Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juni 2009, 15:59   #281
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Hoeft niet, je rijdt zo snel als in Be, zo´n 100 -140 kmh is daar niet verboden, en je kunt normaal inhalen zonder tegen de inhaalregels te verstoten.

Mijn 170 PK zijn ruim teveel voor 160-170 kmh te rijden, maar hij rijdt dan wel rond zijn maximum koppel, heel zacht draaiend en het milieuvriendelijkst betreft alle uitlaatgassen.

Op de snelweg haal ik mijn laagste verbruik omdat ik rustig kan rijden steeds in hoogste versnelling en gelijktijdig in het gunstigste koppelgebied.

In het Belgische stokkende fileverkeer is mijn verbuik wel 1000 liter/100 km nu ge het zegt.

inderdaad dat is het punt dat ik wil komen, zelfs ecologisch gezien zie ik niet zo direct een argument in snelheidsbegrenzing, in die zin, dat feitelijk het meest energie verloren gaat in acceleratie en remmen , dus waarom zou je u zorgen maken over de snelheid
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2009, 16:14   #282
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
inderdaad dat is het punt dat ik wil komen, zelfs ecologisch gezien zie ik niet zo direct een argument in snelheidsbegrenzing, in die zin, dat feitelijk het meest energie verloren gaat in acceleratie en remmen , dus waarom zou je u zorgen maken over de snelheid
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2009, 22:31   #283
Dilbert
Parlementsvoorzitter

Dilbert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door studentje Bekijk bericht
Wie heeft er argumenten tegen een snelheidsbegrenzer in personenwagens die de maximum snelheid beperken tot 130 Km per uur? De maximumsnelheid is nu eenmaal 120 km per uur in België dus waarom het niet verplichten. Hierdoor kunnen de belachelijke flitscontroles op autosnelwegen worden afgeschaft en nuttig geplaatst worden aan scholen of andere drukke plaatsen waar overdreven snelheid echt wel mensenlevens kost.
Ik ben voorstander van auto's die de chauffeur niet toelaten om rijfouten te maken die een ongeval kunnen veroorzaken, of verkeersboetes op te lopen. Technisch perfect mogelijk anno 2009.

Ik zou de constructeurs 3 jaar geven om de zaak te ontwikkelen en uit te testen, waarna alle nieuw te verkopen wagens hier verplicht met uitgerust zijn. Dus na verloop van tijd: Geen verkeersongevallen meer. Geen flitspalen. Geen boetes. Geen politierechters. En vooral: geen verkeersslachtoffers.
Oud 30 juni 2009, 08:16   #284
nutz
Vreemdeling

nutz's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar nutz
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dilbert Bekijk bericht
Ik ben voorstander van auto's die de chauffeur niet toelaten om rijfouten te maken die een ongeval kunnen veroorzaken, of verkeersboetes op te lopen. Technisch perfect mogelijk anno 2009.

Ik zou de constructeurs 3 jaar geven om de zaak te ontwikkelen en uit te testen, waarna alle nieuw te verkopen wagens hier verplicht met uitgerust zijn. Dus na verloop van tijd: Geen verkeersongevallen meer. Geen flitspalen. Geen boetes. Geen politierechters. En vooral: geen verkeersslachtoffers.
En hoe denk je dat te kunnen verwezelijken?
Dit lijkt mij onmogelijk.
nutz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2009, 08:58   #285
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Je bedoelt dus dat iedereen op een trein gaat zitten ? Maar dan een soort persoonlijk programmeerbaar transport systeem.

Laatst gewijzigd door brother paul : 30 juni 2009 om 08:58.
Oud 30 juni 2009, 10:06   #286
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Halleluja, zelfs treinen op vaste rails kan men nog niet eens onderling ongevalvrij laten rijden... en gij denkt de openbare weg* waar iedereen zomaar op kan ongevalvrij te krijgen ?
(*behalve autosnelweg, die heeft een bepaalde minimale beveilging: wildoversteek, i.p. verboden voor bepaalde "zwakke" weggebruikers)

Ge vergeet ook gewoonweg dat het niet alleen chauffeurs in auto´s zijn die ongevallen kunnen veroorzaken, maar alle weggebruikers kunnen dat.
En dit al dan niet onder invloed van ...
? voetgangers: kinderen, senioren, ...
? fietsers: idem
? andere: ?
? loslopende dieren
? losliggende lading
? obstakels die op de weg kunnen terecht komen door extreme weersomstandigheden

Laatst gewijzigd door Micele : 30 juni 2009 om 10:13.
Oud 30 juni 2009, 10:13   #287
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Halleluja, zelfs treinen op vaste rails kan men nog niet eens onderling ongevalvrij laten rijden...

Ge vergeet ook gewoonweg dat het niet alleen chauffeurs in auto´s zijn die ongevallen kunnen veroorzaken, maar alle weggebruikers kunnen dat.
En dit al dan niet onder invloed van ...
? voetgangers: kinderen, senioren, ...
? fietsers: idem
? andere: ?
Anderzijds micele, als een computer nu zoals in een schaakspel vooruit moet denken en alle truken gebruiken om te rijden op de weg zonder botsingen te maken, en als dit dan een Quadcore zijn petje teboven gaat, bewijst het toch hoe immens moeilijk dat vraagstuk is

Stel dat de computer te programmeren valt, en iedereen rijdt dan bvb daarmee een 'optimale maximale snelheid' dan vraag ik mij af of we wel zo hard zouden rijden... Sowieso zou zelfs in dat vraagstuk de ferrari harder kunnen rijden dan de Vito, omdat zijn remafstand al zoveel korter is.
Oud 30 juni 2009, 10:23   #288
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Van mij mogen de mensen gerust 500 per uur rijden, zolang er maar geen kans is dat ik daar in de buurt kom.
Oud 30 juni 2009, 10:24   #289
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Stel dat de computer te programmeren valt, en iedereen rijdt dan bvb daarmee een 'optimale maximale snelheid' dan vraag ik mij af of we wel zo hard zouden rijden... Sowieso zou zelfs in dat vraagstuk de ferrari harder kunnen rijden dan de Vito, omdat zijn remafstand al zoveel korter is.
Dan zou elke auto in principe zo hard mogen rijden als hij wil of kan, want snelheid en remafstand zijn in feite totaal irrelevant (wel een minimum remnorm nodig bvb 10 m/sec² bij droog) ;
zolang elk voertuig zijn eigen rijspoor vasthoud en een veilige tussenafstand gehouden wordt (ook zijdelings) naargelang de *eigenschappen van het genormd en gestandariseerd wegdek.
(*de stroefheid en/of gladheid naargelang weersomstandigheden wordt permanent gemeten zoals de apparaten dat doen op een landingspiste voor vliegtuigen ).
Dit voor de autosnelweg natuurlijk, bij op- en afritten worden de tussenafstanden momenteel gecorrigeerd zodat in en uitvoegen van gedetecteerde voertuigen vlot gaat.
Willen bepaalde auto´s naar een sneller rijvak invoegen op voorhand toelating vragen !

Laatst gewijzigd door Micele : 30 juni 2009 om 10:28.
Oud 30 juni 2009, 10:42   #290
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB Bekijk bericht
Van mij mogen de mensen gerust 500 per uur rijden, zolang er maar geen kans is dat ik daar in de buurt kom.
Dat ligt aan jezelf...

Och ,TGV´s doen al vlot 300.
Op Autobahnen doen sommige bestuurders dat ook in zeer goede omstandigheden.

Daar ga je toch niet wandelen of oversteken hoop ik ?

Daarbij 500 kmh met een ? of 5 kmh door een camion (door verplettering) dodelijk zijn beide sowieso.

"Snelheid" is zeer relatief.

Van dodelijkheid gesproken:
Ze moesten ladders verbieden die langer zijn als 3 meter, want vanaf dan kan het al dodelijk worden...

En zonder zij-airbags is 30 kmh dodelijk op paal of boom (ja, zelfs in de auto als bestuurder of passagier) bij een zijdelingse impact. Gaan ze nu alle bomen en palen langs de weg weghalen ?

De pole side impact test gebeurt aan 29 kmh (Euro NCAP , ANCAP)
http://www.youtube.com/watch?v=lGy3GAnXZho

Ref:
Citaat:
http://www.euroncap.com/Content-Web-...de-impact.aspx
In an impact without the head protecting airbag, a driver's head could hit the pole with sufficient force to cause a fatal head injury.
Typically a head injury criterion of 5000 is possible, five times that which indicates the likelihood of serious brain injury. In contrast, the head injury criterion in these new crash tests with a head protection airbag is around 100 to 300, well below the injury reference value. A side impact airbag with head protection makes this kind of crash survivable despite the severity.

Laatst gewijzigd door Micele : 30 juni 2009 om 10:58.
Oud 30 juni 2009, 13:08   #291
Dilbert
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nutz Bekijk bericht
En hoe denk je dat te kunnen verwezelijken?
Dit lijkt mij onmogelijk.
Met een op lokatie gebaseerde snelheidsbegrenzer, gebruik makend van GPS en een satelliet of GSM verbinding die updates van de maximale snelheden doorstuurt (telematica). En met sensoren (laser, camera, ...) die de auto toelaten om corrigerend op te treden (bvb met een irritant alarmsignaal) bij aanrijdingsgevaar, te korte tussenafstanden, afwijkingen van het rijvak, enz. Veel merken bieden die dingen al aan, maar spijtig genoeg meestal in optie en tegen een meerprijs.
Oud 30 juni 2009, 13:25   #292
Dilbert
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Je bedoelt dus dat iedereen op een trein gaat zitten ? Maar dan een soort persoonlijk programmeerbaar transport systeem.
In 2008 waren er 39000 verkeersdoden op de Europese wegen... Auto's moeten dus meer veiligheden ingebouwd krijgen die de chauffeurs (en andere weggebruikers beschermen tegen de "menselijke" (dus normale) fouten.

Balustrades beletten mensen ook niet om op een terras te komen. Maar ze voorkomen wel domme of ongewilde ongevallen.
Oud 30 juni 2009, 14:58   #293
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met een op lokatie gebaseerde snelheidsbegrenzer, gebruik makend van GPS en een satelliet of GSM verbinding die updates van de maximale snelheden doorstuurt (telematica). En met sensoren (laser, camera, ...) die de auto toelaten om corrigerend op te treden (bvb met een irritant alarmsignaal) bij aanrijdingsgevaar, te korte tussenafstanden, afwijkingen van het rijvak, enz. Veel merken bieden die dingen al aan, maar spijtig genoeg meestal in optie en tegen een meerprijs.

In 2008 waren er 39000 verkeersdoden op de Europese wegen... Auto's moeten dus meer veiligheden ingebouwd krijgen die de chauffeurs (en andere weggebruikers beschermen tegen de "menselijke" (dus normale) fouten.
39.000 dat is relatief weinig, met nog steeds dalende tendens.

*Voor de EU is dat 79 verkeersdoden per miljoen inwoners/jaar.
*USA heeft 122 verkeersdoden per miljoen inwoners/jaar.

Laat die maar eens beginnen, zij hebben immers nog altijd de GPS-techniek + satellieten in eigen handen.

Citaat:
http://space.cweb.nl/article.html?id=462
Europese GPS satelliet begint met uitzenden

( ESA, 13 Jan 2006 )
- Laatste update: 27 Feb 2008 19:22 - 3788 maal gelezen.
De eerste satelliet van het Europese Global Positioning Systems (GPS) die op 28 december j.l. is gelanceerd, functioneert naar behoren en is begonnen met het uitzenden van GPS signalen. De satelliet is de eerste van een serie satellieten die het mogelijk maken om je positie op Aarde te kunnen bepalen. Vanaf een hoogte van 23.260 km zendt deze satelliet constant de juiste tijd uit en kun je zo berekenen waar jij je op Aarde bevind. De Europese GPS zal rond 2010 volledig operationeel moeten zijn en bestaat dan uit een 30-tal satellieten. Het Europese systeem zal nauwkeuriger worden dan het nu gebruikte Amerikaanse systeem dat nu een nauwkeurigheid van 30 meter heeft (voor niet militaire toepassingen).
Andere bronnen spreken dat de veel nauwkeurigere Europese GPS vroegstens 2013 van de grond komt...

US-GPS: 30 meter naukeurigheid ? ... maar tot 10 meter nauwkeurig zijn ze meestal wel (andere bron)... (ik heb ene) hoe foutief de software van de wegen zijn... Ai Ai... en dan die wisselende snelheidsbeperkingen die te dikwijls van geen kanten kloppen... enz...

Keep on dreaming

*bron: hln.be
Citaat:
Het aantal doden bij verkeersongevallen nam met 15.400 personen af ten opzichte van 2001. De gemiddelde jaarlijkse daling komt daarmee op 4,4 procent. Tegen dat ritme zou de Europese Unie zeven jaar meer nodig hebben om haar doel te bereiken, maar sommige landen, waaronder België, Frankrijk en Spanje, zouden het doel wel kunnen bereiken.
Omgerekend overleden binnen de Unie vorig jaar 79 mensen per miljoen inwoners in het verkeer. In 2001 waren dat er nog 113. In de cijfers wordt rekening gehouden met slachtoffers die onmiddellijk om het leven komen of binnen de dertig dagen aan hun verwondingen bezwijken. Ter vergelijking: de Verenigde Staten komen aan 122 doden per miljoen inwoners.
Dilbert, met maximale snelheden ben je helemaal niets... om te beginnen.
Snelheid aangepast aan alle momentele en xxx-plaatselijke parameters tot op het tiende van een seconde nauwkeurig, parameters van de weg, de wegdekomstandigheden..., enz...

Citaat:
Veel merken bieden die dingen al aan, maar spijtig genoeg meestal in optie en tegen een meerprijs.
Kun je eens een link geven naar die "mirakels" die veel merken aanbieden?
Ik moet echt iets gemist hebben...

Wat bvb Distronic Plus van Mercedes niet kan staat hier te lezen:
Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=184
Wat het niet kan vertaal ik in´t kort (en vertaal tussen de zinnen):

- invoegend verkeer of objecten, namelijk mensen, dieren en andere voertuigen, worden principieel niet waargenomen. omdat het apparaat enkel op vervolgingslokalisering geconstrueerd is (veel meer zal technich nog niet mogelijk zijn, om vd prijs nog maar te zwijgen)

- Doelverlies bij zelf afrijden (spoor wisselen) en korte bochten verliest de meetstraal kontakt en accelereert op de ingestelde snelheid

- Verzet rijspoor bij werkzaamheden met spoorwissel en onharmonische spoorvolging verliest de meetstraal kortstondig kontakt, (...~ idem voorgaande punt)

- Smallere silhouette kunnen niet altijd zeker herkend worden , bvb moto en ... (kontaktverlies ... idem )

- "Gladijs" (gladheid) de remoptimalisatie is op droge grijpende rijbaan afgesteld. Natheid, sneeuw of ijs herkend het systeem niet en zal in zulke situaties telaat reageren (...)

Laatst gewijzigd door Micele : 30 juni 2009 om 15:20.
Oud 30 juni 2009, 16:25   #294
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De auto is een van de grootste genocides van de mensheid ?
Oud 30 juni 2009, 16:33   #295
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De auto is een van de grootste genocides van de mensheid ?
neen zeker niet, dat waren duidelijk paard en kar, of paard alleen.
Natuurlijk moet je er het moorden en doden door de rijder ook bijtellen.

Stoute paarden toch.
Oud 1 juli 2009, 11:43   #296
Dilbert
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
39.000 dat is relatief weinig, met nog steeds dalende tendens.

*Voor de EU is dat 79 verkeersdoden per miljoen inwoners/jaar.
Wauw! 39.000 verkeersdoden is relatief weinig ?? Shame on you !

Op de opmerkingen over technologie ga ik niet reageren want daar kent ge duidelijk niets van.
Oud 1 juli 2009, 12:02   #297
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wauw! 39.000 verkeersdoden is relatief weinig ?? Shame on you !
In Privé-ongevallen vallen dubbel zoveel doden, geen enkele media die er naar kraait.

Citaat:
Op de opmerkingen over technologie ga ik niet reageren want daar kent ge duidelijk niets van
Toch wel, heeft (of had) opmerkelijk heel veel met mijn job te doen. (Navaids/radarelectronicus) en net gepensioneerd.

Gij hebt natuurlijk al aangetoond dat ge er totaal geen flauw benul van hebt.
Laat staan een realistische voorstelling.

Laatst gewijzigd door Micele : 1 juli 2009 om 12:08.
Oud 1 juli 2009, 12:04   #298
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Privé-ongevallen vallen dubbel zoveel doden, geen enkele media die er naar kraait.

Toch wel, heeft (of had) opmerkelijk heel veel met mijn job te doen. (Navaids/radarelectronicus) en net gepensioneerd.

Gij hebt natuurlijk al aangetoond dat ge er totaal geen flauw benul van hebt.
Laat staan een realistische voorstelling.
ja fantastisch hé, die weekendongevallen
Oud 1 juli 2009, 12:31   #299
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ja fantastisch hé, die weekendongevallen
Ik moet me verbeteren het zijn ca. 2,5- tot 3-maal zoveel doden door ongevallen in de privé-sfeer, toch geschat (verkeersongevallen NIET meegerekend)

In Nederland toch, en aangezien de *modale Belg iets roekelozer of minder nuchter handelt of minder nadenkt vooraleer...
(*men ziet het ook aan de cijfers verkeersdoden...)

Citaat:
http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/E34C2...b15p037art.pdf
Jaarlijks overlijden in Nederland ruim 5 duizend personen door een niet-natuurlijke doodsoorzaak.
Bij twee op de vijf van hen gaat het om een ongeval in de privésfeer.
In 2003 hadden 2,4 duizend Nederlandse ingezetenen een dodelijk privé-ongeval, bijna 4 procent meer dan in 2002.
(volledige studie)
In NL vielen toen ca. 850 verkeersdoden.

Hier kunt ge uw kennis testen:
http://www.logosoostvlaanderen.be/af...preventie1.ppt

btw (ook volgens ref) ik denk dat het aantal zelfmoorden in Be ook ca. 1,5 maal zoveel is als verkeersdoden, het leven is toch zo goed in Be...

Had Be per inwoner niet de meeste zelfmoorden in de EU ? (googlen mag)

Laatst gewijzigd door Micele : 1 juli 2009 om 12:34.
Oud 1 juli 2009, 13:34   #300
studentje
Burger

studentje's schermafbeelding

Cool

Vandaag vertelden ze op de radio dat men dacht over het plaatsen van snelheidsbegrenzers in lichte vrachtwagens (van Mercedes Vito modellen tot van die grotere bestelwagens). Blijkbaar waren de ongevallen hiermee bijna uitsluitend veroorzaakt door roekeloos (lees overdreven snelheid) rijgedrag. Een grote rol was de jeugdige bestuurders en de druk die er ligt om zoveel mogelijk colli's per dag te leveren.
studentje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be