![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Iedereen die kon schrijven en lezen was een schriftgeleerde. De farizeeërs waren een strekking zoals sadduceeën en de essenen. Waren allen schriftgeleerden en hadden hun vertegenwoordiging in het sanhedrin.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#282 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#283 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ge hebt dus gegoogled en geen bron gevonden die uw bewering staaft?
![]() Wat is uw bron? Hier de mijn. De vertaling van de KJV was wellicht de grootste onderneming ooit in bijbel literatuur. Heilig erfgoed. HEILIG !!! ![]() copyrighted: https://www.crosswalk.com/culture/bo...ars-later.html
Laatst gewijzigd door CUFI : 23 september 2021 om 21:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#284 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar die hun hogepriesters (tempelleiders) beraamden dus dat complot tegen Jezus, maar konden hem zelf niet doden dus leverde Hem over aan Rome.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#285 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#286 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#287 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Lees de bron die ik gaf, ze schetst een brede doch eerlijke context. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#288 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Maar de Heer werkt in mysterieuze wegen, niet via bling bling van aardse koningen. Alle wereldse bevoegdheden kregen die niet van God. Hun bling bling en schijnvertoon is van de boze en het kruis symboliseert hun wegen. Jezus leerde hen, dat de waarheid doden zelfs 2000j later niets oplost ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#289 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De King James Bijbel steunt voor een stuk op de textus receptus van Erasmus. Die gebruikte vaak Byzantijnse teksten. En deze teksten waren niet altijd even accuraat en/of corrupt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#290 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Burton L. Mack had geen commentaar op de KJV maar op de evangelies. Hij zag ze als charterdocumenten.
Geloof me Aton, die KJV is vandaag zelfs accurater dan de NSV qua vertaling. Maar wil je absoluut zeker zijn, lees je best interlineaire, wat maar weinigen kunnen. Alles over 1 kam scheren is makkelijker, maar dat doen mensen die oprecht zoeken dus niet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#291 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Volkomen mee eens. Dit is precies wat ik bedoelde, maar vraagt wel wat tijd het boek te vinden in mijn planken. Heb jij toevallig een hint ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#292 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ook de NSV versie ga ik niet verdedigen. Oprecht zoeken moet je maar eens doen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#293 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#294 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Bijbel is geen gemakkelijk boek -vele tijdsgeesten- en vele woorden hebben meerdere betekenissen. Echte bijbelgelovers (geen google experts) erkennen de KJV als een groot werk eens ze dat boek lazen. De vertalingen die men koos laat zien hoeveel inzicht de vertalers van de KJV hadden in de tijdsgeest waarin het geschreven is. Je doet vaak zaken af als onzin maar kan dat zelden onderbouwen. Dan doe je namedropping maar ook die schept niet veel duidelijkheid in uw betoog. Ik zeg u, de KJV is een meesterwerk.
Laatst gewijzigd door CUFI : 24 september 2021 om 07:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#295 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zal ook eens zoeken tussen mijn boeken. Edoch, het is al een tijdje dat ik het boek in kwestie heb gelezen. Maar ik denk dat ik het zal vinden. Alleen misschien niet onmiddellijk.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 september 2021 om 07:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#296 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#297 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#298 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor mensen die geloven in de Bijbel is de KJV een zeer accuraat boek, zo niet de meest accurate.
Laatst gewijzigd door CUFI : 24 september 2021 om 08:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#299 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Misschien dit weetje al.
Erasmus leunde zwaar voor de evangeliën op slechts één manuscript uit de twaalfde eeuw, en voor Handelingen en de Brieven op een ander, eveneens uit de twaalfde eeuw –hoewel hij verschillende manuscripten kon raadplegen. Sommige manuscripten die Erasmus in zijn bezit had waren ook niet meer goed te lezen. En wat deed Erasmus dan? Wel, hij nam de Vulgaat en vertaalde de moeilijk te lezen tekst uit de oude manuscripten in zijn bezit van het Latijn uit de Vulgaat terug naar het Grieks. Hierdoor schiep hij natuurlijk tekstuele lezingen die in de vandaag bewaarde Griekse manuscripten nergens te vinden zijn. Dat alles was het gevolg dat het allemaal zeer vlug moest gaan. En het ging ook vlug. Eerder té vlug zo te zien. In vijf maanden was het drukken van de Erasmus-editie voltooid in 1516 als ik me niet vergis. Alles moest dus zeer snel gaan bij Erasmus. Want Erasmus was niet de eerste die op het idee kwam om een Griekse versie van het Nieuwe Testament te produceren. De eerste was Aimenes de Cisneros, een Spaanse kardinaal. De tekst waarop deze zich steunde was een polyglot-editie van de bijbel. De stad waar de eerste uit het Grieks vertaalde editie werd gedrukt was de stad Alcata, die in het Latijn de naam Complutum droeg. De naam van deze eerste Griekse editie heette dan ook de Complutenzer polyglot. Het laatste deel werd gedrukt in 1514. Maar de Complutenzer was niet de eerste gepubliceerde editie want de tekst moest eerst goedgekeurd worden door Leo X. En dat laatste wist Erasmus. De Complutenzer was dus onderweg en het was dus zaak voor Erasmus, aangemoedigd door zijn uitgever Johann Froben, de Complutenzer voor te zijn. In Bazel vond Erasmus slechts een handvol laat-middeleeuwse Griekse teksten, maar voor Erasmus moest dit dan maar voldoen om de klus te klaren. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 september 2021 om 08:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#300 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eigenlijk is de kritiek die je dan aan de KJV toedicht die je aan iedere andere vertaalde Bijbel kan toedichten? Wederom, lees die link die ik gaf, ze schept een eerlijke context en benadert de kritiek maar reflecteert dat op toenmalige tijdsgeesten.
Je kan zoiets simpelweg niet met oogkleppen bekijken en dat brengt me terug tot interlineaire lezen van de teksten om tot een bredere context te komen. Daar komen veel belangrijke profetieën of tekenen gelijktijdig samen tot een patroon wat de lezer tot de knieën in trance naar een urendurende lofprijzing met terugwerkende kracht kan voeren. Loof God en repent. |
![]() |
![]() |