![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Wel, dat vind ik dus ook. Los van het feit of je dat behoud nu persoonlijk een goede of een slechte zaak vindt, komt het me voor dat dat voor een koning zowat de belangrijkste bestaansreden moet zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#282 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#283 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#284 |
Banneling
|
![]() Volgens mij is er hier eentje blind, naief of er is weer een nieuwe trol opgestaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#285 |
Minister-President
|
![]()
![]() |
#286 |
Banneling
|
![]() De Koning moet dringend afgezet worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#287 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#288 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het leuke is wel dat het koningshuis en een democratie, water en vuur zijn (alhoewel er nog ne heleboel democratische koningshuizen bestaan - maar ja, zo zullen de senaat, en de provincies ook zo snel niet afgeschaft zijn), en als er dan een partij is die radicaal het koningshuis wil afschaffen, dan wordt ze direct gedemoniseerd als een ondemocratische partij.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#289 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Viseert de koning een bepaalde partij? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#290 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alleszins geen enkele democratische inbreng. Waarschijnlijk zal de koning nog wel over de nodige supporters beschikken (het establisment), die zich in zijn omgeving bewegen, voornamelijk uit opportunisme, en die hun macht willen gestandhouden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#291 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#292 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#293 |
Banneling
|
![]() Dit is Kerstdag
Laat de kerstboodschap aan de paus. De koningen moeten zwijgen |
![]() |
![]() |
![]() |
#294 |
Partijlid
|
![]() Ik ben blij dat ik niet onmisbaar ben.
Jij gaat dit waarschijnlijk belachelijk vinden, maar bij deze voel ik mij een heel klein beetje verbonden met anderen die in deze wereld niet "gemist werden", soms grote mensen in deze wereld... Ze werden tijdig opgesloten of vermoord zodat ze zeker niet gemist zouden worden... Martin Luther King (nam het op voor gelijke kansen voor iedereen), Nelson Mandela & Steve Biko (streden tegen apartheid)... En nu we toch bezig zijn ... bedankt dat je bestaat! |
![]() |
![]() |
![]() |
#295 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Is elke stem voor de nVA een stem voor confederalisme? Of gewoon een stem voor een man die iets vertelt dat mensen graag horen omdat ze het gemakkelijk slikken zonder te moeten nadenken? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#296 |
Minister-President
|
![]() Ik heb de kersttoespraak van uw staatshoofd met aandacht gelezen. Deze toespraak bestaat uit
• een gegeven : de crisis en de gevolgen ervan (economische moeilijkheden, banenverlies) • hoe hierop wordt of dient te worden gereageerd. Bij het aanhalen van het gegeven, met name “de crisis” wordt met geen woord gerept over de ware reden en oorzaak van de belabberde economische toestand : de financiële crisis, waaraan de bevolking niet de minste schuld heeft. Het feit dat de politiek de bankiers zowat carte blanche heeft gegeven om de grootst mogelijke risico’s te nemen en middels welhaast ondenkbare stommiteiten immense schuldenputten te creëren die nu door de bevolking en de bedrijven dienen gedempt te worden, wordt doodgezwegen. Bovendien wordt andermaal de aperte leugen verkondigd dat België zich beter tegen de crisis verzet dan “het Europees gemiddelde”, wijl de realiteit is dat België duidelijk veel minder structurele maatregelen treft dan “het Europees gemiddelde”, en bovendien constant met de potentiëel dodelijke Dexia-last geplaagd zal blijven wegens een totaal verkeerde aanpak van uw vorige en uw huidige federale regering. De u voorgehouden “reactie” is vervat in zes onderscheiden punten als antwoord op de vraag “Hoe kunnen wij reageren ?”. Laten we elk van die zes punten nader bekijken : 1. Krachten bundelen, verbetering van de competivititeit van uw bedrijven, de vorming van jongeren aanmoedigen, de rol van de sociale partners. - Als er in Europa een land is waar de krachten net niet worden gebundeld, is het wel België. Noch politiek, gezien België bestaat uit twee half verzelfstandigde bevolkingsgroepen die nauwelijks iets met elkaar gemeen hebben, en zo weinig mogelijk met elkaar te maken willen hebben. Noch economisch, gezien het enorm verschil op economisch vlak tussen Wallonië en Vlaanderen. Noch sociaal, vermits Wallonië slechts kan leven bij de gratie van de solidariteit vanuit Vlaanderen. - Er wordt door uw federale regering zo goed als niets gedaan aan de verbetering der competitiviteit van uw bedrijven ; wel integendeel : deze worden fiscaal alsmaar meer in het verweer gedrukt, en in tegenstelling tot wat uw staatshoofd beweert, wordt de loodzware loonlast, die ver boven het Europees gemiddelde ligt, in de praktijk niet wezenlijk verminderd. - Het aanmoedigen van de vorming der jongeren is niets méér dan een telkens weerkerend goedkoop cliché : er moet uiteraard altijd ruime aandacht zijn voor de vorming van de jongeren. Dat heeft niet specifiek met de crisis en/of met een reactie daarop te maken. - Het is de regering die regeert ; de sociale partners hebben hun mening en hun visie, maar het is onzinnig om welkdanige verantwoordelijkheid inzake het bestuur op hen af te wentelen. 2. Het creëren door de overheid van het noodzakelijk duurzaam kader voor een economische heropleving en het herstellen van het evenwicht in de overheidsfinanciën op alle niveaus. - Benevens wat blabla in de marge nam uw federale regering geen enkele maatregel die van bepalende aard kan zijn om een duurzaam kader voor een economische heropleving te bewerkstelligen ; méér zelfs : er werden en worden niet eens maatregelen genomen die het consumentenvertrouwen kunnen verbeteren en/of die een positieve invloed kunnen hebben op de vraag. - In de begroting van uw federale regering is geen enkele maatregel voorzien die het evenwicht in de overheidsfinanciën structureel kan herstellen. Het gaat quasi uitsluitend om “kaasschaaf”-maatregeltjes, die de begroting er op papier wat aanvaardbaarder kunnen doen uitzien, maar die geen blijvende uitwerking kunnen hebben, anders dan de fiscale last blijvend te verhogen. Over Dexia en de blijvende nefaste gevolgen ervan zullen we maar zwijgen…. 3. De reactie moet plaatsvinden op Europees niveau, en de jongeren moeten zich meer openstellen voor Europa en voor de "diversiteit". - Het spreekt vanzelf dat de financiële crisis in eerste instantie op Europees niveau in goede banen dient geleid te worden, en het is duidelijk dat de samenspraak tussen de bepalende grotere Europese lidstaten op dat vlak nog niet veel heeft opgeleverd. België heeft daar zo goed als geen inspraak in, evenmin als de andere kleinere lidstaten. - Het is dus voor België inderdaad hoopvol wachten tot de grotere lidstaten er in slagen om in overleg de financiële crisis en de daaruit resulterende economische crisis aan te pakken, om dan op die positieve golf mee te kunnen surfen. Reken daar niet te fel op voor het jaar 2013 : zelfs de grootste optimisten verwachten geen beterschap vòòr ergens halverwege 2014. Kortom, enig positivisme terzake lijkt mij meer iets voor de kersttoespraak van volgend jaar of het jaar nadien… - Het feit dat jongeren zich moeten openstellen voor Europa en voor de diversiteit in het algemeen, heeft op zich niets met de huidige crisis en/of met een reactie daarop te maken, zo lijkt het mij. Ik ben overigens van mening dat de jongeren zich vooral meer zouden moeten openstellen voor een véél meer democratisch Europa. 4. U moet solidair zijn, en de zwaksten niet vergeten. - Ook dat heeft niets met de crisis op zich te maken : men moet vanzelfsprekend steeds solidair zijn, en ook in betere tijden dient men nooit de zwaksten te vergeten. - U zult het mij moeten vergeven dat ik de stelling dat “België zich heeft voorgenomen om minstens 380.000 burgers tegen 2020 uit de armoede te halen” zowel schrijnend als lachwekkend vind. Zoiets is weinig méér dan een nietszeggend voornemen, dat op geen enkele daadwerkelijke maatregel berust. Bovendien : waarom zou men, als dat goed voornemen inderdaad bestaat, wachten tot 2020 om die burgers uit de armoede te halen ? Ik zie dergelijke losse beweringen als niets anders dan te zeggen aan de mensen die in armoede leven (hetgeen op zich al een schande is voor een voorgehouden ontwikkeld land) dat de oplossing voor hun armoede iets voor later zal zijn. De mensen die in armoede leven hebben slechts nut aan concrete hulp die hier en nu wordt verstrekt. Denken wereldvreemde politici en staatshoofden werkelijk dat het een goede zaak is om mensen die in armoede leven een los-uit-de-pols verhaal voor te houden over wat er over zeven jaar zou kunnen gebeuren ? Dat is net hetzelfde als zeggen tegen iemand die honger heeft dat je het voornemen hebt om over enkele maanden eens met een boterham langs te komen. Als je geen concrete nuttiger bedoelingen hebt dan dat, zwijg dan. 5. Het fameus “populisme”- puntje…. Laten we zeer duidelijk zijn : dat heeft niets, maar dan ook niets te maken met de huidige financiële cq. economische crisis en/of met de reactie daarop. Het puntje op zich is een schoolvoorbeeld van populisme en volksmisleiding, dat wel. 6. De ontwikkelingen in Oost-Congo etc…etc… Niemand heeft een tekeningetje nodig om te begrijpen dat ook dit punt geen ene bal te maken heeft met de huidige crisis in België en in Europa, noch met een eventuele nodige reactie daarop. Het is niets méér dan een in gefingeerde barmhartigheid verpakte verdediging van de financiële belangen van uw koninklijke familie in uw voormalige kolonies. Wat heeft uw staatshoofd u dus meegedeeld middels zijn kersttoespraak ? • Hij heeft gezwegen over de werkelijke oorzaken van de crisis, en u wat leugens voorgehouden die uw federale regering u graag wil doen geloven. • Hij heeft de “populisten”, zeg maar de Vlaams-nationalisten en per uitbreiding de Vlamingen een veeg uit de pan gegeven, en daarmee op de meest ondemocratische manier de grootste bevolkingsgroep van uw land diets gemaakt dat het zijn bakkes moet houden. • Hij heeft de mensen die in armoede leven nog maar eens extra vanuit zijn ivoren toren beledigd. • Hij heeft zijn eigen financiële en andere belangen en deze van zijn familie verdedigd. Mijn conclusie : in een democratisch land stemt de bevolking dergelijk staatshoofd bij de eerstvolgende verkiezing weg. In België daarentegen... Laatst gewijzigd door Gwylan : 25 december 2012 om 14:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#297 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#298 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij de rioolgazet De Standaard hadden ze de bui zien hangen: reageren kan vanzelfsprekend niet. Reacties op: Koning waarschuwt voor populisme Le Soir heeft natuurlijk al direct verwijzingen naar de massale fakkeltocht waarmee Bart De Wever de macht greep in Antwerpen ![]() Albert II : « Montrons-nous lucides face aux discours populistes »
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende) Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD)) Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#299 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dat deze familie criminelen vooral haar eigen belang dient en het belang van de francofonie is de evidentie zelve. Geeuw. De verrassing was nu vooral even dat het zo nadrukkelijk aan de oppervlakte kwam tijdens de kersttoespraak. Daar was weinig subtiels aan. Mijn echte interesse gaat vooral uit naar de reactie van de aangevallenen. Je zal maar worden vergeleken met de opkomst van een regime dat de massamoord op 6 miljoen joden op haar geweten heeft, alsmede een bloedige wereldoorlog. En dat door iemand die nb zelf uit een familie komt die heulde met de moffen en een generatie eerder het begrip genocide een nieuwe dimensie gaf. De schaamteloosheid van Albert mag ongekend zijn, maar hoe reageert de NVA? Ik gok op: a)''doen alsof de neus bloedt'' , b)zwijgen, c) benadrukken dat men ''wél trouw is aan hun land, Belgie'' , d) vingertje naar Degrelle, e) Francke twittert: Dat ons land deze mensen [Sire] heel goed kan gebruiken. IPV: Het ontslag van de koning eisen, terugvordering van alle door deze familie verkregen bezittingen, en een referendum voor de onafhankelijkheid gaan organiseren. Het zal niet gebeuren. 182 jaar verlegenheid, angst, schuldbesef en dociliteit. Over een week begint het 183e. Het is de prijs die de Vlaamse liberaal-nationalisten denken te moeten betalen voor hun succes in de opiniepeilingen Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 25 december 2012 om 15:17. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#300 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In feite zouden ze beiden moeten gedemoniseerd worden. |
|
![]() |
![]() |