Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 6 december 2004, 18:18   #281
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Even nog een argument bijgeven: Verworven rechten.

Voor vele mensen is de aanschaf van een wagen een financieel grote beslissing. Je kan het niet maken om eerst iemand een wagen te laten kopen die overal mag rijden, om vervolgens de toegang te gaan afsluiten.

Ten opzichte van de autofabrikant geldt hetzelfde. Er gaan enorme investeringen gepaard met het ontwikkelen van een voertuig. Je kan niet de fabrikant eerst binnen de regels een auto laten ontwikkelen om dan plots de regels aan te passen op die manier.

Als er dan al een verbod moet komen, wat uiteraard nog maar de vraag is, lijkt het me dan ook billijk om dit in te voeren binnen een aantal jaren nadat deze modellen uit omloop zijn, met een lange inloop periode. Laat ons zeggen dat de huidige laatste nieuwe SUV pas ontwikkeld is en dat dat model nog minstens vijf jaar moet verkocht worden, en dat de koper er dan nog 10 jaar mee mag rijden. Binnen 15 jaar geen SUVs meer in de stad?
Oud 7 december 2004, 00:03   #282
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

[size=4]Is dat een strontauto?[/size] [size=1](sic Landuyt)
[/size]
[size=1]

[/size]

[size=4]Of is dit een strontminister?
[/size]

Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2004, 08:20   #283
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Een aangetoond extra risico?? In welke zin dan wel?
Personenwagens zijn "beveiligd" en worden getest tegen andere personenwagens. De impact zal dus altijd op dezelfde plaats zijn en daar spelen constructeurs o in, ze verstevigen die plaatsen waar ze denken dat de impact zal komen . Een SUV of 4x4 is echter een stuk hoger dan een gewone personenwagen. De impact zal dus hoger zijn en boven de verstevigde zones, met als gevolg een zwaarder ongeluk. Tel daarbij dat ze zwaarder zijn en een hoger middelpunt hebben (waardoor ze dus sneller omkantelen)

Citaat:
Dat een cammionetje of een 20jaar oude opel Cadet minder baanvast is dan een gewone personenwagen dat kan ik nog begrijpen maar dat een gloednieuwe Porsche Cayenne of BMWX5(dat zijn toch de wagens waar zo wordt op afgegeven) een gevaar is op de baan vind ik toch wat lachwekkend.
Niet een gevaar op de baan, ze veroorzaken gewoon meer ongelukken en zwardere ongelukken. Dit komt doordat ze groter en zwaarder zijn. De wagen op zich is inderdaad veiliger voor de bestuurder maar daar heeft die die je raakt niet veel aan .h
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2004, 08:24   #284
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door crosserke
Durfde gij met die Yaris 170 Km / h rijden?
Ja, waarom niet?

Heb je ooit al eens met een yaris gereden?

De sport versie van de yaris doet trouwens bijna 200km/h .

Citaat:
En gij komt vertellen dat ne 4x4 een gevaar op de weg is?
Nooit gezegd dat ze een gevaar zijn, ze zijn wel gevaarlijker dan de gemiddelde personenwagen.

Citaat:
Daarbij, als ik graag snel rij doe ik dat niet met ne Vitara, te gevaarlijk weet je wel....
Natuurlijk zoiets is daar helemaal niet voor gemaakt. 160km/h vind ik trouwens niet zo heel snel hoor op de autostrade ait je soms makkelijk aan 140km/h en dan zit je bijna aan het maximum wat die wagen kan. Snap je nu waarom ik zeg dat ik zo'n wagen niet moet hebben?

Citaat:
Als we ooit op wintersport gaan en we komen je tegen met uwe Yaris als ge niet boven geraakt wil ik je best takelen, als ge nadien trakteert
Ok
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

Oud 7 december 2004, 08:25   #285
k9

Standaard

Citaat:
Inderdaad, foorkramers marktkramers jagers boswachters bouwvakkers....die kunnen in de toekomst allemaal een tweede voertuig aanschaffen, is het misschien daar om te doen?
Ik heb nog maar weinig foor of martktkramers met een SUV gezien hoor, boswachters? Die krijgen die toch wel van de staat zeker? Bouwvakkers? Bestelbs ja, SUV niet echt hoor.

En ze kunnen ook een betelwagen of een gewone personenwagen kopen ipv 2 wagens. Lijkt me logischer .

Oud 7 december 2004, 08:36   #286
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Daar wil ik de statistieken wel eens van zien. Meer massa vs. hogere luchtweerstand and grotere schijven bij het remmen. Veiliger voor de passagiers vs. minder veilig voor de anderen etc. Hogere wegligging vs 4x4 tractie etc. Dat is een technische discussie die voor elke wagen anders is. Tenzij je hier met wat grondige statistische gegevens afkomt die het tegendeel aantonen is er geen enkele reden om zulke gratuite statements te maken.
Doe ik ook niet:

Enkele voorbeelden

http://www.nosuv.org/safetyproblems.html

Rollover fatalities
Large vehicles are generally considered to cause less death to their occupants than small ones with the same safety features. However SUVs are an exception, with larger SUVs having kerb kerb masses over two tonnes but on average having similar safety performance as large passenger cars and worse than minivans [1,2].

Rollover fatalities are the reason for this. In the USA over 60% of SUV occupant fatalities occur in rollovers (Compared with 22% for passenger cars) [3]. SUV instability is caused by high centers of gravity, resulting from the high ground clearances needed for off road applications. Vehicles sold in the US are rated by the NHTSA.

Crash incompatibility
In multiple vehicle accidents it is those in ordinary cars who pay for SUV use. In a recent Australian study it was found that in a head on collision between a SUV and a conventional passenger car, the passenger car occupants were to 12.8 times more likely to be killed than the SUV occupant [4]. The ratio for side-on collisions was so high that reliable figures couldn't be drawn from the sample size of a few hundred fatal accidents.

In a comprehensive report by the NHTSA three reasons were identified for the excessive danger of SUVs to other cars. They were increased mass, increased stiffness, and increased height [5]. The increased height results in increased likelihood of the 4WD riding up over the other vehicle, and especially over any side door reinforcing [6].

The increased stiffness is claimed to be for off road driving. It is also because many SUVs, from the really big ones right down to the Suzuki Vitara, are built on truck chassis, with body on frame construction, and two beams rather than monocoque construction used for cars. Even the monocoque SUV frames are designed to be more rigid than conventional passenger car frames.

http://www.euroncap.com/content/safe...ings.php?id1=9

Vergelijk met gewone personewagens en je ziet dat de meeste SUV's of 4x4 verschrikkelijk slecht zijn in botsingen met voetgangers

http://www.marginalrevolution.com/ma...fety_deba.html

http://www.freep.com/money/autonews/...5_20030425.htm

http://www.suv.org/safety.html

enz enz

Citaat:
Het ecologische argument over het meerverbruik heeft ook weinig zin. Ik zou me bvb gewoon een extra voertuig aanschaffen voor die keren dat ik naar de stad ga.
Waarom niet een ander voertuig ipv een SUV? Zeg me eens waarom je die wagen gekocht hebt?

Citaat:
Ik denk dat het hier eerder om de zoveelste betutteling gaat.
Niet als het aantoonbaar gevaarlijker is voor zowel jezelf, als de andere chauffeurs als voor voetgangers.

Citaat:
Ah ja? Over welke straat heb je het zo, waar geen Humvee door kan, maar gewone wagens en vooral dan ook camions heel gemakkelijk?
Ik kan je zonder problemen in jette enkele straten aanduiden waar mijn vrouw met onze yaris al moeite heeft.

Oud 7 december 2004, 12:30   #287
Bill
Provinciaal Gedeputeerde

Bill's schermafbeelding

Standaard

Zeg yaris wijsneus, we weten het nu intussen wel. Ge hebt een hekel aan 4x4's........ want ze ZOUDEN gevaarlijkER (jaja, tuurlijk ) zijn voor andere weggebruikers.
Het toeval wil nu dat ik een bloedhekel heb aan yaris rijders die menen vlotjes 170km/uur te mogen rijden (zelfs al is het op de autostrade) en anderen maar op de vingers tikken omdat ze met een 'bak' rijden die meneer niet aanstaat. Want als meneer ertegen VLIEGT gaat hij te hard gekwetst- en zal dit uiteraard zeker niet zijn eigen fout zijn.
Ik hoop dat ge nooit betrokken raakt in een accident met uw confituurpotteke tegen eender welke andere auto, want je zult versteld staan wat er nog maar zal van overblijven. (vooral tegen 170) Eens zien hoe hard je nog met veiligheidsonderzoeken zult zwaaien. Ik was ooit confituurpotpassagier bij een frontaal accident, een bevoorrechte getuige dus.
Enne als ik van u was zou ik nu maar al eens langs toyota gaan, ik denk dat ge er nu wel al een nieuwe verdiend hebt van die mannen.
Ik pleit intussen voor een verhoogde yaris gevarentaks !!! (wegens te hard kunnen rijden voor zo'n koekendoos)

ps ben geen 4x4 rijder
Bill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2004, 12:50   #288
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bill
Zeg yaris wijsneus, we weten het nu intussen wel. Ge hebt een hekel aan 4x4's........ want ze ZOUDEN gevaarlijkER (jaja, tuurlijk ) zijn voor andere weggebruikers.

Citaat:
Het toeval wil nu dat ik een bloedhekel heb aan yaris rijders die menen vlotjes 170km/uur te mogen rijden (zelfs al is het op de autostrade) en anderen maar op de vingers tikken omdat ze met een 'bak' rijden die meneer niet aanstaat. Want als meneer ertegen VLIEGT gaat hij te hard gekwetst- en zal dit uiteraard zeker niet zijn eigen fout zijn.
Ach dat is goed want aan zo'n personen heb ik ook een hekel .

Citaat:
Ik hoop dat ge nooit betrokken raakt in een accident met uw confituurpotteke tegen eender welke andere auto, want je zult versteld staan wat er nog maar zal van overblijven. (vooral tegen 170) Eens zien hoe hard je nog met veiligheidsonderzoeken zult zwaaien. Ik was ooit confituurpotpassagier bij een frontaal accident, een bevoorrechte getuige dus.
We ik rij nooit 170 km/h 140 maximum en als de autostrade practisch verlaten is.

Een yaris is ook 1 vd veiligere wagens op de baan btw

Citaat:
Enne als ik van u was zou ik nu maar al eens langs toyota gaan, ik denk dat ge er nu wel al een nieuwe verdiend hebt van die mannen.
Ik pleit intussen voor een verhoogde yaris gevarentaks !!! (wegens te hard kunnen rijden voor zo'n koekendoos)
Ach ik heb hier ooit gepleit voor begrenzer op wagens dus daar ben ik akkoord mee

Citaat:
ps ben geen 4x4 rijder
Ge hebt nen SUV?

Oud 7 december 2004, 12:56   #289
crosserke
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9

Ach dat is goed want aan zo'n personen heb ik ook een hekel .

We ik rij nooit 170 km/h 140 maximum en als de autostrade practisch verlaten is.

Een yaris is ook 1 vd veiligere wagens op de baan btw

Ach ik heb hier ooit gepleit voor begrenzer op wagens dus daar ben ik akkoord mee

Ge hebt nen SUV?
Waarom dan klagen dat een Vitara "maar" 160 haalt (wat ik betwijfel)
crosserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2004, 12:58   #290
crosserke
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bill

ps ben geen 4x4 rijder
Hoe komt het dat sommige mensen (durven) schrijven wat de meesten denken...
Oud 7 december 2004, 12:59   #291
k9

Standaard

Citaat:
Waarom dan klagen dat een Vitara "maar" 160 haalt (wat ik betwijfel)
Omdat het een teken is dat het een trage wagen is? En omdat ik zei dat het een trage wagen was en iemand dat in twijfel trok?

De 160km/h komt trouwens letterlijk van de site van suzuki. Ik denk toch echt wel dat ze hun wagens beter dan jou kennen.

Oud 7 december 2004, 13:06   #292
crosserke
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Omdat het een teken is dat het een trage wagen is? En omdat ik zei dat het een trage wagen was en iemand dat in twijfel trok?

De 160km/h komt trouwens letterlijk van de site van suzuki. Ik denk toch echt wel dat ze hun wagens beter dan jou kennen.
Waarom hoeft een wagen die niet snel is op het gebied van zuivere snelheid
noodzakelijk traag te zijn op het gebied van acceleratie?
Ooit een rallycross of rallysprint bijgewoond?
Waarschijnlijk niet.
Dat ze bij Suzuki hun wagens beter kennen dan mij daar twijfel ik geen minuut aan...
Oud 7 december 2004, 13:12   #293
k9

Standaard

Citaat:
Waarom hoeft een wagen die niet snel is op het gebied van zuivere snelheid
noodzakelijk traag te zijn op het gebied van acceleratie?
Ooit een rallycross of rallysprint bijgewoond?
En ze gebruiken daar wagens?
nee dus een vergelijking die op niks trekt.

Weet je wat laat jij me eens een personenwagen zien die sneller optrekt dan 12s voor 100km/H en die een maximum snelheid heeft van een stuk onder 170km/h.

Oud 7 december 2004, 13:21   #294
crosserke
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
En ze gebruiken daar wagens?
nee dus een vergelijking die op niks trekt.

Weet je wat laat jij me eens een personenwagen zien die sneller optrekt dan 12s voor 100km/H en die een maximum snelheid heeft van een stuk onder 170km/h.
Heb je ZELF al eens geprobeerd om met uwe Yaris van 0 tot 100 te gaan in 12 sec.?
Of lees je dat ook alleen maar in de boekskes?
Ga met uwe Yaris is naar een Bosch diagnosecenter en laat uw autooke eens op de testbank zetten, het kost (bijna) niets want ze tellen daar gewoon uurloon voor en het duurt maar enkele minuten.
Als je even later (laat ons zeggen twee minuten) naar die diagram kijkt op uw meetverslag dan zal je moeten constateren dat er verschillende ezels zitten tussen uw 75 paardjes.....
Oud 7 december 2004, 13:28   #295
k9

Standaard

Citaat:
Heb je ZELF al eens geprobeerd om met uwe Yaris van 0 tot 100 te gaan in 12 sec.?
Of lees je dat ook alleen maar in de boekskes?
Ga met uwe Yaris is naar een Bosch diagnosecenter en laat uw autooke eens op de testbank zetten, het kost (bijna) niets want ze tellen daar gewoon uurloon voor en het duurt maar enkele minuten.
Als je even later (laat ons zeggen twee minuten) naar die diagram kijkt op uw meetverslag dan zal je moeten constateren dat er verschillende ezels zitten tussen uw 75 paardjes.....
Wat maakt dat nu uit? Net hetzelfde geld voor die vitara en dis zal dus nog langzamer worden en dus nog ongeschikter voor stadsverkeer en op de autosrade .

Het was enkel om het grote verschil aan te tonen tussen een wagen gemaakt voor in het stad en 1 op de autostrade en 1 die er niet voor gemaakt is.

Oud 7 december 2004, 13:41   #296
crosserke
Vreemdeling

Standaard

Uit eigen ervaring weet ik dat de japanners nogal kwistig omspringen met PK's als het er op aankomt. (ook met watt's als het op muziekinstallaties aankomt)
Tussen haakjes, in een Vitara zit dus wel degelijk een Peugeot HDi motor en die is best wel in orde.
De reden waarom men in Japan niet meedoet aan de PK wedloop bij dieselmotoren is simpel, het interesseert hen gewoon niet.
Buiten Europa worden er bijna geen dieselmotoren verkocht, en Europa is slechts 30 % van de totale Japanse marktafzet.
Ze hebben vroeger wel eens geprobeerd om een benzinemotor om te bouwen naar diesel maar dat is vrij slecht afgelopen.
Ik hoop voor u dat in uwe Yaris een Europese dieselmotor zit
Oud 7 december 2004, 13:49   #297
k9

Standaard

Citaat:
Uit eigen ervaring weet ik dat de japanners nogal kwistig omspringen met PK's als het er op aankomt. (ook met watt's als het op muziekinstallaties aankomt)
Ach tuurlijk ja, die yaris is misschien maar 50pk? Toch raar dat hij dan nog zo goed rijd hoor

Die yaris diesel is rond de 75pk net zoals die japanse vitara rond de 109pk zal zijn.

Citaat:
Tussen haakjes, in een Vitara zit dus wel degelijk een Peugeot HDi motor en die is best wel in orde.
Ongewtijfeld zijn dat goede motoren voor personenwagens, die vitara weegt enkel 1600 kg is ontworpen als 4x4 (alhoewel je ook een niet 4x4 versie hebt)en heeft een enorme luchtweerstandscoefficient dat zorgt ervoor dat die 109pk onvoldoende zijn om vlot in het verkeer te kunnen rijden.

Citaat:
De reden waarom men in Japan niet meedoet aan de PK wedloop bij dieselmotoren is simpel, het interesseert hen gewoon niet.
Buiten Europa worden er bijna geen dieselmotoren verkocht, en Europa is slechts 30 % van de totale Japanse marktafzet.
Ze hebben vroeger wel eens geprobeerd om een benzinemotor om te bouwen naar diesel maar dat is vrij slecht afgelopen.
Euh een benzine motor is echt wel anders dan een diesel motor hoor, misschien bedoel je dat ze vroeger al eens geprobeerd hebben een dieselmotor te bouwen?

Citaat:
Ik hoop voor u dat in uwe Yaris een Europese dieselmotor zit
De yaris eigenlijk grotendeels dooe europeanen ontwikkeld. De motor zelf weet ik echter niet, ik zou denken van niet .

Die diesel motor in de yaris zit bijvoorbeeld ook in de nieuwe mini cooper. En word door alle reviewers van de wagen (en zowa alle klanten die ik ken of gelezen heb) als heel goed omschreven.

Ik zou niet weten waar jij het haalt dat japanners slecht zuden zijn in dieselmotoren te ontwerpen? Als het iets is wat japnners kunnen dan is het wel bestaande ontwerpen verbeteren.

Oud 7 december 2004, 14:11   #298
crosserke
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Ach tuurlijk ja, die yaris is misschien maar 50pk? Toch raar dat hij dan nog zo goed rijd hoor

Die yaris diesel is rond de 75pk net zoals die japanse vitara rond de 109pk zal zijn.

Ongewtijfeld zijn dat goede motoren voor personenwagens, die vitara weegt enkel 1600 kg is ontworpen als 4x4 (alhoewel je ook een niet 4x4 versie hebt)en heeft een enorme luchtweerstandscoefficient dat zorgt ervoor dat die 109pk onvoldoende zijn om vlot in het verkeer te kunnen rijden.

Euh een benzine motor is echt wel anders dan een diesel motor hoor, misschien bedoel je dat ze vroeger al eens geprobeerd hebben een dieselmotor te bouwen?

De yaris eigenlijk grotendeels dooe europeanen ontwikkeld. De motor zelf weet ik echter niet, ik zou denken van niet .

Die diesel motor in de yaris zit bijvoorbeeld ook in de nieuwe mini cooper. En word door alle reviewers van de wagen (en zowa alle klanten die ik ken of gelezen heb) als heel goed omschreven.

Ik zou niet weten waar jij het haalt dat japanners slecht zuden zijn in dieselmotoren te ontwerpen? Als het iets is wat japnners kunnen dan is het wel bestaande ontwerpen verbeteren.
Zoals ik al zei: een japanse autofabrikant DOET GEEN MOEITE om een fatsoenlijke dieselmotor te ontwikkelen omdat dit voor hen geen interessant marktaandeel is.
In Europa zie ik dit fenomeen trouwens op termijn ook uitsterven aangezien oa. in de UK. de diesel reeds zoveel kost als benzine.
En een benzinemotor rijd nu eenmaal veel prettiger dan een diesel...
Waarbij je me zeker geen kwaad hoort vertellen over Japanse auto's integendeel.
Wat die luchtweerstandscoëfficient betreft, dat is pas bij hogere snelheden van toepassing, dus zeker niet in de stad.
Een dieselmotor heeft een veel hogere compressieverhouding dan een benzinemotor en een dieselpomp ipv. een carburateur / injectie
Verder is er buiten details geen echt wezenlijk verschil.
Wij hebben vroeger dieselmotoren omgebouwd naar benzinemotoren (omwille van de hogere cilinderinhoud) en dit gaat perfekt...
Waarom zou een motor met minder PK's slechter rijden....een goed gedacht is veel waard word er vaak gezegd...
Oud 7 december 2004, 14:20   #299
k9

Standaard

Citaat:
Zoals ik al zei: een japanse autofabrikant DOET GEEN MOEITE om een fatsoenlijke dieselmotor te ontwikkelen omdat dit voor hen geen interessant marktaandeel is.
Tot de yaris toyota heeft gemerkt dat ze in de europese kleinere wagens bijna geen marktaandeel had en heeft daar verandering in gebracht. Gevolg de yaris die grotendeels europees ontorpen en gebouwd . De diesel is vergelijkbaar met ongeveer dezelfde technieken als de europese merken hun kleine diesels. De performantie is ook vergelijkbaar.

Het is trouwens wel grappig dat je over een motor waar je nooit mee gereden hebt en waarschijnlijk nog nooit iets over gelezen hebt zon uitspraken doet.

[quoe]
In Europa zie ik dit fenomeen trouwens op termijn ook uitsterven aangezien oa. in de UK. de diesel reeds zoveel kost als benzine.
[/quote]Niet echt, de nieuwste diesels is practisch geen verschil.

Citaat:
Wat die luchtweerstandscoëfficient betreft, dat is pas bij hogere snelheden van toepassing, dus zeker niet in de stad.
En ik zei dus wel degelijk stad en autostrade.

Citaat:
Wij hebben vroeger dieselmotoren omgebouwd naar benzinemotoren (omwille van de hogere cilinderinhoud) en dit gaat perfekt...
Zo'n motoren steekt men wel amper nog in wagens. De technieken van de laatse paar generaties motoren zijn wel deftig wat uit elkaar gegroeid.
Citaat:
Waarom zou een motor met minder PK's slechter rijden....een goed gedacht is veel waard word er vaak gezegd...
Ik zeg niet dat die per se slechter rijd. Je moet die wel gebruiken waarvoor hij gemaakt is, pas dan kan die tot zijn volle potentieel gebruikt worden.

Voor de rest is het wel een aanduiding, een zware wagen met een motor met lage PK daar kan je 99% zeker van zijn dat die geen goede prestaties zal neerzetten tegenover ene lichtere wagen met dezelfde PK of een even zware wagen met hoger PK.

Dit is allemaal trouwens besides the point. Je mag een golf pakken als je dat liever hebt, of een polo of een 318 of een 407 een A6 of een whatever. Je zal zien dat al die wagens heel wat beter presteren qua optrekken en vlotheid in het verkeer dan zowat al de SUV's of 4x4's. .

Ze zijn daarenboven ook veiliger voor andere weggebruikers en in sommige gevallen voor de personen in de wagen zelf.

Oud 7 december 2004, 14:23   #300
crosserke
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Waarbij je me zeker geen kwaad hoort vertellen over Japanse auto's integendeel.
Een dieselmotor heeft een veel hogere compressieverhouding dan een benzinemotor en een dieselpomp ipv. een carburateur / injectie
Verder is er buiten details geen echt wezenlijk verschil.
Ik heb hier trouwens eens even mijn huiswerk gemaakt:

Toyota Yaris: 1000 kg en 75 PK maakt 13,33 Kg / Pk bij 6000 rpm !
Suzuki Vitara: 1400 Kg (ne korte) en 109 Pk maakt 12,84 Kg / Pk bij 4000 rpm

max. koppel: Yaris 170 Nm bij 2800 rpm
Vitara 270 Nm bij 1750 rpm
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be