Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 oktober 2015, 18:23   #281
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Vraag is dus of het wel moreel verantwoord is dat sommige instellingen creditcards aanbieden aan 'zwakke' personen op dit gebied.
Als je niet begrijpt wat het woordje "credit" betekent, moet je inderdaad geen creditkaart van je bank krijgen.

Maar dan schreeuwen weer sommigen moord en brand wegens discriminatie.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2015, 18:24   #282
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Probleem daarmee is dat mensen als u enkel maar kunnen denken binnen een neoliberaal marktconform kader. Er is echter meer waardevols in het leven, mijn beste.
Het probleem met mensen die anderen verwijten van enkel maar marktconform te denken is dat ze zelf vinden dat ze niet gehouden zijn aan marktconforme wetmatigheden, maar wel GECOMPENSEERD WILLEN WORDEN met marktconforme middelen.

Citaat:
Ik doe geen vrijwilligerswerk om iets tastbaar op/af te leveren, wel om mensen genoegdoening te schenken, en om zelf daar ook voldoening uit te halen, moet ik eerlijk bekennen. Iemand die 'dank u' zegt, nadat ik hem of haar heb geholpen, is me meer waard dan een geldbriefje of wat dan ook.
Ok, maar dan moet je je vrijwilligerswerk niet naar voren schuiven als een bijdrage die het ergens zou rechtvaardigen dat je in klinkende munt vergoed wordt door een "solidaire staat".

Natuurlijk is er in het leven veel meer dan marktconforme dingen (hoewel ik denk dat het evengoed marktconforme dingen zijn, maar met een andere dan louter financiele overweging, zoals je trouwens zelf zegt: het is een afweging tussen geven en krijgen, maar in grootheden die niet noodzakelijk monetair afgemeten worden).

Maar als je "glimlach produceert", dan moet je geen brood eisen. Je zal dan met glimlach betaald worden. De wisselkoers "brood/glimlach" is misschien nadeliger dan je denkt.

Het is wat ik al een tijd geleden aangaf: toen je aangaf dat gezien al jouw altruistisch vrijwilligerswerk, je denkt dat mensen bereid zijn om zomaar voor anderen te produceren, vroeg ik je hoeveel broden je bakte om 4 uur 's morgens, hoeveel vuilbakken je ging ophalen, hoeveel schoonmaakwerk je leverde bij families, en dergelijke meer.

Vrijwilligerswerk is een vorm van vakantie, zoals academische baantjes zoals de onze.

Laatst gewijzigd door patrickve : 26 oktober 2015 om 18:26.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2015, 18:25   #283
Tavek
Banneling

Standaard

Ik denk wel dat bepaalden hier zich moeten realiseren dat vrijwilligers hun belastingen uitsparen, want vaak gaan het over noodzakelijke taken die anders gewoon op kosten van de gemeenschap moeten uitgevoerd worden.
Oud 26 oktober 2015, 18:26   #284
Krates
Banneling

Standaard

Het heeft geen zin om met Patrick te redetwisten, met zo iemand kun je geen rationele discussie voeren.
Krates is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2015, 18:27   #285
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik denk wel dat bepaalden hier zich moeten realiseren dat vrijwilligers hun belastingen uitsparen, want vaak gaan het over noodzakelijke taken die anders gewoon op kosten van de gemeenschap moeten uitgevoerd worden.
Dan zouden ze marktwaarde hebben he.
Oud 26 oktober 2015, 18:28   #286
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Krates Bekijk bericht
Het heeft geen zin om met Patrick te redetwisten, met zo iemand kun je geen rationele discussie voeren.
Ik heb nog geen enkel rationeel argument van jouw kant gezien. Enkel maar verontwaardiging, uitroepen, en loze statements zonder opgebouwde argumentatie vanaf een basis axiomatisch systeem.
Oud 26 oktober 2015, 18:28   #287
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Als je niet begrijpt wat het woordje "credit" betekent, moet je inderdaad geen creditkaart van je bank krijgen.

Maar dan schreeuwen weer sommigen moord en brand wegens discriminatie.
Ook very much ².

Geef je ze een consumentenkrediet, dan ben je slecht want dan biedt je dingen aan die ze niet kunnen betalen. Geef je ze geen consumentenkrediet, dan ben je slecht want dan discrimineer je en dan gun je ze niets.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2015, 18:30   #288
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dan zouden ze marktwaarde hebben he.
Een ambtenarenloon.
Oud 26 oktober 2015, 18:36   #289
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een ambtenarenloon.
Dat is geen marktwaarde

Een ambtenarenloon zou marktwaarde hebben als die ambtenaar diezelfde dienst op de VRIJE markt zou verkopen en er evenveel aan verdienen. Voor sommige ambtenaren zal dat waar zijn (bvb leraren of zo), voor anderen niet (bloembakkencontroleurs).
Oud 26 oktober 2015, 18:47   #290
Krates
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb nog geen enkel rationeel argument van jouw kant gezien. Enkel maar verontwaardiging, uitroepen, en loze statements zonder opgebouwde argumentatie vanaf een basis axiomatisch systeem.
Ik heb hier al veel rationele argumenten neergeschreven, hoewel ik moet toegeven dat ik me de laatste dagen enkel heb beperkt tot enkele korte provocaties om je wat te irriteren. Omdat ik tot de conclusie ben gekomen dat rationele argumenten toch niet tot u doordringen.
Krates is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2015, 18:50   #291
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Krates Bekijk bericht
Ik heb hier al veel rationele argumenten neergeschreven, hoewel ik moet toegeven dat ik me de laatste dagen enkel heb beperkt tot enkele korte provocaties om je wat te irriteren. Omdat ik tot de conclusie ben gekomen dat rationele argumenten toch niet tot u doordringen.
Ik neem aan dat dat ook een rationeel argument is ?
Oud 27 oktober 2015, 10:52   #292
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik neem aan dat dat ook een rationeel argument is ?
Helaas voor u, bestaat er geen enkele politieke partij, die uw standpunten heeft opgenomen in haar programma.

Wrs. omwille van het feit dat enkel ultra-liberalen die heimwee hebben naar de tijd van Daens daarvoor zouden stemmen of beter gezegd, terug willen naar de oertijd waar het recht van de sterkste geldt en de zwakkeren mogen creperen.

Ja, post nu nog maar wat pseudo-intellectuele liberale theorietjes en denk maar verder dat gij twee keer zo slim zijt als de tweede slimste mens ter wereld.
Oud 27 oktober 2015, 13:14   #293
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
Helaas voor u, bestaat er geen enkele politieke partij, die uw standpunten heeft opgenomen in haar programma.
Ik heb dat uitgelegd: ge zou als politieker goed zot moeten zijn om de poten van onder uw stoel te zagen.

De reden waarom geen enkele politieke partij dat opneemt in haar programma, is dat zo een verhaal niet lucratief is voor een politieke partij, en een politieke partij tenslotte niks anders is dan een syndicaat van maffiozen dat aan de macht wil geraken. Het zou nogal zot zijn om eens aan de macht, die macht uit te hollen en zichzelf af te schaffen he.

Uw argument is dus een beetje equivalent aan iemand die "algemene verkiezingen" zou voorstellen: "spijtig genoeg voor U is er geen enkele koning die uw standpunten heeft opgenomen in zijn politiek voor het land".

Citaat:
Ja, post nu nog maar wat pseudo-intellectuele liberale theorietjes en denk maar verder dat gij twee keer zo slim zijt als de tweede slimste mens ter wereld.
Post jij maar eens een argument waarom iemand die veel bijdraagt, moet afgetroggeld worden om iemand die niks bijdraagt, een redelijk leven te geven, en die iemand die niks bijdraagt, in staat stelt om 7 of 8 jongeren te werpen die zelf ook niks zullen bijdragen, en de 2 kinderen van die die veel bijdraagt, nog meer gaan uitzuigen. Toon aan dat ge wat slimmer zijt dan de derde-domste mens van de wereld.

Laatst gewijzigd door patrickve : 27 oktober 2015 om 13:15.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2015, 13:25   #294
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Ook very much ².

Geef je ze een consumentenkrediet, dan ben je slecht want dan biedt je dingen aan die ze niet kunnen betalen. Geef je ze geen consumentenkrediet, dan ben je slecht want dan discrimineer je en dan gun je ze niets.
Er is ook nog een derde weg mogelijk: leer de mensen verantwoord met hun budget omgaan ! Daar ligt een deel verantwoordelijkheid natuurlijk bij de mensen zelf, maar ook de kredietverstrekkers en de overheid moeten hun steentje bijdragen.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2015, 13:27   #295
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is ook nog een derde weg mogelijk: leer de mensen verantwoord met hun budget omgaan !
Honger en ontbering zijn goeie leermeesters.
Oud 27 oktober 2015, 13:37   #296
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het probleem met mensen die anderen verwijten van enkel maar marktconform te denken is dat ze zelf vinden dat ze niet gehouden zijn aan marktconforme wetmatigheden, maar wel GECOMPENSEERD WILLEN WORDEN met marktconforme middelen.

Vrijwilligerswerk is een vorm van vakantie, zoals academische baantjes zoals de onze.
Dat is omdat je geen bal kent van vrijwilligerswerk ! Schaf morgen alle vrijwilligerswerk af en het leven zou voor heel wat mensen een stuk minder aangenaam worden. Uw bejaarde moeder in het home zou praktisch verhongeren, want de betalende verpleegsters en verzorgers hebben geen tijd (meer) om mensen te helpen bij het eten. Dat komt op de nek van enkele vrijwilligers. Wilt u met uw gezin een museum bezoeken, een begeleide natuurwandeling maken of een culturele activiteit ondernemen ? De kans is groot dat die activiteiten ook worden beheerd of ingericht door vrijwilligers. Heeft u een druk werk en wil u uw kinderen in de vakantieperiode naar een kamp of speelterrein sturen ? Deze diensten draaien grotendeels op vrijwilligers. Om van de reguliere jeugdbewegingen nog maar te zwijgen. Ziet u het even allemaal niet meer zitten en belt u voor een goed gesprek naar Tele-onthaal ? Hou er rekening mee dat dat ook vrijwilligers zijn ! En zo kan ik nog oneindig lang doorgaan ...

Uiteraard moeten wij ook, naast ons vrijwilligerswerk, een baan hebben in ruil voor een marktconform loon. Anders kunnen wij niet in ons elementaire levensonderhoud voorzien en zouden wij ook geen vrijwilligerswerk kunnen uitoefenen. Het ene kan in praktijk niet zonder het andere.

Als u uw academisch baantje 'vakantie' vindt, hoop ik dat u daarmee vooral bedoelt dat u die job als een hobby ziet. Niet qua werkdruk en werktijd, want ik ken niemand in mijn academische omgeving die minder werkt dan een werknemer in de 'gewone' sectoren, wel integendeel. Of zijn al die 'burn-outters' en langdurig zieken aan de universiteiten en instellingen dan allemaal komedianten volgens u ?
Oud 27 oktober 2015, 13:39   #297
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Honger en ontbering zijn goeie leermeesters.
Honger en ontbering leiden ook tot volksopstanden, wraakacties en genocides ! Dus wtf goeie leermeesters ?

Laat de mensen uithongeren en u loopt ook gevaar, mensen die niets te verliezen hebben zullen nog maar weinig scrupules hebben 'gepriviligeerden' als u levend te villen !
Oud 27 oktober 2015, 13:41   #298
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Honger en ontbering leiden ook tot volksopstanden, wraakacties en genocides ! Dus wtf goeie leermeesters ?

Laat de mensen uithongeren en u loopt ook gevaar, mensen die niets te verliezen hebben zullen nog maar weinig scrupules hebben 'gepriviligeerden' als u levend te villen !
maar nee, je moet op dat moment alleen de juiste zondebok laten aanduiden door één of ander politiek vehikel

Laatst gewijzigd door Anna List : 27 oktober 2015 om 13:42.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2015, 13:41   #299
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik heb dat uitgelegd: ge zou als politieker goed zot moeten zijn om de poten van onder uw stoel te zagen.

De reden waarom geen enkele politieke partij dat opneemt in haar programma, is dat zo een verhaal niet lucratief is voor een politieke partij, en een politieke partij tenslotte niks anders is dan een syndicaat van maffiozen dat aan de macht wil geraken. Het zou nogal zot zijn om eens aan de macht, die macht uit te hollen en zichzelf af te schaffen he.

Uw argument is dus een beetje equivalent aan iemand die "algemene verkiezingen" zou voorstellen: "spijtig genoeg voor U is er geen enkele koning die uw standpunten heeft opgenomen in zijn politiek voor het land".
U voelt zich natuurlijk verheven boven de politieke partijen, want u weet het gewoon beter ! Ik zie veel jaloezie en afgunst in uw reacties.

Wat houdt u tegen om een eigen politieke beweging op te richten ? Dan kan u uw standpunten misschien wel doordrukken.
Oud 27 oktober 2015, 13:46   #300
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is omdat je geen bal kent van vrijwilligerswerk ! Schaf morgen alle vrijwilligerswerk af en het leven zou voor heel wat mensen een stuk minder aangenaam worden. Uw bejaarde moeder in het home zou praktisch verhongeren, want de betalende verpleegsters en verzorgers hebben geen tijd (meer) om mensen te helpen bij het eten. Dat komt op de nek van enkele vrijwilligers.
Is het dan geen tijd om zelfmoord te plegen ?

Citaat:
Wilt u met uw gezin een museum bezoeken, een begeleide natuurwandeling maken of een culturele activiteit ondernemen ?
Hahaha, als je dat "vrijwilligerswerk" noemt, dan heb ik er ook veel gedaan hoor. Als je in clubverband dingen doet, ja, dan krijg je als beginner hulp van de ouwe rotten, en is de TEGENPRESTATIE dat je als je zelf een ouwe rot bent, je wat nieuwelingen helpt. Maar aangezien dat deel uitmaakt van je recreatieve bezigheden, is zo een club-samenwerking niks anders dan recreatie he.

Maar dat zijn allemaal plezante zaken he. Ik vroeg je of je veel vuilbakken hebt opgehaald als vrijwilliger.

Citaat:
Heeft u een druk werk en wil u uw kinderen in de vakantieperiode naar een kamp of speelterrein sturen ? Deze diensten draaien grotendeels op vrijwilligers. Om van de reguliere jeugdbewegingen nog maar te zwijgen. Ziet u het even allemaal niet meer zitten en belt u voor een goed gesprek naar Tele-onthaal ? Hou er rekening mee dat dat ook vrijwilligers zijn ! En zo kan ik nog oneindig lang doorgaan ...
Duidelijk dat daar geen economie op draait. Leuk als je die dingen leuk vindt. Maar nee, het zou bij mij niet opkomen om mijn kinderen in de hand van pedofiele "vrijwilligers" te laten. Zich vrijwillig met kinderen bezig houden (behalve in eerder genoemd clubverband als retour voor wat je zelf gekregen hebt) zou mij bijzonder louche lijken. En jeugdbewegingen, dat is hetzelfde als dat clubverband he. Als je jong bent, krijg je, en als je wat ouder bent, geef je terug.

Citaat:
Uiteraard moeten wij ook, naast ons vrijwilligerswerk, een baan hebben in ruil voor een marktconform loon. Anders kunnen wij niet in ons elementaire levensonderhoud voorzien en zouden wij ook geen vrijwilligerswerk kunnen uitoefenen. Het ene kan in praktijk niet zonder het andere.
Wat ik wil zeggen is dat "vrijwilligerswerk" geen economie doet draaien, en dat je dat niet moet pretenderen, dat mensen "vrijwillig" zouden werken (echt werken: vuilbakken ophalen en zo) voor anderen in voldoende mate om een behoorlijke levensstandaard te bereiken.

Ja, mensen zouden zich BEZIG HOUDEN en zouden de illusie willen koesteren dat ze BELANGRIJK ZIJN. Maar met hun dada's. En niet met waar vraag naar is.

Citaat:
Als u uw academisch baantje 'vakantie' vindt, hoop ik dat u daarmee vooral bedoelt dat u die job als een hobby ziet. Niet qua werkdruk en werktijd, want ik ken niemand in mijn academische omgeving die minder werkt dan een werknemer in de 'gewone' sectoren, wel integendeel. Of zijn al die 'burn-outters' en langdurig zieken aan de universiteiten en instellingen dan allemaal komedianten volgens u ?
Niet allemaal. Er zijn een paar autisten bij ook. Vooral veel politiekers. En hier en daar een heel zeldzaam genie.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be