Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 augustus 2013, 23:35   #281
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Wel groen gaat dat allemaal oplossen. Zowel verdiensten, als pensioenen van werknemers en ambtenaren gelijk. Iedereen gelukkig, of toch niet ?
kijk bobke, ik kan het niet meenemen in mijn graf he,wij zullen zien wat we zullen zien
Oud 6 augustus 2013, 23:39   #282
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ambtenaren, zelfstandigen en werknemers in een en dezelfde pensioenpot, en pensioen berekenen op een en dezelfde manier.

Wie kan hier nu iets op tegen hebben ?

PS: Ik vermoed dat de ambtenaren hier het meeste baat bij gaan hebben want door de slinkende bijdagen van actieve statutairen en de enorme toename van gepensioneerden, gaat dit systeem binnen nu en 10 jaar zinken. Of je moet als openbaar bestuur bereid zijn op voor iedere ambtenaar nog een gepensioneerde te betalen: nu al moet een gemeente 31 % bovenop de loonmassa van de statutairen reserveren voor pensioenen, dit stijgt naar meer dan 40 % in 2015 en na 2020 zelfs tot bij 80 % bij sommige besturen.

De openbare dienstverlening gaat hieronder zwaar te lijden hebben. Maar ach, als die mannen maar hun royaal en speciaal pensioen hebben zeker ?
Als ik er zo efkes bij stilsta,meen ik mij te herinneren dat u gestudeerd hebt,wat dan met uw pensioen later?
Oud 6 augustus 2013, 23:50   #283
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
Als ik er zo efkes bij stilsta,meen ik mij te herinneren dat u gestudeerd hebt,wat dan met uw pensioen later?
Ik ga heel veel mogen afdragen voor heel weinig pensioen.

Overigens, de onrechtvaardigheid zit hierin: we zitten in dit land met enorm veel ouderen die in pure armoede leven. Als je je hele leven als werknemer of zelfstandige hebt gewerkt en door omstandigheden geen eigendom hebt (scheiding, failliet, etc...) dan ben je met 1000 euro netto gemiddeld pensioen voor een werknemer en een kleine 800 voor een zelfstandige gewoon echt arm.

En u moet u realiseren: ambtenaren dragen netto NIKS bij aan onze welvaart. Ze ondersteunen enkel de private sector die de welvaart creeert. Dus deze zelfstandigen en werknemers, die er voor zorgen dat de ambtenaar uberhaupt zijn werk kan doen, worden behandeld als een soort slaaf: werken zodat ge belastingen kunt betalen en het loon van de ambtenaar kunt verzekeren. Nadien wordt ge opgescheept met een aalmoes van een pensioen en gaat de ambtenaar als een vet varken lopen met het dubbele.

Ja ze zijn slim. Ik hoop echt dat de boot zinkt en we van een schone lei kunnen beginnen. Een rechtvaardige manier.

Laatst gewijzigd door Tavek : 6 augustus 2013 om 23:51.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2013, 07:10   #284
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Overigens, de onrechtvaardigheid zit hierin: we zitten in dit land met enorm veel ouderen die in pure armoede leven. Als je je hele leven als werknemer of zelfstandige hebt gewerkt en door omstandigheden geen eigendom hebt (scheiding, failliet, etc...) dan ben je met 1000 euro netto gemiddeld pensioen voor een werknemer en een kleine 800 voor een zelfstandige gewoon echt arm.

En u moet u realiseren: ambtenaren dragen netto NIKS bij aan onze welvaart. Ze ondersteunen enkel de private sector die de welvaart creeert. Dus deze zelfstandigen en werknemers, die er voor zorgen dat de ambtenaar uberhaupt zijn werk kan doen, worden behandeld als een soort slaaf: werken zodat ge belastingen kunt betalen en het loon van de ambtenaar kunt verzekeren. Nadien wordt ge opgescheept met een aalmoes van een pensioen en gaat de ambtenaar als een vet varken lopen met het dubbele.

Ja ze zijn slim. Ik hoop echt dat de boot zinkt en we van een schone lei kunnen beginnen. Een rechtvaardige manier.
De onrechtvaardigheid zit in het systeem van 1 gewerkt uur van mijn leven is veel meer waard, dan een gewerkt uur van jouw leven.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2013, 08:43   #285
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Je dwaalt !
Ambtenaren dragen wel degelijk bij aan de welvaart.
Het voorbeeld bij uitstek is de onderwijzer.

Kijk verder nog eens even in de wiki over primaire, secundaire, tertiaire en quartaire economie. Check eens wat profit en social profit (non profit) is.

Het enige waar we over kunnen discuteren, is de vergelijking tussen de stelsels, wat betreft globale verloning. (globaal, dus inbegrepen: alle kansen, allerlei voordelen vanaf het eerste uur van je beroepsleven tot aan het uur dat je sterft ...)

Diezelfde discussie kan je hebben binnen de sfeer van werknemers. Waarom verdient een ingenieur in de scheikunde meer dan in de bouwkunde ?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2013, 08:47   #286
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
De onrechtvaardigheid zit in het systeem van 1 gewerkt uur van mijn leven is veel meer waard, dan een gewerkt uur van jouw leven.
Dat is helemaal niet onrechtvaardig.

Als wij samen één dag gaan jagen, en ik kom thuis met één konijn, en gij met drie konijnen èn een haas, dan ....

Als ik ga zingen op een podium, krijg ik na 30 seconden mijn beloning: eieren en tomaten zonder verpakking op mijn kop. Helmut Lotti daarentegen ...

Zet die communistische dwanggedachte dus eindelijk eens uit je hoofd.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 7 augustus 2013, 08:48   #287
rafkaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je dwaalt !
Ambtenaren dragen wel degelijk bij aan de welvaart.Het voorbeeld bij uitstek is de onderwijzer.

Kijk verder nog eens even in de wiki over primaire, secundaire, tertiaire en quartaire economie. Check eens wat profit en social profit (non profit) is.

Het enige waar we over kunnen discuteren, is de vergelijking tussen de stelsels, wat betreft globale verloning. (globaal, dus inbegrepen: alle kansen, allerlei voordelen vanaf het eerste uur van je beroepsleven tot aan het uur dat je sterft ...)

Diezelfde discussie kan je hebben binnen de sfeer van werknemers. Waarom verdient een ingenieur in de scheikunde meer dan in de bouwkunde ?

.

Met 30% meer ambtenaren dan het Europse gemiddelde zou de welvaart hier wel enorm groot moeten zijn.

Laatst gewijzigd door rafkaf : 7 augustus 2013 om 08:48.
rafkaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2013, 09:14   #288
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Je dwaalt !

.
1/Uw voorbeeld brengt niks bij tot het BNP van een land.
2/Over welke onderwijzer heeft U het : de interimonderwijzer, de statutaire onderwijzer, de contractuele onderwijzer of de onderwijzer van een privéschool? En welke brengt het meeste op voor het BNP, welke is het duurste voor de staatskas?
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2013, 09:27   #289
westdiep
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
1/Uw voorbeeld brengt niks bij tot het BNP van een land.
2/Over welke onderwijzer heeft U het : de interimonderwijzer, de statutaire onderwijzer, de contractuele onderwijzer of de onderwijzer van een privéschool? En welke brengt het meeste op voor het BNP, welke is het duurste voor de staatskas?
Dienen laatsten: de goedkooptste onderwijzer uit het buitenland die voor een minimaal loontje en een maximale belastingsvrije winst voor zijn baas zijn zuurverdiende centen opspaart en dan terug naar zijn thuisland gaat.

Voor iemand die zelf 6 jaar lang nu gaat teren op de maatschappij omdat hij indertijd de foute prpfessionele keuzes gemaakt hebt ben je toch we bijzonder hypocriet met je verwijten naar de ambtenaren.
westdiep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2013, 09:41   #290
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Je dwaalt !
Echter dragen zijn niet bij tot de economische activiteit in een land. Ze vervullen een ondersteunende functie. Zij creeeren de welvaart niet, maar zijn wel een noodzakelijk randfenomeen.

Citaat:

.
Omdat de vrij markt meer betaalt voor een ingenieur scheikunde, tiens. Ik ben er vrij zeker van dat mocht de markt spelen met ambtenaren hun lonen fors zouden dalen. Ze zijn vooral administratief bezig, en de private sector ziet dat als een overhead cost.

Het enigste soort "ambtenaar" dat toegevoegde waarde schept zijn de proffen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2013, 10:18   #291
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat de vrij markt meer betaalt voor een ingenieur scheikunde, tiens. Ik ben er vrij zeker van dat mocht de markt spelen met ambtenaren hun lonen fors zouden dalen. Ze zijn vooral administratief bezig, en de private sector ziet dat als een overhead cost.
Idd De werkgever is bereid meer te betalen omdat hij weet dat dit met zijn inkomsten mogelijk en rendabel is. Indien hij fouten maakt (=te hoog loon betaalt) straft hij zijn eigen (verlies van winst) of wordt hij afgestraft door de aandeelhouders.
Het loon van ambtenaren wordt bepaald door mensen die zich weinig zorgen hoeven te maken over rendabiliteit. Want zij werken met geld van anderen, van de belastingbetaler. Maar deze aandeelhouder/belastingbetaler kan slecht bestuur niet zo gemakkelijk afstraffen. Deze aandeelhouder/belastingbetaler heeft meestal ook zeer weinig kennis van zaken over het onderwerp. Hij/zij wordt ook bedrogen met allerlei verzinsels. Met gebruik maken van wetten, regels en benamingen die de gegevens zeer ondoorzichtig maken. EN vergelijken praktisch onmogelijk.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2013, 10:47   #292
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Idd De werkgever is bereid meer te betalen omdat hij weet dat dit met zijn inkomsten mogelijk en rendabel is. Indien hij fouten maakt (=te hoog loon betaalt) straft hij zijn eigen (verlies van winst) of wordt hij afgestraft door de aandeelhouders.
Het loon van ambtenaren wordt bepaald door mensen die zich weinig zorgen hoeven te maken over rendabiliteit. Want zij werken met geld van anderen, van de belastingbetaler. Maar deze aandeelhouder/belastingbetaler kan slecht bestuur niet zo gemakkelijk afstraffen. Deze aandeelhouder/belastingbetaler heeft meestal ook zeer weinig kennis van zaken over het onderwerp. Hij/zij wordt ook bedrogen met allerlei verzinsels. Met gebruik maken van wetten, regels en benamingen die de gegevens zeer ondoorzichtig maken. EN vergelijken praktisch onmogelijk.
D�*�*r ben ik mee akkoord !
Daarom ben ik ook centrum-rechts en lid van de nva.

Maar dat betekent niet, in boutade gesproken, dat een onderwijzer (die ik niet ben), moet leven van een werkloosheidsvergoeding in juli/augustus.
En dat betekent evenmin dat ik vind dat de politiek dan maar moet beslissen om terug te gaan in de tijd, en de klasjes van het basisonderwijs te vergroten tot 30 �* 40 kinderen per onderwijzer.
(en als het nodig is zal ik ook tegen het Weverke zeggen dat een klas grieks-latijnse ten minste 20 leerlingen moet tellen, zoniet mag ze afgeschaft worden; en dan moet er veel afgeschaft worden !)

.

Oud 7 augustus 2013, 11:02   #293
pajoske

Standaard

Citaat:
D�*�*r ben ik mee akkoord !
Daarom ben ik ook centrum-rechts en lid van de nva.

Maar dat betekent niet, in boutade gesproken, dat een onderwijzer (die ik niet ben), moet leven van een werkloosheidsvergoeding in juli/augustus.
Ik vind dat zelfs schandalig.
Elke onderwijzer of gelijk welke ambtenaar heeft recht op een correcte behandeling en/of verloning. Onderbetaalde jobs hebben als enig resultaat dat de goede werkkrachten elders hun heil gaan zoeken.

Wat betreft het niet benoemen van onderwijzers verdenk ik de Vlaamse overheid er van om dit bewust te doen. Niet benoemen=statistisch minder ambtenaren te werk stellen. Dan kan men in de media stoefen dat men het aantal ambtenaren verlaagd heeft. Men vertelt er niet bij dat dit geen merkbaar verschil maakt voor de kostprijs van de overheid.

De (Vlaamse) burger die niet verder kijkt dan zijn neus lang is loopt in de val.
Oud 7 augustus 2013, 12:08   #294
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind dat zelfs schandalig.
Elke onderwijzer of gelijk welke ambtenaar heeft recht op een correcte behandeling en/of verloning. Onderbetaalde jobs hebben als enig resultaat dat de goede werkkrachten elders hun heil gaan zoeken.

Wat betreft het niet benoemen van onderwijzers verdenk ik de Vlaamse overheid er van om dit bewust te doen. Niet benoemen=statistisch minder ambtenaren te werk stellen. Dan kan men in de media stoefen dat men het aantal ambtenaren verlaagd heeft. Men vertelt er niet bij dat dit geen merkbaar verschil maakt voor de kostprijs van de overheid.

De (Vlaamse) burger die niet verder kijkt dan zijn neus lang is loopt in de val.
De (Vlaamse) burger, die zich blauw moet betalen aan belastingen, wordt langs alle kanten verkeerd ingelicht. Het enige cijfer waar hij zeker van is, zijn de belastingen, taksen... die hij betaalt.
En als er dan al eens een journalist, of een ondernemer, zich waagt aan kritiek op de overheid, dan wordt hij langs alle kanten gedemoniseerd.
BTW dat er duchtig aan cijfermanipulatie wordt gedaan zal dan wel een feit zijn. Belgie heeft 400000 officiele werklozen, en de werkloosheidskassen betalen er meer dan een 1000000 uit.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2013, 12:11   #295
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Men kan natuurlijk wel globaal vergelijken met peers, met de ons omliggende landen. En daarmee vergeleken lopen de kosten van de ambtenaren in Belgie wel de spuigaten uit.
Oud 7 augustus 2013, 12:15   #296
spabert
Banneling

Standaard

Hallo Bob,

het feit dat je veel belastingen betaalt is omdat je genoeg inkomsten hebt.
Iets wat u gelukkig zou moeten maken.
solidariteit is toch niet te veel gevraagd mag ik hopen?
misschien kan de congrestekst van de spa u tot betere inzichten brengen.

Laatst gewijzigd door spabert : 7 augustus 2013 om 12:18.
spabert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2013, 12:29   #297
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spabert Bekijk bericht
Hallo Bob,

Nu, zelfs solidariteit heeft zijn breekgrens. Ik hoop dat men zich bij spa, daar van bewust is
BTW of is het de bedoeling van spa, om nog populistischer uit de hoek te komen dan de pvda ?
Oud 7 augustus 2013, 12:29   #298
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spabert Bekijk bericht
Hallo Bob,

Er is een verschil tussen solidariteit en te veel belastingen betalen omdat we met een overdreven grote overheid opgezadeld zitten.
Oud 7 augustus 2013, 12:31   #299
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Men kan natuurlijk wel globaal vergelijken met peers, met de ons omliggende landen. En daarmee vergeleken lopen de kosten van de ambtenaren in Belgie wel de spuigaten uit.
Correctie de kosten van de overheid. Veel te veel overheid heeft natuurlijk tot gevolg dat er veel te veel ambtenaren zijn. Maar ja de Vlaming wil zo graag alles splitsten waardoor de overheid (per inwoner gerekend) blijft groeien.
Oud 7 augustus 2013, 12:32   #300
spabert
Banneling

Standaard

Citaat:
Er is een verschil tussen solidariteit en te veel belastingen betalen omdat we met een overdreven grote overheid opgezadeld zitten.
hallo pajoske,

volmondig akkoord.
in België is de overheid zeker niet te groot. Integendeel zou ik zeggen.
download gerust de SPA teksten(hopelijk houden de servers het uit)

Laatst gewijzigd door spabert : 7 augustus 2013 om 12:32.
spabert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be