nu ga ik een uitdrukking gebruiken, die u zo vaak en zo graag gebruikt tegen andere posters: VDB, u gaat af als een gieter! Laatst gewijzigd door system : 24 januari 2009 om 13:12. |
|
|
|
|
|
|
#286 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
dus stop met het leven in het verleden system! momenteel zitten we in het heden! er is een Nederlandstalige deelstaat in Belziek (wist je dat wel?) en de kerk heeft geen gezag meer. Laatst gewijzigd door Shadowke : 24 januari 2009 om 13:12. |
|
|
|
|
|
|
#287 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
U zegt trouwens niet hetzelfde. U heeft nergens dezelfde nuancering aangebracht van dom Smits. Wel de eenzijdige belgicitische propaganda, waaronder het eeuwige "protestantse Nederlanders/Hollanders" versus "katholieke Belgen". |
|
|
|
|
|
|
#288 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#289 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Nu beschouwt u Smits ook al als een Belgicist. Of dat ik dingen eruit pik. U pikt evenzeer dingen uit Smits. Maar ik herhaal alleen maar maar wat Smits zegt. En wat hij hier hieromtrent zegt, is heel duidelijk, namelijk dat het Zuiden ook een natie is geworden door het optreden van het Noorden. Dat zegt hij letterlijk. En dat is precies wat ik stelde in ettelijke postings. U probeert zich er weer eens uit te draaien. Enfin, ik heb mijn punt gemaakt. En wat meer is, met de hulp van een -volgens u- standaardwerk, namelijk dat van Arnold Smits. Maar geloof me, ik had dat werk van Smits echt niet nodig om mijn stelling te staven. Smits bevestigt in feite gewoon mijn stelling. Laatst gewijzigd door system : 24 januari 2009 om 13:24. |
|
|
|
|
|
|
#290 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
U heeft geen enkel punt gemaakt trouwens, wel van de hak op de tak gesprongen. Zo ging de discussie op een bepaald moment over uw bewering over de katholieke Kerk. Ik stipte daarbij aan dat de katholieke Kerk in de Nederlanden niet als een monoliet reageerde, maar er sprake was van spanningen en tegengestelde belangen en groepen (rond de Broglie en de Méan). 't Enige wat u deed, was reageren met "dat is een Vlaams-Waalse tegenstelling". Waar die nu moest gevonden worden, heeft u nooit verduidelijkt (al werd de vraag wel gesteld). Dan begon u over andere dingen. Enz. Net zoals in de discussie over het Veurs dat volgens u geen Limburgs is, probeert u hier ook met allerlei kronkels uw eigen fouten en foutieve denkbeelden recht te praten. Tevergeefs echter. |
|
|
|
|
|
|
#291 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#292 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#293 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#294 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ik steun me op de historische feiten. En ik meen dat ik duidelijk historische feiten heb aangehaald mbt tot Willem I en zijn kunstmatig koninkrijk. Ik heb zelfs geciteerd uit het 'standaardwerk' dat VDB me aanraadde. Meer kan ik niet doen. Misschien zint u dat allemaal niet, maar ik heb niet de gewoonte me te steunen op vage wensdromen zoals u misschien wel geneigd bent te doen. Uiteindelijk komt dat dan neer op geschiedsvervalsing. En daar doe ik niet aan mee. Wat VDB trouwens niet vermeldde is dat Arnold Smits leerling was van o.m. Pieter Geyl, een Grootnederlander, Grootkatholiek (Geyl stond op een 'katholiek' Grootnederland) en bewonderaar van het VNV. Goed, dat was de man zijn recht, maar of we dan voor 100% objectieve geschiedschrijving mogen verwachten over de Belgische Opstand, is weer een ander paar mouwen.En 'Dom' Arnold Smits, monnik in de St Pietersabdij van Steenbrugge, roeit in datzelfde vaarwater. Laatst gewijzigd door system : 24 januari 2009 om 15:43. |
|
|
|
|
|
|
#295 | ||
|
Banneling
|
Citaat:
Citaat:
Willem I zelf was een aanhanger van de Duits-Lutherse traditie van het Staatskirchentum, waarin de vorst het hoofd van de kerken was. Zo trachtte hij de katholieke Kerk los te weken van het gezag van Rome (o.m. door zelf bisschoppen te benoemen) en lokte hij een ware schoolstrijd uit toen hij in 1825 het vrije (katholieke) middelbare onderwijs afschafte. Dat Willem daar al goed mee bezig was weten we uit een verslag dat we hebben over de Hollandse onderwijspolitiek in de Antwerpse kempen. Vooral de onderwijspolitiek bracht de gemoederen in de Kempen aan het gisten. Hij (Willem I) wou zich ook moeien met de opleiding van de geestelijken. De klein-seminaries werden afgeschaft en vervangen door een nieuw opgericht filosofisch college, dat bovendien in Leuven nog ondergebracht werd in de gebouwen van het gehate Seminarie-Generaal van Jozef II en dus onaangename reminiscenties meebracht. Onderwijs was eeuwenlang een opdracht en soms zelfs een privilege van de clerus geweest. Deze positie was frontaal aangevallen zowel in de Oostenrijkse tijd als in de Franse. Ook Willem had eigen opvattingen, lovenswaardig voor het peil, onaanvaardbaar voor de katholieke bevolking. Sinds 1825 groeide daarom een sterke katholieke oppositie tegen die onderwijspolitiek. In de Kempen woedde een verbeten schoolstrijd. Het oprichten van een modelschool te Turnhout in handen van de staat lokte bij de geestelijkheid en de katholieken een sterk verzet uit. Lager onderwijs geven was enkel nog mogelijk na toelating van regeringswege. Voor de leraars van de middelbare Latijnse scholen, ooit zeer belangrijk in de Kempen en met nogal wat Noordbrabantse studenten, was een academische titel vereist, en daaraan konden de Latijnse scholen van Meerhout, Mol en Hulsthout niet voldoen. En dat de strijd zeer bitsig werd blijkt uit het volgende: De scholen van Turnhout, Geel, Herentals en Westerlo bleven bestaan onder voogdij van de staat, die een monopolie kreeg. De strijd begon. Voor de Kempen is dat uitgebreid te bestuderen. We noemen slechts enkele Turnhoutse feiten. Op 13 juli 1827 werden de oude leraars Janssens en Van Elsacker vervangen door Johannes Fontier en Michaël Ludovicus Verhaegen, beiden gevormd in de Hollandse normaalscholen. Tussen het bestuur en de nieuwe leraars ontstond wrijving en de ergernis nam toe doordat aan de kwaliteit van beide nieuwe leraars werd getwijfeld en deze ook, en naar het schijnt terecht, van dronkenschap werden beschuldigd. De officier van justitie, de heer F. van Nuffel van Duijnen, kon de feiten niet loochenen, doch noemde in een verslag van 9 februari 1829 aan de gouverneur van Antwerpen, Turnhout het oord van de grootste onverdraagzaamheid en de stad waar de ... opgisting der muiterijen door de geestelijkheid aangerigt hunnen oorsprong hebben genomen... Hij citeerde een zekere Jenker, die als getuige bij het overlijden van veldwachter Hermans door het stadsbestuur zou geweigerd zijn omdat zijn echtgenote gereformeerd was. De betwiste leraars werden vervangen door minister Van Gobbelschroy, hoofd van het departement van Binnenlandse Zaken, waaronder de onderwijsaangelegenheden ressorteerden, en naar de Latijnse school van Breda overgeplaatst. Met andere woorden: de strijd tussen katholieken en protestanten was volop aan de gang. En de katholieken werden opgestookt door de geestelijken (Lees: de pastoors en de kapelaans, enz). D�*t was de realiteit in de Kempen tijdens het bewind van Onwijze Willem. Een regelrechtige vinnige strijd tussen protestanten en katholieken. Maar elders zal het meer dan waarschijnlijk van hetzelfde geweest zijn. Laatst gewijzigd door system : 24 januari 2009 om 18:15. |
||
|
|
|
|
|
#296 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
|