Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 4 februari 2011, 14:06   #281
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door janverb Bekijk bericht
Geen idee wat u bedoelt hiermee.

De afdwingbare verplichting om een begroting voor te leggen aan de Commissie is iets totaal anders dan de (onbestaande!) afdwingbare bevoegdheid van de Commissie om over deze begroting te 'beslissen'.

De Commissie beoordeelt die enkel, een beetje zoals studiediensten ook begrotingen kunnen beoordelen. En net zoals een burger een beoordeling kan maken van de begroting.

Dus stop met weinig relevante zaken te quoten, verwijs gewoon naar de rechtshandeling die de Commissie deze vermeende bevoegdheid geeft.

En lees een 'inleiding tot het recht' in uw vrije tijd.

Als ik de heer Van Hengel goed heb begrepen, zal élke Belgische regering bij het opstellen van haar begroting voortaan terdege rekening moeten houden met de "Europa-2020-strategie".

Wat er nu precies zal gebeuren als zo'n Belgische regering zich van die "Europa-2020-strategie" niks aantrekt, kan ik niet voorspellen, maar ik heb een zeer sterk vermoeden dat de relevante hoofdstukken in de 'inleiding tot het recht' nadien zullen mogen worden herschreven, omdat ze 'gedateerd' zullen blijken.

Sinds de 'Lissabon'-referenda maak ik me omtrent het democratisch gehalte van de EU niet de minste illusies meer.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 4 februari 2011, 14:14   #282
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Voor één keer serieuze praat in DS:

Lees meer
Toch wel opmerkelijk dat ze er nu plots allemaal over berichten terwijl deze zaken al maanden in onderhandeling waren
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  
Oud 4 februari 2011, 14:24   #283
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

De afgelopen jaren las ik steeds dat de Belgische begroting op zand steunde. Eénmalige operaties, sale and leaseback, okopen van pensioenfondsen, massage van de getallen. Kortom gesjoemel.

Griekenland is door overdadig gesjoemel van de begroting ingestort en alle EU landen hebben eronder geleden.

Lijkt me dan toch niet abnormaal dat er een overkoepelende controle komt vanuit de EU ? Zeker met een fonds van -- wat is't 700 miljard euro? -- om eventueel volgende gevallen terug op de been te helpen. Die controle vanuit Europa is dan misschien op zich niet "democratisch" (vanuit het Belgische volk) controleerbaar, maar zal daarentegen wel de vinger op eventueel gesjoemel en zere plekken durven leggen, zodat het Belgische volk ook wéét wat er allemaal gefoefeld wordt. Niet alleen door onze eigen regering, maar ook door de andere lidstaten, die indirect onze eigen welvaart kunnen neerhalen.
Zucht is offline  
Oud 4 februari 2011, 14:31   #284
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
De afgelopen jaren las ik steeds dat de Belgische begroting op zand steunde. Eénmalige operaties, sale and leaseback, okopen van pensioenfondsen, massage van de getallen. Kortom gesjoemel.

Griekenland is door overdadig gesjoemel van de begroting ingestort en alle EU landen hebben eronder geleden.

Lijkt me dan toch niet abnormaal dat er een overkoepelende controle komt vanuit de EU ? Zeker met een fonds van -- wat is't 700 miljard euro? -- om eventueel volgende gevallen terug op de been te helpen. Die controle vanuit Europa is dan misschien op zich niet "democratisch" (vanuit het Belgische volk) controleerbaar, maar zal daarentegen wel de vinger op eventueel gesjoemel en zere plekken durven leggen, zodat het Belgische volk ook wéét wat er allemaal gefoefeld wordt. Niet alleen door onze eigen regering, maar ook door de andere lidstaten, die indirect onze eigen welvaart kunnen neerhalen.
Ik ben het daar 200% mee eens. Staten hebben bewezen slechte "huisvaders" te zijn die sjoemelen met de boeken, vroeger zelfs sjoemelden met de geld pers, en er toch nog in slaagden om monsterschulden op te bouwen. Dat daar wat toezicht op komt, al was het gewoon maar UITPLUIZEN, dat kan toch enkel maar toegejuigd worden ?

Als staten beloftes aangaan betreffende pensioenen en andere uitgaven waarvan in de verste verte niet duidelijk is hoe ze die ooit gaan moeten dekken, dan is het toch maar goed dat daar eens iemand een alarmbel over doet rinkelen, nee ?

In een bedrijf moet ge dat in uw passiva steken, hier zijn wetten die in de toekomst veel geld gaan kosten zonder overeenkomstige aangetoonde financiering niet beschouwd als staatschuld. Dat is het nochtans wel. De wet zelf impliceert een schuld aan degenen aan wie ze geld beloven.
Oud 4 februari 2011, 14:33   #285
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
N-VA maakt er toch vanaf het begin geen geheim van dat ze eventueel wel bereid zouden kunnen zijn van een begroting mee te stemmen ?
Die eventueel impliceert dat ze niet blindelings instemmen, in andere woorden, het moet een volgens hun gezonde begroting zijn. Eigenlijk heb ik er geen problemen mee, tenzij blijkt dat er niemand bij de NVA kan rekenen
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  
Oud 4 februari 2011, 14:35   #286
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Vor zolang het nog duurt
Tja, ze zijn met veel ze, pas maar op dat ze niet gaan betogen
Amon_Re is offline  
Oud 4 februari 2011, 14:36   #287
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
waarop EUropa dan kan vragen aan BE om eventueel iets alstublieft te willen aanpassen ... maar voorlopig zitten daar nog geen formele sancties aan vast.
En daarom til ik er voorlopig ook niet te zwaar aan, hoe meer controles op een begroting hoe beter
Amon_Re is offline  
Oud 4 februari 2011, 14:37   #288
Amon_Re

Standaard

Citaat:
en toch belslist NVA op dit moment MR aan boord te halen (ie rechtser beleid en vlaamse toegevingen op communautair vlak -- Jambon heeft de uitbreiding van de bevoegdheden van het Brussels Gewest al nodig genoemd ... mij leek het een klassiek VU'tje )
Wut?
Amon_Re is offline  
Oud 4 februari 2011, 14:38   #289
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Sinds de 'Lissabon'-referenda maak ik me omtrent het democratisch gehalte van de EU niet de minste illusies meer.
Welke democratie?
Amon_Re is offline  
Oud 4 februari 2011, 14:44   #290
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Welke democratie?
Ik geef toe dat ik lang geleden, toen ik nog jong was en de dieren nog praatten, bij het horen van het woord "Europa" een zeker enthousiasme niet kon onderdrukken.

Nu ben ik ouder geworden, en helemaal niet meer enthousiast bij het horen van het woord "Europa".

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 4 februari 2011, 14:51   #291
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Wut?
stond iets van in de papieren Morgen van vandaag geloof ik
Anna List is offline  
Oud 4 februari 2011, 14:54   #292
ieperling
Vreemdeling

Standaard

Welke democratie Amon, of zoiets.. diegene waar jij en je collega accolieten voor gekozen hebben!
ieperling is offline  
Oud 4 februari 2011, 15:38   #293
pinarello
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
ik dacht dat alles wat EU betreft bekrachtigd moest worden in het B parlement, nu legalistisch : niet bekrachtigd is niet van kracht, ongeacht de boetes die daartegenoverstaan dunkt me zo

Alles wat de EU betreft hoeft NIET (het mag) bekrachtigd te worden in een nationale wet, het is direct bindend voor de lidstaten
Oud 4 februari 2011, 15:47   #294
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Tja, het is toch democratisch, we hebben toch gestemd voor dat Europees Parlement ?

Eyjafjallajökull is offline  
Oud 4 februari 2011, 15:52   #295
JanJanssens
Partijlid

Standaard Spanje ...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
In België? Leopold I en II hebben m.i. bewezen duidelijk intelligent te zijn. Daarbuiten vind ik de omturning van Spanje van een fascistisch tot democratisch land door Juan-Carlos ook erg intelligent. Zonder te zeggen dat de andere niet intelligent zijn, want dat weet ik gewoon niet. Heeft u redenen om aan te nemen dat Albert niet intelligent is en kan je daarbij het niveau van ordinair gescheld overstijgen?
Ge hebt gelijk, sinds Juan-Carlos (El Chaquetero) zit Spanje nu onder de drugs en de criminele "allochtonen".

Waarlijk zeer intelligent.

LOL.

Jan.

Laatst gewijzigd door JanJanssens : 4 februari 2011 om 15:54.
JanJanssens is offline  
Oud 4 februari 2011, 16:20   #296
janverb
Burger

Standaard

Citaat:
Als ik de heer Van Hengel goed heb begrepen, zal élke Belgische regering bij het opstellen van haar begroting voortaan terdege rekening moeten houden met de "Europa-2020-strategie".

Wat er nu precies zal gebeuren als zo'n Belgische regering zich van die "Europa-2020-strategie" niks aantrekt, kan ik niet voorspellen, maar ik heb een zeer sterk vermoeden dat de relevante hoofdstukken in de 'inleiding tot het recht' nadien zullen mogen worden herschreven, omdat ze 'gedateerd' zullen blijken.

Europa 2020 is niets meer dan de Lissabonstrategie die verschoven is naar 2020 ipv 2010 omdat de doelstellingen totaal niet werden gehaald in 2010.

Er is allang controle op de begroting vanwege de Commissie, enige nieuwe is dat dit nu al een ex ante controle is.

Als u die 'inleiding tot het recht' schrijft zal het wel geen bestseller worden medunkt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pinarello Bekijk bericht
Alles wat de EU betreft hoeft NIET (het mag) bekrachtigd te worden in een nationale wet, het is direct bindend voor de lidstaten
Weer fout.

Als u mensen laten betalen om ze 'bijles' te geven worden die toch zwaar afgezet hoor.

Richtlijnen moeten omgezet worden door de lidstaten en hebben enkel verticale directe werking wanneer de omzettingstermijn verstreken is, geen horizontale directe werking.

Daarnaast zijn er uiteraard nog tal van handelingen op EU niveau die überhaupt geen bindende werking hebben.

P.S. We wachten nog steeds op die verordening van u.

Laatst gewijzigd door janverb : 4 februari 2011 om 16:21.
janverb is offline  
Oud 4 februari 2011, 16:44   #297
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ieperling Bekijk bericht
Welke democratie Amon, of zoiets.. diegene waar jij en je collega accolieten voor gekozen hebben!
Mag ik weten wie mijn acolieten zijn? Ik ben niet iemand die partijtrouw is, noch ben ik nationalist.
Amon_Re is offline  
Oud 4 februari 2011, 16:44   #298
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik geef toe dat ik lang geleden, toen ik nog jong was en de dieren nog praatten, bij het horen van het woord "Europa" een zeker enthousiasme niet kon onderdrukken.

Nu ben ik ouder geworden, en helemaal niet meer enthousiast bij het horen van het woord "Europa".
Niet jij, maar Europa is helaas ouder geworden.

het moet inderdaad opgefrist worden.
Hollander is offline  
Oud 4 februari 2011, 16:45   #299
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pinarello Bekijk bericht
Nu zijt ge toch aan't zwanzen zelle, de EU richtlijnen moeten bekrachtigd worden met lokale rechten, en andere zaken vallen onder zaken zoals trade agreements en zo, Europa en sich heeft geen enkele bevoegdheid behalve de bevoegdheden die de lidstaten herkend hebben.
Amon_Re is offline  
Oud 4 februari 2011, 16:48   #300
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Tja, het is toch democratisch, we hebben toch gestemd voor dat Europees Parlement ?

Ja, zoals met ACTA, het Europees parlement stemt met overdonderende meerderheid om dit document publiek te maken, wat doet de EU commisie? Die steekt zijn middelvinger op (met als spreekbuis onder andere ons De Guchtje) en doet verder achter gesloten deuren (het document is pas maanden later publiek gemaakt onder druk van andere landen, waaronder Canada iirc).

Wat nut heeft het stemmen voor een parlement als dat geen enkele authoriteit bezit?
Amon_Re is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be