Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wanneer barst België?
September 2009 0 0%
Oktober 2009 0 0%
Alleszins voor 1 januari 2010 2 2,50%
Alleszins voor de komende, federale verkiezingen 0 0%
In 2011 7 8,75%
In 2012 3 3,75%
Op 21 december 2012 5 6,25%
Tussen de federale en de deelstatelijke verkiezingen 0 0%
2014-2020 12 15,00%
2020-2035 10 12,50%
2035-2100 3 3,75%
Na 2100 1 1,25%
Na het jaar 3000 1 1,25%
Geen idee 18 22,50%
Nooit 18 22,50%
Aantal stemmers: 80. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 11 januari 2010, 22:55   #281
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Eigenlijk ging mijn vraag over dat "We are all Belgian now".

Dat de N-VA mij wat dat betreft ook niet veel zal helpen heb ik ondertussen wel begrepen.

En ik zak alleen in de grond van schaamte omwille van mijn eigen stommiteiten.
Dat vergt al méér dan genoeg van mijn krachten
Nja dat is een uitspraak van The Economist. In zekere zin hebben ze een punt uiteraard dat Europa steeds meer op België begint te gelijken en omgekeerd met alle goede en negatieve kanten die daar aan hangen. In zekere zin is het wat vreemd dat de Britten spotten met de Belgische compromiscultuur (die uiteraard ook veel negatieve kanten heeft) daar waar ze in hun eigen achtertuin zitten met een een sectair conflict die het leven heef gekost aan een paar duizend mensen, muren midden in steden etc.....

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 11 januari 2010 om 23:04.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2010, 23:01   #282
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Namen telt procentueel gezien bijna zoveel Nederlandstaligen als Brussel. Eigenlijk zouden we dus faciliteiten in Namen moeten eisen.

Tweetalige faciliteiten zelfs, Waals en Nederlands, en de naam van de gemeente wordt vanaf heden officieel Nameur-Namen.
Waarom niet. We maken van België één grote faciliteitengemeente.
Oud 11 januari 2010, 23:02   #283
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FR-Rand-Brusselaar Bekijk bericht
Een unitait Belgïe zou toch een droomscenario voor Vlaanderen zijn !
De macht zit nu in Vlaamse handen.
Walen zijn niet bang van venvlaamsing (die al gebeurt) maar wel van Vlaanderen.
D�*t lijkt mij een schromelijke overschatting van de macht van die Vlaamse handen, en een schromelijke onderschatting van enerzijds de macht van de restanten van la Belgique de papa en anderzijds de macht van 'internationale' handen (denk hierbij EU, NAVO, Citibank & C°).

OK, voor de schone schijn mag 'Vlaanderen' doorgaans de eerste minister van dit land leveren, maar hoevéél en wèlke vingers heeft zo iemand nu wèrkelijk in de pap zitten?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 11 januari 2010 om 23:26.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2010, 23:06   #284
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
D�*t lijkt mij een schromelijke overschatting van de macht van die Vlaamse handen, en een schromelijk onderschatting van enerzijds de macht van de restanten van la Belgique de papa en anderzijds de macht van 'internationale' handen (denk hierbij EU, NAVO, Citibank & C°).

OK, voor de schone schijn mag 'Vlaanderen' doorgaans de eerste minister van dit land leveren, maar hoevéél en wèlke vingers heeft zo iemand nu wèrkelijk in de pap zitten?
Nja de ironie is dat we in België vechten over de 30% beslissingen die we in België kunnen nemen daar waar er een overeenstemming bestaat tussen Vlamingen en Franstaligen dat we over die 70% quasi niets meer te zeggen hebben en dat dit goed is.
Oud 11 januari 2010, 23:25   #285
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Nja de ironie is dat we in België vechten over de 30% beslissingen die we in België kunnen nemen daar waar er een overeenstemming bestaat tussen Vlamingen en Franstaligen dat we over die 70% quasi niets meer te zeggen hebben en dat dit goed is.
Ik vind het niet goed dat 'we' over die 70% quasi niks meer te zeggen hebben (nu krijg ik misschien zowel Vlamingen als Franstaligen tegen),

en ik vind het ook niet goed dat 'we' over die 30% steeds maar weer blijken te moeten vechten omdat 'we' het daar maar niet over eens geraken.

Oud 11 januari 2010, 23:28   #286
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Waar heb jij nu weer aangezeten ?
Dat vroegen ze aan Daerden ook vorige week. Soit, aan de suikerspin?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2010, 23:29   #287
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind het niet goed dat 'we' over die 70% quasi niks meer te zeggen hebben (nu krijg ik misschien zowel Vlamingen als Franstaligen tegen),

en ik vind het ook niet goed dat 'we' over die 30% steeds maar weer blijken te moeten vechten omdat 'we' het daar maar niet over eens geraken.
2
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2010, 23:44   #288
FR-Rand-Brusselaar
Partijlid

Standaard

Citaat:
D�*t lijkt mij een schromelijke overschatting van de macht van die Vlaamse handen, en een schromelijke onderschatting van enerzijds de macht van de restanten van la Belgique de papa en anderzijds de macht van 'internationale' handen (denk hierbij EU, NAVO, Citibank & C°).

Jij blijft met een symbool ! : een Vlaamse premier ...
Dit is weinig interressant. Een premier moet een goed premier zijn, frans of nederlandstalig !
Ik ben weinig geinterresseerd in een FR og NL premier maar wel in een goed premier ! tussen Daeren en Leterme, liever Leterme

Wat doen de franstaligen nu ?
Bv. inschrijven ze hun kinderen in het nederlandstalig onderwijs ... en binnen 20 jaren zullen ze mischien klagen dat ze vernederlandst zijn ...
FR-Rand-Brusselaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2010, 23:59   #289
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij blijft met een symbool ! : een Vlaamse premier ...
Dit is weinig interressant. Een premier moet een goed premier zijn, frans of nederlandstalig !
Ik ben weinig geinterresseerd in een FR og NL premier maar wel in een goed premier ! tussen Daeren en Leterme, liever Leterme

Wat doen de franstaligen nu ?
Bv. inschrijven ze hun kinderen in het nederlandstalig onderwijs ... en binnen 20 jaren zullen ze mischien klagen dat ze vernederlandst zijn ...
Vandaag zag ik meisjes in de metro, teruggekomend uit hun school : Franstaligen die naar een Vlaamse school gingen. Ze waren bezig met hun opbergmappen : lessen in het Nederlands maar ze waren in het Frans met elkaar aan het praten. Naast mij woont een Franstalige familie waarvan de zoon naar een Vlaamse school gaat. Thuis spreekt hij Frans met zijn ouders. Ik geloof helemaal niet in die vernederlandsing. Men zou trouwens een test met die Franstaligen doen. Wat kennen ze van Vlaanderen? In het algemeen, bedoel ik. Kennen ze Vlaamse BV's? Kijken ze naar de VRT, VTM, enz.........? Zeker weten, een zeer kleine minderheid zal positief antwoorden en dit zelfs als ze naar Nederlandstalige scholen gaan.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 00:06   #290
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Vandaag zag ik meisjes in de metro, teruggekomend uit hun school : Franstaligen die naar een Vlaamse school gingen. Ze waren bezig met hun opbergmappen : lessen in het Nederlands maar ze waren in het Frans met elkaar aan het praten. Naast mij woont een Franstalige familie waarvan de zoon naar een Vlaamse school gaat. Thuis spreekt hij Frans met zijn ouders. Ik geloof helemaal niet in die vernederlandsing. Men zou trouwens een test met die Franstaligen doen. Wat kennen ze van Vlaanderen? In het algemeen, bedoel ik. Kennen ze Vlaamse BV's? Kijken ze naar de VRT, VTM, enz.........? Zeker weten, een zeer kleine minderheid zal positief antwoorden en dit zelfs als ze naar Nederlandstalige scholen gaan.
Ik zat eens op de trein van Brussel-Zuid naar Antwerpen-Centraal en ik zag twee orthodoxe joden hun wiskunde oefenen in het Nederlands, maar tegen elkaar spraken ze Frans. Toen ging één van hen hun GSM af en dan antwoordde hij in het Jiddisch. Dat gaat natuurlijk om een gesloten migrantengemeenschap uit Antwerpen.
Mensen kunnen van hoofdtaal veranderen, maar de moedertaal verandert bij een individu niet snel. Er zijn wel gevallen van migranten (in dit geval) die een andere taal spraken op jonge leeftijd en die wanneer ze op oudere leeftijd als ze Alzheimer krijgen terug die taal spreken.

Zolang die meisjes hun vriendenkring Frans-talig (waarschijnlijk gemengd Nederlands-Frans-talig) blijft zal hun hoofdtaal vast wel het Frans blijven. Misschien beïnvloedt de Nederlands-talige cultuur hen wel omdat ze ermee in aanraking komen door hun opleiding, dat wel (maar niets mis met invloeden ondanks sommige sujetten hier).
Stel dat ik morgen halsoverkop verhuis naar Parijs en in mijn dag-dagelijkse omgang uitsluitend Frans gebruik. Uiteindelijk zal ik ook mijn Nederlands (moedertaal) minder goed beheersen, maar niet kwijtspelen.

Kinderen twee-talig Frans-Nederlands opvoeden vind ik trouwens altijd een goed idee, ook voor één-talige koppels en dat voor héél België en daarbuiten.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 12 januari 2010 om 00:15.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 00:14   #291
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

1. Jij blijft met een symbool ! : een Vlaamse premier ...

...

2. Wat doen de franstaligen nu ?
1. Wel ja, dat is precies wat die 'Vlaamse macht' binnen Belgique voorstelt: enkele 'symbooltjes'.

2. Die inschrijvingen hebben weinig te maken met de 'Vlaamse macht' binnen Belgique, hé.

Als er al een 'macht' meespeelt, dan is het wel die van 'de economie'. De 'economie' heeft twéé- of meertaligen nodig, en het is nu eenmaal zo dat het onderwijs van de Franse Gemeenschap van België niet bepaald een goede reputatie heeft wat betreft het afleveren van goede 'twee- of meertaligen'. Ouders die hun kinderen een goede startpositie toewensen zouden wel gek moeten zijn om hun kinderen niet te laten profiteren van de kwaliteit die het Nederlandstalig onderwijs nu eenmaal te bieden heeft.

Dat hoeft echter niet zo te blijven, nietwaar?

Een radicale hervorming binnen het Ministère de l'Enseignement de la Communauté française de Belgique zou er wel degelijk voor kunnen zorgen dat Franstalige ouders hun kinderen zonder veel bezwaar in Franstalige scholen kunnen houden.

Maar als ik eerlijk mag zijn: de verrotting op dat departement is zo danig ver gevorderd dat ik vrees dat die hervorming de eerstkomende decennia toch een utopie zal blijven.

Oud 12 januari 2010, 00:41   #292
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een radicale hervorming binnen het Ministère de l'Enseignement de la Communauté française de Belgique zou er wel degelijk voor kunnen zorgen dat Franstalige ouders hun kinderen zonder veel bezwaar in Franstalige scholen kunnen houden.

Maar als ik eerlijk mag zijn: de verrotting op dat departement is zo danig ver gevorderd dat ik vrees dat die hervorming de eerstkomende decennia toch een utopie zal blijven.
De splitsing van het ministerie van onderwijs was dus geen succesverhaal voor de Franse gemeenschap.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 00:58   #293
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Frans blijft een dominante taal. Ik denk ook niet dat de franstalige snel gaan vernederlandsen. De migranten daarin tegen... Zij kiezen tussen Frans en Nederlands als tweede taal. Ik denk dat zij nog erg belangrijk gaan worden als het gaat over taal in Brussel.
Oud 12 januari 2010, 01:06   #294
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Zoals de Vlaamse beweging bezig is zal dat eerder Frans gaan worden, vrees ik.
Oud 12 januari 2010, 01:14   #295
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Ik betwijfel evenzeer dat ze dit aspect van onze cultuur aantrekkelijk beschouwen.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 03:08   #296
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ik betwijfel evenzeer dat ze dit aspect van onze cultuur aantrekkelijk beschouwen.
Tof filmke, dit zou UNESCO-werelderfgoed moeten worden
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 07:20   #297
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
De splitsing van het ministerie van onderwijs was dus geen succesverhaal voor de Franse gemeenschap.
Dat mag je wel zeggen, ja.

Stoute Vlaams-Nationalisten, foei !

Oud 12 januari 2010, 08:35   #298
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
maar relatief gezien wel voor de Nederlandstalige Gemeenschap. zonder splitsing zaten we nu alle 2 in de penarie, maar dat was wsl beter voor jou?
Oud 12 januari 2010, 09:01   #299
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niets staat ook de Franstaligen in de weg om naar Nederlandstalige media te luisteren. Bijvoorbeeld:

Radio Vlaanderen internationaal:
frequentie 927 kHz, golflengte 323 m (AM, middengolf)

Radio Nederland Wereldomroep:
frequentie 1296 kHz, golflengte 231 m (AM, middengolf)
frequentie 5955 kHz, golflengte 50 m (AM, kortegolf)
frequentie 6120 kHz, golflengte 49 m (AM, kortegolf)
frequentie 6040 kHz, golflengte 49 m (AM, kortegolf)

Deze zenders zijn in heel Nederland-Vlaanderen te ontvangen. Daarnaast kan men deze zenders ook beluisteren via internet en satellietschotel.

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 12 januari 2010 om 09:07.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 10:44   #300
de kleine
Lokaal Raadslid

de kleine's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Kinderen twee-talig Frans-Nederlands opvoeden vind ik trouwens altijd een goed idee, ook voor één-talige koppels en dat voor héél België en daarbuiten.
Ik ga hier, los van de andere discussie toch even tegeningaan (en ook buiten mijn Vlaams-Nationalisme om).

Het is ondertussen al bewezen dat tweetaligheid van in de jeugd niet altijd alles ten goede komt. Kinderen beheersen op latere leeftijd die tweede taal, maar daar staat dan wel tegenover dat de eerste taal niet zo vlotjes verloopt als je zou denken. Kinderen die tweetalig worden opgevoed hebben vaker problemen met spelling, woordenschat, literatuur en taalbeschouwing. Op heel jonge leeftijd starten met tweetaligheid is dus in mijn ogen geen goed plan. Ik ben van mening dat kinderen eerst één taal perfect moeten beheersen (wat al moeilijk genoeg is, getuige de taal die op sommige netwerksites voorkomt - en dat reflecteert zich ook buiten die sites op de taal van de kinderen) eer ze met een andere beginnen. Als je tweetaligheid gaat invoeren vanaf de kleuterklasjes kom je in de lagere school ook in de problemen. Tweetaligheid houdt ook in dat ze de twee talen, inclusief grammatica, beheersen. De kinderen vanaf de lagere school bestoken met alle lessen dubbel (grammatica nederlands, grammatica frans, spelling nederlands, spelling frans, poëzie nederlands, poëzie frans, ...) is een zo mogelijk nog slechter plan, want dan zouden er noodgedwongen andere lessen sneuvelen en dat kan absoluut niet.
de kleine is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be