Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 november 2011, 18:32   #281
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Eberhardje jongen, draai dat plaatje eens om aub?
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2011, 18:38   #282
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Eberhardje jongen, draai dat plaatje eens om aub?
Ik hoop dat je zelf de ironie van deze opmerking ook inziet.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2011, 19:55   #283
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Ik durf wedden dat als de situatie omgekeerd was (Franstalige man huwt Vlaamstalige vrouw en komt in Vlaanderen wonen) het Frans ook de voertaal zou blijven in dat gezin.
Wel... ik durf dat niet te wedden

Maar gesteld dat dat zo zou zijn heeft dat :
1) nog niets met de opmerking te maken dat het aangevoerde voorbeeld uitermate slecht gekozen is
2) het zou dan een interne affaire zijn waar misschien inderdaad ( naast de eventuele dominantie van die man ) de (internationale) dominantie van het Frans t.o.v. het Nederlands zou kunnen doorwegen

Als ik in zo'n situatie zou verkeren dan zou _ gesteld dat tweetaligheid geen optie is _ het Frans verkiezen.

Citaat:
Dus ik herhaal mijn vraag : waarom doen Vlamingen hun best om volledig te integreren in Wallonië en vinden vele Franstaligen en anderstaligen dat niet nodig?
Het is niet omdat ge die vraag zou herhalen _ mits bovenstaande nieuwe premisse te lanceren _ dat het ook nog waar zou zijn.
Bovendien ging het even over Walen versus Vlamingen dacht ik.

Als ik je nu eens zou vertellen dat ik nu ( vroeger was het omgekeerd ) net de omgekeerde indruk heb ? ( al ken ik niet zo meteen voorbeelden rond me heen om dat te toetsen )
En weet ge waarom ik die indruk heb ?
Omdat ik me de regelmaat van de klok Walen in Wallonië aantref die beter Nederlands spreken ( en dat ook willen ) dan zowat ieder denkbare Vlaming Frans zou spreken.
Dat is dus ergens op hun grondgebied , bij wijze van spreken, dat ze zich dan aanpassen aan de Vlaming die daar op doorreis is of komt wonen.
Vreemd ?
Helemaal niet.
Het is niet langer het Frans dat dé voertaal is voor ondernemingschap ... zelfs daar in Wallonië... en langzaam maar zeker sijpelt dat door naar de gewone bevolking ook.

Laatst gewijzigd door praha : 20 november 2011 om 20:05.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2011, 20:00   #284
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zich onderdanig opstellen en net doen alsof elke andere vreemde taal meer waarde heeft dan het Nederlands is gewoonweg ridicuul. In Nederland leren ze op een paar maanden wèl Nederlands.
Wel.. ik heb de indruk dat die tijd wat voorbij is... dat zelfs de slinger terugkeert.
Brussel evenwel is weer wat volledig anders.
En daarnaast heb je inderdaad het simpele feit dat de meeste immigranten die naar hier komen al wel een woordje , tot zeer goed, Frans kennen maar uiteraard geen woord Nederlands.
Oud 21 november 2011, 07:52   #285
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Sterker. In Nederland komen er wel eens klachten binnen van voetballers als Studio Sport het waagt ze te ondertitelen (Luis Suarez). Veel Vlamingen denken dat het volstrekt normaal is ondertiteld te worden, in Nederland word je echt keihard uitgelachen als je dat zou overkomen. Een belediging.

in Nederland vinden ze het normaal dat elk moeite doet om de ander te begrijpen, vanuit dat opzicht is ondertiteling beledigend, omdat ondertiteling ervan uitgaat dat de luisteraar (of kijker) geen moeite doet om de spreker te begrijpen. Daar ligt de belediging.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2011, 11:05   #286
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
zich onderdanig opstellen en net doen alsof elke andere vreemde taal meer waarde heeft dan het Nederlands is gewoonweg ridicuul. In Nederland leren ze op een paar maanden wèl Nederlands.

Onlangs te Nederland een boekenwinkel binnengewaaid...ik op zoek naar de engelstalige sectie....en zoeken.... dat is daar dus niet te vinden. In Nederland verkopen de boekenwinkels Nederlandstalige boeken.
Enerzijds vind ik dat normaal, anderzijds vind ik het kinderachtig. Ik lees graag in't engels dat is geen waardeoordeel over andere talen.
Ik ga akkoord met u dat wij hier opener zijn tegenover andere talen dan elders op de, voor ons gekende, wereld en dat mensen hier niet echt verplicht worden tot het spreken van onze taal; dat zou misschien wel iets meer mogen; als je in Nederland geen nederlands spreekt wordt je niet echt gehoord en dus moet je wel als je iets wil bekomen; hier wordt moord en brand geschreeuwd als je aan een Franstalige vraagt om Nederlands te spreken...tja zo zullen we niet ver geraken. We hoeven ons daarvoor echter niet af te sluiten van andere talen. Laat aub het dubben bijvoorbeeld achterwege; als andere volkeren zich onrespectvol willen gedragen (door een andere taal te overdubben), ze doen maar, ik toon graag respect voor andere talen door ze te beluisteren.
Oud 21 november 2011, 11:15   #287
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
Onlangs te Nederland een boekenwinkel binnengewaaid...ik op zoek naar de engelstalige sectie....en zoeken.... dat is daar dus niet te vinden. In Nederland verkopen de boekenwinkels Nederlandstalige boeken.
Enerzijds vind ik dat normaal, anderzijds vind ik het kinderachtig. Ik lees graag in't engels dat is geen waardeoordeel over andere talen.
Ik ga akkoord met u dat wij hier opener zijn tegenover andere talen dan elders op de, voor ons gekende, wereld en dat mensen hier niet echt verplicht worden tot het spreken van onze taal; dat zou misschien wel iets meer mogen; als je in Nederland geen nederlands spreekt wordt je niet echt gehoord en dus moet je wel als je iets wil bekomen; hier wordt moord en brand geschreeuwd als je aan een Franstalige vraagt om Nederlands te spreken...tja zo zullen we niet ver geraken. We hoeven ons daarvoor echter niet af te sluiten van andere talen. Laat aub het dubben bijvoorbeeld achterwege; als andere volkeren zich onrespectvol willen gedragen (door een andere taal te overdubben), ze doen maar, ik toon graag respect voor andere talen door ze te beluisteren.
Volledig akkoord: zeker in verband met het dubben! Ook ben ik voorstander van de standaard meertaligheid, en eerder zelfs nog op het niveau zoals we het vroeger aangeleerd kregen en dat stukken beter is dan de huidige norm. Alleen vind ik niet dat we die talenkennis moeten etaleren in eigen streek om zo taalonwilligen te helpen. In Vlaanderen en Brussel spreken we Nederlands, in Wallonie Frans, in de Duitstalige gebieden Duits en als we het kanaal oversteken moeten we ons vlot in het Engels kunnen uitdrukken. In Griekenland heb ik ooit in drie talen getolkt tot de grieken tegen mekaar zelfs geen Grieks meer spraken....
Maar laat ons aub in onze eigen streken en bedrijven het Nederlands als NORM opleggen, zodat het voorbeeld van de Engelsman die 20 jaar in Brussel woonde, maar heel die tijd in Vlaanderen werkte en geen gebenedijd woord Nederlands had geleerd, niet meer voorkomt!
Oud 21 november 2011, 11:30   #288
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Volledig akkoord: zeker in verband met het dubben! Ook ben ik voorstander van de standaard meertaligheid, en eerder zelfs nog op het niveau zoals we het vroeger aangeleerd kregen en dat stukken beter is dan de huidige norm. Alleen vind ik niet dat we die talenkennis moeten etaleren in eigen streek om zo taalonwilligen te helpen. In Vlaanderen en Brussel spreken we Nederlands, in Wallonie Frans, in de Duitstalige gebieden Duits en als we het kanaal oversteken moeten we ons vlot in het Engels kunnen uitdrukken. In Griekenland heb ik ooit in drie talen getolkt tot de grieken tegen mekaar zelfs geen Grieks meer spraken....
Maar laat ons aub in onze eigen streken en bedrijven het Nederlands als NORM opleggen, zodat het voorbeeld van de Engelsman die 20 jaar in Brussel woonde, maar heel die tijd in Vlaanderen werkte en geen gebenedijd woord Nederlands had geleerd, niet meer voorkomt!
Vlamingen zijn - mede door hun onderwijssysteem - van kindsbeen af aan gedrild om een Stockholmsyndroom ten overstaan van hun Franstalige medebelgen te verwerven en zijn door het verplichte onderricht van het Frans als tweede taal ook opgeleid om hen in hun eigen taal te (be)dienen. Om een mentaliteitswijziging te verkrijgen, zul je béiden dus moeten aanpakken.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2011, 11:40   #289
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Hoor wie er spreekt. Wie begon over het feit dat het Waals een dode taal is? Nog steeds geraakt door mijn opmerking over uw marginale 'Vlaamstaligheid'?
Heb ik gezegd dat Waals een dode taal is?
Overigens gaat het hier over vreemde talen op straat en op het openbaar vervoer.
Oud 21 november 2011, 11:45   #290
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
In Vlaanderen heb je wél de keuze. (in Wallonie of Nederland is het een stuk lastiger). Zelf zou ik trouwens niet graag dialect leren.

Een beslissing van het eigen volk. Dat geeft immers weinig om de eigen taal. De rethoriek van sommigen ten spijt.

Vlamingen zelf bv leren ook geen Lingala als zij naar Kinshasa verhuizen. Une langue si locale, jeweetzelluf.

De objectieve toeschouwer ziet vooral dat de helft van de witte autochtonen ondertiteld moet worden.
Maar misschien kun jij me vertellen wanneer die situatie zich verbetert?

Heel veel Vlamen doen dat gewoonweg niet. Of wil je dat ontkennen?

Sterker. In Nederland komen er wel eens klachten binnen van voetballers als Studio Sport het waagt ze te ondertitelen (Luis Suarez). Veel Vlamingen denken dat het volstrekt normaal is ondertiteld te worden, in Nederland word je echt keihard uitgelachen als je dat zou overkomen. Een belediging.

Over Marie:

Inderdaad. Alhoewel je regelmatig Vlamen hoort oreren/hopen dat het Waals nog een factor is beneden de taalgrens. Dit als een soort extra argument om hun eigen 'vlaams-promotie' beter verkocht te krijgen.
Ik ben nooit in Congo geweest maar ken toch een paar Lingala-woordjes hoor! Na lingi yo mingi - is een zinnetje dat ik zelf ineen geflanst heb. Als ik naar Congo was gaan wonen, had ik me zeker op de taal toegelegd.
Weet u zeker dat Vlamingen niet van hun taal houden? Hoe weet u dat? Hebt u daar een onderzoek naar gedaan? Om met Artisjok te spreken : cijfers, link, bewijzen!
En welk punt u wil maken met "over Marie" en dan een aantal citaten snap ik niet hoor. 't Zal zeker aan mij liggen ...
Oud 21 november 2011, 11:48   #291
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
Overdrijf toch niet! Als Franstalig spreek ik altijd in het Nederlands met de handelaars en met de Vlaamse bevolking als ik pakweg naar de Kust ga.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2011, 11:54   #292
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Wel... ik durf dat niet te wedden

Maar gesteld dat dat zo zou zijn heeft dat :
1) nog niets met de opmerking te maken dat het aangevoerde voorbeeld uitermate slecht gekozen is
2) het zou dan een interne affaire zijn waar misschien inderdaad ( naast de eventuele dominantie van die man ) de (internationale) dominantie van het Frans t.o.v. het Nederlands zou kunnen doorwegen

Als ik in zo'n situatie zou verkeren dan zou _ gesteld dat tweetaligheid geen optie is _ het Frans verkiezen.

Het is niet omdat ge die vraag zou herhalen _ mits bovenstaande nieuwe premisse te lanceren _ dat het ook nog waar zou zijn.
Bovendien ging het even over Walen versus Vlamingen dacht ik.

Als ik je nu eens zou vertellen dat ik nu ( vroeger was het omgekeerd ) net de omgekeerde indruk heb ? ( al ken ik niet zo meteen voorbeelden rond me heen om dat te toetsen )
En weet ge waarom ik die indruk heb ?
Omdat ik me de regelmaat van de klok Walen in Wallonië aantref die beter Nederlands spreken ( en dat ook willen ) dan zowat ieder denkbare Vlaming Frans zou spreken.
Dat is dus ergens op hun grondgebied , bij wijze van spreken, dat ze zich dan aanpassen aan de Vlaming die daar op doorreis is of komt wonen.
Vreemd ?
Helemaal niet.
Het is niet langer het Frans dat dé voertaal is voor ondernemingschap ... zelfs daar in Wallonië... en langzaam maar zeker sijpelt dat door naar de gewone bevolking ook.
Het omgekeerde voorbeeld : mijn schoonouders die jonger waren dan de ouders van G. Onkelinx. Maar ik kan ze moeilijk als bewijs inbrengen gezien niemand ze hier kent.
Als het waar is dat Walen tegenwoordig beter Nederlands spreken dan Vlamingen Frans dan is dat heel goed van hen. Jammer genoeg heb ik het zelf nooit mogen ondervinden. Ik heb maar één Franstalige meegemaakt die Nederlands leerde, ik heb met hem 20 minuten de "W" geoefend, dat herinner ik me nog goed (wij willen willem weg, wilde willem wijzer worden, wij wilden willem weer ).
Onze koninklijke familie doet anders niet erg haar best om van het Nederlands de voertaal van de familie te maken ...
Maar nogmaals, ging het hier niet over vreemde talen op straat en op het openbaar vervoer?
Oud 21 november 2011, 11:56   #293
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben nooit in Congo geweest maar ken toch een paar Lingala-woordjes hoor! Na lingi yo mingi - is een zinnetje dat ik zelf ineen geflanst heb. Als ik naar Congo was gaan wonen, had ik me zeker op de taal toegelegd.
Weet u zeker dat Vlamingen niet van hun taal houden? Hoe weet u dat? Hebt u daar een onderzoek naar gedaan? Om met Artisjok te spreken : cijfers, link, bewijzen!
En welk punt u wil maken met "over Marie" en dan een aantal citaten snap ik niet hoor. 't Zal zeker aan mij liggen ...
Ik vind het alvast niet normaal dat bepaalde Vlaamse radio's Nederlandstalige muziek boycotten of heel weinig draaien. Nooit zal u dit phenomeen in Franstalig België en Frankrijk (voor Franstalige muziek dan) vinden.

Laatst gewijzigd door Everytime : 21 november 2011 om 11:56.
Oud 21 november 2011, 11:58   #294
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Overdrijf toch niet! Als Franstalig spreek ik altijd in het Nederlands met de handelaars en met de Vlaamse bevolking als ik pakweg naar de Kust ga.
U bent de uitzondering die de regel bevestigt
Proficiat!
Oud 21 november 2011, 12:00   #295
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het omgekeerde voorbeeld : mijn schoonouders die jonger waren dan de ouders van G. Onkelinx. Maar ik kan ze moeilijk als bewijs inbrengen gezien niemand ze hier kent.
Als het waar is dat Walen tegenwoordig beter Nederlands spreken dan Vlamingen Frans dan is dat heel goed van hen. Jammer genoeg heb ik het zelf nooit mogen ondervinden. Ik heb maar één Franstalige meegemaakt die Nederlands leerde, ik heb met hem 20 minuten de "W" geoefend, dat herinner ik me nog goed (wij willen willem weg, wilde willem wijzer worden, wij wilden willem weer ).
Onze koninklijke familie doet anders niet erg haar best om van het Nederlands de voertaal van de familie te maken ...
Maar nogmaals, ging het hier niet over vreemde talen op straat en op het openbaar vervoer?
Op straat en op het openbaar vervoer spreken de mensen de taal die ze willen. Punt aan de lijn.
Oud 21 november 2011, 12:16   #296
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Op straat en op het openbaar vervoer spreken de mensen de taal die ze willen. Punt aan de lijn.
Natuurlijk doen ze dat.

De vraag was echter of men het "leuk" vindt om op straat en openbaar vervoer op den duur enkel nog onverstaanbare talen te horen spreken;
Mijn antwoord is dus NEEN, ik vind dat niet leuk, ik vind dat géén verrijking, het irriteert me mateloos.
Oud 21 november 2011, 12:31   #297
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

misschien dat u aan de kust de storm niet opgemerkt hebt die raazde over België omdat die onverdraagzame vlamingen Kuifje, Kuifje blijven noemen?
Oud 21 november 2011, 13:39   #298
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk doen ze dat.

De vraag was echter of men het "leuk" vindt om op straat en openbaar vervoer op den duur enkel nog onverstaanbare talen te horen spreken;
Mijn antwoord is dus NEEN, ik vind dat niet leuk, ik vind dat géén verrijking, het irriteert me mateloos.
Dat is uw probleem als u dat niet leuk vindt, niet het probleem van de mensen die andere talen spreken.
Oud 21 november 2011, 14:00   #299
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
best grappig
( Maar in feite niet erg serieus als we al over uitspraak ed moeten beginnen. )

Citaat:
ja
... maar gij begon toch over die Vlaming die blijkbaar bereid was zich inzake taal perfect te integreren versus een Waal ?

Bovendien ... 't is maar wat ge vreemd noemt hé
Frans, Duits, Engels ... 't is allemaal vreemd maar het komt ons niet zo irritant over omdat ge er nog iets van kunt maken.
Kortweg komt het er dus op neer dat de ergernis zich situeert op 't vlak dat we het niet kunnen hebben dat rondom in de publieke sfeer mensen met elkaar zouden communiceren zonder dat we iets van het gesprek zouden kunnen oppikken maar er toch naar hoeven te luisteren.
Oud 21 november 2011, 14:03   #300
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind het alvast niet normaal dat bepaalde Vlaamse radio's Nederlandstalige muziek boycotten of heel weinig draaien. Nooit zal u dit phenomeen in Franstalig België en Frankrijk (voor Franstalige muziek dan) vinden.
Tjah... misschien komt dat niet zozeer dat ze Nederlandstalige muziek ( zang bedoel je hier allicht ) willen boycotten maar gewoonweg muziek wensen te draaien
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be