Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juli 2013, 20:19   #281
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Wat begrijp je niet aan het onderstaande:

"Wichelroedelopers moeten ondubbelzinnig bewijzen dat ze water kunnen vinden onder gecontroleerde omstandigheden, iets waar ze tot nu toe niet in geslaagd zijn. Bijgevolg neem ik hen niet ernstig.

De dag dat ze toch in slagen, aanvaard ik dat probleemloos."

Zeg eens Marieken, wat is daar onduidelijk aan ? Mij lijkt dat een redelijke en duidelijke bewering maar jij hebt overduidelijk problemen om zelfs simpele zinnen te misinterpreteren. Dus nogmaals, wat begrijp je er niet aan ?
Ik ben geen "Marieken", ik noem u ook geen kikokieken.
Uw stelling houdt enkel rekening met omstandigheden gecreëerd door bepaalde wetenschappers. Op hetzelfde ogenblik dat uw wetenschappers bezig zijn hun gelijk te bewijzen in laat ons zeggen China, kan een niet-gecontroleerde wichelroedeloper water vinden in laat ons zeggen Australië.
En waarom blijft u zich steeds vastbijten in die wichelroedelopers? Het gaat hier om veel meer dan enkel dat. Maar u negeert zonder meer alles wat u met uw zogenaamde gezonde verstand niet direct kunt verklaren.

Dat is het nu juist : het gaat hier niet om exacte wetenschap!

Laatst gewijzigd door Marie van de koster : 11 juli 2013 om 20:21.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2013, 20:27   #282
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Uw stelling houdt enkel rekening met omstandigheden gecreëerd door bepaalde wetenschappers. Op hetzelfde ogenblik dat uw wetenschappers bezig zijn hun gelijk te bewijzen in laat ons zeggen China, kan een niet-gecontroleerde wichelroedeloper water vinden in laat ons zeggen Australië.
De proeven die ze moesten ondergaan, waren nochtans heel simpel hoor. En de wichelroedelopers verklaarden zelf van tevoren dat het een makkie zou zijn. Aan zelfvertrouwen hebben die gasten nooit een gebrek gehad.

De resultaten waren uiteraard catastrofaal, maar dat wist je ondertussen al.
Citaat:
En waarom blijft u zich steeds vastbijten in die wichelroedelopers? Het gaat hier om veel meer dan enkel dat. Maar u negeert zonder meer alles wat u met uw zogenaamde gezonde verstand niet direct kunt verklaren.
Ik vind wichelroedelopers hilarisch !

Maar je mag ook gerust andere verschijnselen in de groep gooien hoor, geen probleem. Maar niet protesteren als ze ontkracht worden he Marieke !
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2013, 21:07   #283
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Correctie: een begrip dat tot op heden niet bewezen is, en daarom niet aanvaard wordt door de wetenschap.

Dat is toch een belangrijk nuanceverschil. In die link die je aanreikte zegt Michael Shermer trouwens "dat de bewijslast bij de aanhangers van de theorie ligt en niet bij de sceptici."

Dat is net hetzelfde als hetgeen ik al vele keren neergeschreven heb.

1)Ik heb geen flauw idee hoe termieten weten hoe ze aan een termietenheuvel moeten beginnen. Toch wil ik even benadrukken dat een termietenheuvel het bestaan van morfische velden geenszins bevestigt. Het is gewoon een niet bewezen hypothese.

2)Persoonlijk denk ik dat het een combinatie is van instinct en tot op heden nog niet ontdekte zintuigen die de termieten in staat stellen om termietenheuvels te bouwen.

3)En als ik eventjes een niet wetenschappelijk antwoord mag geven: zo moeilijk is dat nu ook weer niet, een termietenheuvel bouwen. Ten eerste, ze doen al miljoenen jaren niets anders, en ten tweede, het is het enige dat ze kunnen.

1) Juist

2) Hetgeen jij hier aanbrengt zou je ook een niet bewezen hypothese kunnen noemen.

3) Een termietenheuvel bouwen wel ja, maar dan vergeet je blijkbaar voor het gemak even de staalplaat die de termietenheuvel in twee verdeeld.

Zelf (mensheid)hebben we ook al één en ander gepresteerd.
De kanaaltunnel is misschien een vergelijkbaar voorbeeld.
Vanuit twee kanten beginnen graven (Frankrijk en UK).
Twee tunnelpijpen ontmoeten mekaar quasi exact onder de noordzeebodem.
Knap staaltje.

Maar wij hebben dan ook technologische hulpmiddelen.

Bij mijn weten hebben termieten dit niet.

Stel dat wij onze tunnelpijpen zouden moeten graven uitsluitend met behulp van instinct en mekaar zouden moeten ontmoeten ergens onder de noordzeebodem tussen Frankrijk en UK.
Knap instinct zou ik zeggen moest het lukken.

Eigenlijk is dat wat de termieten presteren.
Zij maken dus blijkbaar niet zomaar hun heuvel ieder aan hun kant.
Neen, de heuvel blijkt zo gebouwd dat als je de staalplaat zou wegtrekken de ruimtes die in de heuvel gevormd werden naadloos in mekaar zouden overgaan.
Straf instinct dus (vergelijkbaar met ons tunnelvoorbeeld), of zou het toch iets anders zijn.

Jij wil dit blijkbaar net als de andere wetenschappers waarmee Sheldrake destijds geconfronteerd werd in 'het schitterend ongeluk' graag zo snel mogelijk klasseren als zijnde niet bewezen en bijgevolg niet de moeite om er langer bij stil te staan.
Je goed recht trouwens, dat is jouw keuze.

Ikzelf zie er eerder een aanwijzing in dat er effectief nog heel wat te ontdekken valt.
Dit ontdekken zal alleen maar lukken met een open geest.
Als je al bij voorbaat uitsluit dat er zoiets als morfische velden zou kunnen bestaan ga je er verder niet op in en kan je er ook niets meer aan ontdekken.
Vandaar mijn eerder pleidooi om hier een soort van gulden middenweg proberen te vinden.

Laatst gewijzigd door satiper : 11 juli 2013 om 21:15.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2013, 21:24   #284
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Hetgeen jij hier aanbrengt zou je ook een niet bewezen hypothese kunnen noemen.
Natuurlijk. Maar het is geen vergezochte hypothese, er valt iets voor te zeggen.

Citaat:
Een termietenheuvel bouwen wel ja, maar dan vergeet je blijkbaar voor het gemak even de staalplaat die de termietenheuvel in twee verdeeld.
Ik ben niets vergeten, maar ik vind het gewoon niet zo heel indrukwekkend. Uiteindelijk doen ze wat al hun hele leven doen: termietenheuvels bouwen, of er nu een staalplaat tussen staat of niet. Tja.

Citaat:
Stel dat wij onze tunnelpijpen zouden moeten graven uitsluitend met behulp van instinct en mekaar zouden moeten ontmoeten ergens onder de noordzeebodem tussen Frankrijk en UK. Knap instinct zou ik zeggen moest het lukken.
Eigenlijk is dat wat de termieten presteren.
Neen dat is niet correct, termieten werken op véél kleinere schaal en nogmaals, met alle respect voor onze hardwerkende bevriende insecten, maar het is eigenlijk hun enige talent dat ze al miljoenen jaren fijn getuned hebben.

Hun drang tot het maken van een termietenheuvel zit letterlijk in hun genen. Dat, en vermoedelijk communiceren ze met elkaar op een op dit moment onwaarneembaar niveau.

Citaat:
Jij wil dit blijkbaar net als de andere wetenschappers waarmee Sheldrake destijds geconfronteerd werd in 'het schitterend ongeluk' graag zo snel mogelijk klasseren als zijnde niet bewezen en bijgevolg niet de moeite om er langer bij stil te staan.
Nee hoor, maar jij probeert net als andere believers alles wat nog niet wetenschappelijk verklaard kan worden te klasseren onder "paranormaal, bovennatuurlijk, mystiek en zo verder." De wetenschap kan het niet verklaren (op dit moment) dus het moet wel iets bovennatuurlijks zijn.

Dat is nonsens uiteraard.

Voor mij niet gelaten hoor, maar ik wijs je toch op het onweerlegbare feit dat de wetenschap ondertussen al duizenden ogenschijnlijk wonderlijke zaken op nuchtere wijze verklaard heeft.

De termietenheuvels, hoe fascinerend ze ook mogen zijn, zullen op een dag vallen.
Oud 11 juli 2013, 21:37   #285
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Natuurlijk. Maar het is geen vergezochte hypothese, er valt iets voor te zeggen.

Ik ben niets vergeten, maar ik vind het gewoon niet zo heel indrukwekkend. Uiteindelijk doen ze wat al hun hele leven doen: termietenheuvels bouwen, of er nu een staalplaat tussen staat of niet. Tja.

Neen dat is niet correct, termieten werken op véél kleinere schaal en nogmaals, met alle respect voor onze hardwerkende bevriende insecten, maar het is eigenlijk hun enige talent dat ze al miljoenen jaren fijn getuned hebben.

Hun drang tot het maken van een termietenheuvel zit letterlijk in hun genen. Dat, en vermoedelijk communiceren ze met elkaar op een op dit moment onwaarneembaar niveau.

Nee hoor, maar jij probeert net als andere believers alles wat nog niet wetenschappelijk verklaard kan worden te klasseren onder "paranormaal, bovennatuurlijk, mystiek en zo verder." De wetenschap kan het niet verklaren (op dit moment) dus het moet wel iets bovennatuurlijks zijn.

Voor mij niet gelaten hoor, maar ik wijs je toch op het onweerlegbare feit dat de wetenschap ondertussen al duizenden ogenschijnlijk wonderlijke zaken op nuchtere wijze verklaard heeft.

De termietenheuvels, hoe fascinerend ze ook mogen zijn, zullen op een dag vallen.
Yep en als morfische velden de verklaring blijken te zijn wordt hetgeen nu als paranormale nonsens beschouwd wordt ineens wetenschappelijk.
Net zoals een vlakke aarde ooit naar bolvorm evolueerde, al zijn er wel eerst wat mensen op de brandstapel gemoeten ervoor. Gelukkig hebben we dat al afgeleerd
Oud 11 juli 2013, 21:50   #286
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Net zoals een vlakke aarde ooit naar bolvorm evolueerde, al zijn er wel eerst wat mensen op de brandstapel gemoeten ervoor.
Zoals ?

Citaat:
Gelukkig hebben we dat al afgeleerd
Wat we ook al grotendeels afgeleerd hebben, is bijgeloof en de neiging om alles waar de wetenschap nog geen antwoord op heeft, te beschouwen als iets bovennatuurlijks.

Het gaat niet altijd gemakkelijk, maar we komen er wel.
Oud 11 juli 2013, 23:43   #287
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb begrip voor de twee kanten van het verhaal.
Er wordt ontzettend veel onzin verkocht (te gelde gemaakt) dankzij de goedgelovigheid van mensen.
Hierdoor hebben de tegenstanders wel degelijk een punt.
Toch maken ze in mijn ogen ook een fout.
Ze weigeren iets voor mogelijk te houden omdat er op dit ogenblik nog geen wetenschappelijke verklaring voor is.
Hierdoor sluiten ze zich volgens mij toch wel af voor (mogelijks zeer interessant) onontdekt gebied
.
Dat is ook mijn mening over dit soort zaken : ik wil niet alle onzin slikken die de ronde doet, maar ook niet het kind met het badwater weggieten, en mijn geest sluiten voor alles wat ik niet meteen begrijp, of waarvoor tot nu toe geen wetenschappellijke verklaring gevonden is.
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2013, 23:44   #288
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Vertel mij eens waar ik zo een klompje 'bewustzijn zonder lichaam' kan vinden, horen, ruiken, voelen...

Mijn bewustzijn stopt zelfs als ik diep slaap.
Wat zou het dan na mijn dood doorgaan...
Mischien heb jij zelfs nooit een bewustzijn ? Je leeft er maar op los, zonder je vragen te stellen, zoals een koe in de wei...
Oud 11 juli 2013, 23:52   #289
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meneer Bekijk bericht
Mischien heb jij zelfs nooit een bewustzijn?
Wie zal het zeggen...
Alleen ikzelf kan bevestigen of ik bij bewustzijn ben.
Enkele uren per etmaal ben ik totaal onbewust.
Descartes deed een verdienstelijke poging met zijn 'Ik denk dus ik ben'.
Maar ik vind de uitspraak nogal stoutmoedig.
Ik heb ze voor mezelf dan ook even 'bijgewerkt' tot 'Ik denk, dus, ik denk.'
Dat lijkt me veilig.
Citaat:
Je leeft er maar op los, zonder je vragen te stellen, zoals een koe in de wei...
Niet slecht bekeken van die koe.
Ze stelt zich geen vragen, en hoeft geen debiele antwoorden te aanhoren.
Haar voorbeeld is navolgenswaardig.
Oud 12 juli 2013, 00:00   #290
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:

Citaat:

.
Niets is bovennatuurlijk. Enkel bestaan er zaken die wetenschappellijk verklaard zijn, en andere zaken die ook bestaan, maar waarvoor ( nog ) geen wetenschappellijke verklaring bestaat.
En van deze laatste zaken zeg jij doodgewoon " DA KAN NI ".
Enkle omdat je er met je koppekke niet bijkunt.
Voor een bepaald soort hovaardige mensen, die héél fier zijn op hun vermeende kennis, is het onvoorstelbaar dat er iets aan hun " geleerdheid ", aan hun " hoge intelligentie " zou kunnen ontsnappen. Wat zij niet begrijpen, ontkennen ze dus simpelweg.
Het is in feite lachwekkend. Als je een amateur van zwarte humor bent...
Oud 12 juli 2013, 00:02   #291
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Wie zal het zeggen...
Alleen ikzelf kan bevestigen of ik bij bewustzijn ben.
Enkele uren per etmaal ben ik totaal onbewust.
Descartes deed een verdienstelijke poging met zijn 'Ik denk dus ik ben'.
Maar ik vind de uitspraak nogal stoutmoedig.
Ik heb ze voor mezelf dan ook even 'bijgewerkt' tot 'Ik denk, dus, ik denk.'
Dat lijkt me veilig.
Niet slecht bekeken van die koe.
Ze stelt zich geen vragen, en hoeft geen debiele antwoorden te aanhoren.
Haar voorbeeld is navolgenswaardig.
MEUHHHH !! Doe zo voort ! Zalig zijn de armen van geest, de poorten van het paradijs zullen u geopend worden.
Oud 12 juli 2013, 04:04   #292
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
MEUHHHH !!
Goeie poging.
Je leert heel snel.

Citaat:
Zalig zijn de armen van geest, de poorten van het paradijs zullen u geopend worden.
Door engelen?
Of door telekinese?
Of gewoon door goedgelovigheid?
Oud 12 juli 2013, 08:40   #293
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat is ook mijn mening over dit soort zaken : ik wil niet alle onzin slikken die de ronde doet, maar ook niet het kind met het badwater weggieten, en mijn geest sluiten voor alles wat ik niet meteen begrijp, of waarvoor tot nu toe geen wetenschappellijke verklaring gevonden is.
Inderdaad, in dat opzicht vind ik je oproep naar getuigenissen wel relevant.
Spijtig dat er onmiddellijk een hoop criticasters klaarstaan om alles wat verschijnt in het belachelijke te trekken, hetgeen niet onmiddellijk een uitnodiging is aan mensen om hun ervaringen te delen.
Oud 12 juli 2013, 15:36   #294
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad, in dat opzicht vind ik je oproep naar getuigenissen wel relevant.
Spijtig dat er onmiddellijk een hoop criticasters klaarstaan om alles wat verschijnt in het belachelijke te trekken, hetgeen niet onmiddellijk een uitnodiging is aan mensen om hun ervaringen te delen.
Wel, de mensen mogen weten dat het énige dat belachelijk is, net deze criticasters zijn. Als één en ander van wat nu onwaarschijnlijk lijkt ooit wetenschappellijk bewezen wordt, dan zullen deze criticasters er trouwens als de kippen bij zijn om te zeggen " Ziedet sé ! Ik heb het altijd gezegd want blabla enz enz "
Laat u door deze kerels niet stoppen. Indien u iets buitengewoon en onverklaarbaar meegemaakt hebt, gelieve het alhier uit de doeken te doen.
Danku.
Oud 12 juli 2013, 17:03   #295
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Laat u door deze kerels niet stoppen. Indien u iets buitengewoon en onverklaarbaar meegemaakt hebt, gelieve het alhier uit de doeken te doen.
Danku.
Ik zeg al 15 pagina's net hetzelfde.
Maar buiten de wichelroede die water vindt (in de zee als het regent o.i.d.) is er nog niet veel uit de bus gekomen.
Oud 12 juli 2013, 17:16   #296
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik zeg al 15 pagina's net hetzelfde.
Maar buiten de wichelroede die water vindt (in de zee als het regent o.i.d.) is er nog niet veel uit de bus gekomen.
Eigenlijk ben je best grappig af en toe .
Toch lijken je grollen beter op hun plaats bij k&k.
Hier denk ik dat ze eerder belemmerend werken in hetgeen de draadstarter voor ogen had, nml: getuigenissen verzamelen.
Oud 12 juli 2013, 17:23   #297
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eigenlijk ben je best grappig af en toe .
Toch lijken je grollen beter op hun plaats bij k&k.
Het fenomeen parapsychologie heeft een zodanige gigantische maatschappelijke impact, dat ik er al meer dan 40 jaar bijna niks meer over hoor.
Ik vrees dus dat niet alleen mijn commentaren, maar de hele zooi rijp is voor K&K.

Citaat:
Hier denk ik dat ze eerder belemmerend werken in hetgeen de draadstarter voor ogen had, nml: getuigenissen verzamelen.
Wat niet al lachend kan gezegd worden is de waarheid niet.
Als ik er ooit iets serieus over lees, of hoor, dan meld ik het desnoods zelf.
Maar hier is het matig om het zacht uit te drukken.
Ik zou denken dat het prikkelt om sceptici en lachers eens ferm op hun nummer te zetten, en met iets fenomenaals uit te pakken (niet met scheldpartijtjes) maar ik wacht en lach al + 15 pagina's...
Oud 12 juli 2013, 18:44   #298
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het fenomeen parapsychologie heeft een zodanige gigantische maatschappelijke impact, dat ik er al meer dan 40 jaar bijna niks meer over hoor.
1)Ik vrees dus dat niet alleen mijn commentaren, maar de hele zooi rijp is voor K&K.

2)Wat niet al lachend kan gezegd worden is de waarheid niet.

3)Als ik er ooit iets serieus over lees, of hoor, dan meld ik het desnoods zelf.
Maar hier is het matig om het zacht uit te drukken.
Ik zou denken dat het prikkelt om sceptici en lachers eens ferm op hun nummer te zetten, en met iets fenomenaals uit te pakken (niet met scheldpartijtjes) maar ik wacht en lach al + 15 pagina's...
1) Je kan natuurlijk altijd een thread starten op K&K lachen met parapsy of zo

2) Als dat waar is dan kan het gerecht voortaan alle leugendetectors buitengooien (ik zie hier een mooie sketch in ).

3) Hoe spectaculairder hoe harder je gaat lachen, ik begrijp je smachten naar sterke verhalen, mss toch k&k proberen, maar ergens is de lol er dan ook af nietwaar, saboteren is zoveel leuker. Wel een beetje respectloos naar de anderen, maar ik denk te voelen dat je daar niet al te zwaar aan tilt. Zou dat een paranormale gewaarwording kunnen zijn?
Oud 12 juli 2013, 19:06   #299
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1) Je kan natuurlijk altijd een thread starten op K&K lachen met parapsy of zo

2) Als dat waar is dan kan het gerecht voortaan alle leugendetectors buitengooien (ik zie hier een mooie sketch in ).

3) Hoe spectaculairder hoe harder je gaat lachen, ik begrijp je smachten naar sterke verhalen, mss toch k&k proberen, maar ergens is de lol er dan ook af nietwaar, saboteren is zoveel leuker. Wel een beetje respectloos naar de anderen, maar ik denk te voelen dat je daar niet al te zwaar aan tilt. Zou dat een paranormale gewaarwording kunnen zijn?
Als je graag met een believersclubje mekaars broek ophoudt, zonder kritisch geluid, zeg het dan, of beter: start een blog.
Hier is het een discussieforum.
Er is bovendien niks respectloos om te lachen met kolder.
Oud 12 juli 2013, 19:18   #300
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Indien u iets buitengewoon en onverklaarbaar meegemaakt hebt, gelieve het alhier uit de doeken te doen.
Hier is het : http://www.youtube.com/watch?v=Z41BvQQoEHI&t=11m47s

De langetermijn-voorspellingen van deze kerel zitten er blijkbaar lichtjes naast, maar het universum reageert blijkbaar wel onmiddelijk op zijn woorden (op 12:21) , helaas niet op de verwachtte manier wellicht.

Laatst gewijzigd door parcifal : 12 juli 2013 om 19:20.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be