Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 juni 2013, 23:11   #281
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Zou ze datzelfde doen als het over Argentië ging? Ik durf het sterk te betwijfelen, trotse patriotten als Argentijnen zijn...
Durf ervan uitgaan van wel. In de context zoals ze het bedoeld heeft. Nederlanders, evenals Argentijnen, zijn een verzameling aan bevolkingsgroepen. Hollanders, Friezen, Brabanders, Limburgers enzovoort, Indo's, Surinaamse Nederlanders, Turkse Nederlanders, de Caribische Nederlanders etc
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2013, 23:23   #282
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Durf ervan uitgaan van wel. In de context zoals ze het bedoeld heeft. Nederlanders, evenals Argentijnen, zijn een verzameling aan bevolkingsgroepen. Hollanders, Friezen, Brabanders, Limburgers enzovoort, Indo's, Surinaamse Nederlanders, Turkse Nederlanders, de Caribische Nederlanders etc
Ik durf daar niet van uitgaan.

Trouwens, uw redenering raakt kant noch wal. Als "de" Nederlander niet bestaat, bestaat ook "de" Hollander, "de" Limburger, "de" Brabanders, "de" Surinamer, enzovoort niet. 't Enige wat dan nog overblijft, is een verzameling individuen met weinig onderlinge banden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2013, 23:34   #283
Adrian M

Standaard

Citaat:

Trouwens, uw redenering raakt kant noch wal. Als "de" Nederlander niet bestaat, bestaat ook "de" Hollander, "de" Limburger, "de" Brabanders, "de" Surinamer, enzovoort niet. 't Enige wat dan nog overblijft, is een verzameling individuen met weinig onderlinge banden.
Klopt, "de" Fries en "de" Hollander "bestaat evenmin
Lijkt me toch wel duidelijk dat van al die bevolkingsgroepen, inclusief de caribische Nederlanders, er niet slechts één type Nederlander bestaat.
Natuurlijk het zijn allemaal Nederlanders, maar in diverse variateiten.
Oud 19 juni 2013, 23:39   #284
Cloggie
Lokaal Raadslid

Cloggie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik zou er zelf niet van uit gaan dat ze allen niet bestaan. De Brabander, de Surinamer en de Fries bestaan wel degelijk. De Limburger wordt al problematischer, ten minste wanneer het Nederlands Limburg betreft. Waar is precies die grens tussen Gelderland en (Nederlands) Limburg? De Hollander? Ik ken er weinig die een echte verbondenheid voelen met Holland. Het is tekenend dat de meeste weerstand tegen de megaprovincie Holland-Flevoland-Utrecht van Flevoland en Utrecht komt.
Misschien komt het omdat Holland te lang de dominerende partij is geweest, dat het specifieke "Hollandse" niet meer aan te wijzen is.
Oud 19 juni 2013, 23:42   #285
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Klopt, "de" Fries en "de" Hollander "bestaat evenmin
Lijkt me toch wel duidelijk dat van al die bevolkingsgroepen, inclusief de caribische Nederlanders, er niet slechts één type Nederlander bestaat.
Natuurlijk het zijn allemaal Nederlanders, maar in diverse variateiten.
Cultuurrelativisme, typisch voor het seculiere West-Europa dat geen waarden meer kent. In andere delen van de wereld ontkent men de werkelijkheid van het bestaan van een gemeenschappelijke cultuur en identiteit niet.
Oud 19 juni 2013, 23:49   #286
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cloggie Bekijk bericht
Ik zou er zelf niet van uit gaan dat ze allen niet bestaan. De Brabander, de Surinamer en de Fries bestaan wel degelijk. De Limburger wordt al problematischer, ten minste wanneer het Nederlands Limburg betreft. Waar is precies die grens tussen Gelderland en (Nederlands) Limburg? De Hollander? Ik ken er weinig die een echte verbondenheid voelen met Holland. Het is tekenend dat de meeste weerstand tegen de megaprovincie Holland-Flevoland-Utrecht van Flevoland en Utrecht komt.
Misschien komt het omdat Holland te lang de dominerende partij is geweest, dat het specifieke "Hollandse" niet meer aan te wijzen is.
Wat ik met de Fries of de Hollander bedoel, dat ook een derde generatie, in Friesland of Holland , bijvoorbeeld een Surinaamse Nederlander, ook een Fries of Hollander is
Oud 19 juni 2013, 23:52   #287
Adrian M

Standaard

Citaat:
Cultuurrelativisme, typisch voor het seculiere West-Europa dat geen waarden meer kent. In andere delen van de wereld ontkent men de werkelijkheid van het bestaan van een gemeenschappelijke cultuur en identiteit niet.
Hoe plaats je dan de Nederlanders op de drie eilanden in Caribisch Nederland bijvoorbeeld? Dit zijn ook Nederlanders.
Cultuurrelativisme? Wel Nederland is feitelijk zelfs zestalig

Laatst gewijzigd door Adrian M : 19 juni 2013 om 23:59.
Oud 19 juni 2013, 23:58   #288
Cloggie
Lokaal Raadslid

Cloggie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat ik met de Fries of de Hollander bedoel, dat ook een derde generatie, in Friesland of Holland , bijvoorbeeld een Surinaamse Nederlander, ook een Fries of Hollander is
Wat dat betreft heb je gelijk. Mijn grootvader van vaders kant was een "echte" Fries. Mijn grootmoeder was een Rotterdamse. Mijn vader is nog in Leeuwarden geboren, maar opgegroeid in Noord-Holland. Naar mijn weten heeft mijn vader zeer weinig met Friesland, en spreekt geen woord Fries. En voor mij betekend het zeer weinig, behalve dan dat ik wel een sympathie voor Friezen heb. Aan de andere kant betekend Holland voor mij ook zeer weinig.

Oh, ik heb overigens nog eens geprobeerd op een forum voor mensen met Friese voorouders te posten. Er waren daar mensen uit Canada en andere verre landen met verre Friese verwanten, die van de jonge Friezen aldaar vriendelijk alles over de Friese cultuur (zoals zij die zagen) te weten kwamen. Maar ik maakte de fout in mijn introductiepost te vermelden dat ik in Noord-Holland woonde... Ze blieften me gelijk al niet meer, en ik werd zo'n beetje persona non grata verklaard.
Oud 19 juni 2013, 23:59   #289
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe plaats je dan de Nederlanders op de drie eilanden in Caribisch Nederland bijvoorbeeld? Dit zijn ook Nederlanders.
Zijn Volkshongaren in Slovakije volgens u Slovaken?
Oud 20 juni 2013, 00:05   #290
Adrian M

Standaard

Citaat:
Zijn Volkshongaren in Slovakije volgens u Slovaken?
Hoe u het ook wil keren of wenden, het zijn Nederlanders op deze drie eilanden.
De eilanden zijn gemeenten binnen/van Nederland. Aanvankelijk was er zelfs sprake van dat deze eilanden gemeenten van de provincie Noord Holland zouden worden.
Oud 20 juni 2013, 07:33   #291
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe u het ook wil keren of wenden, het zijn Nederlanders op deze drie eilanden.
De eilanden zijn gemeenten binnen/van Nederland. Aanvankelijk was er zelfs sprake van dat deze eilanden gemeenten van de provincie Noord Holland zouden worden.
Staatkundig zijn het ongetwijfeld Nederlandse burger, maar zijn het naar volksaard, cultuur wel allemaal Nederlanders.

Er wonen in Nederlandse steden ook heel wat "nieuwe Nederlanders", maar de vraag kan soms gesteld worden of ze door die identiteitskaart wel "Nederlanders" geworden zijn. Vaak zijn ze naar identiteit, volksbewustzijn en cultuur gewoon Turk, Marokkaan, Georgiër... gebleven.

Ik denk dus dat hier culturele identiteit verward wordt met staatkundige aanhorigheid.
Oud 20 juni 2013, 07:52   #292
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk is "manneke Paul" laag bij de gronds. Alleen beschouw ik hem in niets als "typisch Hollands". Fijne Nederlandse humoristen: Sonneveld, Hermans, Finkers, Kan... Om maar enkele te noemen.

Daarnaast kan ik even goed een pak Vlaamse stand-up comedians opsommen waarvan hun optreden als vulgair en "op het randje en kantje" kan beschreven worden: Agnew, Lamoot, Boeva, enzovoort.
Ik zeg niet Agnew niet plat kan zijn, maar Hollands is ie zeker niet. Maar De Leeuw, Van het Hek, en nog enkele anderen zijn typische voorbeelden van Hollandse semi-vulgaire cabaretiers of entertainers. Dat die maar in Holland de zaterdagavonden op de beeldbuis gaan vullen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 juni 2013 om 07:53.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2013, 07:56   #293
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Kijk jij maar gerust naar de elfendertigste herhaling van De Kampioenen; ik zal wel naar een Nederlandse zender zappen...
Doen jongen, doen!
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2013, 07:59   #294
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik zeg niet Agnew niet plat kan zijn, maar Hollands is ie zeker niet. Maar De Leeuw, Van het Hek, en nog enkele anderen zijn typische voorbeelden van Hollandse semi-vulgaire cabaretiers of entertainers. Dat die maar in Holland de zaterdagavonden op de beeldbuis gaan vullen.
Agnew vult van hele sportpaleizen met zijn vulgaire humor. En hij is niet "Hollands".

Vulgariteit is van alle plaatsen. Alleen is het zo dat over het algemeen genomen in West-Europa humor ruw en ongemanierd is geworden.
Oud 20 juni 2013, 08:07   #295
Adrian M

Standaard

Citaat:
Staatkundig zijn het ongetwijfeld Nederlandse burger, maar zijn het naar volksaard, cultuur wel allemaal Nederlanders.

Er wonen in Nederlandse steden ook heel wat "nieuwe Nederlanders", maar de vraag kan soms gesteld worden of ze door die identiteitskaart wel "Nederlanders" geworden zijn. Vaak zijn ze naar identiteit, volksbewustzijn en cultuur gewoon Turk, Marokkaan, Georgiër... gebleven.

Ik denk dus dat hier culturele identiteit verward wordt met staatkundige aanhorigheid.
Dan kunt u dit dus evengoed stellen wat betreft de Friezen.
Of bijvoorbeeld de Duitstalige Belgen.
Oud 20 juni 2013, 08:12   #296
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Agnew vult van hele sportpaleizen met zijn vulgaire humor. En hij is niet "Hollands".

Vulgariteit is van alle plaatsen. Alleen is het zo dat over het algemeen genomen in West-Europa humor ruw en ongemanierd is geworden.
U leest niet wat ik zeg. Mensen die naar een stand-up comedian gaan en betalen om vulgaire humor te horen, kiezen dat zelf. Hier wordt dat quasi opgedrongen door elke week semi-vulgair vermaak te zien op de TV.

En nu kunt u wel zeggen: ja maar u hoeft niet te kijken. U kunt wegzappen.
Ja, dat kan ik, maar het gaat hier om het principe. Af en toe zo'n optreden, mij niet gelaten, maar niet elke week.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 juni 2013 om 08:15.
Oud 20 juni 2013, 09:17   #297
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U leest niet wat ik zeg. Mensen die naar een stand-up comedian gaan en betalen om vulgaire humor te horen, kiezen dat zelf. Hier wordt dat quasi opgedrongen door elke week semi-vulgair vermaak te zien op de TV.

En nu kunt u wel zeggen: ja maar u hoeft niet te kijken. U kunt wegzappen.
Ja, dat kan ik, maar het gaat hier om het principe. Af en toe zo'n optreden, mij niet gelaten, maar niet elke week.
Er lijkt me in niets een verschil te zijn tussen tv kijken en aan stand-up comedy bijwonen: u doet het vrijwillig.

Welk principe trouwens? Kijk, er is tegenwoordig van alles op de buis. Over welk principe hebben we het dan eigenlijk? Dat zenders vanuit een zekere moraliteit zouden moeten werken?
Oud 20 juni 2013, 09:38   #298
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er lijkt me in niets een verschil te zijn tussen tv kijken en aan stand-up comedy bijwonen: u doet het vrijwillig.

Welk principe trouwens? Kijk, er is tegenwoordig van alles op de buis. Over welk principe hebben we het dan eigenlijk? Dat zenders vanuit een zekere moraliteit zouden moeten werken?
In zekere zin vind ik dit zeker. Als ik zie welke films men soms uitzendt, met moord , verkrachting, geweld, schuttingstaal aan de lopende band, dan vind ik dit inderdaad imoreel. Zeker wanneer men weet dat kinderen en pubers vaak een eigen TV hebben op hun kamer.

Verre van mij om van de zenders 'kwezel-zenders' te maken, maar er is veel permissiviteit opgedoken in de uitzendingen. Men vindt dit blijkbaar perfect normaal.

En dan verwondert men zich dat buschauffeurs in mekaar worden geslagen of dat er groepsverkrachtingen plaats grijpen, dat jongeren beesterijen uithalen die men niet voor mogelijk houdt.
Oud 20 juni 2013, 12:58   #299
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In zekere zin vind ik dit zeker. Als ik zie welke films men soms uitzendt, met moord , verkrachting, geweld, schuttingstaal aan de lopende band, dan vind ik dit inderdaad imoreel. Zeker wanneer men weet dat kinderen en pubers vaak een eigen TV hebben op hun kamer.

Verre van mij om van de zenders 'kwezel-zenders' te maken, maar er is veel permissiviteit opgedoken in de uitzendingen. Men vindt dit blijkbaar perfect normaal. .
Hierin kan ik u moeiteloos volgen. Alleen zitten we met een samenleving die moraal en ethiek als iets louter individueels is gaan zien. Voor iedereen wat wils dus. De zenders bieden aan. Wie wil, neemt ervan wat hij meent te moeten nemen.

Wel vind ik iets heel raars in uw redenering: blijkbaar gaat u ervan uit dat tv-zenders volgens een bepaalde moraal moeten werken, maar anderzijds staat u niet stil bij de keuzes die ouders maken. U stelt: er staan een tv in de kamers van onze jeugd, dus moeten... U verplaatst daarbij de opvoedingstaak. Die ligt in de eerste plaats bij de ouders. Als ouders zich bewust zijn van het gevaar en een zeker waardenpatroon hun kinderen willen bijbrengen, kiezen ze er best voor geen tv in de kamers toe te laten.

Kijk, bij ons is er maar één tv-toestel. In de woonkamer. Wij kijken samen. Of als de allerkleinsten iets mogen bekijken, is er wel altijd iemand bij. Ik hoef geen tv-zender die bepaalt wat goed of slecht is voor mijn kinderen. Dat is onze taak als ouder. Wij dragen verantwoordelijkheid. Aan ons ook passend om te gaan met die roeping.
Oud 20 juni 2013, 13:00   #300
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dan verwondert men zich dat buschauffeurs in mekaar worden geslagen of dat er groepsverkrachtingen plaats grijpen, dat jongeren beesterijen uithalen die men niet voor mogelijk houdt.
Geweld door jongeren gebeurt van oudsher. De opvoeding speelt daarin de allerbelangrijkste rol.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be