![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Lijkt me veel. of bedoel je ?: In Vlaanderen is elke dag een kind op weg van of naar school in een verkeersongeval betrokken als zwakke weggebruiker. Wat ik wel weet (voor enkele jaren op statistieken gezien), is dat er meer kinderen gedood worden in het verkeer als auto-inzittende dan als zwakke weggebruiker. Kind: leeftijd < 18 jaar.
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 18 februari 2011 om 19:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#282 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Heb jij dan ergens een ´bewijs´ of studie dat kinderen meer in ongevallen betrokken zijn op weg van of naar school (in de schoolomgeving* zie studie) als op andere tijdstippen en wegen ? In Limburg alleszins niet, ttz men heeft daar niets kunnen uit besluiten na een studie. Maar men heeft wel een idee dat de verkeersonveiligheid niet hoger is in de 187 geselecteerde schoolomgevingen dan in de rest van Limburg, en dit vóór de algemene invoering van de schoolzones 30 in 2006. De studie is van 2005, die bepaalde ongevalcijfers in Limburg zijn van ´98-2000. http://www.steunpuntmowverkeersveili...s/store/81.pdf Zone 30 als remedie voor onveiligheid in schoolomgevingen Steunpuntnota SN-2005-06 onderaan p 23: Citaat:
Citaat:
Dus "ze" weten het niet. Jij wel ? ![]()
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 18 februari 2011 om 20:48. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#283 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik zeg wel dat het niet het type wagen waarmee je rijdt is, maar de manier waarop je ermee rijdt dat je al dan niet tot een gevaar maakt. Citaat:
Zelfs al neem je aan dat een SUV gevaarlijker zou zijn, er zijn genoeg andere voertuigen die even gevaarlijk of zelfs gevaarlijker zijn, omdat ze even hoog komen of zelfs hoger. Monovolumes, echte Jeeps, bestelwagens, kleine bestelwagens type Kangoo/whatever, bussen, vrachtwagens, trams... die zijn allemaal minstens even gevaarlijk en zelfs gevaarlijker. Gaan we die ook allemaal verbieden, samen met de SUV? En nadien, dan zit je met pakweg het probleem dat compacte stadswagens waarschijnlijk gevaarlijker zijn dan sedans, omdat ze een hogere carroserie hebben, ook verbieden dan maar? Breaks en grote sedans ook verbieden omdat ze te zwaar zijn in vergelijking met kleinere versies? Die kleinere versies verbieden omdat ze gevaarlijker zijn dan moto's/bromfietsen? Zolang je in discussies blijft focussen op non-argumenten als "ze moeten van de baan af want die wagen is gevaarlijk", toon je weinig meer aan dan dat het je helemaal niet te doen is om verkeersveiligheid. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#284 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Als je iets geraakt hebt heb je iets geraakt en dan stop je om te kijken zodra dat kan. Ervaring of niet speelt geen rol hierbij. Trouwens echte ervaren chauffeurs houden rekening met anderen en rijden defensief en anticiperen op elke situatie. Wordt je toch met iets nieuw geconfronteerd, tja dan word je geconfronteerd he en moet je daar verstandig met omgaan en uit eigen en anderen hun fouten leren. Het komt allemaal neer op dat enen omvattende begrip en feit; je verantwoordelijkheid nemen. Rij je als een zot (arrogant, aggressief en asociaal) dan kom je vroeg of laat eens iets tegen. Diegene die minder geluk hebben komen niets tegen maar zijn ,soms zelf zonder het beseffen, weg terroristen die sakkeren op anderen maar hun eigen fouten niet (willen) inzien. De ergste soort. Moet altijd denken als je met je peperdure scheurijzer je als een VIP over de weg begeeft; wat als iemand mijn kind aanrijd of een andere persoon waar ik een nauwe band heb. Hoe kan ik mijn rijstijl goed vinden als ik diezelfde rijstijl heb als diegene die mijn kind aanrijd?! Hoe reageer je daar als "beschaafde" mens op en meer nog; hoe voorkom ik dat dat ik dat zelf andere aandoe.
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#285 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
http://www.ond.vlaanderen.be/schoold...ietsveilig.pdf
![]() |
![]() |
#286 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Het is idd een soort afwegen van risico's en bijna spelen met levens wat we doen. Maar je kan jezelf dan ook de vraag stellen wat is het nut van een SUV in vergelijking met een ander type auto? Ik bedoel maar, een monovolume is voor grote gezinnen, een stadsauto is bedoeld om in de stadskern te rijden, bussen, trams enz... zijn openbaar vervoer, een sedan is bedoeld om afstanden comfortabel te overbruggen, een jeep is bedoeld voor off road, een bestelwagen voor KMO's, enz... Laten we nu eens de SUV bekijken (Sports Untility Vehicle) Sports : heeft wel een zware motor maar doordat het ding zelf zo zwaar is, wordt hij vanzelf de vloer aangeveegd door een gewone sedan met een kleinere motor. En wat het terreinwagenuiterlijk betreft, kijk maar eens naar de topgear test van de BMW X6, it says it all. Als stadswagen dient het ding ook niet want het is te groot en te zwaar om in een normale parkeerplaats te kunnen en het verslindt benzine in een stad. Utility dan, vergeet het maar. Van buiten enorm, van binnen een te kleine koekendoos die misschien geschikt is om kinderen mee te vervoeren op de achterbank maar zeker geen volwassen persoon. Dus als het ding toch volslagen nutteloos is voor wat het dient, er zijn betere alternatieven in elk opzicht; waarom dan iets kopen dat gevaarlijk is voor anderen? Als het is om je verheven te voelen boven de massa, koop dan gelijk een truck!
![]() |
![]() |
#287 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 19 februari 2011 om 18:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#288 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#289 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#290 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zoals je intussen zelf al toegaf: 't is niet de wagen die gevaarlijk is... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#291 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#292 |
Gouverneur
|
![]() Auto's zijn ook aangepast,verplicht.Om bij frontale botsingen van een plots overstekend iemand zo min mogelijk schade oplevert voor beide partijen.
Dus het kan zijn een nieuw voertuig;die de klappen zo opvangt dat je er niets van ziet.En pas op,ik wik mijn woorden,maar veiligheid en aanpassing leiden dat auto's zo beter is geworden dat je eigenlijk zowat niets meer ziet bij een...Sporenonderzoek. |
![]() |
![]() |
![]() |
#293 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
volwassenen en kinderen willen de straat over steken. Tante tegen kleine: "wacht, er komt een auto aan" De kleine wacht tot de auto gepasseerd is, denkt dat het veilig is en loopt op de straat. Het was echter niet veilig want er passeerde nog een auto. Die auto raakt de kleine met zijn zijkant. Kleine op slag dood. Mensen die dit in de schoenen van de SUV bestuurder willen schuiven zijn gewoon ziek in hun hoofd.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#294 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De 4x4 is dus niet over de kleine gereden maar heeft haar opzij geraakt.
![]() |
![]() |
#295 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
maandag 21 februari 2011 Stabroek BinnenlandSTABROEK/KAPELLEN/KALMTHOUT - De politie heeft een 52-jarige man uit Kapellen opgepakt voor de aanrijding met vluchtmisdrijf op Sophie Van De Heijning (16). Het meisje overleed enkele dagen na de aanrijding aan haar verwondingen. Een garagehouder gaf de politie de gouden tip, zei het Antwerpse parket op een persconferentie De politie heeft de aanrijder, een 52-jarige man uit Kapellen, zaterdag opgepakt, zo werd maandagmiddag op een persconferentie gezegd. De man bekende zaterdagnacht ook dat hij Sophie had aangereden. Zondag werd hij door de onderzoeksrechter aangehouden voor onopzettelijke doodslag en vluchtmisdrijf. Hij riskeert zeven jaar cel en een rijverbod van tien jaar. De aanrijder verklaarde aan de politie dat hij niet wist dat hij het meisje geraakt had, toen ze op vrijdag 11 februari het zebrapad overstak. Hij is wel gestopt, verklaarde hij, maar kon niets zien en reed dan maar door. Hij is wel niet uitgestapt. Pas dinsdag, na de berichten dat Sophie overleden was, besefte de man dat hij het meisje aangereden had. Maar toen durfde hij zich niet meer gaan aangeven, verklaarde hij aan de politie. Gouden tip De aanrijder kon uiteindelijk opgepakt worden na een tip van een garagist uit Kalmthout. Die had verdachte schade gevonden aan een Renault Laguna. De voorruit van die wagen was beschadigd er was lichte schade aan de motorkap. Daarop verwittigde hij de politie. De politie was dagenlang op zoek naar donkere Alfa Romeo, en geen Renault. Maar de achterkanten van die twee types wagens lijken nogal op elkaar, klonk het op de persconferentie. Zebrapad De zestienjarige Sophie Van de Heijning, werd op vrijdag 11 februari in Hoevenen, bij Stabroek, aangereden toen ze op het zebrapad het kruispunt van de Antwerpsesteenweg met de Plasstraat overstak. Dinsdagmiddag 15 februari is ze in het ziekenhuis van Brasschaat aan haar verwondingen overleden. De bestuurder pleegde vluchtmisdrijf. De lokale politie heeft dagenlang gezocht naar de doodrijder. Ook de ouders van Sophie deden een emotionele oproep aan de bestuurder. 'Niet alleen voor ons, maar ook voor de dader is het beter om naar de politie te stappen', zei moeder Geertje Fasseur toen. 'Je moet dat schuldgevoel kwijtraken en dat lukt enkel door je te melden.' En op de sociale netwerksite Facebook werden er massaal oproepen gedaan met de vraag of iemand de dader van de aanrijding kent. Hartverscheurend Het overlijden van Sophie heeft velen bij de keel gegrepen. Dinsdagavond, de dag dat ze aan haar verwondingen overleed, vond er een stille wake plaats op het dorpsplein van Kappelen. Zo’n 150 mensen namen daar aan deel. Vooral jongeren waren gekomen om Sophie te herdenken. Ook directeur Werner Beyers van het Mater Salvatorisinstituut in Kapellen, waar Sophie leerlinge in het vijfde jaar was, reageerde aangeslagen. 'Sophie was een fijne en veelbelovende leerling. Het is niet eerlijk. Er zijn geen woorden voor. Ik heb haar medeleerlingen ook gezegd dat het niet erg was indien ze er niets over konden zeggen want woorden schieten nu te kort.' Video http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20110221_030 Hier weer hetzelfde verhaal en met mijn quote #1 zelfde vraag. Ik versta dat echt niet, mijn verstand staat echt stil. Zijn voorruit stuk, hij stopt omdat hij merkt iets geraakt te hebben. Dan durft hij vlgs mij niet uit te stappen. Ik denk dat die doorrijders het wel weten , maar er niet mee geconfronteerd willen worden dat het een mens is, niet de waarheid willen zien, zoals hij verklaart tegen de flikken "dat hij niet wist dat hij het meisje geraakt had, toen ze op vrijdag 11 februari het zebrapad overstak" Op een zebrapad rij je echt geen paaltje om... ![]() Mijn dochter is bijna op klaarlichte dag hetzelfste gebeurd., pas 14 daag geleden. Ze steekt over en een auto stopt niet, rijdt slalom om haar heen op zebra 40km. Als heftige schrikreactie trapt ze tegen de achterkant. Bestuurster stopt en begint dochter voor alles wat lelijk is uit te schelden terwijl dochter zegt dat zij moest stoppen voor een zebra. Auto kwaad weggereden. Ze heeft in de emotie niet de plak genoteerd. Kwam dat al bibberend vertellen thuis, helemaal over de rooie (zebra tegenover mijn deur) en ik werd pissig; jammer van het kenteken. Anders had ik die aangegeven wegens poging tot doodslag. Feit dat ze niet remde en in slalom om de overstekende heen reed duidt dat ze geen goesting had, gehaast was, om te stoppen. Wel dat madammeke heeft veel sjans gehad dat ik net niet voor de raam stond.. ![]() Die verkeersovertreding had ze der rijbewijs gekost en een cursusen van Koos Spee. Ernstige overtreders worden hier aangemeld voor een EMG cursus, (educatieve maatregel gedrag) en de notoire zuipschuiten voor de EMA les. (educatieve maatregel alcohol) Nog een complement aan die garagist die zijn verantwoordelijkheid nam en het melde.
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!! Laatst gewijzigd door stropke : 21 februari 2011 om 14:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#296 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Doodrijder Sophie blijft liegen tot het einde dinsdag 22 februari 2011 Stabroek BinnenlandHOEVENEN/ KAPELLEN - Na een tiendaagse zoektocht heeft de politie de doodrijder gevonden van Sophie Van De Heijning (16) uit Hoevenen. De speurders kwamen Leo Dingemanse, een 52-jarige paardenhandelaar uit Kapellen en zoon van de gelijknamige mosselkweker, op het spoor na een tip van een alerte garagist. De dader bleef urenlang hardnekkig ontkennen, tot de ondervragers zijn alibi doorprikten en hij helemaal klem zat. 'Ik heb dagenlang gedacht dat ik een paaltje had geraakt. Maar omdat de media maar bleven herhalen dat de doodrijder van dat meisje nog altijd spoorloos was, begon ik te denken dat ik het misschien wel was geweest. Toch ben ik niet naar de politie gestapt om mij aan te geven. Omdat ik schrik had.' Zo luidt de bekentenis die Leo Dingemanse (52) uit Kapellen zondagnacht aflegde tegenover de lokale politie van Kapellen en Stabroek. Aan die bekentenis was een lange ondervraging voorafgegaan, want Dingemanse bleef urenlang krampachtig ontkennen. Hij ging pas door de knieën toen de speurders hem confronteerden met de verklaringen van zijn eigen vrouw. Die vertelde heel andere dingen over het verloop van vrijdagavond 11 februari. Toen brak hij. Maar nog altijd geeft hij niet toe dat hij bewust doorreed toen hij merkte dat hij een jong meisje omver had gereden. Hij blijft volhouden dat hij dacht dat hij een paaltje of een verkeerskegel had geraakt. Hij stopte even, maar stapte niet uit. Ook niet om te kijken of zijn auto schade had opgelopen. Daarna reed hij naar huis, waar hij deed alsof er niets aan de hand was. Dader negeert oproep ouders Sophie Van De Heijning, die aangereden was toen ze op het zebrapad de Antwerpsesteenweg in Hoevenen wilde oversteken, werd die vrijdag nog in levensgevaar naar het ziekenhuis gevoerd. De dokters hielden haar enkele dagen in een kunstmatige coma, en hoopten dat ze haar zouden kunnen redden. Maar vier dagen later bezweek ze alsnog aan haar verwondingen. Leo Dingemanse bleef zijn betrokkenheid bij het ongeval ondertussen voor iedereen verborgen houden. Hij leidde zijn leven alsof er niets aan de hand was. Zelfs zijn eigen vrouw had geen idee wat haar man had meegemaakt of aangericht. Ook toen de ouders van Sophie Van De Heijning een emotionele oproep deden aan de dader om zich te melden, reageerde hij niet. Integendeel, hij probeerde om zijn donkere Renault Laguna discreet te laten herstellen bij een garagist in Kalmthout. Op maandag, drie dagen na het ongeval, bracht hij hem binnen in de garage. 'Opvallend zenuwachtig', vond het personeel daar. Toen ze vrijdag ook echt aan de herstelling wilden beginnen, stelden ze zich grote vragen bij de vreemde schade aan de wagen. Daarom werd beslist contact op te nemen met de politie. 'Het labo van de federale politie heeft de auto grondig onderzocht', zegt Serge Van Hoydonck, commissaris van de politiezone Noord. 'Het sporenonderzoek leerde ons dat het wel degelijk de auto was van de dodelijke aanrijding.' Geen hardrijder, geen drinker 'Toen de politie hem kwam ophalen, was dat voor ons een donderslag bij heldere hemel', zei Co Dingemanse, de vader van Leo, gisteren in een reactie. 'Het was ook voor ons een enorme klap toen we hoorden wat er gebeurd was. We begrijpen het niet. Leo is geen hardrijder. En hij is zeker ook geen drinker. Ik kan maar één verklaring verzinnen voor zijn gedrag. Hij moet echt gedacht hebben dat hij een paaltje had geraakt.' De familie Dingemanse woont al geruime tijd in Kapellen, maar is afkomstig uit Nederland. Vader Co Dingemanse maakte zijn fortuin als mosselboer. Hij was een van de zaakvoerders van het bekende mosselbedrijf Koninklijke Prins&Dingemanse uit Yerseke. Maar in 1989 verkocht hij al zijn aandelen van het mosselbedrijf. Zoon Leo waagde zich in de jaren '90 ook nog eventjes in de mosselbusiness, maar hij verkocht zijn bedrijf met aquamosselen al snel. De jongste jaren is Leo Dingemanse, vader van twee kinderen, actief als paardenhandelaar. Hij kweekt springpaarden en verkoopt die nadien door. In de paardenwereld staat hij bekend als een erg rustige, teruggetrokken man. Gisteren is hij door de Antwerpse onderzoeksrechter aangehouden voor onopzettelijke doding en vluchtmisdrijf. Hij riskeert daarvoor respectievelijk vijf en twee jaar cel. Daar bovenop kan hij ook een rijverbod van twee keer vijf jaar krijgen. De man houdt wel vol dat hij de avond van het ongeval niet gedronken had. Iets wat niet meer te controleren valt. Hij zou ook maar veertig kilometer per uur gereden hebben, toen hij Sophie raakte. De uitvaartplechtigheid voor Sophie Van De Heijning vindt woensdag om 10 uur plaats in de Onze Lieve Vrouw-kerk in Hoevenen. http://www.nieuwsblad.be/article/det...leid=GFV36LM2V ![]() Schrik nu zelf van mijn opmerking over dat paaltje. Tuurlijk snapt men wat ik er mee bedoelde als een steek onder water, maar dat het nu zo een reeële opmerking van hem is...brrrrr!! Ongelooflijk om zo te liegen en dergelijk smoes te vezinnen. Dacht die nu echt dat er een paaltje of kegel op een zebrapad staat? En uit zijn verder verhaal lijkt de conclusie dat hij wel degelijk vermoedde een mens te hebben aangereden. "Hij stapt niet uit om te kijken of de auto schade had opgelopen" Nee, logisch niet want dan zou hij wel eens met de rauwe werkelijkheid geconfronteerd kunnen worden en dat wou hij ontlopen. Heb meer respect voor iemand die uit schrik reactie zou vluchten maar direct na de eerste schrik bekomen zich zou aangeven. Ieder mens is anders en reageert anders en uit een heftige emotionele reactie zou dit te verklaren, te begrijpen zijn. Hoewel het juridisch dan fout is krijgt zo iemand van mij het begrip om zijn handelen als die zich dan direct meldt: ik heb iets fout gedaan enz.. En zeker als het een ongeval is, dat kan ons ieder overkomen. Maar dit gedrag vindt ik laf en strafverzwarend.
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!! Laatst gewijzigd door stropke : 22 februari 2011 om 10:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#297 |
Staatssecretaris
|
![]() Als ik dat hier allemaal lees krijg ik meer en meer de indruk dat kinderen en jongelui steeds onvoorzichtiger worden in het verkeer en dat men dan maar de schuld op de autobestuurders steekt. Ok, ze steken over op het zebrapad, maar vaak tergend langzaam en zonder je een blik te gunnen. Behoorlijk arrogant als je het mij vraagt. Ze schatten ook de snelheid en remweg verkeerd in. Ze zien een zebrapad en steken (met hun gedachten ergens elders) over.
Maar vluchtmisdrijf is sowiso laf en af te keuren natuurlijk, daar is geen twijfel over mogelijk. Fred. Laatst gewijzigd door Fred uit Gent : 22 februari 2011 om 10:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#298 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#299 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#300 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Tieners is dan weer een ander probleem: die voelen zich onkwetsbaar. Vorige week nog heb ik alles moeten dichtgooien voor een fietser die doodleuk van links kwam net op het moment dat ik mij concentreerde op rechts. De idioot heeft mij niet eens gezien. Ik gaf nog een klaxonstoot maar hij hoorde mij niet want hij had een walkman op zijn kop. Door alert te reageren heb ik die sufkop zijn leven gered en hij weet het niet eens. Die onverschilligheid, dat maakt mij kwaad. Fred. Laatst gewijzigd door Fred uit Gent : 23 februari 2011 om 07:27. |
|
![]() |
![]() |