![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Spreek dat woord niet luidop uit, of een bliksemschicht uit het niets treft u. Ik wens echt niet dat de enige flamingant die nog ietwat sérieux op luchtige wijze kan tentoonspreiden verkoolt als een sintel. Dan blijft enkel thePiano over, maar dat is zelfs niet echt meer een fanatieke flamingant de laatste jaren.
![]() |
![]() |
![]() |
#282 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#283 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
't Is (of was) een flamingant, en vaak schrijft hij toch goeie dingen.
![]() |
![]() |
![]() |
#284 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Over laag bijdegronds taalgebruik gesproken.
Iemands' ware ervaringen voortdurend in twijfel trekken en er zijn eigen verzonnen fantasietjes voor in de plaats zetten is ook niet fraai.
![]() |
#285 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom? Persoonlijke ervaringen zijn inderdaad niet verifieerbaar. Zelfs als het naakte ware feiten betreft, kunnen die ervaringen uitzonderingen zijn, waaruit je geen algemene regel kan distilleren, en bieden ze dus een reëel gevaar om te verzeilen in het ab uno disce omnes.
![]() |
![]() |
![]() |
#286 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Uit http://www.de-gordel.be/startpagina_deGordel.asp "Met dit cijfer blijft De Gordel zonder enige twijfel het grootste Vlaams, sportief, familiaal en muzikaal eendagsevenement in Vlaanderen" http://www.de-gordel.be/gordelweetje...sEvenement.asp "De Gordel ontstond uit een actie (“Waar Vlamingen thuis zijn”) van een aantal gemeenten in de rand rond Brussel, die het Vlaamse karakter van hun gemeente extra wilden beklemtonen. Sint-Genesius-Rode (een faciliteitengemeente) is de bakermat van De Gordel. De eerste Gordel vond plaats op 27 september 1981, met een fietstocht rond Brussel en een wandeling in de faciliteitengemeenten Sint-Genesius-Rode, Linkebeek en Drogenbos. Er waren toen een duizendtal deelnemers. Sindsdien wordt er elk jaar opnieuw, de eerste zondag van september, gegordeld in de Vlaamse rand rond Brussel door tienduizenden Vlamingen, uit alle hoeken van Vlaanderen. Vlaanderen laat bijgevolg de Vlaamse rand niet los. De 100 kilometer zoals hij in 1981 voor het eerst werd gereden, komt nog steeds in alle faciliteitengemeenten (Sint-Genesius-Rode, Linkebeek, Drogenbos, Wemmel, Kraainem en Wezembeek-Oppem). De Vlaamse Gemeenschapscentra in de faciliteitengemeenten worden meer dan ooit en maximaal betrokken bij dit uitgesproken Vlaams evenement (inschrijvingen – controlepost). Ook de actieve steun en samenwerking met de provincie Vlaams-Brabant (voor de 10de keer op rij) versterkt het Vlaams karakter van het Gordelevenement. Verder maakten de burgemeesters uit het kiesarrondissement Brussel Halle Vilvoorde van de gelegenheid gebruik om hun eisen voor de splitsing van het kiesarondissement kracht bij te zetten. Zij vertrokken deze morgen voor een fietstocht vanuit Sint-Genesius-Rode." Nu duidelijk?
![]() |
![]() |
#287 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#288 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#289 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#290 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#291 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#292 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#293 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn conclusie: telkenmale kan 'Vlaams' aangaande de Gordel geïnterpreteerd worden als: 'plaatsvindend in Vlaanderen'. Geografische plaats van het gebeuren: Vlaanderen, en vanzelfsprekend dus ook België. Nergens, maar dan ook nergens lees ik verwijzingen als zou de Gordel de bedoeling hebben zich als flamingantisch, laat staan anti-Belgisch te presenteren. De aanwezigheid van een Belgische vlag lijkt me op die manifestatie dan ook allesbehalve een provocatie. Voorts: stel dat op een ras-zuiver-flamingantisch gebeuren een provocateur 'illegaal' opduikt, dan is het nog niet geoorloofd om die 'misdadiger':
![]() |
![]() |
![]() |
#294 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
"De Gordel ontstond uit een actie (“Waar Vlamingen thuis zijn”) van een aantal gemeenten in de rand rond Brussel, die het Vlaamse karakter van hun gemeente extra wilden beklemtonen." "Vlaanderen laat bijgevolg de Vlaamse rand niet los." "Ook de actieve steun en samenwerking met de provincie Vlaams-Brabant (voor de 10de keer op rij) versterkt het Vlaams karakter van het Gordelevenement" "...om hun eisen voor de splitsing van het kiesarondissement kracht bij te zetten." Toch wel flamingantische taal, dacht ik.
![]() |
![]() |
#295 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geografisch gezien gaat het parcours door Vlaamse gemeenten. Dit lijkt me geen bezwaar om deze Vlaamse en dus ook Belgische gemeenten op te fleuren met een tricoloortje. Citaat:
In de eerste plaats in Vlaanderen, en ook in de rest van België. Waarom zou het provocerend zijn om, doorheen heel Vlaanderen dat zich toch in het groter geheel België inpast, een Belgisch vlagje te dragen? Dit gaat evenzeer op voor de randgemeenten rond Brussel. 't Is er Vlaams, dus evenzeer Belgisch. De Gordel is geen privé Vlaamsblokfuifje, het is een Vlaams en dus ook Belgisch evenement. Citaat:
Zelfs ik als Belgicist vind in heel die tekst niks dat rabiaat flamingantisch zou zijn. Ik zou nog kunnen begrijpen dat een Waalse haan minder gepast zou zijn op het evenement, gezien de strubbelingen in die randgemeenten om de taalwet behoorlijk toe te passen, en ook in het licht van een paar vroegere 'spijkeracties' vanwege franstaligen. Al wat echter als Vlaams beschreven staat, kan probleemloos vervangen worden door Belgisch, en bijgevolg kan ik niet inzien welke provocatie van onze nationale vlag zou uitgaan. Een licht anti-Waals karakter spreekt weldegelijk uit de tekst, maar nergens ontwaar ik anti-Belgicisme. Dus op de Gordel:
![]() |
![]() |
![]() |
#296 | ||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#297 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waals is tot nader order anders ook nog altijd Belgisch....
![]() |
![]() |
#298 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een Vlaams (en dus eveneens Belgisch) evenement. Geen flamingantische zoals Ijzer-wake-bedevaart, Sint-Maartensfonds- zangstonde, Staf-De-Clerq-aanbidding, busreis-naar-'t Oostfront(erscafé)....... ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
De wet dient nageleefd te worden. Is de wet door de feiten achterhaald, dan dient ze aangepast te worden. Citaat:
Ik ben dus tijdelijk onwetend omtrent hun bedoelingen. Op een Vlaamse (dus Belgische, dus niet-flamingantische) manifestatie een vlagje van België meedragen lijkt me dus niet zwaar politiek geïnspireerd. Citaat:
"Eindelijk", zou ik zo zeggen.
![]() |
![]() |
![]() |
#299 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De waarheid heeft haar rechten. Vlaanderen is een deel van België. Vlamingen zijn Belgen. Citaat:
Een bank vooruit en een 'bees' van de juffrouw.
![]() |
![]() |
![]() |
#300 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() aan staaf -- waar u dat belgisch volk vandaan haalt is echt een raadsel -- in dit artificieel land ( in europa zijn reeds meerdere uiteen gegaan en niet op balkanachtige wijze) -is er is een vlaams (zuidnederlands) volk en een waals ( de ardenezen erbij genomen- alhoewel dat daar in de ardennen veel mensen een probleem hebben met het woord "waals"") -- de duitstaligen (duitsers) vergeten we ook niet-- dus waar bent u dan met dat belgisch -- moeten wij vlamingen in dat belgisch corset blijven zitten -- gewoon voor de miljarden die jaarlijks naar wallonie vloeien -- moeten wij tegen heug en meug de goede belg uithangen terwijl in dit artificieel land onze voorvaderen moesten vechten (en werden gedood) gewoon om de gelijkberechtiging te verkrijgen van het nederlands-- tot de dag van vandaag moet er worden gestreden om fundamentele eisen ingewilligd te krijgen (denken we maar aan de eis voor splitsing van het kiesarrondisement brussel halle vilvoorden- de franstaligen zijn er tegen omdat ze in de huidige struktuur van dit kiesarrondisement hun franstalige lijsten kunnen indienen op vlaamse bodem-- waarom denkt u franstalige lijsten -- gewoon om de verfransing te kunnen uitbreiden -- dit geldt tevens voor de vlaamse gemeenten (de ring)rond brussel--dit en nog veel meer kunt u opzij schuiven om te pronken met dat drapoke dat al zoveel elende heeft gebracht voor de vlamingen -- merci --
|
![]() |
![]() |