![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 |
Banneling
|
![]() Eberhardje jongen, draai dat plaatje eens om aub?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#282 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#283 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar gesteld dat dat zo zou zijn heeft dat : 1) nog niets met de opmerking te maken dat het aangevoerde voorbeeld uitermate slecht gekozen is 2) het zou dan een interne affaire zijn waar misschien inderdaad ( naast de eventuele dominantie van die man ![]() Als ik in zo'n situatie zou verkeren dan zou _ gesteld dat tweetaligheid geen optie is _ het Frans verkiezen. Citaat:
Bovendien ging het even over Walen versus Vlamingen dacht ik. Als ik je nu eens zou vertellen dat ik nu ( vroeger was het omgekeerd ) net de omgekeerde indruk heb ? ( al ken ik niet zo meteen voorbeelden rond me heen om dat te toetsen ) En weet ge waarom ik die indruk heb ? Omdat ik me de regelmaat van de klok Walen in Wallonië aantref die beter Nederlands spreken ( en dat ook willen ) dan zowat ieder denkbare Vlaming Frans zou spreken. Dat is dus ergens op hun grondgebied , bij wijze van spreken, dat ze zich dan aanpassen aan de Vlaming die daar op doorreis is of komt wonen. Vreemd ? Helemaal niet. Het is niet langer het Frans dat dé voertaal is voor ondernemingschap ... zelfs daar in Wallonië... en langzaam maar zeker sijpelt dat door naar de gewone bevolking ook. Laatst gewijzigd door praha : 20 november 2011 om 20:05. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#284 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Brussel evenwel is weer wat volledig anders. En daarnaast heb je inderdaad het simpele feit dat de meeste immigranten die naar hier komen al wel een woordje , tot zeer goed, Frans kennen maar uiteraard geen woord Nederlands. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#285 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
in Nederland vinden ze het normaal dat elk moeite doet om de ander te begrijpen, vanuit dat opzicht is ondertiteling beledigend, omdat ondertiteling ervan uitgaat dat de luisteraar (of kijker) geen moeite doet om de spreker te begrijpen. Daar ligt de belediging.
![]() |
![]() |
#286 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Onlangs te Nederland een boekenwinkel binnengewaaid...ik op zoek naar de engelstalige sectie....en zoeken.... ![]() Enerzijds vind ik dat normaal, anderzijds vind ik het kinderachtig. Ik lees graag in't engels dat is geen waardeoordeel over andere talen. Ik ga akkoord met u dat wij hier opener zijn tegenover andere talen dan elders op de, voor ons gekende, wereld en dat mensen hier niet echt verplicht worden tot het spreken van onze taal; dat zou misschien wel iets meer mogen; als je in Nederland geen nederlands spreekt wordt je niet echt gehoord en dus moet je wel als je iets wil bekomen; hier wordt moord en brand geschreeuwd als je aan een Franstalige vraagt om Nederlands te spreken...tja zo zullen we niet ver geraken. We hoeven ons daarvoor echter niet af te sluiten van andere talen. Laat aub het dubben bijvoorbeeld achterwege; als andere volkeren zich onrespectvol willen gedragen (door een andere taal te overdubben), ze doen maar, ik toon graag respect voor andere talen door ze te beluisteren.
![]() |
![]() |
#287 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar laat ons aub in onze eigen streken en bedrijven het Nederlands als NORM opleggen, zodat het voorbeeld van de Engelsman die 20 jaar in Brussel woonde, maar heel die tijd in Vlaanderen werkte en geen gebenedijd woord Nederlands had geleerd, niet meer voorkomt! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#288 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#289 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Overigens gaat het hier over vreemde talen op straat en op het openbaar vervoer.
![]() |
![]() |
#290 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Weet u zeker dat Vlamingen niet van hun taal houden? Hoe weet u dat? Hebt u daar een onderzoek naar gedaan? Om met Artisjok te spreken : cijfers, link, bewijzen! En welk punt u wil maken met "over Marie" en dan een aantal citaten snap ik niet hoor. 't Zal zeker aan mij liggen ... ![]()
![]() |
![]() |
#291 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#292 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als het waar is dat Walen tegenwoordig beter Nederlands spreken dan Vlamingen Frans dan is dat heel goed van hen. Jammer genoeg heb ik het zelf nooit mogen ondervinden. Ik heb maar één Franstalige meegemaakt die Nederlands leerde, ik heb met hem 20 minuten de "W" geoefend, dat herinner ik me nog goed (wij willen willem weg, wilde willem wijzer worden, wij wilden willem weer ![]() Onze koninklijke familie doet anders niet erg haar best om van het Nederlands de voertaal van de familie te maken ... Maar nogmaals, ging het hier niet over vreemde talen op straat en op het openbaar vervoer?
![]() |
![]() |
#293 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Everytime : 21 november 2011 om 11:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#294 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Proficiat!
![]() |
![]() |
#295 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#296 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De vraag was echter of men het "leuk" vindt om op straat en openbaar vervoer op den duur enkel nog onverstaanbare talen te horen spreken; Mijn antwoord is dus NEEN, ik vind dat niet leuk, ik vind dat géén verrijking, het irriteert me mateloos. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#297 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
misschien dat u aan de kust de storm niet opgemerkt hebt die raazde over België omdat die onverdraagzame vlamingen Kuifje, Kuifje blijven noemen?
![]() |
![]() |
#298 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#299 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ( Maar in feite niet erg serieus als we al over uitspraak ed moeten beginnen. ) Citaat:
... maar gij begon toch over die Vlaming die blijkbaar bereid was zich inzake taal perfect te integreren versus een Waal ? Bovendien ... 't is maar wat ge vreemd noemt hé Frans, Duits, Engels ... 't is allemaal vreemd maar het komt ons niet zo irritant over omdat ge er nog iets van kunt maken. Kortweg komt het er dus op neer dat de ergernis zich situeert op 't vlak dat we het niet kunnen hebben dat rondom in de publieke sfeer mensen met elkaar zouden communiceren zonder dat we iets van het gesprek zouden kunnen oppikken maar er toch naar hoeven te luisteren. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#300 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |