![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Moet godsdienstig onderwijs verdwijnen | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
43 | 58,11% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
26 | 35,14% |
Anders omschrijf |
![]() ![]() ![]() |
5 | 6,76% |
Aantal stemmers: 74. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#282 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ik trouwens jullie berichten lees, handelen jullie wel tegen het mooie ideaal dat u hier schetst: "meer begrip en respect opbrengen voor andere meningen". Ik lees hier evenwel oordelen als "bekrompen", "ik heb aan jullie een hekel"... als het over gelovigen of het geloof gaat. M.a.w. wat jullie als ideaal betrachten, kunnen jullie schijnbaar in de praktijk niet beleven. Of hoe hol de ton bij jullie wel klinkt! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#283 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Net zoals jouw opmerking over evolutie eerder in deze draad. Als jullie ziek zijn ontvangen jullie graag een pilltje antibiotica of een ander geneesmiddel, producten van de wetenschap en technologie, maar van zodra het niet strookt met jullie overtuiging wijzen jullie de wetenschap weer af. Over hypocriet gesproken. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#284 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Sterk bezig, Tavek! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#285 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Je moet in die les levensbeschouwing best meerdere visies aan bod laten komen. Jij bent daar tegen omdat je meent dat je een superieure visie aanhangt. Ben ik correct ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#286 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#287 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik blijf het grappig en voor u ontluisterend vinden dat u vanuit een mij aangewreven superieuriteitsdenken (maar eentje dat zo herkenbaar bij u naar voor komt) oordeelt over de kwalificatie die ik aan mijn geloof hecht. Kortom, volgens uw eigen visie redeneert u op een bekrompen wijze. U dus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#288 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Al de rest, is niet inferieur, maar behoort tot het gebied van de sprookjes. Ik stel levensbeschouwingen zoals de uwe, die van de moslims, etc....allemaal gelijk en ze verdienen allemaal een plaats in de godsdienstlessen. Gelijkwaardig. Want het zijn allemaal menselijke manieren om in vroegere tijden naar complexe zaken te kijken zonder ze helemaal te begrijpen. Beter nog, uw levensvisie is belangrijk, indien het niet probeert de realiteit te veranderen. Indien u er op persoonlijk gebied baat bij hebt. Evolutie is een wetenschappelijk feit. Maar toch probeert u dat aan te vallen. Daarom HEKEL ik uw visie. U negeert de realiteit omdat het niet strookt met uw geloof. En dat is gevaarlijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#289 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik acht niks superieur trouwens. Begrijpt u ook waarom ? omdat iets superieur achten een vergelijking inhoudt en voor mij is die er niet, want er is niets om mee te vergelijken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#290 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#291 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wetenschap komt in de loop van haar bestaan soms tot tegengestelde conclusies. Daarom ook hanteert men het religieuze begrip "waarheid" er niet. U verwart overduidelijk twee zaken met elk hun toepassingsgebied.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#292 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#293 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Aha. Mag ik dus besluiten dat u de gelovige visie die ik aanhang (los van de morele kwalificatie die ik eraan hecht) niet inferieur vindt? Of dat u geloofssystemen niet inferieur vindt, maar gewoon naar waarde op hetzelfde niveau als andere humanistische, agnostische of atheïstische levensvisies?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#294 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Je kan iets als fout beschouwen als het zondigt tegen de elementaire natuurwetten. Trouwens, geloof en wetenschap hebben geen gescheiden toepassingsgebieden, zoals u dat stelt. U doet uitspraken over het menselijk wezen, een gebied dat zich moet beperken tot de wetenschap. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#295 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Atheisme is trouwens geen geloof. Maar die discussie is hier al lang gevoerd en daar is niks uitgekomen, dus laten we die deur niet meer openen. Het afwezig zijn van iets is net evenmin te bewijzen als het aanwezig zijn van iets. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#296 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De wetenschap is nochtans vrij eensgezind over evolutie. Enkel u niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#297 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eens te meer benadrukt u de ideologische component van het evolutionisme en de verbetenheid waarmee u reageert als mensen dat afwijzen. U weet immers maar al te goed dat het evolutionisme veel meer een ideologisch systeem is eerder dan wetenschap. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#298 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#299 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De niet-gelovige auteur van "Afscheid van het atheïsme" komt nochtans tot het besluit dat atheïsme wel een soort geloofssysteem inhoudt. Of anders gezegd: in uw visie is het geen geloof, maar schijnbaar deelt niet iedereen die visie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#300 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Ontkent u dat u gelooft in een schepper die de mens heeft geschapen ? Het ontstaan van de mens is een wetenschappelijk thema waar u een antwoordt voor biedt bvb. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |