![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 |
Banneling
|
![]() De democratie...de meerderheid regeert...
![]() Onbetwistbare macht(smisbruik) is zeker te vermijden.algemene regels niet... Het vleugellam maken van leerkrachten op disciplinair vlak is de grootste fout geweest die men gemaakt heeft...een machteloos individu krijgt geen respect...kijk maar naar een hondendressuur... |
![]() |
![]() |
![]() |
#282 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Ben eens benieuwd hoe gij zou reageren indien een rechter u in de bak gooit omdat uw gezicht hem niet aanstaat. Geldt het argument "ge moet maar leren omgaan met autoriteit" dan nog? Elke persoon met discretionaire bevoegdheden heeft een verantwoordingsplicht. Indien niet dan zouden we beter ineens terug de dictatuur invoeren.
![]() |
![]() |
#283 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#284 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Er zijn hier heel wat mensen die klop zoeken van autoritairen, zo blijkt.
Laatst gewijzigd door Heftruck : 23 juni 2010 om 23:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#285 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Ik ken genoeg leerkrachten die als het ware op de loer lagen om één bepaalde leerling te straffen. Iedereen mocht luidop babbelen maar o wee als die welbepaalde persoon één woord durfde zeggen. Leerkrachten hebben nu eenmaal hun favorieten en hun minder-favorieten. De meesten zijn bekwaam genoeg om dit niet te laten meespelen in hun beoordelingsvermogen. Maar helaas zijn er genoeg waarbij dit wel een invloed heeft. En zolang men niet kan garanderen dat elke straf terecht is, moeten er mogelijkheden zijn om u tegen die straf te verzetten. Net zoals ge ook het oordeel van een rechter kunt betwisten. Het zijn mensen die straffen uitspreken en aangezien geen enkele mens perfect is, is het logisch dat iedere mens zijn oordeel voor discussie vatbaar moet kunnen zijn.
![]() |
![]() |
#286 |
Staatssecretaris
|
![]() Voor die mensen raad ik een SM-club aan. Daar moogt (moet) ge ook alles doen wat de meesteres beveelt. Misschien kunnen ze eens bij Hot Marijke hun licht gaan opsteken.
![]() |
#287 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#288 |
|
![]() Op welke school was dat en wanneer? Bij ons moest iedereen zijn klep gewoon houden, hoor, tenzij om een vraag te stellen of een vraag te beantwoorden. Ik verwacht dat evenzeer van mijn "volwassen" studenten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#289 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#290 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Een anekdote: Het grootste crapuul dat daar zat heeft onlangs zijn universitaire studies economie afgemaakt en werkt nu voor een Luxemburgse bank. Nu, het grappige is dat die leerkrachten die het hardst staan brullen dat het stil moet zijn in de klas het meest genegeerd worden. Er zijn daar echt talentvolle leerkrachten aan het werk die een groep kunnen stil krijgen zonder te brullen en zonder continu met straffen te staan dreigen. Leerkrachten moeten de gave hebben om de leerlingen te kunnen bespelen en de les attractief te maken zonder dat de educatieve waarde ervoor moet inboeten. Een leerkracht die met een monotone stem zijn les wat komt opzeggen en die les liefst zo saai mogelijk moet zijn verdienen niet beter dan een klas vol rumoer.
![]() |
![]() |
#291 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#292 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#293 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Het is gewoon een balanceer-oefening: Vroeger kon de leerkracht zoveel straffen uitdelen als hij zelf wenste en moest de leerling, terecht of onterecht, deze aanvaarden. Nu aanvaarden vele leerlingen geen enkele straf meer, terecht of onterecht. Nu geen van beide situaties is optimaal maar om nu heimwee te krijgen naar de tijd dat de schoolmeester wat meppen mocht uitdelen met zijn meetlat...
![]() |
![]() |
#294 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#295 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#296 |
|
![]() Ja, maar het is een illusie te denken dat dat gedrag niet doorsijpelt. Toen ik zelf nog studeerde zou niemand het in zijn hoofd gehaald hebben om te sms'en tijdens de les of om mails te sturen met als aanhef "heykes" en van die toestanden. Nu hou ik wel van mondige studenten (maar dat zijn ze vaak niet als het om inhoudelijke zaken gaat, dit in tegenstelling tot het examenreglement en zo), maar ik vind het evenmin slecht dat er toch een zekere afstand bestaat. Zo weiger ik steevast friend requests van studenten op Facebook. Als ik word voorgesteld aan nieuwe professoren, gebruik ik nog steeds de titel. Die mensen hebben daarvoor gewerkt, een beetje respect is dan ook niet misplaatst. Maar omdat een boel studenten de les hebben meegekregen dat zij klanten zijn in het onderwijs en leerkrachten/proffen hun personeel zijn, is dat respect soms nogal eenzijdig. Ik vrees dat de basis voor die houding gelegd wordt in het secundair onderwijs. Wil ik daarmee zeggen dat leerkrachten hun zin maar mogen doen? Allerminst. Maar als je de opvoeding van je kinderen voor een belangrijk deel in handen legt van leerkrachten, dan moet je hen ook de nodige autoriteit geven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#297 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Een dag later kregen we dan telefoon van school dat er inderdaad een fout was gelopen en dat ik helemaal niet naar die strafstudie moet gaan. Moraal die ikzelf hieruit geleerd heb (en ik vind het niet slecht wat mijn ouders gedaan hebben): straffen die je krijgt door mensen die bevoegd zijn om je straf te geven, moet je aanvaarden en uitvoeren. Ben je er niet mee akkoord, dan laat je het weten aan diegene die de straf heeft uitgedeeld en degene die de strafuitdeler bewaakt. Vinden zij dat ze het bij het rechte eind hebben, dan is dat hun goed recht en moet je daar zelf maar je conclusies uittrekken (namelijk een andere school zoeken). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#298 | |
|
![]() Citaat:
Goeie slaaf. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#299 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#300 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Nu, tuurlijk moeten leerkrachten in het secundair enige autoriteit krijgen. Maar deze moet dan ook verantwoord worden. Als een leerling straf krijgt, oké, maar vertel hem er liefst ook bij waarom hij die straf krijgt en hoor naar zijn mening hierover. Misschien maakt hij kabaal omdat hij de les niet begrijpt en uitleg zit te vragen aan zijn buurman? Een straf kan evengoed worden gegeven met respect voor de leerling en zijn opinie. Niet zoiets van "50 bladzijden straf en als ge uw toot opentrekt komen er nog eens 50 bij!". Straffen zijn instrumenteel en hebben enkel nut als de leerlingen er iets uit leren.
![]() |