Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Moet godsdienstig onderwijs verdwijnen
Ja 43 58,11%
Nee 26 35,14%
Anders omschrijf 5 6,76%
Aantal stemmers: 74. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 30 maart 2011, 08:13   #281
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Nog nooit is het aantal mensen die NIET naar een kerk gaan zo groot geweest.

Nog nooit is het aantal mensen dat aanduidt niks met de kerk te maken willen hebben zo groot geweest.

Als je kijkt naar de gemiddelde kerk op een zondag moet je moeite doen om jonge mensen te vinden.

En dan is er nog dit:

http://www.hbvl.be/nieuws/wetenschap...nederland.aspx

Geloof zal niet sterven. Religiositeit is immers diep ingebakken in onze menselijke natuur.

Voor het overige heb ik u er eerder al opgewezen dat het kerkbezoek in heel veel parochies inderdaad schrijnend laag is en dat de Kerk daarmee de vruchten plukt van haar verkeerde pastorale keuzes sedert Vaticanum II. Daar waar parochies traditioneel zijn en trouw aan de christelijke en kerkelijke boodschap, zult u een groot misbezoek zien waar jonge mensen en jonge (grote) gezinnen hun plaats hebben gevonden. Ga gerust maar eens kijken in de Hemelstraat in Antwerpen. Of in Maleisen. Enz.

Geef het nog wat tijd, en de kerk sterft uit in west europa.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2011, 08:16   #282
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
We leven niet meer in een monocultuur waar 1 godsdienst de dienst uitmaakt en mensen die deze niet volgen verstoten en geminacht worden.

We leven in een maatschappij waar vele godsdiensten samen moeten kunnen leven met elkaar en daarom is het noodzakelijk de mensen (kinderen) een zo breed mogelijk zicht te geven op die diversiteit, wat hen enerzijds toelaat een gefundeerde keuze te maken en anderzijds meer begrip en respevt op te brengen voor de andere meningen.
Die eerste gegevenheid betekent op geen enkele wijze dat de primauteit van een bepaald geloof als beleefde levensvisie niet meer zou kunnen. Binnen gezin noch binnen het schoolleven. Dat lijkt me gewoon uw ideologische keuze, maar niet het gevolg van de werkelijkheid.

Als ik trouwens jullie berichten lees, handelen jullie wel tegen het mooie ideaal dat u hier schetst: "meer begrip en respect opbrengen voor andere meningen". Ik lees hier evenwel oordelen als "bekrompen", "ik heb aan jullie een hekel"... als het over gelovigen of het geloof gaat. M.a.w. wat jullie als ideaal betrachten, kunnen jullie schijnbaar in de praktijk niet beleven. Of hoe hol de ton bij jullie wel klinkt!
Oud 30 maart 2011, 08:17   #283
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, dat is helemaal niet hetzelfde. Ik vind me niet superieur, want als mens en gelovige weet ik mij zondig en onvolkomen. Het christendom echter houdt echter een superieur ideaal in waartoe wij, mensen, geroepen zijn. En als u daardoor dan een hekel hebt aan gelovigen, tja, dan moet dat maar. Dat zegt gewoon eerder iets over uzelf dan over ons, gelovigen.
U begrijpt dus echt niet waarom een normaal mens een hekel heeft aan figuren die zichzelf aanhankelijk vinden aan een superieure moraal ? Sterk bezig jan.

Citaat:
Men kan zich trouwens de vraag stellen of de zaak niet ergens anders besloten zit dan een emotionele reactie. Mij komt voor dat uw ergernis voortspruit uit de confrontatie van twee wereldvisie die zichzelf superieur achten. U wijst de onze radicaal af en beschouwt ze, waarschijnlijk, als uitingen van een of andere middeleeuwse mentaliteit. Een visie die geen gelijke tred heeft gehouden met de verdere ontwikkeling van de menselijke beschaving; een inferieure visie dus. U schat een andere hoger in. En eigenlijk denkt u dus vanuit een eigen waanidee dat een rangorde vooropstelt in allerlei visies. M.a.w. de confronterende botsing in de spiegel maakt dat u als compensatie ons verafschuwt.
Wat jij doet is mensen blaasjes wijsmaken. Dat is mijn ergernis met jullie. Jullie keren jullie af van wetenschap van zodra ze niet strookt met jullie geloofsovertuigingen en menen ook nog dat jullie een "superieure" moraal en levensbeschouwing beschikken.

Net zoals jouw opmerking over evolutie eerder in deze draad. Als jullie ziek zijn ontvangen jullie graag een pilltje antibiotica of een ander geneesmiddel, producten van de wetenschap en technologie, maar van zodra het niet strookt met jullie overtuiging wijzen jullie de wetenschap weer af. Over hypocriet gesproken.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2011, 08:19   #284
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U begrijpt dus echt niet waarom een normaal mens een hekel heeft aan figuren die zichzelf aanhankelijk vinden aan een superieure moraal ? Sterk bezig jan.
Ik stel me grote vragen bij wat u als "een normaal mens" beschouwt. Hiermee zitten we volop in de ideologie die inhoudt dat er een rangorde wordt opgesteld. U acht dus bepaalde zaken superieur aan andere, juist iets wat u gelovigen verwijt.

Sterk bezig, Tavek!
Oud 30 maart 2011, 08:20   #285
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Die eerste gegevenheid betekent op geen enkele wijze dat de primauteit van een bepaald geloof als beleefde levensvisie niet meer zou kunnen. Binnen gezin noch binnen het schoolleven. Dat lijkt me gewoon uw ideologische keuze, maar niet het gevolg van de werkelijkheid.

Als ik trouwens jullie berichten lees, handelen jullie wel tegen het mooie ideaal dat u hier schetst: "meer begrip en respect opbrengen voor andere meningen". Ik lees hier evenwel oordelen als "bekrompen", "ik heb aan jullie een hekel"... als het over gelovigen of het geloof gaat. M.a.w. wat jullie als ideaal betrachten, kunnen jullie schijnbaar in de praktijk niet beleven. Of hoe hol de ton bij jullie wel klinkt!
Als je goed leest is dat een reactie op jouw stelling dat jezelf denkt dat je een supieure moraal aanhangt. Dat is bekrompen, en dat moet men hekelen, want zulke opvattingen zijn op zijn minst slecht te noemen.

Je moet in die les levensbeschouwing best meerdere visies aan bod laten komen. Jij bent daar tegen omdat je meent dat je een superieure visie aanhangt. Ben ik correct ?
Oud 30 maart 2011, 08:20   #286
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat jij doet is mensen blaasjes wijsmaken. Dat is mijn ergernis met jullie. Jullie keren jullie af van wetenschap van zodra ze niet strookt met jullie geloofsovertuigingen en menen ook nog dat jullie een "superieure" moraal en levensbeschouwing beschikken.

Net zoals jouw opmerking over evolutie eerder in deze draad. Als jullie ziek zijn ontvangen jullie graag een pilltje antibiotica of een ander geneesmiddel, producten van de wetenschap en technologie, maar van zodra het niet strookt met jullie overtuiging wijzen jullie de wetenschap weer af. Over hypocriet gesproken.
Op geen enkele wijze keer ik mij als mens of gelovige af van de wetenschap. Alleen is evolutionisme geen wetenschap. Dat is nu net het punt.
Oud 30 maart 2011, 08:23   #287
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je goed leest is dat een reactie op jouw stelling dat jezelf denkt dat je een supieure moraal aanhangt. Dat is bekrompen, en dat moet men hekelen, want zulke opvattingen zijn op zijn minst slecht te noemen.

Je moet in die les levensbeschouwing best meerdere visies aan bod laten komen. Jij bent daar tegen omdat je meent dat je een superieure visie aanhangt. Ben ik correct ?
Neen, u dwaalt in grote mate. Natuurlijk mogen en moeten er andere levensvisies in de kennisoverdracht gebeuren, wat evenwel geen struikelblok vormt voor de confessionaliteit van een school.

Ik blijf het grappig en voor u ontluisterend vinden dat u vanuit een mij aangewreven superieuriteitsdenken (maar eentje dat zo herkenbaar bij u naar voor komt) oordeelt over de kwalificatie die ik aan mijn geloof hecht. Kortom, volgens uw eigen visie redeneert u op een bekrompen wijze. U dus.
Oud 30 maart 2011, 08:24   #288
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik stel me grote vragen bij wat u als "een normaal mens" beschouwt. Hiermee zitten we volop in de ideologie die inhoudt dat er een rangorde wordt opgesteld. U acht dus bepaalde zaken superieur aan andere, juist iets wat u gelovigen verwijt.

Sterk bezig, Tavek!
De realiteit, bepaald door de wetenschappelijke theorie en gestaafd door empirische resultaten, dat is de waarheid.

Al de rest, is niet inferieur, maar behoort tot het gebied van de sprookjes.

Ik stel levensbeschouwingen zoals de uwe, die van de moslims, etc....allemaal gelijk en ze verdienen allemaal een plaats in de godsdienstlessen. Gelijkwaardig. Want het zijn allemaal menselijke manieren om in vroegere tijden naar complexe zaken te kijken zonder ze helemaal te begrijpen.

Beter nog, uw levensvisie is belangrijk, indien het niet probeert de realiteit te veranderen. Indien u er op persoonlijk gebied baat bij hebt. Evolutie is een wetenschappelijk feit. Maar toch probeert u dat aan te vallen. Daarom HEKEL ik uw visie. U negeert de realiteit omdat het niet strookt met uw geloof. En dat is gevaarlijk.
Oud 30 maart 2011, 08:25   #289
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, u dwaalt in grote mate. Natuurlijk mogen en moeten er andere levensvisies in de kennisoverdracht gebeuren, wat evenwel geen struikelblok vormt voor de confessionaliteit van een school.

Ik blijf het grappig en voor u ontluisterend vinden dat u vanuit een mij aangewreven superieuriteitsdenken (maar eentje dat zo herkenbaar bij u naar voor komt) oordeelt over de kwalificatie die ik aan mijn geloof hecht. Kortom, volgens uw eigen visie redeneert u op een bekrompen wijze. U dus.
Ik hang helaas geen geloof aan Jan. U wel.

Ik acht niks superieur trouwens. Begrijpt u ook waarom ? omdat iets superieur achten een vergelijking inhoudt en voor mij is die er niet, want er is niets om mee te vergelijken.
Oud 30 maart 2011, 08:25   #290
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Op geen enkele wijze keer ik mij als mens of gelovige af van de wetenschap. Alleen is evolutionisme geen wetenschap. Dat is nu net het punt.
Wel, je bewijst netjes mijn punt.

Dank u.
Oud 30 maart 2011, 08:26   #291
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De realiteit, bepaald door de wetenschappelijke theorie en gestaafd door empirische resultaten, dat is de waarheid.
Wetenschap komt in de loop van haar bestaan soms tot tegengestelde conclusies. Daarom ook hanteert men het religieuze begrip "waarheid" er niet. U verwart overduidelijk twee zaken met elk hun toepassingsgebied.
Oud 30 maart 2011, 08:26   #292
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel, je bewijst netjes mijn punt.

Dank u.
Uw punt was dat wetenschap wordt afgewezen. Juist dat is niet het geval.
Oud 30 maart 2011, 08:28   #293
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik hang helaas geen geloof aan Jan. U wel.

Ik acht niks superieur trouwens. Begrijpt u ook waarom ? omdat iets superieur achten een vergelijking inhoudt en voor mij is die er niet, want er is niets om mee te vergelijken.
Aha. Mag ik dus besluiten dat u de gelovige visie die ik aanhang (los van de morele kwalificatie die ik eraan hecht) niet inferieur vindt? Of dat u geloofssystemen niet inferieur vindt, maar gewoon naar waarde op hetzelfde niveau als andere humanistische, agnostische of atheïstische levensvisies?
Oud 30 maart 2011, 08:29   #294
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Wetenschap komt in de loop van haar bestaan soms tot tegengestelde conclusies. Daarom ook hanteert men het religieuze begrip "waarheid" er niet. U verwart overduidelijk twee zaken met elk hun toepassingsgebied.
De wetenschap is zich geperimitteerd om fouten te maken, om die later weer recht te zetten. Dat is eigen aan onderzoek. Deze fouten beperken zich trouwens meer en meer omdat de fundamentele kennis sterk vergroot is tov bvb 100 jaar geleden. En die kennis is net enorm belangrijk om grove wetenschappelijke fouten tegen te gaan.

Je kan iets als fout beschouwen als het zondigt tegen de elementaire natuurwetten.

Trouwens, geloof en wetenschap hebben geen gescheiden toepassingsgebieden, zoals u dat stelt. U doet uitspraken over het menselijk wezen, een gebied dat zich moet beperken tot de wetenschap.
Oud 30 maart 2011, 08:30   #295
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Aha. Mag ik dus besluiten dat u de gelovige visie die ik aanhang (los van de morele kwalificatie die ik eraan hecht) niet inferieur vindt? Of dat u geloofssystemen niet inferieur vindt, maar gewoon naar waarde op hetzelfde niveau als andere humanistische, agnostische of atheïstische levensvisies?
Jup ik stel ze gewoon allemaal gelijk.

Atheisme is trouwens geen geloof. Maar die discussie is hier al lang gevoerd en daar is niks uitgekomen, dus laten we die deur niet meer openen.
Het afwezig zijn van iets is net evenmin te bewijzen als het aanwezig zijn van iets.
Oud 30 maart 2011, 08:32   #296
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Uw punt was dat wetenschap wordt afgewezen. Juist dat is niet het geval.
http://www.nature.com/nature/supplem...ion/index.html

De wetenschap is nochtans vrij eensgezind over evolutie. Enkel u niet.
Oud 30 maart 2011, 08:32   #297
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Al de rest, is niet inferieur, maar behoort tot het gebied van de sprookjes.

Ik stel levensbeschouwingen zoals de uwe, die van de moslims, etc....allemaal gelijk en ze verdienen allemaal een plaats in de godsdienstlessen. Gelijkwaardig. Want het zijn allemaal menselijke manieren om in vroegere tijden naar complexe zaken te kijken zonder ze helemaal te begrijpen.

Beter nog, uw levensvisie is belangrijk, indien het niet probeert de realiteit te veranderen. Indien u er op persoonlijk gebied baat bij hebt. Evolutie is een wetenschappelijk feit. Maar toch probeert u dat aan te vallen. Daarom HEKEL ik uw visie. U negeert de realiteit omdat het niet strookt met uw geloof. En dat is gevaarlijk.
U vergist zich zwaar: geloof is er niet om "complexe zaken" te bekijken die men niet begrijpt. Geloof als "deus ex machina" om allerlei zaken te verklaren waar men indertijd geen wetenschappelijke verklaring kon geven, is helemaal niet van tel.

Eens te meer benadrukt u de ideologische component van het evolutionisme en de verbetenheid waarmee u reageert als mensen dat afwijzen. U weet immers maar al te goed dat het evolutionisme veel meer een ideologisch systeem is eerder dan wetenschap.
Oud 30 maart 2011, 08:34   #298
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jup ik stel ze gewoon allemaal gelijk.
Waarin stelt u ze allemaal gelijk? In moraliteit?

Is een Germaans heidendom met zijn mensenoffers moreel gelijk aan bijvoorbeeld het zoroastrisme?
Oud 30 maart 2011, 08:36   #299
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Atheisme is trouwens geen geloof. Maar die discussie is hier al lang gevoerd en daar is niks uitgekomen, dus laten we die deur niet meer openen.
Het afwezig zijn van iets is net evenmin te bewijzen als het aanwezig zijn van iets.
De niet-gelovige auteur van "Afscheid van het atheïsme" komt nochtans tot het besluit dat atheïsme wel een soort geloofssysteem inhoudt. Of anders gezegd: in uw visie is het geen geloof, maar schijnbaar deelt niet iedereen die visie.
Oud 30 maart 2011, 08:38   #300
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
U vergist zich zwaar: geloof is er niet om "complexe zaken" te bekijken die men niet begrijpt. Geloof als "deus ex machina" om allerlei zaken te verklaren waar men indertijd geen wetenschappelijke verklaring kon geven, is helemaal niet van tel.
Nochtans zondigt u zich er aan. Dus u geeft hier weer een tegenstrijdige verklaring.

Ontkent u dat u gelooft in een schepper die de mens heeft geschapen ? Het ontstaan van de mens is een wetenschappelijk thema waar u een antwoordt voor biedt bvb.

Citaat:
Eens te meer benadrukt u de ideologische component van het evolutionisme en de verbetenheid waarmee u reageert als mensen dat afwijzen. U weet immers maar al te goed dat het evolutionisme veel meer een ideologisch systeem is eerder dan wetenschap.
Je bent jezelf belachelijk aan het maken. Ongeschoold op het gebied van de biologie en scheikunde, en je komt hier vertellen over het hoe en wat van evolutie.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be