![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
Bekijk resultaten enquête: Israel of Palestina | |||
Israel |
![]() ![]() ![]() |
52 | 50,98% |
Palestina |
![]() ![]() ![]() |
50 | 49,02% |
Aantal stemmers: 102. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Na de val van het Ottomaanse Rijk kreeg elke Jan, Piet of Klaas zijn eigen staat, allemaal even kunstmatig, of juist niet, als het latere Israel. Vergeet ook niet dat het zionisme oorspronkelijk bedoeld was als een joods thuisland in een groter pan-arabisch geheel. Na oprichting/stichting van staten als Jordanie en Libanon (en de onafhankelijkheid van Syrie) was een (joodse) staat onvermijdelijk. De idee van zionisme is inderdaad ontstaan door Europees antisemitisme, de uiteindelijke stichting van Israel werd onvermijdelijk door o.a. Arabisch antisemitisme. En steeds weer lijkt iedereen de oorspronkelijk Joodse inwoners van Palestina te vergeten. En steeds weer lijkt iedereen te vergeten dat een zeer groot deel van de mensen die zich nu Palestijn noemt evenzeer immigrant was, uit andere Arabische streken. Een Joodse staat is helemaal niet zo vreemd als u die voorstelt. Die Joodse staat was echter niet nodig geweest als de islamitische Arabieren van Palestina niet met zeer grote geestdrift het Europees antisemitisme hadden geimporteerd en omarmd. (o.a. in de persoon van de Groot-Moefti). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#282 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik ben ervan overtuigd dat Israëls tegenstanders gerust het tegendeel zouden willen laten bewijzen, (waarvan een niet onaanzienlijk deel hoopt op datgene waarvoor ik vrees) maar ik heb daar geen goed oog in.
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd. Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#283 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
"De tragedie van al-andalus mag zich nooit meer herhalen!" Ik hoop dat u begrijpt wat ik bedoel, want uw opmerking is voor mij verder case closed!!!
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd. Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#284 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Pardon????? Jij leest duidelijk alleen maar wat je wil lezen... Het zal je btw verbazen, maar de Palestijnen genieten overal ter wereld veel steun onder moslims. Die quote over condooms (die ik trouwens gepikt heb van een jonge Indonesische moslim die in Nederland op Maghrebonline postte) komt overigens van een oude Palestijn die tijdens een betoging in Amsterdam ongeveer een dergelijke zucht slaakte tegen de Indonesier.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#285 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
India en Pakistan en Turkije en Griekenland konden het indertijd wel. Waarom blijft dat vluchtelingenprobleem daar bestaan? Palestina is een even kunstmatig land als Israël, in het hartland van Arabië, met imaginaire grenzen die enkel door de westerse koloniale mogendheden zijn getrokken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#286 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Palestina (afkomstig van het Griekse Παλαιστίνη; vandaar vertaald in het Latijn: Palaestina; Hebreeuws: פלשתינה Palestina; Arabisch: فلسطين Filasṭīn, Falasṭīn, Filisṭīn). In 136, na de opstand van Sjimon bar Kochba, liet de Romeinse keizer Hadrianus elke herinnering aan de Joden uitbannen. Jeruzalem werd Aelia Capitolina en het land werd deel van de provincie 'Syria-Palaestina'. Gedurende vele eeuwen doelde de naam Palestina niet op een zelfstandig bestuurd land, het gebied werd in 1516 veroverd door de Turken en maakte vanaf dat moment deel uit van het Ottomaanse Rijk. Pas in 1920 kwam daarin verandering, nadat de Turken waren verslagen. De Conferentie van San Remo verdeelde het Ottomaanse Rijk in mandaatgebieden. De Syrische provincie van het voormalige Ottomaanse Rijk werd daarbij - onder protest van de Arabieren - in twee delen opgesplitst: het noordelijke segment (bestaande uit het huidige Syrië en Libanon) verviel aan Frankrijk (zie Frans Mandaat Syrië en Frans Mandaat Libanon), het zuidelijk deel (bestaande uit het huidige Jordanië, Israël en de Palestijnse gebieden) werd een Brits mandaatgebied en droeg voortaan de officiële naam Palestina (zie Mandaatgebied Palestina). De Britten kregen van de Volkenbond de opdracht om in het Mandaatgebied Palestina een Joods Nationaal Tehuis te doen ontstaan. Aanvankelijk omvatte dit mandaatgebied Palestina ook een groot stuk land ten oosten van de Jordaan, maar in 1923 werd dat deel semi-autonoom en kreeg de naam Transjordanië (het latere Jordanië). Vanaf dat moment gold de naam Palestina voor het resterende grondgebied westelijk van de Jordaan. Het VN-Verdelingsplan van 29 november 1947 stelde een verdere opdeling voor van dit kleinschalige Palestina in twee segmenten: een Arabisch en een Joods gedeelte, die zich zelfstandig moesten verklaren. Op 14 mei 1948, aan de vooravond van het vertrek der Britten, riepen de Joden van Palestina de onafhankelijke staat Israël uit. In de weken en maanden van oorlog die daarop volgden, vertrok het merendeel der Arabieren uit het Joodse gedeelte. Grote delen van het grondgebied dat voor de Arabieren van Palestina was bedoeld, werden door Jordanië en Egypte ingenomen. Door deze gebeurtenissen verdween de naam Palestina abrupt van de wereldkaart en werden de meeste van zijn vroegere Arabische bewoners tot statenloze vluchtelingen. Israël bestond dus heel wat langer dan Palestina, onder welke vorm dan ook.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#287 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De 600.000 joden die uit de Arabische staten zin gegooid na hun verlies in de oorlog (waartegen de VN overigens ook nooit hebben geprotesteerd) hebben allemaal hun huizen moeten achterlaten. Ik denk dat de enige Palestijnen die economisch en sociaal goed geïntegreerd zijn de 250.000 zijn die in de VS wonen. Maar daar moeten we ons natuurlijk geen vragen bij stellen... Nogmaals: Tussen Turkije en Griekenland en tussen India en Pakistan lukte het wel om bevolkingsgroepen in te wisselen!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#288 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De schuld die de wereld (ook vandaag nog) tov dit volk draagt is zo groot dat dat het minste is wat hen kan toegestaan worden. En laten we wel wezen, als Israël al staat opgeheven wordt en al die joden terug moeten naar Rusland, Europa, Marokko, Iran of Ethiopië, wie moet die nou?
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd. Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951) Laatst gewijzigd door Nierika : 22 februari 2011 om 00:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#289 | |
|
![]() Citaat:
- Het is oorspronkelijk Joods land met Joodse bewoners. Zeker de stad Jeruzalem en het gebied eromheen is altijd Joods gebleven, ondanks Arabische en Turkse kolonisaties. In Palestina lag hun ''roots''. (Alsof Vlamingen weer Brussel zouden gaan bewonen nadat ze in de hele wereld vervolgd zijn geweest); - Er was ruimte. Palestina was geen ''leeg land'' zoals sommige beweerden maar er was wel heel veel ruimte.; - De Joodse kolonisten werden aan het einde van WO1 letterlijk uitgenodigd door de beoogde Arabische heersers om het verwaarloosde Palestijnse land weer vruchtbaar te maken. - In het begin was er nog geen sprake van een ''staat'' maar van een ''Joods tehuis'' in Palestina. Het streven naar een echte natiestaat is pas echt ontstaan na de gewelddadigheden tegen joden vanaf 1920, 1930 in Palestina én de toenemende vervolgingen van Joden in Europa.; - Arabie/Palestina was toen nog niet meer of minder antisemitisch dan Europa. Er was islamitisch superioriteitsdenken t.o.v. christenen en joden en het gebruikelijke antisemitisme dat al eeuwen bestond: Op de ene plaats onschuldig, op de andere plaats gewelddadig, afhankelijk van de bevolking.; - Het antisemitisme in Palestina is zwaar toegenomen door toedoen van de clan van de Groot-Moefti (die meevocht met de Duitsers en geloofde in de ''dolkstootlegende) die niet kon verkroppen dat Jeruzalem, waarover hij zijn islamitische scepter ging zwaaien, altijd een Joodse stad is gebleven. En vlak het gefrustreerde pan-Arabisme niet uit. Om het Ottomaanse Rijk te verslaan hebben de geallieerden veel beloften gedaan aan veel verschillende partijen. Eén van die beloften was een groot pan-Arabisch rijk waar geen snars van terechtkwam. Oorspronkelijk zou dat Joods tehuis binnen dat groot-Arabische Rijk worden opgericht. Toen er tegen de beloften in staten als Trans-Jordanie en Libanon werden opgericht en er van dat Arabische Rijk niets terechtkwam werden Joden als bondgenoten van de geallieerden gezien. - Ondertussen kon men nergens meer naartoe, behalve de USA en Israel/Palestina. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#290 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#291 | |
|
![]() Citaat:
In 1948 heeft Egypte de Gazastrook slechts bezet maar de complete Westbank is geannexeerd door Trans-Jordanie dat zich daardoor Jordanie ging noemen. In de verdedigingsoorlog van 1967 heeft Israel beide veroverd op die landen. In de twintig jaar dat Jordanie de Westbank heeft geannexeerd heeft het geen enkele aanstalten gemaakt er een ''Palestijnse staat'' van te maken. Sterker nog, alle bewoners kregen automatisch de Jordaanse nationaliteit. Na de verovering door Israel verklaarde Jordanie ineens de steun aan een Palestijnse staat die op de Westbank zou moeten ontstaan. Hoewel sommigen het de bezette gebieden noemen heet het niet voor niets nog steeds officieel de ''betwiste gebieden''. Er zijn nog nooit definitieve grenzen uitonderhandeld tussen de strijdende partijen. Vandaar. Edit: Niet dat ik voorstander ben van het nederzettingenbeleid. Integendeel. Ik denk dat een Palestijnse staat en Israel tot elkaar zijn veroordeeld. De paradox is dat er zonder Israel uberhaupt geen Palestijnse staat zou zijn ontstaan* en andersom, dat er zonder een Palestijnse staat geen veilig Israel mogelijk is. * Zonder Israel sprak men nu niet meer van een staat voor de Palestijnen maar bijvoorbeeld over ''de zuidelijke provincies van Syrie''. of ''Groot-Jordanie''. Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 22 februari 2011 om 01:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#292 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#293 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#294 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Anders stelt ge u maar wat aan en zit ge u maar wat belachelijk te maken. Dat vind ik daarvan. Wat mijn opmerking zelf betrof, dat was cynisch. Als Israël voor honderdduizenden mensen die aanvankelijk in tentenkampen leefden, woningen kan bouwen, dan snap ik niet waarom de situatie van de Palestijnse vluchtelingen in zoveel Arabische landen er in al die tijd nauwelijks is op vooruit gegaan. Allé, ik snap het eigenlijk heel goed, was ook weer cynisch, vooraleer ge weer over me heen valt, alhoewel ge voortaan over me heen zult lezen.
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd. Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951) Laatst gewijzigd door Nierika : 22 februari 2011 om 02:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#295 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
We kunnen ook de zeshonderd miljoen Amerikanen terug nemen die daar niet horen, en de Arabieren uit Noord-Afrika, en de Chinezen uit Tibet en de Aussies, en de kiwi's en... en... en... Waar wilt ge de grens leggen? Voor u was de ideale plaats vast Siberië geweest, maar ze zitten waar ze nu zitten, live with it ipv te leuteren en te fantaseren waar ze ze beter hadden gestoken. En vent: "Jew York". ![]() Wat walg ik van mensen die plaatsen, persoonsnamen of partijen verbasteren om hun antisentimenten bot te vieren. Grow up!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#296 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Nog zo'n walgelijke van haat doortrokken opmerking... Ik denk dat jij in je kop wel een heel goeie oplossing voor het jodenprobleem hebt, niet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#297 |
Europees Commissaris
|
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#298 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Of misschien wens je het gewoon niet in te zien. Heel dat vluchtelingenprobleem is een kunstmatig in leven gehouden probleem dat, moesten er geen religieuze motieven meespelen, al lang op z'n Indisch-Pakistaans, of op zijn Grieks-Turks zijn opgelost. Joodse leegstaande huizen genoeg in de Arabische wereld. Een Palestijn, een Egyptenaar, een Syriër, een Jemeniet of een Omaniet, het is maar een benaming die ontsproten is aan het brein van een Europese aristocraat tijdens de verdeling van dat gigantische Ottomaans-Arabische rijk zulle. Daar mag je nu tegen fulmineren tot je een ons weegt, het zal er geen ruk aan veranderen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#299 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik denk dat de enige Palestijnen die economisch en sociaal goed geïntegreerd zijn de 250.000 zijn die in de VS wonen.
Maar daar moeten we ons natuurlijk geen vragen bij stellen...Is de VS een islamitisch land? Said enough! Altijd maar leuteren over de Ummah zus en de Ummah zo als er niet-moslims in het spel zijn. Dan moet het leed van de broeders en zusters uitvergroot en gedramatiseerd worden tot in de eeuwigheid (allé kom, ik wil hier niet de indruk wekken dat volgens mij wat er in Gaza gebeurt geen drama is, ik bedoel het dan ook in het algemeen), maar terzelfdertijd elkaar nergens het licht in de ogen gunnen als er geen niet-moslims in de omtrek zijn. Da's de perverse aard van de Ummah. Ik verwijt hen het leed van de Palestijnen uit te buiten teneinde hun einddoel te bereiken, een Judenfrei Palestina. Dat gebied was islamitisch, dus zal geen moslim waar ook er wereld kunnen aanvaarden dat er ongelovigen dat land bewonen. De betogingen in Egypte waren daar een treffend voorbeeld van. De portretten van Mubarak met een Davidster over zijn hoofd die in de betogingen werden meegezeuld, waren zoniet de populairste, toch een topper! En intussen maar beweren dat het louter om de eis tot meer democratie gaat. Dan neemt een bepaald soort protestant hem toch nog iets anders kwalijk, dunkt me... Maar kijk, die Joden zijn daar, en ze zullen er blijven. Ze kunnen zich daar voor het eerst in hun geschiedenis verdedigen, zelfs terug slaan. Ge kunt toch zelf ook wel inzien dat ze daar niet meer weg willen? Terugkeren naar pakweg Antwerpen, het "Joods tehuis", of "Jew York" zoals Onverkozen President de weerzin voor Joden in zijn hart treffend verwoord, terwijl hij even uit zijn rol valt en die voorgekauwde kost vergeet dat hij eigenlijk alleen zionisten haat? Ge ziet dat van hier! Als ik hen was, zou ik ook blijven, beter een Onverkozen President die me haat vanuit zijn luie stoel, dan een Onverkozen President naast mijn deur. Da's een realiteit die extreem links, extreem rechts, de moslims, bepaalde christelijke strekkingen en rabiate jodenhaters moeten onder ogen zien. Het zal niet genoeg zijn om een Palestijnse staat te hebben naast een Joodse. Het zal niet genoeg zijn om de nederzettingen op de westelijke Jordaanoever op te geven. Het zal niet genoeg zijn om de bezette gebieden terug te geven en terug te gaan naar de grenzen van voor 1948. Voor het gros van de Israël-kritikasters zal het in hun hart pas genoeg zijn als de laatste Jood de zee is ingedreven. Dan zullen ze zien dat het goed was. Als de Ummah echt een Ummah was, dan was het Palestijns probleem allang opgelost, en konden de Israeli's binnen de grenzen van hun ommuurde vestingen op hun gemak wachten op de volgende Arabische aanval. Maar ik maak me geen illusies, met menselijkheid en mededogen heeft dit conflict allang niks meer te maken.
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd. Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951) Laatst gewijzigd door Nierika : 22 februari 2011 om 03:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#300 |
Europees Commissaris
|
![]() Hier een interview met Carter over het landpikken door de Israelis. Bondig, to the point en oprecht. Carter pounds Israel
Let ook op de stemmen onder het filmpje, massaal in het voordeel van Carter, zoals in de meeste beeldverslagen waarin het publiek kan stemmen en gehoord wordt over Israel. De publieke opinie in de VS is massaal aan het omslaan tegen Israel. De gewone amerikaan is de greep en de praktijken van de Israelis en de lobby op de politiek meer dan kotsbeu. Ook op de straat en binnen de Tea party begin je weerzin te horen en te zien. De zionistische media a la CNN doen hun best om de kritiek als onbestaand af te doen (ook de berichtgeving is geweldig eenzijdig pro Israel zoals deze korte documentaire zeer goed toont: zie The Hasbara Project. Hetzelfde zal in Europa gebeuren, waar de steun voor Israel al bijzonder laag ligt (behalve op dit islamofobe forum). Al die islamofoben die nu nog Israel steunen - enkel en alleen vanuit hun islamofobie - zullen de hardste roepers tegen Israel worden, met veel ''hardere argumentatie''. Ik hoop voor de zionisten, dat ze dit beseffen. . |
![]() |
![]() |