![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo kan ik mij ook een onderzoek herinneren waar men had uitgewezen dat een gen dat mede verantwoordelijk is voor agressie vaker voorkomt in delen van Noord-Afrika. Laatst gewijzigd door Nietzsche : 1 mei 2018 om 14:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#282 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Interesting discussie, thx
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#283 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#284 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#285 | |
|
![]() Citaat:
Op een grote schaal is het ontzettend interessante data, Als ik bijvoorbeeld een derde wereldland dat net de wind meekrijgt zou runnen zou ik populatie data over dingen als intelligentie willen gebruiken om te kijken welke landen ik wel en niet als voorbeeld kan nemen. Bijna al onze genen zijn verspreid over de hele wereld (of alleen over zwart Afrika, dat is de grote uitzondering, maar dat lijkt een kwestie van een bottleneck die de genetische variatie onder de "out of Africa" groep heeft ingeperkt zo'n 60.000 jaar geleden), maar percentages kunnen inderdaad sterk variëren. Op individuele schaal is het matig toepasbaar. Het is waar dat bepaalde ziektes bij bepaalde raciaal-genetisch-ethische groepen meer voorkomen, maar daar heeft een persoon van een andere groep die het toch krijgt niet veel aan. Op dezelfde manier heeft het niet veel zin om een Japanner niet uit te nodigen voor een sollicitatie naar een "domme" baan omdat hij er vast te intelligent voor is. Uit een kort gesprek met de persoon zelf kan je veel meer leren. En zelfs als je bij een persoon een bepaald gen dat gelinkt wordt aan agressie hebt vastgesteld ga je hem daar nog geen stadionverbod voor geven, want ook met dat gen zijn de meeste mensen geen hooligans. Als je een linkje hebt van dat agressie gen ben ik geïnteresseerd. Het zal natuurlijk niet het hele verhaal vertellen, gedrag is complex, zelfs alleen de genetische achtergrond ervan, maar toch interessant. Ik ben niet zo iemand die vind dat dit soort onderzoek taboe moet zijn, ik ben iemand die vind dat we elkaar als mensen moeten zien te behandelen ondanks de uitslagen van de onderzoeken, en ondertussen de kennis die eruit voortkomt moeten toepassen waar het ons helpt.
![]() |
![]() |
![]() |
#286 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En het is toch eigenlijk tamelijk bizar dat wij anno 2018 nog zulke zaken als 'taboe' verklaren? wetenschap moet achter de waarheid/realiteit zien te komen en niet anders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#287 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Over de aanleg/erfelijkheid van intelligentie: https://nl.newsner.com/wetenschap/on...-moeder-vader/
Als dit tussen individueen zo is, waarom zouden er dan ook geen genetische verschillen tussen volkeren te zien kunnen zijn? |
![]() |
![]() |
![]() |
#288 | |
|
![]() Citaat:
Wat het wel is weten we niet precies. Het lijkt aannemelijk dat er een sterke culturele component in zit: kinderen worden "slimmer" opgevoed, beter geschoold. Dat zou idealiter niks moeten uitmaken voor een IQ test, maar dat doet het wel. Er zit mogelijk een volksgezondheids component in, betere voeding, minder gebruik van lood in benzine en verf en waterleidingen (behalve in Flint Michigan), minder alcoholgebruik door of misschien wel blootstelling aan tabak van jonge kinderen. En misschien zijn we met zijn allen wel meer gewend aan IQ testen en het soort puzzels dat IQ testen ons voorleggen. Denk aan scrabble, sudoku's, brain training games. We meten dus geen pure genetische aanleg met een IQ test, en het is lastig om te zien wat we wel meten. (Geheel terzijde: hoe groot zou het Flynn effect zijn in opkomende Aziatische landen? Gezien veel van dezelfde factoren gelden maar in een versneld tempo zou dat heel interessant kunnen zijn.) Al die factoren spelen ook mee bij die klas in Kenia. Bovendien kunnen er onbewust vragen in zijn gestopt die voor Kenianen moeilijker zijn. Een extreem voorbeeld dat nog weleens wordt aangehaald is een Zuid-Afrikaanse test waarop een tennisveld was afgebeeld zonder net, met als vraag "wat ontbreekt hier?" Een eitje voor rijke kinderen die weleens op een tennisveld geweest waren, voor arme kinderen vaak minder makkelijk. En dan bedenkt iemand een manier om om dit soort limitaties heen te komen: dan testen ze alleen maar studenten uit Kenia die zijn toegelaten tot een Amerikaanse universiteit, en dan meten ze opeens een hoger gemiddeld IQ dan bij hun blanke klasgenoten. Maar ook dan ben je een scheve vergelijking aan het maken, want een willekeurige Amerikaan uit een grote stad die maar is gaan studeren omdat zijn ouders dat ook gedaan hebben is iets anders dan iemand die zich via een slecht schoolsysteem heeft opgewerkt naar het punt waar hij geaccepteerd wordt in een internationaal programma in een voor hem vreemde taal. En het helpt niet dat het veld door veel goede onderzoekers gemeden wordt. Er zijn nogal wat mensen die de link tussen IQ en ras bestuderen om een punt te kunnen maken, om gelijk te krijgen. Dan vind je geen goede resultaten. Of je nou ongelijkheid of juist gelijkheid aan wil tonen. Neem daar nog bij dat IQ helemaal geen supergoede maat voor intelligentie is. Ik vind mezelf slim, maar mijn highscore op een IQ test is 150, dat zou me in een Westers land ruim in de top 1% van slimme mensen moeten plaatsen (Oké, lager als ik meer op de gemiddelde score afga, al heb ik geen idee wat die zou zijn), en in de praktijk haal ik op een goede dag misschien de top 20%, 10 als ik mijn ego laat spreken. Er zijn simpelweg meer factoren in slim zijn dan snel inzichtspuzzeltjes kunnen oplossen, factoren als "geen luie hond zijn" en "grotere verbanden inzichtelijk kunnen maken op basis van veel en over lange tijd opgedane kennis" Als ik uit wat ik gelezen heb een conclusie moet halen dan is dat dat er waarschijnlijk een link is tussen afkomst en aanleg voor intelligentie. Niet groot genoeg om belangrijker te zijn dan individuele verschillen (iemand die in Kenia twee standaardafwijkingen = 30-32 IQ punten boven het gemiddelde scoort is nog steeds slim), maar wel een link. Hoe groot dat effect is is op dit moment niet duidelijk. IQ scores per land zetten op dit moment Oost-Aziatische landen vooraan, gevolgd door Europese en anderszins Westerse landen (Rusland meegerekend vanwege de bevolkingsverdeling), met Zuid en Midden Amerika, Zuid Azië en de Arabisch-Perzische invloedssfeer in de middenmoot en Sub-Sahara Afrika achteraan. Het is onduidelijk hoeveel daarvan we op culturele en ontwikkelingsverschillen kunnen schuiven en andersom hoeveel van de culturele en ontwikkelingsverschillen juist ook voortkomen uit intelligentieverschillen. Verder is het heel lastig om een goed beeld te krijgen van de situatie bij minderheden zoals de oorspronkelijke bewoners van Australië en de Amerikaanse continenten. Ook is het moeilijk om een link te leggen met de menselijke geschiedenis. Als dit een evolutionair effect was zou ik erg hoge scores verwachten in het Midden-Oosten, dat tot aan grofweg de klassieke tijd de voorloper van de Westerse beschaving was. (Westers als in tegenstelling tot andere beschavingskernen zoals bijvoorbeeld Oost-China en het Azteken-Maya-Inca-Olmec etc gebied.) De materie is nou eenmaal lastig, en er wordt terecht voorzichtig mee omgegaan. Als de bevolking van Kenia echt in een bepaalde mate minder intelligent is dan die van België is dat goed om te weten, juist ook voor Kenia zelf. Je wil weten wat je hebt om mee te werken. Maar een overdreven verschil dat niet gebaseerd is op de werkelijkheid kan juist slecht uitpakken. Een bedrijf dat een kosten-baten analyse doet en Nairobi mijdt vanwege verwachtte arbeidstekorten terwijl het er juist perfect gepast had is jammer, voor de stad en voor het bedrijf. Dus voorzichtigheid met interpretatie van data is geboden, maar dat is niet hetzelfde als geen goed onderzoek moeten willen doen. EDIT: Ik zie dat ik ondanks die muur van tekst toch nog een beetje de kern van de zaak mis, en dat is dit: Als je niet op een niet-genetische manier kan aantonen wie er erfelijk intelligenter is dan wie kan je ook de link niet leggen met genen. Als we bij mij een andere variant vinden dan bij Nietzsche, zou dat dan een "lange posts maken gen" kunnen zijn, of heb ik dat gewoon ergens geleerd?
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 2 mei 2018 om 14:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#289 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Verder spreekt men tegenwoordig om intelligentie te testen meer over factor g, in plaats van IQ testen. Ook interessant: http://www.knack.be/nieuws/gezondhei...mal-68477.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#290 |
|
![]() De realiteit is alleen dat er een gapend gat is tussen het logisch vinden dat er aangeboren verschillen zijn en kunnen aantonen welk deel van het gemeten verschil aangeboren is en welke genen daar dan voor coderen. Die eerste stap is nogal duh, die laatste twee wat minder. Zoals ik al schreef, het verschil tussen België nu en Kenia nu is ongeveer hetzelfde als tussen België nu en België een eeuw geleden, en het idee dat alle mensen van meer dan een paar eeuwen geleden complete debielen waren wil er bij mij niet in. Daarvoor zien we teveel indrukwekkende prestaties in de geschiedschrijving, en bovendien klopt de tijdsschaal van de verandering dan niet.
![]() |
![]() |
#291 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#292 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() https://www.vu.nl/nl/nieuws-agenda/n...lligentie.aspx
Maarliefst 40 nieuwe genen. Dat maakt genetica zo complex. |
![]() |
![]() |
![]() |
#293 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#294 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#295 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waar gij het over hebt zijn die vermeende oersoorten van de jong-aarde creationisten waar evolutie zogezegd niet over die 'magisch' grens kan gaan. Grappig is het wel want de rest kan blijkbaar wel allemaal via evolutie Bv heel het plantenrijk ! No problemo ... 't zijn toch allemaal maar plantjes Maar ook archae, bacteriën, protisten, schimmels... allemaal mogelijk Maar owee als het gaat over dieren want dan zijn die oersoorten blijkbaar plots uitgedeeld... en naarmate het beestje beter bekend is valt het uiteen in koeien, kamelen, etc Waar is de logica ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#296 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
...dan 'lieg' je dat ge zwart ziet of ge weet niet precies waarover het gaat en je bent niet mee met het begrip theorie. Het is je zonet nog eens op een rijtje gezet : alle façetten van het mechanisme zijn herhaaldelijk aangetoond Dus de theorie is in principe juist tot het moment dat er een tegenvoorbeeld of een deftig tegenargument op de proppen zou komen.. zo werk wetenschap nu eenmaal. Leuk en leerzaam zou bv zijn dat ge ons iets meer kunt vertellen waar en waarom en hoe die 'magische' grenzen er zijn |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#297 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uit de primitieve idee van oorzaak en gevolg laat het leven en de evolutie en de werking van ons zeer complexe lichaam zich niet verklaren.
![]() |
![]() |
#298 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]()
Bij nader inzien is het mij duidelijk gemaakt dat ik me steeds laat vangen om meer en meer privé-informatie weg te geven op dit forum. Mijn diploma's, mijn relaties, mijn woonplek, … Veel haal ik er zelf ook niet terug uit. Doei. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#299 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel interessant is dan wel te weten wat die metafoor in deze juist weergeeft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#300 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |