![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Geloof je in het bestaan van de aura? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
12 | 20,69% |
Ik twijfel |
![]() ![]() ![]() |
6 | 10,34% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
40 | 68,97% |
Aantal stemmers: 58. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#282 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
religie probeert het niet feitelijke te verwoorden door het te omschrijven, religieuze stellingen connoteren spirituele waarheden. bijgeloof probeert (pseudo-) religieuze verklaren aan te dragen voor feitelijke verschijnselen en in een verdergevorderd stadium verdraait het de feiten om in het verklaringskader te passen. vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#283 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Verder is jouw betoog niks anders dan wat semantische woordenspielerei om het feit zoveel mogelijk te verhullen dat jij, net zoals Exodus, geen poot hebt om op te staan.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 9 december 2009 om 08:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#284 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
dit is geen semantische woordenspielerei, er zijn heel wat filosofen, theologen, logici... die zich over die verschillende vormen van geloof gebogen hebben en die er ideeën over ontwikkelden. misschien is het interessant om daar eens naar op zoek te gaan. als jij mij in een van mijn stukken tekst een claim over een bepaald feit (een stand van zaken IN de werkelijkheid) kunt aanwijzen die ik verdedigde zoder er afdoende bewijs voor te hebben, dan ga ik akkoord dat ik (wat dat feit betreft) geen poot heb om op te staan. je zult, hopelijk, merken dat wat ik schrijf over feiten, meestal gecontroleerd is. over religieuze ervaring van de werkelijkheid en over de verschillende metaforen waarin verschillende religueze tradities die ervaring beschrijven kan ik geen feiten controleren. die ervaring overstijgt juist het louter feitelijke. er kunnen dus verschillende beschrijvingen tegelijk waar zijn (ook al lijken die op het eerste zicht tegengesteld). ik vind, om het even weer over het eigelijke onderwerp van deze draad te hebben, dat een hindu gelijk kan hebben wanneer hij een poging doet om doorheen dat semantisch en metaforisch kader van de vedische en vedantijnse mythologie en levensbeschouwing de spirituele ervaring van wereld te interpreteren. ik vind echter dat hij kwatscht wanneer hij van uit die interpretatie ineens allerlei feiteijke uitspraken over de wereld doet (bijvoorbeeld over energievelden die hij 'aura' noemt en zo). ik vind overigens ook dat een moslim die binnen de tawheed zijn eigen spirituele interpretatiekader opbouwt geliujk kan hebben, maar een moslim die vijftien euro of anrekent voor een plastic flesje met zam-zam water is een charlatan. een christen die uit het boek genesis leert dat god de aarde geschapen heeft, met de mens als toezichthouder as kroon op het werk, die heeft een ware interpretatie van dat verhaal gevonden. als hij daarentegen het feit gelooft dat die schepping ongeveer 6000 jaar geleden plaatsvond en dat de mens zes dagen na het begin van het heelal geschapen werd, dan gaat hij te ver. vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#285 |
Staatssecretaris
|
![]() Mensen zijn zoals lampadeires. Er is er één van 250 watt en er is één van 40 watt. De meeste mensen beschikken slechts over 40 watt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#286 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |