Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juni 2016, 16:26   #281
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Onzin. Alle zelfstandigen zijn onderhevig aan personenbelasting. Zelfs als ze via een managementvennootschap opereren. Dit geldt zowel voor zelfstandigen in hoofdberoep als in bijberoep.

Als werknemer loop je ook het risico dat de fiscus jouw activiteiten op basis van tekenen en indiciën klasseert als beroepsinkomsten.
Komaan zeg! Een "zelfstandige" die een commerciele functie uitoefent in de vorm van een vennootschap en in het kader van die commerciële functie aandelen verhandelt met gerealiseerde meerwaarden, zal niet op dezelfde manier belast worden als de particulier.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2016, 16:59   #282
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Politici die financiële activa, vooral dan aandelen, nóg zwaarder willen belasten dan nu reeds het geval is, zijn doodeenvoudige links-ideologisch gedreven onnozelaars. Waarom moeten mensen (en geloof me vrij, dat zijn niet altijd "de rijken" hoor!) die de moed hebben hun spaargeld te investeren in een onderneming door de aankoop van aandelen, daarvoor gestraft worden door onredelijk hoge belastingen? Waarom zou het beleggen in aandelen uitsluitend moeten gereserveerd worden voor de zgn. "institutionele beleggers" (pensioenfondsen, verzekeringsmaatschappijen enz.)? Ik begrijp die linkse rotte mentaliteit niet. Wanneer ik bekwaam ben om het jaarverslag en de jaarrekening van een onderneming begrijpend te lezen en te analyzeren en op grond daarvan een beslissing te nemen, waarom moeten die verrekte politici mij dat pogen te beletten of te ontmoedigen met hun exorbitant hoge belastingen? Ze willen de meerwaarde belasten die ik eventueel kan realiseren op aandelen? O.K., op één voorwaarde: dat ik de verliezen door minwaarden ook van het belastbaar bedrag mag in mindering brengen. Overigens, quid wanneer mijn meerwaarde uitsluitend boekhoudkundig is door het feit dat ik die aandelen niet verkoop?
Ik begrijp de rotte rechtsen niet die alle lasten van de maatschappij op de schouders van mensen die arbeid verrichten willen leggen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2016, 17:00   #283
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix1966 Bekijk bericht
Flat Tax van 25% (met inachtname van belastingsvrij minimum van bv 1500 euro per maand) wil voor mij ook zeggen dat er geen belasting is op bedrijfswinsten. Enkel als deze winst uitgekeerd wordt is er een belasting.
Dus vennootschappen houden op te bestaan als rechtspersonen.
Oud 15 juni 2016, 17:04   #284
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik begrijp de rotte rechtsen niet die alle lasten van de maatschappij op de schouders van mensen die arbeid verrichten willen leggen.
Dat willen de rechtsen dan ook niet. Maar het populistisch gepreek van pipo's zoals Marc Leemans en Rudy De Leeuw die doen alsof beleggers niets betalen is gewoon leugenachtig. Op dit ogenblik is in België de belasting op financieel vermogen een van de hoogste in Europa.
Oud 15 juni 2016, 17:07   #285
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien omdat ze vroeger nog een stuk meer belastingen op arbeid hebben moeten betalen, dan de jongeren die nu vinden dat ze teveel betalen.
Bob is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2016, 17:16   #286
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat willen de rechtsen dan ook niet. Maar het populistisch gepreek van pipo's zoals Marc Leemans en Rudy De Leeuw die doen alsof beleggers niets betalen is gewoon leugenachtig. Op dit ogenblik is in België de belasting op financieel vermogen een van de hoogste in Europa.
Dat is pertinent onwaar.
Oud 15 juni 2016, 17:16   #287
Ambiorix1966
Partijlid

Standaard

Citaat:
Dus vennootschappen houden op te bestaan als rechtspersonen.
Nu worden ook al de natuurlijke personen door de fiscus anders bedandeld dan de rechtspersonen.
Ambiorix1966 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2016, 17:25   #288
Ambiorix1966
Partijlid

Standaard

Citaat:
Dat is pertinent onwaar.
ik heb aandelen van een internationaal top 100 bedrijf worldwide.
ik zal het bedrag afronden of goed te kunnen rekenen.
10,000 euro dat ik aan het internationaal bedrijf gegeven heb wordt geinvesteerd in het Belgisch filiaal. Met dit geld wordt na het betalen van oneindig rits van belastingen een bruto winst van 500 euro gerealiseerd. Hierop betaalt het Belgisch filiaal 22% effectieve winst belasting. de 390 euro die overblijft wordt in de USA belast aan 15% en er blijft nog 331,5 euro over. Dan nog een belasting van 27% in Belgie en er is nog 242 euro. Dan nog beurstaksen, inflatie en risico. Eigenlijk is de tax-rate op mijn belegging +/- 75%. En jij beweert dat er weinig belasting op vermogen is in Belgie. Wat wil je dan : confiscatie ????

Laatst gewijzigd door Ambiorix1966 : 15 juni 2016 om 17:26.
Ambiorix1966 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2016, 17:43   #289
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
10,000 euro dat ik aan het internationaal bedrijf gegeven heb wordt geinvesteerd in het Belgisch filiaal. Met dit geld wordt na het betalen van oneindig rits van belastingen een bruto winst van 500 euro gerealiseerd. Hierop betaalt het Belgisch filiaal 22% effectieve winst belasting. de 390 euro die overblijft wordt in de USA belast aan 15% en er blijft nog 331,5 euro over. Dan nog een belasting van 27% in Belgie en er is nog 242 euro. Dan nog beurstaksen, inflatie en risico. Eigenlijk is de tax-rate op mijn belegging +/- 75%. En jij beweert dat er weinig belasting op vermogen is in Belgie. Wat wil je dan : confiscatie ????
Maar het bedrijf zal dankzij internationale fiscale optimalisatie megawinsten maken.
Dat moet ons toch gelukkig maken
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2016, 17:57   #290
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is pertinent onwaar.
Oh ja???

Hier ook een paar voorbeelden van afrekening:
Citaat:
Uitbetaling dividenden CP INDUS HOLDING AG 10.06.16
Details transactie 2016 3849876
Datum transactie 10/06/2016
Valutadatum 10/06/2016
Munt EUR
Aantal 275
Koers 1,2 EUR
Bruto 330 EUR
Buitenlandse bronheffing 87,04 EUR
Roerende voorheffing 65,6 EUR
Kosten incassostelling 2,93 EUR
BTW 0,62 EUR
Totaal 173,81 EUR

Type transactie: Uitbetaling dividenden CP FRESENIUS SE & CO KGAA 16.05.16
Details transactie 2016 3145690
Datum transactie 16/05/2016
Valutadatum 16/05/2016
Munt EUR
Aantal 230
Koers 0,55 EUR
Bruto 126,5 EUR
Buitenlandse bronheffing 33,36 EUR
Roerende voorheffing 25,15 EUR
Kosten incassostelling 1,12 EUR
BTW 0,24 EUR
Totaal 66,63 EUR
Of wat dacht je? En vergeet niet: wat in die afrekeningen als "bruto" vermeld staat is een stukje van de winst waarop reeds vennootschapsbelasting werd toegepast.
Oud 15 juni 2016, 18:48   #291
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oh ja???

Of wat dacht je? En vergeet niet: wat in die afrekeningen als "bruto" vermeld staat is een stukje van de winst waarop reeds vennootschapsbelasting werd toegepast.
En wat probeer je met deze post te bewijzen ? Dat de buitenlandse roerende voorheffing hoger is dan de Belgische ?

Dank om mijn punt te maken.

En wat als je BELGISCHE aandelen verhandelt ?
Oud 15 juni 2016, 18:49   #292
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oh ja???

Vennootschappen horen belasting te betalen net zoals een ander.

Ze genieten namelijk ook van de staat.
Oud 15 juni 2016, 18:50   #293
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Twee landen belasten.

Wat is uw punt ?
Oud 15 juni 2016, 19:25   #294
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wat probeer je met deze post te bewijzen ? Dat de buitenlandse roerende voorheffing hoger is dan de Belgische ?

Wat ik daarmee poog aan te tonen is dat je als gewone aandeelhouder volstrekt niet vertroeteld wordt. De Duitse RV is procentsgewijs (26.37%) dicht bij de Belgische (27 %). De Duitse werd berekend op het Bruto-bedrag, de Belgische op het bruto-bedrag min de Duitse RV.

Op de Belgische wordt op het bruto-bedrag 27 % berekend.

Citaat:
Uitbetaling dividenden CP SOLVAY (BR) 13.05.16
Details transactie 2016 3179699
Datum transactie 17/05/2016
Valutadatum 17/05/2016
Munt EUR
Aantal 137
Koers 1,94 EUR
Bruto 265,78 EUR
Roerende voorheffing 71,76 EUR
Totaal 194,02 EUR
Op de Britse daarentegen is er enkel Belgische RV en geen Britse. De Britten zijn veel beleggingsvriendelijker en RV bestaat aldaar niet.

Citaat:
Uitbetaling dividenden CP GLAXOSMITHKLINE (LO) 18.02.16
Details transactie 2016 2426811
Datum transactie 14/04/2016
Valutadatum 14/04/2016
Munt GBP
Aantal 605
Koers 0,43 GBP
Bruto 260,15 GBP
Roerende voorheffing 70,24 GBP
Kosten incassostelling 3,14 GBP
BTW 0,66 GBP
Totaal 186,11 GBP
Wisselkoers 0,800573
Omgerekend naar EUR 232,47 EUR
Oud 15 juni 2016, 19:28   #295
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
-enkel natuurlijke personen dienen de vermogensaanwasbelastingen te betalen. Dus de vennootschappen betalen dit niet.
Geweldig. Als vennootschappen geen "vermogensaanwasbelasting" betalen, wat ze op moment wel doen verrekenbaar in de vennootschapsbelasting, ga je 2 effecten krijgen:
1. Iedere particulier richt zijn eigen vennootschapje op.
2. De inkomsten uit vennootschapsbelasting gaat zwaar terugvallen.

Citaat:
-op dividenden die worden uitbetaald aan de natuurlijke persoon worden belastingen geheven
-je voorbeeld van vastgoed, dit zit in een vennootschap en is niet gerealiseerd, dus geen belasting.
Blijkbaar ben jij voorstander om de "vermogensaanwasbelasting" bij vennootschappen te annuleren als vennootschappen hun meerwaarde realiseren ( of minwaarden afboeken).

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2016, 19:31   #296
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En als ge geen aandelen verhandelt, betaal je nog minder belastingen. Alsof buitenlandse onroerende voorheffing geen belasting is.
Trouwens de belgische onroerende voorheffing alleen behoort met zijn 27% ook al tot de hoogste van de ons omliggende landen.
Oud 15 juni 2016, 19:32   #297
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Twee landen belasten.

Wat is uw punt ?
Dat hij zich blauw betaalt aan belastingen. Wat dacht ge ?
Oud 15 juni 2016, 19:36   #298
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Komaan zeg! Een "zelfstandige" die een commerciele functie uitoefent in de vorm van een vennootschap en in het kader van die commerciële functie aandelen verhandelt met gerealiseerde meerwaarden, zal niet op dezelfde manier belast worden als de particulier.
Ofwel handelt een vennootschap ofwel handelt een particulier. Iemand die een vennootschap heeft wordt altijd belast in de personenbelasting als hij geld uit zijn vennootschap onttrekt, tenzij het gaat om dividenden of kapitaaluitkering.

Ik raad je de volgende lectuur aan:

http://www.vdvaccountants.be/NL/fisc...nootschaphalen

Vroeger waren patrimoniumvennootschappen interessant. Door de afschaffing van stukken aan toonder en de verhoogde dividenden en liquidatieboni niet meer. Je kan veel beter je min- en meerwaarde in je personenbelasting aangeven als particulier.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2016, 19:38   #299
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Dat hij zich blauw betaalt aan belastingen. Wat dacht ge ?
Niemand verplicht hem aandelen te kopen van bedrijven in landen die dubbel belasten.

Zoals hij zelf zei: VK en BE zelf zijn betere kandidaten om aandelen te kopen.

Mijn kleine teen zegt mij dat de dividenden hem niet interesseren, en dat hij het doet voor de (tax free) meerwaarde op aandelen.
Oud 15 juni 2016, 20:05   #300
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja en probeer eens uit te leggen hoeveel mensen jij kent die zonder op de rooster te liggen zoals VDG dat hun vennootschapsconstructie met verkoop van aandelen met een meerwaarde zomaar onbelast door het leven moet

De meeste kleine mossels lopen met hun kop zodanig hard tegen de muur dat het niet meer plezant is
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be