![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#282 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat deze hooggeleerde professor beschrijft, is dus niets uitzonderlijk. De normering gaat uit van een bepaald centrum, waarna de periferie volgt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#283 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toch verbazend: in Nederland beheerst men wel redelijk goed de standaardtaal. De oorzaak moet dus ergens anders gezocht worden dan in wat de hooggeleerde professor poneert (of wat u hem in de mond legt). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#284 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#285 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar hebt u gelijk in. Het geschreven Nederlands vertoonde, zelfs in het taalcultureel achtergebleven Vlaanderen, vlugger een eenheid dan de gesproken taal. Eigenlijk is dat nog steeds zo. Het gesproken Nederlands van de Vlamingen en dat van de Noord-Brabanders, de Groningers, de Zeeuwen, de Hollanders hebben allemaal een eigen klank. Wat helemaal niet erg is. Zo lang de fout niet wordt begaan dialect te wauwelen waar het niet past. Inzake geschreven taal staan wij Vlamingen met Nederland nagenoeg op gelijke voet. Wat duidelijk tot uiting komt in het jaarlijks "Groot Dictee".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#286 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#287 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#288 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#289 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#290 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De volgende OVLD marionet om haar te vervangen staat in de coulissen al te wachten.
![]() |
![]() |
![]() |
#291 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#292 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Citaat:
De taalgrens is steeds verder opgeschoven van zuid naar noord. En dat van in de achtste eeuw tot de 20 ste eeuw. Citaat:
Ik sluit mij dan ook aan bij de prachtige repliek van Jan in nr. 282, of hoe Mauste een open deur komt intrappen. Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 25 januari 2014 om 17:34. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#293 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eenvoudig gesteld: in Wallonië zijn de particularisten te laat wakker geschoten. Toen was het echter al te laat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#294 |
Europees Commissaris
|
![]() En meer uitgewerkt gesteld... ?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#295 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het Waals had geen schijn van kans meer nog op te boksen tegen de dominantie van het Frans. De Waalse Beweging was aanvankelijk immers meer een beweging tegen de Vlaamse emancipatie dan voor de verheffing van het Waals bijvoorbeeld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#296 |
Europees Commissaris
|
![]() EN wat zoal nog bijvoorbeeld ...?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 25 januari 2014 om 21:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#297 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#298 |
Europees Commissaris
|
![]() IK denk dat hun identiteit als Franstalige sterker is dan hun Waals bewustzijn; maw ze vinden zich op de eerste plaats een telg van de Francité én dan pas Waal en dat in tegenstelling tot de Vlamingen waarbij helaas mutatis mutandis het omgekeerde geldt.
In dat opzicht zouden we best een voorbeeld kunnen nemen aan de Walen! Ik moet de woorden er wel uitsleuren bij mondjesmaat hé, Jan. Gij zijt niet bepaald een jounalistendroom om te interviewen. ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 25 januari 2014 om 22:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#299 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |