Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Vinden jullie dit document goed?
Ja 28 35,44%
Neen 46 58,23%
Geen mening 5 6,33%
Aantal stemmers: 79. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juni 2009, 21:13   #281
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antilliaan Bekijk bericht
Ben het met je eens. Ik wil ook graag dat we allemaal gemeenten worden van Nederland. De politici hier zijn niet te vertrouwen, overheidscontrole uit Nederland moet er zeker veel meer komen.
Mini landjes heb je nu eenmaal in de Caraiben he. Allemaal voor macht en geld.
De antillianen spreken meerdere talen, de ruime meerderheid spreekt gewoon nederlands, lijkt me op zich geen probleem. Het nederlands op Sint-Maarten moet wel veel meer gepromoot worden.
Politici zijn nérgens te vertrouwen. Daarom moet je controlerende structuren en instanties hebben (zoals juridische en zoals de Rekenkamer) om hen in de gaten te houden, zodat zij kunnen regeren mét het vertrouwen van het volk.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2009, 21:37   #282
The Joker
Vreemdeling

The Joker's schermafbeelding

Standaard

Ik ben helemaal voor, maar er is geen enkele andere stad die aanspraak kan maken op de titel van hoofstad, behalve Brussel.
Het is de enige stad in onze contreien die echt de air heeft van een grootstad, bijna een wereldstad.

Met alle respect voor de andere steden, maar we moeten STERK staan, zowel intern als extern. En dat doen we enkel met een ultrakosmopolitisch bolwerk als Brussel.
The Joker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2009, 21:40   #283
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Joker Bekijk bericht
Ik ben helemaal voor, maar er is geen enkele andere stad die aanspraak kan maken op de titel van hoofstad, behalve Brussel.
Het is de enige stad in onze contreien die echt de air heeft van een grootstad, bijna een wereldstad.

Met alle respect voor de andere steden, maar we moeten STERK staan, zowel intern als extern. En dat doen we enkel met een ultrakosmopolitisch bolwerk als Brussel.
U klinkt sarcastisch, maar ik ben het daarmee eens. Brussel is onze hoofdstad.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2009, 21:54   #284
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
U klinkt sarcastisch, maar ik ben het daarmee eens. Brussel is onze hoofdstad.
maar hoe brussel de hoofdstad te maken? die is momenteel van de frankofone elite en te dicht bij Parijs.

best is momenteel Amsterdam te houden als hoofdstad.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2009, 22:11   #285
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Willem I is weer terug... shadowke wil verdomme van ons Vlamingen Hollanders maken. De gemiddelde Vlaming heeft helemaal geen lust in een hereniging. Waalse knoet of Hollandse knoet is juist hetzelfde. Als je dat plan leest moet Vlaanderen zich op alle punten aan Nederland aanpassen. Dit plan leidt enkel tot gedwongen verhollandsing van onze instellingen en gewoonten.

Waarom zou een onafhankelijk Vlaanderen onmiddelijk zijn onafhankelijk willen verkwanselen door in dit domme ondoordachte idee te stappen. Zal er nooit komen en 'k zou zo zeggen gelukkig maar.
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2009, 22:13   #286
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Willem I is weer terug... shadowke wil verdomme van ons Vlamingen Hollanders maken. De gemiddelde Vlaming heeft helemaal geen lust in een hereniging. Waalse knoet of Hollandse knoet is juist hetzelfde. Als je dat plan leest moet Vlaanderen zich op alle punten aan Nederland aanpassen. Dit plan leidt enkel tot gedwongen verhollandsing van onze instellingen en gewoonten.

Waarom zou een onafhankelijk Vlaanderen onmiddelijk zijn onafhankelijk willen verkwanselen door in dit domme ondoordachte idee te stappen. Zal er nooit komen en 'k zou zo zeggen gelukkig maar.
een geluk dat jouw soort in een minderheid is.

en de gemiddelde vlaming geen lust in een hereniging? heb je er een referendum over gedaan?
Oud 29 juni 2009, 23:35   #287
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Me dunkt dat je initiatief een maat voor niets is.

Zelfs de meest overtuigde vlaams nationalisten zien geen graten in Hollanders.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2009, 23:37   #288
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Me dunkt dat je initiatief een maat voor niets is.

Zelfs de meest overtuigde vlaams nationalisten zien geen graten in Hollanders.
Een pareltje!
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2009, 23:41   #289
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
1207: ik wist niet dat je zo slecht kunt lezen:
het is nederlandener
en wa is het verschil? voor de fransen en duitser blijft ge gewoon een Hollander/Nederlander. Ik wil da, met alle respect, echt ni worden.

Citaat:
vlag: oranje wit hemelsblauw (de prinsenvlag van de bataavse republiek)
ik zeg het toch. om de Vlamingen te kloten maakt ge vh rood zelfs oranje.
Citaat:
het wordt een republiek of koninkrijk (te bepalen via referendum want niemand weet hoeveel royalisten er zijn in vl en nl)
de Hollanders zijn verzot op maxima. de verhouding is 16 tegen 6 hé. De Vlamingen verliezen elk "democratisch" referendum. deze Ndl. meerderheid kan/zal het vlaamse weefsel integraal vervangen door het Nederlandse systeem en ik hoor u nu al roepen dat het echte democratie is.
Citaat:
in de confederatie blijft de vlaamse regering bestaan tot aan het ontstaan van de federatie waarbij ook vlaanderen vertegenwoordigt zal zijn in het nederlandse parlement en ministers/staatssecretarissen mag afvaardigen.
het is geen annexatie maar een echte fusie tussen twee landen.
maar mijn kritiek blijft staan
mijn vlag is de hollandse, mijn hoodstad is de hollandse, heel de echte macht (politiek, economisch, financieel, cultureel) zit in holland, het wapenschild is hollands, het vlaamse weefsel wordt dankzij oa uw provincielogica compleet ontmanteld en integraal door het huidige Ndl systeem vervangen.
de vlaamse regering zal dus verdwijnen als het ultieme sluitstuk vd annexatie?
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2009, 23:43   #290
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
en wa is het verschil? voor de fransen en duitser blijft ge gewoon een Hollander/Nederlander. Ik wil da, met alle respect, echt ni worden.

ik zeg het toch. om de Vlamingen te kloten maakt ge vh rood zelfs oranje.
de Hollanders zijn verzot op maxima. de verhouding is 16 tegen 6 hé. De Vlamingen verliezen elk "democratisch" referendum. deze Ndl. meerderheid kan/zal het vlaamse weefsel integraal vervangen door het Nederlandse systeem en ik hoor u nu al roepen dat het echte democratie is.

mijn vlag is de hollandse, mijn hoodstad is de hollandse, heel de echte macht (politiek, economisch, financieel, cultureel) zit in holland, het wapenschild is hollands, het vlaamse weefsel wordt dankzij oa uw provincielogica compleet ontmanteld en integraal door het huidige Ndl systeem vervangen.
Och laat 'm.
Zolang hij hier zit doet hij geen echt kattekwaad.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2009, 23:45   #291
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Och laat 'm.
Zolang hij hier zit doet hij geen echt kattekwaad.
belgen staan bekend om hun surrealisme. af en teo een surrealistische denkoefening kan geen kwaad
Oud 30 juni 2009, 08:51   #292
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
een geluk dat jouw soort in een minderheid is.

en de gemiddelde vlaming geen lust in een hereniging? heb je er een referendum over gedaan?
En waar haal jij dan je cijfers/beweringen? Heb jij soms een referendum gedaan.

Hoe kun je dan weten dat "mijn soort" een minderheid is. Bij een wetenschappelijk onderzoek van Jaak Billiet van de Katholieke Universiteit Leuven uit 1999, bleek slechts 2% van de Vlamingen gewonnen voor dit idee.

En kom niet af met internetpeilingen want die zijn (ongeacht het resultaat) waardeloos want o zo eenvoudig manipuleerbaar.

Al die dwaze (vaak door Nederlanders) gepropageerde ideetjes van een Groot-Nederland gaan er altijd vanuit dat Vlaanderen maar moet inpassen in het huidige Nederlandse staatsbestel. Respect voor de Vlaamse instellingen en eigenheid is er nooit bij. Waaropm de ene dwingeland wisselen voor een andere?
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2009, 09:28   #293
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
een volledige fusie zit er niet aan te komen de eerste 20-30 jaar (en wsl zelfs niet de eerste 50 jaar), dus laten we de nabije toekomst aanpakken en ervoor zorgen dat de mensen van nu het goed hebben.
Dat schat ik zelfs nog vrij optimistisch in. Van een zelfstandig Vlaanderen kunnen hoe langer hoe meer mensen zich inmiddels al wel een voorstelling maken. Een hereniging van Vlaanderen en Nederland zie ik echter nog niet direct plaatsvinden. Zelfs indien Vlaanderen bij wijze van spreken morgen al onafhankelijk zou worden, dan nog zal ik het in mijn eigen leven wellicht niet meer meemaken, denk ik. De geesten zijn er nu gewoon nog niet rijp voor, dat is nu eenmaal de realiteit die je moet accepteren.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2009, 09:32   #294
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dat schat ik zelfs nog vrij optimistisch in. Van een zelfstandig Vlaanderen kunnen hoe langer hoe meer mensen zich inmiddels al wel een voorstelling maken. Een hereniging van Vlaanderen en Nederland zie ik echter nog niet direct plaatsvinden. Zelfs indien Vlaanderen bij wijze van spreken morgen al onafhankelijk zou worden, dan nog zal ik het in mijn eigen leven wellicht niet meer meemaken, denk ik. De geesten zijn er nu gewoon nog niet rijp voor, dat is nu eenmaal de realiteit die je moet accepteren.
Niet mee eens hoor, Z&G. Dat soort dingen kan soms zeer snel gaan. De belangrijkste kaap is, zoals je zegt, genomen: het concretiseren en gemeengoed maken van het einde van België. Eenmaal dat gebeurd, zitten we in een totaal ander politiek en internationaal landschap. De sluimerende gevoelens kunnen dan, onder druk van de nationale en internationale gebeurtenissen, snel aanscherpen.

Precies daarom is het belangrijk, zoals de Baarle Werkgroep doet, nu na te denken over alle aspecten van de hereniging, ideeën en argumenten te ontwikkelen, mensen op sleutelposities te benaderen, het idee te doen groeien, etc.
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 30 juni 2009 om 09:35.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2009, 09:40   #295
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede
Mijn persoonlijke mening is dat Wallonië ook deel uit moet/kan maken van de Verenigde Nederlanden.

Citaat:
enkel als ze dat willen, maar die kans is klein aangezien de neuzen daar al grotendeels richting frankrijk staan.
En dat Wallonië gebukt gaat onder de DDR-dictauur van de PS, idd een zeer francofone partij.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2009, 09:42   #296
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Al die dwaze (vaak door Nederlanders) gepropageerde ideetjes van een Groot-Nederland gaan er altijd vanuit dat Vlaanderen maar moet inpassen in het huidige Nederlandse staatsbestel. Respect voor de Vlaamse instellingen en eigenheid is er nooit bij. Waaropm de ene dwingeland wisselen voor een andere?
Maar als ge dit aankaart zijt ge volgens sommige hier ollanderracist, belgicist of jaloers op Nederland.
Oud 30 juni 2009, 09:51   #297
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht

Willen de herenigingsplannen enige kans hebben dan zal het centrum van de macht van de Verenigde Nederlanden in eerste instantie dan ook richting Vlaanderen moeten verhuizen. Antwerpen lijkt hierbij de meest logische keuze.
Vlag hoeft niet veranderd te worden, want ook het Nederlandse Koningshuis zal geofferd moeten worden.
Dat de Vlaamse regering verdwijnt lijkt me vanuit elke invalshoek een enorm voordeel.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2009, 09:54   #298
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Willen de herenigingsplannen enige kans hebben dan zal het centrum van de macht van de Verenigde Nederlanden in eerste instantie dan ook richting Vlaanderen moeten verhuizen. Antwerpen lijkt hierbij de meest logische keuze.
Vlag hoeft niet veranderd te worden, want ook het Nederlandse Koningshuis zal geofferd moeten worden.
Dat de Vlaamse regering verdwijnt lijkt me vanuit elke invalshoek een enorm voordeel.
Eberhard, ik vrees dat dat nooit zal lukken wat jij voorstelt qua nieuwe hoofdstad.

de decentralisatie moet behouden blijven!
Amsterdam heeft nu al meer een functie als hoofdstad (financiële hart van Nederland).
Brussel is het financiële hart van Vlaanderen en is als hoofdstad van de EU al bezet.
Antwerpen heeft haar haven en dat ist. voor de rest geen ruimte om als hoofdstad te spelen.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 30 juni 2009 om 10:03.
Oud 30 juni 2009, 10:00   #299
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een Verenigde Nederlanden zal zijn met Oranje, of ze zal niet zijn. No way dat de Nederlanders het koningshuis laten vallen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2009, 10:04   #300
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Willen de herenigingsplannen enige kans hebben .
dan moeten mensen als Shadow dringend begrijpen dat Vlaanderen doorheen de afgelopen eeuwen een eigenheid, cultuur, politieke traditie ontwikkeld heeft. wil je hier geen respect voor opbrengen leg je plan dan ergens in de onderste schuif.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be