![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() BRUSSELS | Wed Mar 16, 2011 2:01pm EDT
BRUSSELS (Reuters) - Europe's energy chief warned on Wednesday of a further catastrophe at Japan's nuclear site "in the coming hours" but his spokeswoman said he had no specific or privileged information on the situation. "In the coming hours there could be further catastrophic events which could pose a threat to the lives of people on the island," Commissioner Guenther Oettinger told a committee of the European Parliament. "There is as yet no panic, but Tokyo, with 35 million people, is the largest metropolis in the world," he said. When asked, his spokeswoman said his prediction of a catastrophe in the hours ahead was not based on any specific privileged information. Oettinger's experts are relying largely on a mixture of reports from the International Atomic Energy Agency and the international media to monitoring Japan's nuclear crisis. He said the nuclear site was "effectively out of control," with the cooling systems not working. "As a result we are somewhere between a disaster and a major disaster," he said. http://www.reuters.com/article/2011/...72F66D20110316 |
![]() |
![]() |
![]() |
#282 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#283 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Iedereen gerustgesteld. Een minibuske! wat een opluchting!
![]() |
![]() |
#284 |
Staatssecretaris
|
![]() hoeveel kernrampen moeten er nog volgen eer we gaan begrijpen dat kernenergie gewoonweg niet veilig is?
En welke idioot bouwt nu kerncentrales op een eiland dat pal op een breuklijn ligt? De arrogantie van de mensheid word andermaal bestraft alleen word het betaald met bloed van onschuldigen en ook de financiele gevolgen op de wereldmarkt zullen weer betaald mogen worden door de gewone man in de straat want overheden zullen weer diep in de buidel mogen gaan tasten om het ziekelijke kapitalisme overeind te houden Wanneer gaan we beseffen dat ons economisch systeem niet meer deugd en niet meer werkt voor de toekomst van de mensheid???? |
![]() |
![]() |
![]() |
#285 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#286 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het loopt de spuigaten uit. Gisteren bij de apotheker om iodium pillen geweest en deze nitwit wist me terecht te wijzen i.v.m. het feit dat in onze streek geen kerncentrales staan!
Nochtans bekwam ik er vroeger zonder moeite een prik tegen de Mexicaanse griep, die gelukkig geen zo'n bedreiging bleek te zijn. Ik ben erg ongerust in deze harde wereld, die niet inziet, dat nu alles op het spel staat!
![]() |
#287 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
het gevaar van iets hangt niet enkel af van de kans dat het zich voordoet, maar ook van de impact die het heeft wanneer het zich voordoet. De kans op een auto-ongeval is relatief groot, maar de impact is relatief gezien klein. De kans dat de Aarde morgen door een komeet wordt geraakt (mogelijk binnen een gebied waar kernreactoren staan ![]() Hetzelfde geldt voor pandemieën, (on)verwachte ontploffingen, natuurrampen, mega-kettingbotsingen, ... Citaat:
Citaat:
Gezond zal het niet zijn als de radioactiviteit overkomt, maar van de gehele wereldbevolking is er veel kans dat wij (samen met Afrika) aan de geringste stralingsdosissen worden blootgesteld. Al zal de wind daarover beslissen. Je hoeft dus niet te panikeren. Al ben ik er zelf ook niet echt gerust in, om die medicijnen gaan bij de apotheker gaat me vooralsnog iets te ver. Ik zou het ook niet durven. ![]() Ik hoop vooral dat de overheid ons waarschuwt als het overkomt, zodat we maatregelen kunnen nemen.
![]() |
![]() |
![]() |
#288 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() euh, japan is vér zenne.
![]() |
#289 |
|
![]() Dat schreef ik ook hierboven.
Maar als een WCS zich voltrekt, is niets ver genoeg. Dan gaat het waarschijnlijk de wereld rond, mogelijk zelfs meerdere keren. Wat nog volledig out of control is, is overigens de informatieverspreiding. In de V.S. is men momenteel bijzonder ongerust omdat men daar weet zou hebben van het blootliggen van de reactorbladen (in de baden) in nummer 4 waardoor hoogradioactief materiaal totaal onbeschermd ligt en een kernsmelting mogelijk wordt. Japan ontkent dat en beweert dat de situatie 'stabiel' is. Maar er is bijna stroom op de site en water wordt aangeleverd... als bovenstaande bericht niet klopt natuurlijk, want dan is het lot van de werknemers bezegeld.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 17 maart 2011 om 02:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#290 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#291 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Hoeveel doden zijn er de laaatste 50 jaar gevellen door het gebruik van kolen, olie en gas? Hoeveel doden in mijnen, hoeveel doden door CO vergiftiging? Welk economisch systeem is beter?
![]() |
![]() |
#292 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat informatie betreft: iédereen kan straling meten (allez, niet iedereen, maar we zijn daarvoor niet afhankelijk van Japan). Wat de werknemers betreft: [cru] wees blij dat het Japan is, ze vinden wel een aantal gekken die dit zien als een zinvolle vorm van seppuku. Moest dat in België gebeuren is de kans groot dat men de boel maar laat betijen omdat er niemand gevonden wordt die zich in de buurt van de centrale wil wagen. ![]()
![]() |
![]() |
#293 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het ziet er ginder HEEL SLECHT uit eerlijk gezegd. Maar zelfs die HEEL SLECHT is geen reden om zwaar te panikeren. Het probleem is dat de externe hulp too little, too late is, en wat enkele dagen geleden nog een gemakkelijk op te lossen probleem was (water pompen in een piscine), wordt nu een haast onmogelijke opgave. Ik denk dat men eigenlijk niet veel meer kan doen. Dat hoefde niet zo te gaan. Een paar dagen geleden had men met war meer massieve externe hulp nog alles onder controle kunnen krijgen, maar nu is de site in zo een slechte staat dat je daar niet meer kan werken zonder zwaar bestraald te worden. Waarschijnlijk gaat, vrij traag, ongeveer alles vrijkomen, als men niks doet en men gaat waarschijnlijk niks meer doen (tenzij wat gesticuleren). Alleen, de drijvende kracht om dat spul te verspreiden zal veel kleiner zijn dan bij Chernobyl. Er is daar geen werkende reactor die een grote rookpluim in de stratosfeer jaagt, maar men gaat wel HEEL VEEL heel erg hoog aktief spul lokaal zien vrijkomen, eerst uit de piscines (omdat die bloot liggen), en uiteindelijk van de reactoren, omdat alle barrieres uiteindelijk gaan doorbroken worden zonder koeling. Het probleem is inderdaad die piscines: daarin zit veel meer spul opgeslagen dan in het hart van een reactor! Elke reactor heeft zo een piscine. Als men niks doet (en men gaat dus niks meer doen), komt dat allemaal vrij. Het is alsof men een 20 of een 30-tal open meltdowns heeft, met dit verschil dat die brandstof dus wel al afgekoeld is, en alles dus heel traag zal gaan. Het gemakkelijkst op te lossen probleem is het grote hoofdbrekens geworden. De reactoren, dat is nu bijna secundair. De stralingsniveaus op de site gaan ongelofelijk hoge waarden bereiken waar wat we nu zien kattepis tegen is. Maar men kan toch wel hopen dat de verspreiding ervan veel minder het geval zal zijn. Jodium wordt hoe langer hoe minder pertinent, want in die brandstof is de jodium allang vervallen (behalve de I-129 maar die is niet erg aktief) ; en binnen een paar weken is die van de reactoren zelf ook wel veel minder aanwezig. Maar "dit gaat de wereld rond" is niet het probleem. Jaja, je zal overal wel kunnen METEN dat er van dat spul is. Maar ik durf zelfs te denken dat er in Tokyo niet echt een probleem zal zijn. Men gaat daat wel wat spul op zijn hoofd krijgen, maar geen hoge dosissen. Het grootste gevaar is waarschijnlijk paniek. Lokaal daarentegen... wat daar gaat vrijkomen is veel meer dan in Chernobyl. Infeite weten we niet echt hoe dat spul zich zal verspreiden. Dit had niet mogen gebeuren. Enkele dagen geleden was dit nog een redelijk eenvoudig probleem. Toen ik gehoord heb dat er een piscine aan het koken was, flipte ik. De respons is totaal inadekwaat geweest. Maar nog eens: dit is een veel "lokaler" probleem dan bij Chernobyl... maar wel een zwaarder. Bovendien gaat alles vrij traag gaan. Tenzij men een of andere manier vindt om water in die piscines te krijgen. Het lijkt triviaal. Het was het ook. En nu staat of valt alles daarmee. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#294 |
Partijlid
|
![]() Die japanse kerncentrales liggen vlak aan zee (zeer slim vind ik van de electrabel&consoorten-ingenieurs-maffia-gilde, die allicht nooit van een Tsunamie-dreiging gehoord hadden, maar tot daar aan toe), en toch krijgt men die ondingen niet voldoende "water"-gekoeld.
Heeft men in japan dan geen boten met waterkanonnen ? Zodat men belachelijke toestanden als twee emmertjes water halen met een paar helicopters kan vermijden ? Teveel straling, zegt men ? In een land waar men robotten leert dansen en voetballen, is het blijkbaar teveel gevraagd om iets te maken dat men vanop afstand kan bedienen, zoals een waterkanon, of desnoods een gans schip met waterkanonnen. Op een bepaald moment denk ik dat een universitaire of andere hoge opleiding het gezonde verstand zodanig aantast, dat men elementaire zaken uit het oog verliest. Dat in combinatie allicht met de kapitalistisch graaizucht, die de winsten voor de eigen vriendjes-elite op de eerste plaats stelt, en de kosten, risico's en rampen zonder enige scrupule of schuldbesef afwentelt op de rest van de maatschappij en de wereld. Het wordt tijd dat de internationale gemeenschap zeggenschap krijgt over alle kerncentrales, en dat die niet langer onder controle zijn van één land of en de daar toevallig heersende en op geld beluste ingenieurs, bankiers, aandeelhouders en politici, en ander "hoog"-opgeleid tuig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#295 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#296 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2) In't midden van de woestijn is dat moeilijker te behalen dan aan de kust (een probleem voor het Desertec idee) 3)Omdat de combinatie van een stuk land groter dan belgië totaal verwoest en de desbetreffende natuurrampen net een tikje teveel van't goeie is Citaat:
Citaat:
En teveel straling. Gister waren er hier mensen aan't mekkeren dat het japanse leger geen "blushelikopters" kon inzetten wegens te hoge waardes, maar na het herbekijken van de waardes en aanpassen van de normen is het op dat punt geen probleem meer. Citaat:
Citaat:
Citaat:
En waarom stel je ingenieurs gelijk aan bankiers, aandeelhouders en politici?
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 17 maart 2011 om 08:26. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#297 | |
|
![]() Citaat:
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#298 | |
|
![]() Citaat:
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#299 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb een paar vragen, misschien dat U hier meer over weet. -Die piscines waren die in de reactorgebouwen op de hoogste verdieping geplaatst, dus eigelijk juist onder het dak ? -Is dat zo bij alle reactoren van dit type ? -Zijn er piscines vernietigd door de explosies? Zijn er gebruikte 'fuel rods' in de lucht gevlogen en liggen die eventueel her en der in de site verspreid ? -Er zijn stoute tongen die beweren dat er in die piscines ongelooflijk grote aantallen gebruikte splijtstaven aanwezig waren/zijn. Is er precies geweten hoeveel ? Hoelang moeten die staven in die piscines blijven afkoelen ? Sommigen beweren dat daar namelijk nog staven van 40 jaar geleden zouden inzitten. - Kan de reactor (MOX) die ook plutonium bevat extra gevaar opleveren ? Niet dat het veel aan het uiteindelijke resultaat van deze ramp zou veranderen, maar het kan wel een extra inzicht geven in de moeilijkheden die men heeft op de site. Laatst gewijzigd door zonbron : 17 maart 2011 om 09:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#300 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Too little, too late. Ik denk dat een indicatie is dat de Japanse overheid dit ongeluk als een niveau-4 ongeluk klasseerde, terwijl het eigenlijk zo goed als zeker minstens een niveau-5 ongeluk was dat worst-case naar 6 gaat ; dat had ik ook gezegd (fier, fier) en een beetje later had de franse nucleaire authoriteit dat ook gesteld. Had men het niet door ? Wilde men het niet beseffen dat daar hulp nodig was ? Is men te laat wakker geworden ? Waren er inderdaad incompetente of bange mensen op belangrijke beslissingsposten ? Was het geheel van problemen teveel voor de beslissingsnemers ? We zullen dit pas veel en veel later weten. Het enige wat er ginder aanvankelijk - als ik het goed begrepen heb - ontbrak, was... electrische stroom. Zelfs daarop waren die centrales voorzien, om het een dag of 2 uit te houden. Normaal gezien zou je kunnen denken dat je zelfs van de andere kant van de wereld, op 2 dagen, voldoende lokale stroomgeneratoren aanbrengt, nee ? Misschien waren er ook pompen stuk. Je zou verwachten dat je op 2 dagen tijd, voldoende externe pompen kan aanleveren. De veiligheidsanalyses stoppen meestal op het punt waar je weet dat je 1 of 2 dagen tijd hebt om iets te doen. Waar veiligheidsanalyses mee bezig zijn, is het dringende, en het irreversiebele. Maar ik denk niet dat iemand het scenario "we zetten die mannen zonder stroom en zonder veel hulp gedurende een week na een aardbeving en een tsunami" is uitgewerkt. Nu, nog eens, ik blijf bij mijn pronostiek van enkele honderden doden, omdat ik niet denk dat vele mensen aan hoge dosissen zullen blootgesteld worden. Maar ik geef toe dat ik niet weet hoe "airborne" de vrijgekomen aktiviteit uiteindelijk zal worden. Ik verwacht (ik hoop) dat het niet zo airborne zal zijn (wat het grote verschil maakt met Chernobyl). In dat geval worden de gevolgen voor de bevolking vergelijkbaar met die van Chernobyl NADAT het Chernobyl ongeluk was "gecontroleerd" (dus nadat de reactor gestopt was, en een lekkende sarkofaag was gebouwd). Het gros van de grote dosissen bij Chernobyl is opgelopen toen de reactor open en bloot zijn inhoud aan het braken was, en men de omgeving niet ge-evacueerd had. Hieruit komen de meeste slachtoffers. Hier gaat alles veel en veel trager verlopen, en dus, hopelijk, met veel minder wijde verspreiding. Vandaar dat ik dus reken op een veel kleinere daadwerkelijke sanitaire impakt. (en ik hoop dat ik mij hier niet vergis...) |
|
![]() |
![]() |