![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#282 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#283 |
Banneling
|
![]() Neen, hij heeft ooit in een machtsstrijd 1 joodse stam (van de 3 aanwezig in dat gebied) uitgemoord en dat was puur politiek, niet religieus, en uit zelfverdediging. Indien hij dat niet had gedaan was het met zijn stam gedaan geweest. Al de veroveringen buiten de Arabische sfeer zijn van na z'n tijd en zijn politiek eerder dan religieus. Hoewel Mo altijd politiek en religie heeft gemengd zijn die latere veroveringen toch eerder politiek geweest en is men de soenna's daarvoor op een bepaalde manier gaan interpreteren in hadith en sjaria. Maar de oorspronkelijke Mo was dus echt niet wat men (zelfs de meerderheid van de moslims) er nu van maakt. Dat heb ik toch zo begrepen door Karen Armstrong te lezen. Het moet echt wel mogelijk zijn van een menslievende islam te krijgen net zoals bij het christendom. De Koran is weliswaar vlugger dan de bijbel maar toch ook maar na de profeet samengesteld en men hoeft dat allemaal zo letterlijk niet te nemen. Maar dat ga je spijtig genoeg maar bij zeer weinig Moslims horen. Hopelijk komt dat nog. Anders Kaboem.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#284 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het probleem is dat men religie wil opdringen, dat zorgt voor veel problemen.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#285 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#286 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, omdat ik atheïst ben mag ik niet in morele concepten denken? Ik moet geloven in een schepper en leven na de dood vooraleer ik een moraal kan hebben?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#287 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Armstrong als referentie nemen om iets te leren over de islam, is niet onmiddellijk aan te raden. Haar boek over Mohammeds leven heeft heel wat kritiek gekregen, ook vanuit islamitische hoek trouwens.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#288 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Om dit te weten, moet men het wel eerst lezen natuurlijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#289 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Uiteindelijk zoek jij jouw "objectieve" zin dus in iets dat je slechts subjectief ervaren kunt. Je hebt geen enkele andere toetsingsgrond dan die subjectieve ervaring. Geen enkele. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#290 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#291 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#292 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#293 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U mag altijd in dergelijke concepten denken, maar welke referentie neemt u dan wel? Die kan nooit enige objectieve waarde krijgen, daar u die als individu opstelt. Er is op geen enkele wijze een objectieve grond te vinden, daar u er juist van uitgaat dat er geen enkele ultieme morele referentie is voor dit leven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#294 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hier zijn we bezig met wetenschappelijk vaststelbare elementen. En dan heb ik al eerder onderstreept dat die andere dimensie op dat vlak niet kan afgetoetst worden. Bijgevolg kunt u mij niet beschuldigen in die richting te denken, wel integendeel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#295 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#296 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
U kunt het natuurlijk een geloof noemen maar gezien de hoeveelheid aan gegevens en de logische relaties tussen deze gegevens maken deze zaken zeer waarschijnlijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#297 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dus, indien u natuurlijk klakkeloos de kritiek overneemt van moslims op een boek van een niet-moslim over Mohammed, dan bent u niet goed bezig. Want de kritiek van niet-moslimse auteurs op het boek van Armstrong is nu juist dat ze te veel de islamitische versie papegaait. Heel veel verschil tussen de versie van Armstrong over het leven van Mohammed en Ibn Isaq is er niet. En dat klopt, want ik heb het boek wel gelezen en de versie van Ibn Isaq ook. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 december 2015 om 18:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#298 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#299 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb fragmenten gelezen en enkele interview met de auteur. Een van de zinnetjes erin is me bijgebleven: "Mohammed was geen man van geweld". Wie de islamitische levensbeschrijvingen leest, weet dat dit gewoonweg niet klopt. Het ziet er dan ook naar uit dat het eerder om een propagandistisch werk gaat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#300 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |