![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#282 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Let wel, ik kan uw argumentatie deels volgen: het homohuwelijk is gebaseerd op een wettelijk aanpassing van de definitie van het huwelijk, die per definitie "dogmatisch" is. Niks belet inderdaad de wetgever om die definitie later te veranderen, in een richting of in de andere, op basis van de maatschappelijke evoluties. Nu ja, een kind is ook wettelijk gedefinieerd. En de burgerlijke definitie is anders dan de kerkelijke definitie, wat huwelijk betreft in ieder geval.
![]() |
![]() |
#283 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het gaat over het huwelijksstelsel, wat betekent; gemeenschap van goederen of huwelijkscontract.Dat hoefde niet veranderd te worden en is evengoed van toepassing om huwelijken tussen personen van hetzelfde geslacht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#284 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wanneer u die mensen werkelijk als gelijkwaardig beschouwt, waarom maakt u dan zo'n heisa over een homohuwelijk? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#285 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat betekent dat ook bij het burgelijk huwelijk verwacht werd seks te delen met je echtgenoot of echtgenote. Je wordt immers veronderstelt je partner trouw te zijn, wat niet slaat op de afwas maar op seks, buiten de deur neuken was een basis voor echtscheiding. Los daarvan kan een kerk een niet " geconsumeerd huwelijk" ongeldig verklaren. Betekent dit dat de staat nagaat of mensen die wederzijdse impliciete belofte tot seks nakomen? Nee, echtgenoten zijn verplicht tot samenwoonst, onderhoud van mekaar, maar wanneer beide partners er geen zaak van maken kun je uiteraard huwen zonder seks te hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#286 |
Minister-President
|
![]() Wil mij toestaan om nog heel eventjes tussen te komen met een vraag waar u allen gezwind omheen fietst :
wijl het (hoop ik) voor elkeen duidelijk is dat mensen, van welke kunne ook, er mogen voor kiezen om samen te wonen en het leven op elk vlak met elkaar te delen, en zij dit bovendien desgewenst binnen een geregeld wettelijk kader moeten kunnen doen, is het noodzakelijk dat dergelijke wettelijke verbintenis tussen personen van hetzelfde geslacht een “huwelijk” wordt genoemd, of dient de term “huwelijk” voorbehouden te worden voor een verbintenis tussen personen van verschillend geslacht ? Als u daar voor uzelf een antwoord op hebt, misschien nog deze vraag : als juffrouw A en haar zus juffrouw B beslissen om samen te wonen en het leven op elk vlak met elkaar te delen, moeten zij dat desgewenst binnen hetzelfde wettelijk kader kunnen doen, en noemen we dat dan evenzeer een “huwelijk” ? Zoniet, waarom niet ? Laatst gewijzigd door Gwylan : 26 november 2012 om 19:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#287 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#288 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik merk intussen dat mijn nochtans voor de hand liggende vraagjes de discussie zowat stilgelegd hebben, maar ik hoop dat dit slechts zeer tijdelijk is en dat er derhalve nog andere reacties zullen volgen, waarna ik – als men het mij toestaat – mijn eigen visie zal geven bij wijze van meer algemene repliek. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#289 |
Minister-President
|
![]() Kom, om de gedachtewisseling weer een beetje op gang te trekken, en ter bedaring der gemoederen, een zeer kort filmpje dat zowel mijnheer Van den Berghe als mijnheer Raf uitermate zal bevallen :
http://www.wat.tv/video/trop-mort-rire-juej_2gpgv_.html Laatst gewijzigd door Gwylan : 26 november 2012 om 22:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#290 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#291 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#292 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zij hebben beiden reeds meermaals te kennen gegeven dat ze noch het ene, noch het andere expliciet verdedigen.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#293 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niet 'liegen' Jan Ik heb nergens het huwelijk met slechts twee partners verdedigd, laat staan dat ik dat zou gedaan hebben door een beroep te doen op traditie... dat is eerder jouw specialiteit Laatst gewijzigd door praha : 26 november 2012 om 23:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#294 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jawel, dit gaat immers in tegen de bereidheid, zoals verwoord in het kerkelijk recht, tot kinderen. Indien men geen seksuele betrekkingen wenst en bijgevolg dus ook het voortbrengen van nageslacht hierdoor onmogelijk maakt, is dat een grond voor weigering of, na voltrekking, voor annulatie. In het officieel document "Verklaring van het kerkelijk huwelijk" staat het huwelijk trouwens heel duidelijk omschreven als "een gemeenschap tussen man en vrouw die uit haar eigen aard gericht is op het welzijn van beide echtgenoten alsook het voortbrengen en opvoeden van kinderen."
|
![]() |
![]() |
![]() |
#295 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De koppeling die u maakt, getuigt niet van enig helder inzicht. Het individu is één zaak, het huwelijkstelsel een andere. U gooit beide door elkaar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#296 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#297 | ||
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#298 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het advocatenkantoor De Neve deelt alvast uw mening niet: Citaat:
Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 26 november 2012 om 23:34. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#299 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#300 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Blader even terug. Dan zult u zien dat ik al eerder heb gesteld dat voor de Kerk de seksuele intimiteit bij het huwelijk hoort. De Kerk acht het dan ook een beletsel als iemand dit op voorhand uitsluit en aldus geen kinderwens nastreeft.
|
![]() |
![]() |