Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juni 2014, 23:59   #281
Bad Tölz
Provinciaal Statenlid

Bad Tölz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Daar Slovakije een vazalstaat uitmaakte, werd het niet door Duitse troepen bezet.
Dat is zo. Enkel ook maar omdat Tiso braaf in het gareel liep.
Bad Tölz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2014, 11:24   #282
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kan best geloven dat u als communist graag bepaalde zaken uit het verleden koestert, maar probeer ons geen onzin wijs te maken. Ceausescu's Roemenië was een hel, wat ook verklaart waarom het regime door een enorme volkswoede ten val kwam.
Inderdaad.

Ik ben een aantal keer in Boekarest geweest, net voor de revolutie, en ook daarna.

Vooral de mythomane plannen die Ceauscescu uitvoerde, bijvoorbeeld toen hij integrale dorpjes en stadwijken liet afbreken om zijn paleis, zijn tuinen en de wegen eromheen te bouwen. Alle mensen die op die plaatsen woonden werden in goedkoop opgezette kippehokken samengehokt, met één gebroken WC per verdieping, terwijl Ceauscescu en zijn omgeving in luxe en weelde leefden. Veel van die verplaatste mensen kregen hartaanvallen of pleegden zelfmoord.

Communisme op zijn best, zeg maar.

Na de revolutie heeft het ook lang geduurd voordat de armoede en verpaupering van het communisme goedgemaakt werd, maar ondanks dat het traag ging, vanwege de monstrueuze en dramatische stand van zaken, is het blijven beteren.
Oud 19 juni 2014, 15:04   #283
Frankenstein
Europees Commissaris

Standaard

Die mening ben ik ook toegedaan, de Roemenen die ik destijds kende voor mijn vertrek naar Latijn Amerika, hebben me verteld dat indien de muur niet was afgebroken deze dictator zowieso door een Roemeen zou zijn afgeknald.Mijn ervaringen met luchtvaartmaatschappij Tarom destijds was dat bij een iedere passagier bagage gestolen werd van degeen die een portefeuille daarin had liggen, derhalve dus een verrot en corrupt zooitje.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 19 juni 2014 om 15:07.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2014, 22:20   #284
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Na de revolutie heeft het ook lang geduurd voordat de armoede en verpaupering van het communisme goedgemaakt werd, maar ondanks dat het traag ging, vanwege de monstrueuze en dramatische stand van zaken, is het blijven beteren.
Ceausescu heeft het Roemeense volk en de Hongaarse minderheid heel zware slagen toegediend waarvan het volgens mij nog steeds niet hersteld is. O.m. zijn geboortepolitiek zorgde ervoor dat er enorm veel ellende, misbruik, ziekten... ontstonden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2014, 22:23   #285
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Die mening ben ik ook toegedaan, de Roemenen die ik destijds kende voor mijn vertrek naar Latijn Amerika, hebben me verteld dat indien de muur niet was afgebroken deze dictator zowieso door een Roemeen zou zijn afgeknald.
En in de eerste plaats zijn vrouw die immers nog veel erger was dan Ceausescu.
Oud 19 juni 2014, 23:22   #286
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kan best geloven dat u als communist graag bepaalde zaken uit het verleden koestert, maar probeer ons geen onzin wijs te maken. Ceausescu's Roemenië was een hel, wat ook verklaart waarom het regime door een enorme volkswoede ten val kwam.
Hoe verklaart U dan dit?
More than two thirds of the Romanians believe “their lives are now worse than before 1989″, when Romania was ruled by the communist dictator Nicolae Ceausescu, according to the newest opinion poll, newswebsite digi24.ro reported. The poll shows also 66% would vote for Nicolae Ceausescu in Presidential elections.The percent of “Ceausescu’s potential voters” is higher than in 2010, when it was 41%.

http://romanianjournalist.wordpress....for-ceausescu/

Overigens alle opiniepeilingen door hee"l verschillende organisaties geven steeds hetzelfde resultaat, kunt U zelf opzoeken op het net.
Volgens de westerse media was het regime van Ceausescu een hel, ik geloof liever Roemenen die die tijd echt meegemaakt hebben.

Laatst gewijzigd door tomm : 19 juni 2014 om 23:24.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2014, 23:26   #287
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar Slovakije een vazalstaat uitmaakte, werd het niet door Duitse troepen bezet.
Uit uw bijdragen gedurende jaren kan ik opmaken dat U een zekere sympathie koestert voor het derde rijk, of heb ik het volledig verkeerd voor?
Oud 19 juni 2014, 23:29   #288
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Inderdaad.

Ik ben een aantal keer in Boekarest geweest, net voor de revolutie, en ook daarna.

Vooral de mythomane plannen die Ceauscescu uitvoerde, bijvoorbeeld toen hij integrale dorpjes en stadwijken liet afbreken om zijn paleis, zijn tuinen en de wegen eromheen te bouwen. Alle mensen die op die plaatsen woonden werden in goedkoop opgezette kippehokken samengehokt, met één gebroken WC per verdieping, terwijl Ceauscescu en zijn omgeving in luxe en weelde leefden. Veel van die verplaatste mensen kregen hartaanvallen of pleegden zelfmoord.

Communisme op zijn best, zeg maar.

Stop met liegen, de grote meerderheid van de Roemenen heeft het volgens alle recente opiniepeilingen nu slechter dan ten tijde van Ceausescu, en ik ben er ook al veel geweest en de meeste Roemenen die ik sprak zijn inderdaad die mening toegedaan.
Dat is overigens nog uitgesprokener in buurlanden als Bulgarije, hongarije of Oekraïne.
Oud 19 juni 2014, 23:31   #289
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Uit uw bijdragen gedurende jaren kan ik opmaken dat U een zekere sympathie koestert voor het derde rijk, of heb ik het volledig verkeerd voor?
Een zekere poging tot neutrale beschouwing zie ik niet als een uiting van "sympathie".
Oud 19 juni 2014, 23:34   #290
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Die mening ben ik ook toegedaan, de Roemenen die ik destijds kende voor mijn vertrek naar Latijn Amerika, hebben me verteld dat indien de muur niet was afgebroken deze dictator zowieso door een Roemeen zou zijn afgeknald.Mijn ervaringen met luchtvaartmaatschappij Tarom destijds was dat bij een iedere passagier bagage gestolen werd van degeen die een portefeuille daarin had liggen, derhalve dus een verrot en corrupt zooitje.
In die tijd waren veel roemenen inderdaad vrij negatief over Ceausescu, dat klopt. Vooral door z'n besparingsprogramma om de staatsschul tot nul te reduceren (waar hij ook in geslaagd is). Veel Roemeen dachten toen dat als ze van systeem zouden veranderen ze op westers niveau zouden komen, dat was zo in heel Oost-europa toen. Echter, z'n opvolgers hebben er dermate een zooi van gemaakt, dat de grote meerderheid nu opnieuw heimwee heeft naar Ceausescu. De lonen zijn erg laag, de prijzen gelijkaardig als de onze, talloze Roemenen zien zwarte sneeuw, de levensstandaard is duidelijk lager dan 25 jaar geleden, toen alle Roemenen gemakkelijk konden rondkomen (zelfs al was niet alles beschikbaar) en iedereen een job had, zaken als onderwijs, accomodatie, gezondheidszorg, etc. volledig gratis waren.
Oud 19 juni 2014, 23:36   #291
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Overigens alle opiniepeilingen door hee"l verschillende organisaties geven steeds hetzelfde resultaat, kunt U zelf opzoeken op het net.
Volgens de westerse media was het regime van Ceausescu een hel, ik geloof liever Roemenen die die tijd echt meegemaakt hebben.
Kijk naar de val van het regime en alles wordt duidelijk. Veel woorden hoeven we daar niet aan te verspillen. Causescu werd gehaat.
Oud 19 juni 2014, 23:39   #292
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ceausescu heeft het Roemeense volk en de Hongaarse minderheid heel zware slagen toegediend waarvan het volgens mij nog steeds niet hersteld is. O.m. zijn geboortepolitiek zorgde ervoor dat er enorm veel ellende, misbruik, ziekten... ontstonden.
Ik herinner me nog als kind de beelden van Roemeense psychiatrische intstellingen, die moesten aantonen welk vreselijk land het RoemeniË van Ceasescu was. Ook ik geloofde dat, zelfs al was ik er al geweest.
Volgens zeer goede bron is het sindsdien alleen maar slechter gesteld met de psychiatrische instellingen voor zigeunerkinderen. (want dat waren het)
Waarom denk je dat Roemeense zigeuners en masse naar West-Europa komen? De toestand van de zigeuners in romenië en bulgarije is dramatisch, velen hebben honger en worden uitgesloten van gezondheidszorg, wat 25 jaar geleden ondenkbaar zou geweest zijn.
Oud 19 juni 2014, 23:41   #293
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik herinner me nog als kind de beelden van Roemeense psychiatrische intstellingen, die moesten aantonen welk vreselijk land het RoemeniË van Ceasescu was. Ook ik geloofde dat, zelfs al was ik er al geweest.
Volgens zeer goede bron is het sindsdien alleen maar slechter gesteld met de psychiatrische instellingen voor zigeunerkinderen. (want dat waren het)
Waarom denk je dat Roemeense zigeuners en masse naar West-Europa komen? De toestand van de zigeuners in romenië en bulgarije is dramatisch, velen hebben honger en worden uitgesloten van gezondheidszorg, wat 25 jaar geleden ondenkbaar zou geweest zijn.
Niet alleen de zigeuners hebben het moeilijk, ook de Roemenen zelf. Daarom ook schreef ik eerder al dat het communistisch regime diepe wonden heeft nagelaten bij de bevolking.
Oud 19 juni 2014, 23:43   #294
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk naar de val van het regime en alles wordt duidelijk. Veel woorden hoeven we daar niet aan te verspillen. Causescu werd gehaat.
Je kunt het vergelijken met Yanukovich in Oekraïne. Als je de demonstraties ziet was er duidelijk een grote haat tegen hem bij een deel van de bevolking. Maar uit opiniepeilingen toen bleek duidelijk dat 39% van de bevolking hem nog steeds steunde. Idem dito RoemeniË (of Syrie, zo je wil). Een deel van de bevolking haatte hem, een ander deel niet. Nu is dat deel dat hem haatte tot inkeer gekomen, en beseffen de meeste Roemenen dat EU, kapitalisme en pseudo-democratie hen geen stap verder gebracht hebben...
Oud 19 juni 2014, 23:44   #295
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet alleen de zigeuners hebben het moeilijk, ook de Roemenen zelf. Daarom ook schreef ik eerder al dat het communistisch regime diepe wonden heeft nagelaten bij de bevolking.
De Roemenen (en zeker de zigeuners) hebben het nu veel moeilijker dan onder Ceausescu, dat is het hele punt.
Oud 19 juni 2014, 23:49   #296
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Roemenen (en zeker de zigeuners) hebben het nu veel moeilijker dan onder Ceausescu, dat is het hele punt.
Een land dat kapot werd gemaakt door een onmenselijke dictatuur vergt soms veel tijd, vooral als de bevolking heel erg getroffen was.
Oud 19 juni 2014, 23:53   #297
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een land dat kapot werd gemaakt door een onmenselijke dictatuur vergt soms veel tijd, vooral als de bevolking heel erg getroffen was.
Onzin, Spanje bloeide volledig op toen de dictator weg was. Roemenie ging zwaar achteruit.
Oud 20 juni 2014, 00:02   #298
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur

Standaard

Citaat:
't Is niet omdat er vrijheid komt dat er ook welvaart komt.

In de praktijk is Roemenië een soort kapitalistische vazastaat geworden: westerse bedrijven die in Roemenië 'investeren' maar Roemenen in die fabrieken wél laten werken voor extreem lage lonen. (400 euro per maand). Dat terwijl de prijzen voor zowat alles na de val van het communistische regime wél pijlsnel gestegen zijn.

En zo kun je natuurlijk niet verwachten dat de levensstandaard van de bevolking stijgt heh.

Laatst gewijzigd door Aarchzstvwqmrmbtvnpq : 20 juni 2014 om 00:11.
Aarchzstvwqmrmbtvnpq is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2014, 00:11   #299
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Echter, z'n opvolgers hebben er dermate een zooi van gemaakt, dat de grote meerderheid nu opnieuw heimwee heeft naar Ceausescu. De lonen zijn erg laag, de prijzen gelijkaardig als de onze, talloze Roemenen zien zwarte sneeuw, de levensstandaard is duidelijk lager dan 25 jaar geleden, toen alle Roemenen gemakkelijk konden rondkomen (zelfs al was niet alles beschikbaar) en iedereen een job had, zaken als onderwijs, accomodatie, gezondheidszorg, etc. volledig gratis waren.
Inderdaad, de levensstandaard was toen in zekere zin hoger omdat alle voorzieningen gratis waren en veel andere zaken spotgoedkoop waren... (Maar wel met de consequentie dat luxeproducten quasi niet te krijgen waren). (Het was er gewoon niet).

Nu zijn alle luxeproducten gemakkelijk te vinden... maar de kostprijs van alles is zodanig gestegen dat het voor de meeste Roemenen onbetaalbaar is geworden.

Maar idealiseer die gratis voorzieningen, zoals het gezondheidssysteem, ook niet hé Tomm. Het was dan wel gratis maar dat wil niet zeggen dat het niveau tegelijkertijd niet bijzonder laag kon zijn.

Laatst gewijzigd door Aarchzstvwqmrmbtvnpq : 20 juni 2014 om 00:16.
Aarchzstvwqmrmbtvnpq is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2014, 00:15   #300
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aarchzstvwqmrmbtvnpq Bekijk bericht
't Is niet omdat er vrijheid komt dat er ook welvaart komt.

In de praktijk is Roemenië een soort kapitalistische vazastaat geworden: westerse bedrijven die in Roemenië 'investeren' maar Roemenen in die fabrieken wél laten werken voor extreem lage lonen. (400 euro per maand). Dat terwijl de prijzen voor zowat alles na de val van het communistische regime wél pijlsnel gestegen zijn.

En zo kun je natuurlijk niet verwachten dat de levensstandaard van de bevolking stijgt heh.
400 euro is in Roemenië het loon van een universitair. Maar als je naar de carrefour gaat betaal je Belgische prijzen...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be