![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik begrijp de motivatie niet om atheisten per sé als gelovigen te willen bestempelen. Het niet geloven een geloof noemen is toch een logische contradictie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#282 |
Minister-President
|
![]() Niet noodzakelijk, niet geloven in god is doorgaans geloven dat god niet bestaat. Het tegengestelde van geloof is weten. Niet geloven in god is niet hetzelfde als weten dat god niet bestaat.
![]() |
#283 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Welnu, de aanname dat er geen god bestaat, is wishfull thinking. En dit omdat dit niet te bewijzen valt. En daarom kan men atheïsten op dezelfde lijn stellen als islamieten of christenen of gelovige joden, enz, die ook dingen 'geloven' zonder daar een bewijs voor te (moeten) hebben. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 25 maart 2013 om 17:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#284 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Kaal is geen haarkleur. Het is het ontbreken van haarkleur. Gezond is geen ziekte. Het is het ontbreken van ziekten Atheisme is geen geloof. Het is het ontbreken van geloof. Ik geloof niet "dat god niet bestaat". Ik zie gewoon geen reden om in een god te geloven.
![]() |
![]() |
#285 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#286 |
Minister-President
|
![]()
![]() |
#287 |
Minister-President
|
![]() Waarom is geloven zo'n bedreigend woord? Niet alle geloof is perse irrationeel. Er bestaat redelijk en onredelijk geloof.
![]() |
#288 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wat we wel hebben is een veelheid aan verklaringen op welke manier de mens o.a. aan het concept 'God' gekomen is en hoe dit in de tijd geëvolueerd is. Dit is echter geen alleenstaand geval, er zijn veel andere concepten in het leven geroepen door de mens om een verklaring voor onze aanwezigheid hier op aarde aan te tonen. We kunnen inderdaad niet bewijzen dat er geen god of reïncarnatie is, maar langs de andere kant kunnen we ook niet bewijzen dat er geen Peter Pan is. Dus atheïsten op gelijk niveau zetten met gelovigen is hetzelfde als Peter Pan gelovigen op dezelfde lijn zetten als Peter Pan ongelovigen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#289 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
A-theïsme is in weze _ gelijk het woord het zelf zegt _ het ontbreken/gebrek van/aan theïsme... het zich dus niet bezighouden met een godsdienstfilosofie Dat is de letterlijke betekenis ervan en tevens de definitie die men traditioneel hanteert in de filosofie. Ongelukkig genoeg zijn er doorheen de tijd meerdere definities in gebruik genomen...die verwarring scheppen en waar gretig gebruik gebruik van gemaakt wordt door opponenten. Eentje daarvan is 'de aanname dat er geen god(en) bestaan of kunnen bestaan', beter bekend als het expliciet sterk atheïsme waar men de louter persoonlijke mening extrapoleert tot gemeengoed En er is uiteraard nog een verschil met een filosofisch materialistische visie ... ook dat gooit men graag op één hoop Dat is dus een verschil met een angnostische houding... die laten dat aspect in weze perfect open _ kunnen dus lekker gelovig tot ongelovig zijn _ en stellen dat er geen enkele uitspraak over mogelijk is die toetsbaar is in de werkelijke wereld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#290 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Redelijk geloof, is een geloof gebaseerd op aanwijzingen, waarvan geen tegenargument bestaat. Geloven in een god is daarvan net het tegenovergestelde. Er zijn geen aanwijzingen, er zijn massa's tegenargumenten.
![]() |
![]() |
#291 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 25 maart 2013 om 18:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#292 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#293 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Momenteel misbruiken de irrationeel gelovigen het woord 'geloven' en proberen ze dit atheïsten en evolutionisten aan te smeren om dan te argumenteren dat we eigenlijk niet beter zijn dan hen. Als ik nu zou zeggen dat ik niet geloof dat Tom Boonen volgende zondag de Ronde zal winnen dan geloof ik volgens hen in iets en ben ik dus een gelovige. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#294 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 25 maart 2013 om 18:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#295 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Noot: Ik geloof dat u uw reactie gewijzigd hebt. Laatst gewijzigd door JimmyB : 25 maart 2013 om 18:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#296 |
Europees Commissaris
|
![]() Is dit niet meer on topic? http://www.standaard.be/artikel/deta...30325_00517221
|
![]() |
![]() |
![]() |
#297 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik specifieerde wel: 'geloven' (in religieuze zin). Het geloof dat u opwerpt is van een andere aard.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 25 maart 2013 om 18:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#298 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#299 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#300 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Met als gevolg dat u eens naar de pijpen mag dansen van degenen die menen zeker weten dat hun god bestaat, als uw leven u lief is tenminste.
|
![]() |
![]() |