Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juli 2009, 13:57   #281
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Laat vrouwen maar eens proberen pastoor, bisschop of kardinaal te worden.
Dat zal dan wel een van de redenen zijn, van de val van het katholicisme.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2009, 14:15   #282
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Maar welk bedrijf is dat dan, daar de Marokanen daar de meerderheid uitmaken ?
Dat schreef ik niet; ik schreef.
De grootste groep binnen de allochtonen zijn inderdaad die van Marokkaanse afkomst.

De autochtone Belgen zijn de grootste groep, daarna zijn de werknemers van Marokkaanse afkomst de grootste groep.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2009, 14:56   #283
ijsbeer
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Ik ga hier nu niet beweren dat er geen allochtonen zijn die onrechtvaardig behandeld worden. Maar je stelt hier toch wel een pertinente vraag, Brother Paul. Ik denk overigens dat je in uitzonderlijke gevallen wel kans zou maken in deze restaurants, maar idd: niet veel. Er bestaan echter extremere voorbeelden: Turkse en Marokkaanse restaurants, en nog extremer: hallal-slager: denk je dat je daar als niet-mohammedaan aan de slag kunt?

Ik ben ook tegen arbitraire discriminatie. Maar sommigen voeren de voorschriften uit van een boekje waarin discriminatie wordt voorgeschreven. Zij mogen bij mij komen klagen over discriminatie: maar eerst het boekje weggooien, hoor! En zeker niet met behulp van een hoofddoekje komen getuigen dat je volgens dat boekje leeft, want dan ben je voorstander van discriminatie, en dan doe ik met jou wat jij met mij wil doen; als je me volgens je boekje, dat mij tot de varkens en apen rekent, überhaupt mag laten leven, tenminste.
Turkse en Marokkaanse restaurants:

voor eerlijk te zijn ken ik zelfs een kebabzaak die Aziaten inhuurt voor bestellingen af te leveren. De baas heeft me zelfs ooit toevertrouwd dat ze dat doen omdat die mannen een stuk goedkoper zijn dan zijn landgenoten (Egyptenaren). Ik zie eerlijk gezegd ook niet gek veel autochtonen solliciteren op zo een jobs.

Over zogenaamde goede immigranten zoals Indiërs, Chinezen en Joden:

die worden eigenlijk vooral met rust gelaten omdat ze a) geld opbrengen (diamantsector), b) niet met zo enorm veel zijn en c) omdat ze zichzelf vooral in hun eigen gemeenschap opsluiten. Integratie meestal nougabollen.
ijsbeer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2009, 15:53   #284
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ijsbeer Bekijk bericht
Over zogenaamde goede immigranten zoals Indiërs, Chinezen en Joden:

die worden eigenlijk vooral met rust gelaten omdat ze a) geld opbrengen (diamantsector), b) niet met zo enorm veel zijn en c) omdat ze zichzelf vooral in hun eigen gemeenschap opsluiten. Integratie meestal nougabollen.
Het gaat natuurlijk over meerdere dingen, met geld als de centrale spil.
Daarvoor leven we nu eenmaal in een kapitalistisch systeem.
Maar zou a) vervangen door werken (er is nog wel wat anders dan de diamantsector, waar trouwens geen chinezen werken) b) klopt natuurlijk niet, daar er een grote stroming is om nee te zeggen, tegen laaggeschoolde migranten, en ja tegen geschoolde migranten (waar de Indiers en de Joden dan toe behoren) c) zou het eerder vertalen, door anderen niet lastig vallen.
Oud 8 juli 2009, 15:55   #285
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Dat schreef ik niet; ik schreef.
De grootste groep binnen de allochtonen zijn inderdaad die van Marokkaanse afkomst.

De autochtone Belgen zijn de grootste groep, daarna zijn de werknemers van Marokkaanse afkomst de grootste groep.
Begrepen.
Oud 8 juli 2009, 16:05   #286
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Mijn schoonvader vertikt het bvb van exotisch te gaan eten, die moet spugen op alles dat naar look smaakt... Is hij racist ??? Nee eigenlijk niet, maar ja hij eet dat niet graag... En dus elk exotisch restaurant moet nu een claim indienen tegen mijn schoonvader ????
Ja, als hij bijvoorbeeld restaurantgidsen aanzet om op een welbepaald restaurant te spugen, omdat hij de naam exotisch vind klinken. En de gids die dat vervolgens doet, verklik je natuurlijk ook.
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2009, 21:19   #287
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Jean-Pierre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat schreef ik niet; ik schreef. De grootste groep binnen de allochtonen zijn inderdaad die van Marokkaanse afkomst. De autochtone Belgen zijn de grootste groep, daarna zijn de werknemers van Marokkaanse afkomst de grootste groep.
Dan heb ik nog altijd vragen bij de samenstelling van de werknemers. De Marokkanen vertegenwoordigen maar 5% van de bevolking. Hoe komt het dat ze bijna de meerderheid uitmaken van uw ICT-bedrijf? Welke afspraken werden daar gemaakt voor het personeelsbeleid? In hoever is de mening van 1 niet-allochtoon relevant?

Laatst gewijzigd door Jean-Pierre : 8 juli 2009 om 21:20.
Jean-Pierre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2009, 21:25   #288
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
Ja, als hij bijvoorbeeld restaurantgidsen aanzet om op een welbepaald restaurant te spugen, omdat hij de naam exotisch vind klinken. En de gids die dat vervolgens doet, verklik je natuurlijk ook.
in elk geval de guide michelin is racistisch volgens uw definitie dan
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2009, 21:30   #289
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Om van te "spugen", zelfs.

Laatst gewijzigd door DannyS : 8 juli 2009 om 21:34. Reden: aanhalingstekens
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2009, 00:52   #290
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Vraag jij altijd aan christenen, joden, moslims, hindoes, sikhs, boeddhisten om hun heilig boek(en) of filosofieën af te zweren voor ze bij jou aan de slag mogen?
Of discrimineert u ook onderling tussen religies?
Zo moeilijk is het in de praktijk niet. Ik zie niet in wat ik hindoes of boeddhisten zou moeten laten afzweren; sikhs ken ik niet genoeg. Hoe dan ook heeft de mogelijkheid zich nog niet voorgedaan. Wat de christenen betreft: de kerken, b.v. de katholieke kerk, verkondigen een op zich onverdraagzaam geloof, maar dat wordt vaak getemperd door de verdraagzame essentie van het "voorbeeld" van Jezus (niet dat ik denk dat die man werkelijk heeft bestaan als historisch personage). De kerken moeten al lang een toontje lager zingen; in het werkelijke leven kom ik daardoor zelden voor gevallen van religieuze intolerantie van christenen te staan. Vroeger was dat anders, en stond ik vijandig tegenover b.v. het katholicisme.

De Marokkaanse die een paar jaar geleden voor mij gewerkt heeft (en naar mijn volle tevredenheid) was met een Westerling getrouwd en stond afwijzender tegenover de islam dan ik - kijk maar eens na: wat mij stoort zijn de koran en de soenna, en hoe raar het ook mag klinken, dat betekent niet volgens iedereen, en zeker niet volgens mij, dat ik de islam veroordeel. Ik had haar echter nooit haar werk kunnen toevertrouwen als zij naar de koran had geleefd. Een andere Marokkaanse die ik ooit in dienst had, had het soort werk waarvoor iemands geloof geen rol speelt. Deze eenvoudige vrouw volgde eigenlijk haar hart, en niet een of ander boek; je zult van mij geen onvertogen woord over haar horen. Zij heeft volgens mij veel ellende gekend door de invloed van de koran op haar leven, en dat is een van de dingen die mij tegen de mohammedanerij (zo noem ik de islam die op de koran is gebaseerd) heeft ingenomen: deze vrouw heeft beter verdiend, en zou het zonder de invloed van de koran op haar omgeving beter hebben gehad.
Oud 9 juli 2009, 01:27   #291
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ijsbeer Bekijk bericht
Turkse en Marokkaanse restaurants:

Ik zie eerlijk gezegd ook niet gek veel autochtonen solliciteren op zo een jobs.
Ik ook niet, ijsbeer, maar ik ken er wel een die in een Chinees restaurant kelner is.
Oud 9 juli 2009, 05:28   #292
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean-Pierre Bekijk bericht
Dan heb ik nog altijd vragen bij de samenstelling van de werknemers. De Marokkanen vertegenwoordigen maar 5% van de bevolking. Hoe komt het dat ze bijna de meerderheid uitmaken van uw ICT-bedrijf? Welke afspraken werden daar gemaakt voor het personeelsbeleid? In hoever is de mening van 1 niet-allochtoon relevant?
Ik schreef niet dat ze bijna de meerderheid uitmaken van het ICT-bedrijf waar ik werk!

Dit schreef ik
"Ik werk in een ICT-bedrijf.
Maar van geen enkele medewerker kan ik aan de hand van zijn/haar prestaties bepalen welk zijn/haar afkomst is."
En ook
"De autochtone Belgen zijn de grootste groep, daarna zijn de werknemers van Marokkaanse afkomst de grootste groep."

Waar lees jij dat ze "bijna de meerderheid uitmaken"?
Oud 10 juli 2009, 05:38   #293
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik schreef niet dat ze bijna de meerderheid uitmaken van het ICT-bedrijf waar ik werk!

Dit schreef ik
"Ik werk in een ICT-bedrijf.
Maar van geen enkele medewerker kan ik aan de hand van zijn/haar prestaties bepalen welk zijn/haar afkomst is."
En ook
"De autochtone Belgen zijn de grootste groep, daarna zijn de werknemers van Marokkaanse afkomst de grootste groep."

Waar lees jij dat ze "bijna de meerderheid uitmaken"?
En er worden geen afspraken gemaakt voor het personeelsbeleid i.v.m. afkomst.
Iedereen wordt aangeworven op basis van zijn/haar persoonlijke diploma's, kennis, ervaring,....
Oud 11 juli 2009, 12:58   #294
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
En er worden geen afspraken gemaakt voor het personeelsbeleid i.v.m. afkomst. Iedereen wordt aangeworven op basis van zijn/haar persoonlijke diploma's, kennis, ervaring,....
Uw verklaring is bijzonder kritisch op te nemen. Het verwijt van de 'politiek-correcten' is juist dat er een vertekening is van het aangenomen personeel. Met andere woorden: volgens uw theorie moet de samenstelling van het personeel een spiegel zijn van de maatschappij. Nu komt u hier verklaren dat er een bevolkingsgroep buiten proporties aangenomen is in uw bedrijf op basis van competentie. [...De autochtone Belgen zijn de grootste groep, daarna zijn de werknemers van Marokkaanse afkomst de grootste groep ... Waarom maakt u een onderscheid naar ethnische afstamming? http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=282] Wees dan ook consequent! Wanneer er meer niet-allochtonen aangenomen worden bij andere bedrijven... dan is dat ook op basis van competenties. Of gaat uw redenering alleen op wanneer het bevolkingsgroepen betreft die door racistische ABVV-criteria bepaald worden.

Laatst gewijzigd door Jean-Pierre : 11 juli 2009 om 13:07.
Oud 11 juli 2009, 13:24   #295
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Uw verklaring is bijzonder kritisch op te nemen. Het verwijt van de 'politiek-correcten' is juist dat er een vertekening is van het aangenomen personeel. Met andere woorden: volgens uw theorie moet de samenstelling van het personeel een spiegel zijn van de maatschappij. Nu komt u hier verklaren dat er een bevolkingsgroep buiten proporties aangenomen is in uw bedrijf op basis van competentie. [...De autochtone Belgen zijn de grootste groep, daarna zijn de werknemers van Marokkaanse afkomst de grootste groep ... Waarom maakt u een onderscheid naar ethnische afstamming? http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=282] Wees dan ook consequent! Wanneer er meer niet-allochtonen aangenomen worden bij andere bedrijven... dan is dat ook op basis van competenties. Of gaat uw redenering alleen op wanneer het bevolkingsgroepen betreft die door racistische ABVV-criteria bepaald worden.
Neen, dat beweer ik niet. De samenstelling moet geen spiegel zijn van de maatschappij.
Waar ik werk zijn 2 op 3 Franstaligen. Omdat Franstaligen minder werkgelegenheid hebben in eigen streek zijn ze er verhoudingsgewijs meer die in Brussel komen werken.
Er zijn 1 op 4 vrouwen. Dit lijkt weinig, maar als je weet dat er verhoudingsgewijs nog minder vrouwen zijn die informatica studeren, zijn de vrouwen zeer sterk vertegenwoordigd.
Ik beweer dat van de allochtonen, de grootste groep van Marokkaanse afkomst is. Is dit buitenproportioneel?
Oud 11 juli 2009, 14:44   #296
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Neen, dat beweer ik niet. De samenstelling moet geen spiegel zijn van de maatschappij. Waar ik werk zijn 2 op 3 Franstaligen. Omdat Franstaligen minder werkgelegenheid hebben in eigen streek zijn ze er verhoudingsgewijs meer die in Brussel komen werken. Er zijn 1 op 4 vrouwen. Dit lijkt weinig, maar als je weet dat er verhoudingsgewijs nog minder vrouwen zijn die informatica studeren, zijn de vrouwen zeer sterk vertegenwoordigd. Ik beweer dat van de allochtonen, de grootste groep van Marokkaanse afkomst is. Is dit buitenproportioneel?
Ja, dat is buiten proportie. Nu weet ik dat in dit land, het zeer moeilijk gemaakt wordt om statistisch materiaal te krijgen over inwijking. U blijft bij Marokkaanse afkomst... alhoewel dat op zichzelf dubieus is, want men mag geen onderscheid maken tussen een Belg en een belg die van Marokkaanse afkomst is. Ge doet dit toch... dus gaan we daarmee verder.

Evolutie van het aantal vreemdelingen verblijvend in België, opgesplitst volgens nationaliteit van 1890 tot 2003
http://www.dofi.fgov.be/nl/statistie...tot%202003.pdf

jaar 2003: Italianen (187 021), Fransen (113037), Nederlanders (96643), Marokkanen (83 631), Turken (42562).

Indien ik de redenering van de 'politieke correctheid' aanneem, dan moet de tweede groep de Italianen zijn, gevolgd door de Fransen, Nederlanders... en dan pas de Marokkanen.
Oud 11 juli 2009, 15:16   #297
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, dat is buiten proportie. Nu weet ik dat in dit land, het zeer moeilijk gemaakt wordt om statistisch materiaal te krijgen over inwijking. U blijft bij Marokkaanse afkomst... alhoewel dat op zichzelf dubieus is, want men mag geen onderscheid maken tussen een Belg en een belg die van Marokkaanse afkomst is. Ge doet dit toch... dus gaan we daarmee verder.

Evolutie van het aantal vreemdelingen verblijvend in België, opgesplitst volgens nationaliteit van 1890 tot 2003
http://www.dofi.fgov.be/nl/statistie...tot%202003.pdf

jaar 2003: Italianen (187 021), Fransen (113037), Nederlanders (96643), Marokkanen (83 631), Turken (42562).

Indien ik de redenering van de 'politieke correctheid' aanneem, dan moet de tweede groep de Italianen zijn, gevolgd door de Fransen, Nederlanders... en dan pas de Marokkanen.
Wat bedoel je met "alhoewel dat op zichzelf dubieus is, want men mag geen onderscheid maken tussen een Belg en een belg die van Marokkaanse afkomst is. Ge doet dit toch...."?

Er werken ook mensen van Italiaanse, Franse en Nederlandse origine, maar niet zo veel van Franse en Nederlandse origine. Van Italiaanse origine zijn er toch velen.
Misschien hebben de eerste drie groepen meer kansen om ergens anders aangeworven worden, en zijn er daardoor verhoudingsgewijs minder die bij ons solliciteren.

Vind je de verhouding Nederlandstaligen/Franstaligen en man/vrouw ook buiten proportie?
Oud 11 juli 2009, 21:19   #298
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

ABVV was toch eerst zelf tegen kliklijnen ???
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2009, 00:19   #299
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Wat bedoel je met "alhoewel dat op zichzelf dubieus is, want men mag geen onderscheid maken tussen een Belg en een belg die van Marokkaanse afkomst is. Ge doet dit toch...."? Misschien hebben de eerste drie groepen meer kansen om ergens anders aangeworven worden, en zijn er daardoor verhoudingsgewijs minder die bij ons solliciteren. Vind je de verhouding Nederlandstaligen/Franstaligen en man/vrouw ook buiten proportie?
De discussie gaat over de reden waarom de Marokkanen als tweede grootste groep vertegenwoordigd zijn in uw bedrijf. Ze zijn duidelijk oververtegenwoordigd in vergelijking met hun relatieve aanwezigheid in België. Volgens uw criteria is dit een 'positieve' discriminatie.. en dus racisme.

Opmerkelijk is dat de groenen, in samenhang met het racistisch ABVV en anderen... bij de eersten waren om quota te eisen in het Belgische bedrijfsleven. Het racistisch ABVV vindt dat bedrijven die geen/weinig allochtonen (wat dat ook moge beteken?) in dienst nemen, op kliklijsten moeten geplaatst worden. Dus moeten bedrijven die proportioneel teveel allochtonen aannemen ook op die kliklijsten moeten staan... Natuurlijk ziet het racistisch ABVV dit niet zo. Racist De Leeuw en consoorten zien er geen graten om Belgen in de werkloosheid te laten en plaats te geven aan alle nieuwkomers. Het is ook veel goedkoper voor de werkgever!
Oud 12 juli 2009, 07:39   #300
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
De discussie gaat over de reden waarom de Marokkanen als tweede grootste groep vertegenwoordigd zijn in uw bedrijf. Ze zijn duidelijk oververtegenwoordigd in vergelijking met hun relatieve aanwezigheid in België. Volgens uw criteria is dit een 'positieve' discriminatie.. en dus racisme.
Mijn criteria? Kan je ze citeren, want ik denk dat je ergens iets verkeerd begrepen heb. Ik pleit nergens voor quota of correcte vertegenwoordiging.
Voor mij discrimineert een werkgever als hij per definitie een bepaalde groep uitsluit; als hij een individu uitsluit op basis van de vermeende attitudes van de groep waar hij/zij toe zou horen.
De reden dat ze oververtegenwoordigd zijn, is dat ze ook oververtegenwoordigd zijn bij de sollicitanten en het bedrijf aanwerft volgens diploma, kennis, ervaring,...

Citaat:
Opmerkelijk is dat de groenen, in samenhang met het racistisch ABVV en anderen... bij de eersten waren om quota te eisen in het Belgische bedrijfsleven. Het racistisch ABVV vindt dat bedrijven die geen/weinig allochtonen (wat dat ook moge beteken?) in dienst nemen, op kliklijsten moeten geplaatst worden. Dus moeten bedrijven die proportioneel teveel allochtonen aannemen ook op die kliklijsten moeten staan... Natuurlijk ziet het racistisch ABVV dit niet zo. Racist De Leeuw en consoorten zien er geen graten om Belgen in de werkloosheid te laten en plaats te geven aan alle nieuwkomers. Het is ook veel goedkoper voor de werkgever!
Gelden er in België quota? Neen.
Je hebt blijkbaar niets begrepen van wat de plannen zijn van het ABVV. Waar heb jij gelezen dat ze zich zullen baseren op proporties?
Ze willen bewijzen verzamelen.

Ik zou toch graag nog een antwoord krijgen
"Vind je de verhouding Nederlandstaligen/Franstaligen en man/vrouw ook buiten proportie?"

Laatst gewijzigd door artisjok : 12 juli 2009 om 07:41.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be