Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juni 2009, 17:11   #281
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Spijtig dat op deze foto geen Vlaamse paters staan die dit allemaal stilzwijgend goedkeurden. Maar die zullen zich wijselijk uit het beeld gehouden hebben.
Tuurlijk joh, het waren de "Vlaamse paters':
Citaat:
Voordien was Belgisch Congo een "privé-kolonie" ook wel Kongo-Vrijstaat genoemd, die geëxploiteerd werd door Leopold II met steun van bedrijven en financiële groepen. Het ging vooral om winning van rubber, vooral voor banden voor de opkomende automobielnijverheid. De 23 jaar onder het schrikbewind van Leopold II worden gekenmerkt door volkerenmoord, slavernij, ontvoeringen, martelen, verkrachtingen, onthoofdingen en het afhakken van handen. De schattingen over het aantal slachtoffers variëren aanzienlijk. De Britse diplomaat Roger Casement heeft het over drie miljoen tijdens twaalf van de twintig jaar. Peter Forbath noemt ten minste vijf miljoen. Adam Hochschild spreekt van tien miljoen en de Encyclopædia Britannica spreekt van een totale bevolkingsafname van twintig tot dertig miljoen naar acht miljoen.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2009, 17:19   #282
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Tuurlijk joh, het waren de "Vlaamse paters':

De 'missies' en zeker de Jezuïeten waren het verlengde, de arm en de loyale medewerkers van de Belgische koloniale overheid. En Leopold II wist dat. Hij had die mensen ook nodig. En daarom durfde hij niet in te grijpen tegen schandalige praktijken van de Jezuïeten in hun 'kapelhoeven'. En deze geestelijken wisten maar al te goed dat zij onontbeerlijk waren, nodig waren en zij zich schandelijke dingen konden permiteren. En daarom moet men niet altijd de pijlen afschieten op Leopold II, die natuurlijk de mensen uitbuitte. Edoch, de paters en de nonnen, en de Jezuïeten, deden maar precies hetzelfde. Alleen, zij deden dat in naam van God 'die eeuwige liefde is'. En dat laatste liet Leopold achterwege, dat klopt.

Maar natuurlijk de afbrekers van Leopold II, buigen met een grote draai af van missies uit die tijd. Lopen er met een grote boog omheen. Ze zien alleen het onrecht aangedaan door de Belgische staat en vooral Leopold II omdat het natuurlijk in hun politieke kaart past. De echte waarheid echter verdoezelen deze vlaams-nationalistische moraalridders. Waarschijnlijk, omdat de meeste paters Vlamingen waren.

Laatst gewijzigd door system : 22 juni 2009 om 17:36.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2009, 17:20   #283
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Spijtig dat op deze foto geen Vlaamse paters staan die dit allemaal stilzwijgend goedkeurden. Maar die zullen zich wijselijk uit het beeld gehouden hebben.
Het ironische van uw post over 'racistische Nederlanders' is weer dat er in Nederlands-Indië wél van uitbuiting sprake was maar amper van racisme, terwijl in Belgisch Kongo een zeer paternalistische en racistische maatschappij werd opgebouwd.
Oud 22 juni 2009, 17:24   #284
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
De 'missies' en zeker de Jezuïeten waren het verlengde, de arm en de loyale medewerkers van de Belgische koloniale overheid. En Leopold II wist dat. Hij had die mensen ook nodig. En daarom durfde hij niet in te grijpen tegen schandalige praktijken van de Jezuïeten in hun 'kapelhoeven'. En deze geestelijken wisten maar al te goed dat zij onontbeerlijk waren, nodig waren en zij zich schandelijke dingen konden permiteren. En daarom men niet altijd de pijlen afschieten op Leopold II, die natuurlijk de mensen uitbuitte. Edoch, de paters en de nonnen, en de Jezuïeten, deden maar juist hetzelfde. Alleen, zij deden dat in naam van God 'die eeuwige liefde is'. En dat laatste liet Leopold achterwerge, dat klopt.
Dat u slechts uw pijlen richt op de "Vlaamse' paters is typerend voor uw blinde België-liefde.
Alles en iedereen van de toenmalige Belgische elite (Franstalig, weet u nog wel?), Leopold II voorop, was bezig het land te plunderen en u richt zich slechts op de 'Vlaamse' paters?
Oud 22 juni 2009, 17:26   #285
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wil je nu insinueren dat wij ergens zouden beweren dat er geen Vlamingen waren die zich ten dienste stelden van het regime en dus mede schuld hebben aan de moorden in Kongo?

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 22 juni 2009 om 17:26.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2009, 17:26   #286
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar toch maar moeilijk. Racisme was inherent aan de Vlaamse Beweging. Nu nog voor het grootste deel. Na meer dan 70 jaar Vlaamse beweging, is er eindelijk een kleine groep tot het besef gekomen dat het ook zonder racisme moet kunnen gaan. En dat is een vooruitgang. Het werd dan ook tijd! Het verstand komt na de jaren. Als het verstand maar blijft. Want daar ben ik nog niet zo zeker van.
Het is niet moeilijk van elke emancipatiestroming een afschuwelijke karikatuur te maken, zeker als men te kwader trouw is. Dan is de Vlaamse Beweging een racistische stroming. De arbeidersbeweging een rode dictatoriale stroming. De vrouwenbeweging een stroming van lesbische mannenhaatsters. En ga zo maar door. En onder de Belgicistische mat worden dan geveegd : het separatisme van 1830, de miskenning van stemrecht voor vrouwen tot 1947, het Belgisch kolonialisme, het gedurende 100 jaar weigeren van Nederlandstalige universiteiten, de opkomst van een Belgicistisch extreem-rechts (Front National-Nationaal Front), de recente veroordeling van België door het Europees Hof van de Rechten van de Mens voor foltering en rassendiscriminatie en ga zo maar door ...

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 22 juni 2009 om 17:31.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2009, 17:28   #287
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Dat u slechts uw pijlen richt op de "Vlaamse' paters is typerend voor uw blinde België-liefde.
Alles en iedereen van de toenmalige Belgische elite (Franstalig, weet u nog wel?), Leopold II voorop, was bezig het land te plunderen en u richt zich slechts op de 'Vlaamse' paters?
Neen ik richt mij op de twee. Zie een vorige draad. U daarentegen richt zich slechts op één enkele. Ik heb u nooit eens iets verkeerds horen zeggen over de missies in Congo. Nooit. En dat bewijst dat u niet correct bent in het naar voren brengen van de feiten, laat staan dat u objectief bent. Maw, u bent -op dit vlak althans- het toonbeeld, een type-voorbeeld van een goedkope, aprioristische pseudo-historische wauwelaar die napapegaait wat anderen in evenveel historische onkunde oreren.

Laatst gewijzigd door system : 22 juni 2009 om 17:34.
Oud 22 juni 2009, 17:35   #288
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Neen ik richt mij op de twee. Zie een vorige draad. U richt zich op één enkele. Ik heb u nooit eens iets verkeerds horen zeggen over de missies in Congo. Nooit. En dat bewijst dat u niet correct bent in het naar voren brengen van de feiten, laat staan dat u objectief bent. Maw, u bent -op dit vlak althans- het toonbeeld, een type-voorbeeld van een goedkope, aprioristische pseudo-historische wauwelaar die napapegaait wat anderen in evenveel historische onkunde oreren.
De 'Vlaamse' paters waren onderdeel van de onderdrukkingsmachine. That's it. Door u slechts op hen te richten en alle anderen te vergeten maakt u er hoofddaders van.

Waarom noemt u alleen de 'Vlaamse' paters? Waarom niet de Waalse ook? Waarom niet de Koning en de bedrijven en de banken en (later) de Belgische overheid? Waarom zou ik niet wat slechts willen zeggen over de 'missies'?

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 22 juni 2009 om 17:37.
Oud 22 juni 2009, 17:40   #289
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Maar toch maar moeilijk. Racisme was inherent aan de Vlaamse Beweging. Nu nog voor het grootste deel. Na meer dan 70 jaar Vlaamse beweging, is er eindelijk een kleine groep tot het besef gekomen dat het ook zonder racisme moet kunnen gaan. En dat is een vooruitgang. Het werd dan ook tijd! Het verstand komt na de jaren. Als het verstand maar blijft. Want daar ben ik nog niet zo zeker van.
Racisme was niet meer inherent aan de Vlaamse dan aan andere bewegingen in Europa. Toch als het om vooroorlogse toestanden gaat. Ook "dans le monde francophone". Ooit is er, ten tijde van het presidentschap van De Gaulle, een Franse documentaire film gemaakt omtrent de houding van de modale Fransman tijdens WO2. "Le chagrin et la pitié" heette die produktie. De film was zo onthutsend dat hij in Frankrijk prompt verboden werd. In die film kwam pijnlijk scherp tot uiting hoe racistisch veel Fransen in die periode waren. Ondermeer het verhaal dat Pierre Mendès-France (nog premier geweest) bracht omtrent zijn arrestatie (de man was joods) en veroordeling door een Franse rechter was schrijnend. In Frankrijk en in de meeste andere door de nazi's bezette Europese landen, waren de grootste jodenverklikkers gewone burgers.
Kom dus niet zeveren, system, dat racisme "inherent" is aan de Vlaamse beweging. Dat is een flagrante leugen en je weet het bovendien ook wel. Als er in de huidige Vlaamse politieke groeperingen racistische neigingen opduiken (en dan is dat niet eens in de scherpe vorm die het in de jaren dertig aannam), dan is het in het Vlaams belang. Dat is dan ook al. Ze hebben er bovendien een proces voor aan hun broek gekregen. En daarbovenop het grootste stemmenverlies van alle Vlaamse partijen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2009, 17:42   #290
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Wil je nu insinueren dat wij ergens zouden beweren dat er geen Vlamingen waren die zich ten dienste stelden van het regime en dus mede schuld hebben aan de moorden in Kongo?
Ik hoor er toch maar bitter weinig over. Ik stel voor dat u eens een grondige studie maakt van de missies in Belgisch Congo. Niet dat alle missies verderfelijk waren of in de fout gingen. Evenmin gingen -zoals men hier suggereert- alle koloniale ambtenaren in de fout. Integendeel zelfs, als men de officiële verslagen zo leest. Maar, de missies waren het verlengstuk van het koloniaal regime. Meer nog, ook zij w�*ren als het ware één met het Belgisch koloniaal regime. Net zoals de dominees in het land van Insulinde het verlengstuk waren van de VOC en of van het Hollands ofte Nederlandse koloniaal regime.

Laatst gewijzigd door system : 22 juni 2009 om 17:46.
Oud 22 juni 2009, 17:45   #291
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maw, u bent -op dit vlak althans- het toonbeeld, een type-voorbeeld van een goedkope, aprioristische pseudo-historische wauwelaar die napapegaait wat anderen in evenveel historische onkunde oreren.
U beeldt zich nu toch niet in dat u hier overkomt als een historicus en dat u bovendien ernstig genomen wordt? Daarvoor hebt u het hier reeds veel te bont gemaakt. Zeker als het over de Nederlanden gaat. U bent zo eenzijdig Belgicistisch gekleurd als wat!
Oud 22 juni 2009, 17:47   #292
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
U beeldt zich nu toch niet in dat u hier overkomt als een historicus en dat u bovendien ernstig genomen wordt? Daarvoor hebt u het hier reeds veel te bont gemaakt. Zeker als het over de Nederlanden gaat. U bent zo eenzijdig Belgicistisch gekleurd als wat!

Of ik een historicus ben, laat ik in het midden. Maar dat u het niet bent, daar ben ik zeker van.

Laatst gewijzigd door system : 22 juni 2009 om 17:49.
Oud 22 juni 2009, 17:50   #293
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Of ik een historicus ben, laat ik in het midden. Maar dat u het zeker niet bent, daar ben ik zeker van.
Ik heb dan ook niet de pretentie om dat voor mijzelf te claimen. U wel. En volkomen onterecht.
Oud 22 juni 2009, 17:55   #294
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb dan ook niet de pretentie om dat voor mijzelf te claimen. U wel. En volkomen onterecht.
Neen, u bent alweer fout bezig. Zelfs met een zekere achterbaksheid. Het wapen van de zwakke die sluw of cryptoslim uit de hoek denkt te komen. Ik heb nooit gesteld dat ik een historicus was. U suggereerde dit dat ik dat van mezelf dacht. En dat is al heel wat anders.

Laatst gewijzigd door system : 22 juni 2009 om 17:57.
Oud 22 juni 2009, 17:57   #295
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het racistische Belgische regime heeft dit systeem in Congo geïnstalleerd. Dat er Vlaamse paterkes collaboreerden, daar twijfel ik niet aan. De kerk heeft nu eenmaal altijd met het Belgicisme gecollaboreerd.

Op deze site van Vlaamse paterkes kunt ge trouwens meer lezen over het beulemansregime en de verminkingen die uw "België" voor de Congolezen over had: http://www.nieuwsbronnen.com/tenbund...ischkader.html.
Oud 22 juni 2009, 17:58   #296
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Het racistische Belgische regime heeft dit systeem in Congo geïnstalleerd. Dat er Vlaamse paterkes collaboreerden, daar twijfel ik niet aan. De kerk heeft nu eenmaal altijd met het Belgicisme gecollaboreerd.

Op deze site van Vlaamse paterkes kunt ge trouwens meer lezen over het beulemansregime en de verminkingen die uw "België" voor de Congolezen over had: http://www.nieuwsbronnen.com/tenbund...ischkader.html.
Hij die collaboreert is even schuldig. Punt uit. U kunt niet zeggen: ik heb de joden niet vergast, ik begeleidde hen slechts op weg naar de gaskamer. Neen, dan bent u even schuldig.
Oud 22 juni 2009, 18:01   #297
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen ik richt mij op de twee. Zie een vorige draad. U daarentegen richt zich slechts op één enkele. Ik heb u nooit eens iets verkeerds horen zeggen over de missies in Congo. Nooit. En dat bewijst dat u niet correct bent in het naar voren brengen van de feiten, laat staan dat u objectief bent. Maw, u bent -op dit vlak althans- het toonbeeld, een type-voorbeeld van een goedkope, aprioristische pseudo-historische wauwelaar die napapegaait wat anderen in evenveel historische onkunde oreren.
Wat een blabla... Is dat om te verstoppen dat u alweer geblunderd heeft door godbetert de jezuïeten verantwoordelijk te stellen voor de uitbuiting in de rubberplantages en het handenhakken?

Graag één link die de betrokkenheid van de jezuïeten bewijst.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 22 juni 2009 om 18:01.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2009, 18:05   #298
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hij die collaboreert is even schuldig.
U probeert te ontsnappen door weg te kronkelen.

Het is het Belgische regime en niemand anders dat de moordpartijen, de knevelarijen en de verminkingen heeft geïnstalleerd omdat het daar geld aan verdiende. Dat gebeurde in de tijd dat Leopold II alleenheerser in en eigenaar van Congo was. De Belgische koning is de organisator van de moorden, knevelarijen en verminkingen op de rubberplantages.

Nederland heeft dit soort grootschalige genocide niet begaan in zjin kolonies.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 22 juni 2009 om 18:06.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2009, 18:10   #299
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Racisme was niet meer inherent aan de Vlaamse dan aan andere bewegingen in Europa. Toch als het om vooroorlogse toestanden gaat. Ook "dans le monde francophone". Ooit is er, ten tijde van het presidentschap van De Gaulle, een Franse documentaire film gemaakt omtrent de houding van de modale Fransman tijdens WO2. "Le chagrin et la pitié" heette die produktie. De film was zo onthutsend dat hij in Frankrijk prompt verboden werd. In die film kwam pijnlijk scherp tot uiting hoe racistisch veel Fransen in die periode waren. Ondermeer het verhaal dat Pierre Mendès-France (nog premier geweest) bracht omtrent zijn arrestatie (de man was joods) en veroordeling door een Franse rechter was schrijnend. In Frankrijk en in de meeste andere door de nazi's bezette Europese landen, waren de grootste jodenverklikkers gewone burgers.
Kom dus niet zeveren, system, dat racisme "inherent" is aan de Vlaamse beweging. Dat is een flagrante leugen en je weet het bovendien ook wel. Als er in de huidige Vlaamse politieke groeperingen racistische neigingen opduiken (en dan is dat niet eens in de scherpe vorm die het in de jaren dertig aannam), dan is het in het Vlaams belang. Dat is dan ook al. Ze hebben er bovendien een proces voor aan hun broek gekregen. En daarbovenop het grootste stemmenverlies van alle Vlaamse partijen.
Racisme heeft altijd deel uitgemaakt van het Vlaams-nationalisme in ieder geval. En dit komt omdat het Vlaams-nationalisme in essentie diep katholiek was (AVV-VVK) en daardoor eigenlijk latent antisemiet. Zeker in de jaren vóór de oorlog. U moet maar eens lezen wat er allemaal in Volk en Staat werd geschreven over de joden, of wat Staf de Clercq zei over de joden. Er zijn zeker ook linkse krachten aanwezig geweest in het Vlaams-nationalisme. Maar dat was een piepkleine minderheid, die niet veel voorstelde. Ook na de oorlog is dat racistisch element in het Vlaams-nationalisme blijven voorwoekeren in het VB. Maar racistische elementen zaten voor een groot stuk bij de vlaams-nationalistische VU in het begin. De VU is voor een groot deel bij mensen gaan recruteren die de 'Nieuwe Orde' aanhingen tijdens de oorlog. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de VUer Sauwens betrapt werd op een bijeenkomst van het Sint-Maartenfonds, een bond van ex-SS-ers en Oostfronters. Daar ging de VU zijn stemmen halen in het begin. En toen de radicaal nationalisten en racistische VU-ers en masse overliepen naar het VB, implodeerde de VU. Het nu maar pas dat de NVA (zegge en schrijve: in het jaar 2009) de niet-racistische kaart schijnt te trekken.

Maar hopen dat het duurt.

Laatst gewijzigd door system : 22 juni 2009 om 18:20.
Oud 22 juni 2009, 18:23   #300
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Wat een blabla... Is dat om te verstoppen dat u alweer geblunderd heeft door godbetert de jezuïeten verantwoordelijk te stellen voor de uitbuiting in de rubberplantages en het handenhakken?

Graag één link die de betrokkenheid van de jezuïeten bewijst.
Bijvoorbeeld, een goed boek voor u:

"Jezuïeten in Kongo, met Zwaard en Kruis", AM Delathuy.

Een korte samenvatting:

"De uitdrukking ‘met zwaard en kruis’ is niet ingegeven door een hang naar sensatie. De jezuïeten gebruikten ze zelf toen ze tachtig jaar geleden verkondigden dat ze Kongo wilden beschaven met het zwaard en met het kruis, door de staat en door de kerk. Hun evangelisatie was er een met dwang, het soort trouwens dat in de loop van de geschiedenis voor de geloofsverspreiding de beste vruchten heeft afgeworpen en dat goed paste in de voormalige denkwereld van de jezuïeten, die zich de stoottroepen van Sint-Ignatius, de soldaten van Christus noemden. Dit boek leert ons waaruit die dwang in Kongo bestond: ketting en zweep gehanteerd door een militie van catechisten, gijzelingen, deportaties, strafexpedities. Leopold II liet de jezuïeten begaan omdat hij hun steun, zoals die van alle katholieke missies nodig had om tegen de campagne van E.D. Morel stand te houden. Maar de beschaving met het zwaard en met het kruis faalde in Kongo. Dit boek is het verhaal van die faling. Het is ook het verhaal van een godsdienstig fanatisme dat aan een massa Kongolese kinderen het leven kostte. Voor dit aspect van hun oeuvre hadden de jezuïeten totaal geen oog. Integendeel, ze voelden zich voldaan bij de gedachte dat ze die massa, door het doopsel in articulo mortis, aan de klauwen van de duivel ontrukten en voor eeuwig gelukkig maakten. Het was een godsdienstig fanatisme dat niet moest onderdoen voor dit van ayatolla Khomeiny. Uit dit boek komen de ambtenaren van de Kongostaat (met uitzondering van gouverneur-generaal Wahis, het blinde instrument van Leopold II) er niet zo gehavend uit als uit het vorige boek van Delathuy, E.D. Morel tegen Leopold II en de Kongostaat (EPO, 1985)."

Laatst gewijzigd door system : 22 juni 2009 om 18:29.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be