Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brussel-Halle-Vilvoorde
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brussel-Halle-Vilvoorde Post hier alle onderwerpen in verband met B-H-V.

Discussietools
Oud 18 mei 2005, 16:20   #281
Avan
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
U was toch degene die wil dat we altijd de waarheid spreken? Ik vind alleen maar dat we moeten uitgaan van de juiste feiten, maar daar slaagt u blijkbaar niet al te goed in.

http://www.mdsk.net/mnfvl_fr.html
http://www.alliance-regionale.org/70...courriel13.htm.

Of is dit weer een oneerlijke manier van discussiëren?

Egidius
Nee, deze keer is het niet oneerlijk, het is niet pertinent.
Er zijn ontelbare juiste en ware feiten, heel weinig die hier ter zake doen en Frankrijks politiek doet hier niet ter zake.
Avan is offline  
Oud 18 mei 2005, 16:26   #282
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avan
Nee, deze keer is het niet oneerlijk, het is niet pertinent.
Er zijn ontelbare juiste en ware feiten, heel weinig die hier ter zake doen en Frankrijks politiek doet hier niet ter zake.
Als het u niet goed uitkomt, dan is het "niet pertinent"?
Waarom schrijft u dan dat er in Frankrijk geen Vlaamse minderheid is? En waarom geeft u niet gewoon toe dat dat fout was? Niet pertinent genoeg?

Ik begin te begrijpen dat u graag veel grote, wollige woorden gebruikt, en uw discussiepartners om de oren slaat met grote principes (Waarheid!, Eerlijkheid!), maar als puntje bij paaltje komt zelfs niet kan toegeven dat u zelf een fout maakte en u snel wegstopt. De Latijnse stijl, quoi.

Jammer.

Egidius
Egidius is offline  
Oud 18 mei 2005, 16:41   #283
Avan
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Als het u niet goed uitkomt, dan is het "niet pertinent"?
Waarom schrijft u dan dat er in Frankrijk geen Vlaamse minderheid is? En waarom geeft u niet gewoon toe dat dat fout was? Niet pertinent genoeg?

Ik begin te begrijpen dat u graag veel grote, wollige woorden gebruikt, en uw discussiepartners om de oren slaat met grote principes (Waarheid!, Eerlijkheid!), maar als puntje bij paaltje komt zelfs niet kan toegeven dat u zelf een fout maakte en u snel wegstopt. De Latijnse stijl, quoi.
Jammer.

Egidius
Wollig = onnauwkeurig en vaag ?

Wel, zeggen dat de Walen ongelijk hebben in hun visie op Vlaanderen vermits Frankrijk hetzelfde doet als Vlaanderen , DAT is onnauwkeurig en vaag want die derde partij heeft daar niets mee te doen. Is die bewering te moeilijk voor U dat U daar de vlijmscherpe logica niet van inziet ?

Ik zei dus dat de Vlamingen geen minderheid zijn in Frankrijk. Ik had moeten zeggen : de "Belgische Vlamingen". Als het U voldoening schenkt wil ik graag toegeven dat ik daar niet nauwkeurig genoeg was. Let wel dat die Franse Vlamingen niets te doen hebben in onze zaak en dat is het punt.

Word ik verondersteld beledigd te zijn door het adjectief "Latijns" ? Ten eerste ben ik het niet zoals ik ook niet beledigd ben door het vermoeden dat ik een priester zou zijn. Ten tweede geeft U daardoor blijk van Uw eigen vooringenomen (racistisch ?) denkpatroon.
Avan is offline  
Oud 18 mei 2005, 16:49   #284
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wollig = onnauwkeurig en vaag ?

Wel, zeggen dat de Walen ongelijk hebben in hun visie op Vlaanderen vermits Frankrijk hetzelfde doet als Vlaanderen , DAT is onnauwkeurig en vaag want die derde partij heeft daar niets mee te doen. Is die bewering te moeilijk voor U dat U daar de vlijmscherpe logica niet van inziet ?
Blijkbaar ziet u dan niet in hoe de Franstaligen zelf hun redenering opbouwen. Juist daarbij verwijst men graag naar de volgens hen typische "Franse waarden", als "démocratie", "respect de l'individu", "liberté de langue", "les libertés"... Veel Franse gebakken lucht die men heel vaak in Frankrijk hoort (u moet maar eens een toespraak van Chirac beluisteren). Daar halen de Franstaligen hun mosterd vandaan.

Juist op het kernstuk zijn ze echter niet consequent, nl. in dit alles hanteert Frankrijk een van de meest strikte vormen van de territoriale omschrijvingen en de toepassing ervan. Die territorialiteit hanteren de Franstaligen in België eveneens in bijvoorbeeld Wallonië, daar ze, zoals in mijn eerder bericht uiteengezette elementen - maar netjes door u genegeerd tot op heden -, zelf geen enkel respect hebben voor de historische taalminderheden in Wallonië. Voor Vlaanderen schermen de Franstaligen echter voortdurend met "les droits de l'individu".
Jan van den Berghe is offline  
Oud 18 mei 2005, 16:53   #285
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zei dus dat de Vlamingen geen minderheid zijn in Frankrijk. Ik had moeten zeggen : de "Belgische Vlamingen". Als het U voldoening schenkt wil ik graag toegeven dat ik daar niet nauwkeurig genoeg was. Let wel dat die Franse Vlamingen niets te doen hebben in onze zaak en dat is het punt.
U probeert zich hier wel heel onhandig uit te kronkelen. Wat u immers zegt, komt op het volgende neer: in Frankrijk zijn de Basken geen minderheid, want er zijn geen "Spaanse Basken". In Oostenrijk zijn de Slovenen geen minderheid, want er zijn geen Sloveense Slovenen. In Denemarken is er geen Duitse minderheid, want er zijn geen Duitse Duitsers. Dat zegt u immers.

Hierbij maakt u geen onderscheid tussen volksaanhorigheid (ethniciteit) en staatsaanhorigheid (nationaliteit).
Oud 18 mei 2005, 16:53   #286
Egidius

Standaard

Citaat:
Wel, zeggen dat de Walen ongelijk hebben in hun visie op Vlaanderen vermits Frankrijk hetzelfde doet als Vlaanderen , DAT is onnauwkeurig en vaag want die derde partij heeft daar niets mee te doen.
Graag url van de post waarin ik dat gezegd hebt.
Al begin ik stilaan niet echt nog iets concreets van u te verwachten. U beweert maar raak, zonder ooit een bewijs of een referentie te geven.

Citaat:
Ach kijk, na enig aandringen komt er toch nog iets wat op een rechtzetting lijkt.

En wie zou ook al weer beweerd hebben dat de Belgische Vlamingen een minderheid zijn in Frankrijk?

Egidius
Egidius is offline  
Oud 18 mei 2005, 21:10   #287
malinois
Gouverneur

malinois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U maakt hier zeer uitdrukkelijke de federalistische logica tot de uwe. Dat is uw goed recht. Ik verkies de democratische logica.

Egidius
Democratie op welk politiek niveau (want ik heb de indruk dat je het al te simpel ziet)?

1. Het Europese niveau?
2. Het federale niveau België?
3. De grondwettelijke gemeenschappen en gewesten?
4. De provincies?
5. De gemeenten?

Voor mijn part moet democratie op al die niveaus georganiseerd worden, waarbij de provincie het minst belangrijke is en het Belgische het moeilijkste (want niet meer los te denken van de democratisch bestuurde gemeenschappen en gewesten).
malinois is offline  
Oud 18 mei 2005, 21:16   #288
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door malinois
Democratie op welk politiek niveau (want ik heb de indruk dat je het al te simpel ziet)?

1. Het Europese niveau?
2. Het federale niveau België?
3. De grondwettelijke gemeenschappen en gewesten?
4. De provincies?
5. De gemeenten?
Alle niveau's, en zo ver mogelijk. Ik ben voorstander van het bindend referendum op volksinitiatief, met andere woorden van een wetgevend orgaan dat bestaat uit alle burgers.

Citaat:
Voor mijn part moet democratie op al die niveaus georganiseerd worden, waarbij de provincie het minst belangrijke is en het Belgische het moeilijkste (want niet meer los te denken van de democratisch bestuurde gemeenschappen en gewesten).
Zie ik u in die laatste zin al een beperking van de democratie inbouwen?

Egidius
Egidius is offline  
Oud 18 mei 2005, 21:22   #289
Egidius

Standaard

Citaat:
Di Rupo ken ik niet persoonlijk, evenmin als Verhofstadt over wie we het vanmorgen hadden, maar voorzover ik weet is hij op dat bepaald punt minder erg dan laatstgenoemde. Hij heeft geen manifest geschreven waarin dingen staan die hij nadien heeft verloochend.

De Franstaligen in de Rand worden minder goed beschermd en hebben minder privileges dan andere minderheden in Europa. Als zij absoluut willen dat Vlaanderen de Europese wet over bescherming van de minderheden zou aanvaarden, dan is dat juist omdat die wet hen beter zou beschermen. Uw uitgangspunt is dus fout (met opzet of door onwetendheid ?).
Precies! Van Verhofstadt doorziet u de leugens, van Elio di Rupo niet, of u bent niet bereid ze te erkennen (omdat dat tegen uw belangen zou ingaan?).

Kijk es aan, hoe subjectief de waarheid is. QED.

Er is een groot verschil, mijn beste, tussen eerlijkheid en integriteit.

Egidius
Egidius is offline  
Oud 18 mei 2005, 21:27   #290
malinois
Gouverneur

malinois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Franstaligen in de Rand worden minder goed beschermd en hebben minder privileges dan andere minderheden in Europa. Als zij absoluut willen dat Vlaanderen de Europese wet over bescherming van de minderheden zou aanvaarden, dan is dat juist omdat die wet hen beter zou beschermen.
Ook op vele plaatsen in de VS hebben de Spaanssprekenden meer rechten dan de Franstaligen in de Rand van Brussel.
Het verschil is natuurlijk wel dat de Franstalige minderheden (of soms meerderheden) in de Rand gemiddeld rijker zijn en hogere functies (doorgaans in Brussel) bekleden dan de Nederlandstaligen. Bij de Spaanstaligen in de VS is dat wel eventjes anders, dus het probleem van de Franstaligen in de Rand is niet bepaald een sociaal probleem.

Anderzijds zijn er weinig landen (ik ken er geen ander, maar misschien bestaan ze wel) waar een hoofdstad een taal-enclave vormt (zoals u weet is de Brusselse bevolking momenteel voor 80 �* 90% Franstalig) - dus omringd wordt door een anderstalig gebied. Als zo'n hoofdstad dan economisch en sociologisch groeit (zoals elke hoofdstad ter wereld), veroorzaakt zo'n enclavesituatie uiteraard taalproblemen, die andere (gewone) landen niet kennen.

Laatst gewijzigd door malinois : 18 mei 2005 om 21:29.
malinois is offline  
Oud 18 mei 2005, 22:20   #291
luc broes

Standaard

Citaat:
Precies! Van Verhofstadt doorziet u de leugens, van Elio di Rupo niet, of u bent niet bereid ze te erkennen (omdat dat tegen uw belangen zou ingaan?).
Er is een manifest groot verschil tussen Verhofstadt en Di Rupo.
Met zijn burgermanifesten bewees Verhofstadt dat hij de belgische ziekte kent en ook de dringende maatregelen nodig om dit te verhelpen. Hij pleegt verraad tegenover zijn eigen gedachtengoed en tegenover de Vlamingen.
Di Rupo zorgt voor het welzijn van Wallonië en Franstalig Brussel, en heeft er geen probleem mee als Mourreaux zegt: de Vlamingen zijn onze vijanden. Eigen Volk Alleen.

Laatst gewijzigd door luc broes : 18 mei 2005 om 22:22.
luc broes is offline  
Oud 18 mei 2005, 22:24   #292
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door malinois
. Als zo'n hoofdstad dan economisch en sociologisch groeit (zoals elke hoofdstad ter wereld), veroorzaakt zo'n enclavesituatie uiteraard taalproblemen, die andere (gewone) landen niet kennen.
Hitler volgde dezelfde redenering ivm het Duitse Dantzig dat door Pools gebied afgesloten was van het Reich.
luc broes is offline  
Oud 18 mei 2005, 22:25   #293
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alle niveau's, en zo ver mogelijk. Ik ben voorstander van het bindend referendum op volksinitiatief, met andere woorden van een wetgevend orgaan dat bestaat uit alle burgers.

Zie ik u in die laatste zin al een beperking van de democratie inbouwen?

Egidius
Egidius, U had beter uw naam veranderd in 'referendum', dan hoefde U het niet elke 2 posts duidelijk te maken dat U er voorstander van bent.

Ik heb er mijn twijfels over ... In onze maatschappij is er een sfeer gegroeid van 'anti', van 'protest', ... kijk maar naar Zaventem, BHV, ... waardoor het modern is om tegen te stemmen ... waardoor iik denk dat een referendum in ons land een vertekend beeld geeft ...
Oud 18 mei 2005, 22:36   #294
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun
Egidius, U had beter uw naam veranderd in 'referendum', dan hoefde U het niet elke 2 posts duidelijk te maken dat U er voorstander van bent.
Ik heb er mijn twijfels over ... In onze maatschappij is er een sfeer gegroeid van 'anti', van 'protest', ... kijk maar naar Zaventem, BHV, ... waardoor het modern is om tegen te stemmen ... waardoor iik denk dat een referendum in ons land een vertekend beeld geeft ...
Ja, democratie is mooi, maar de mensen mogen niet verkeerd stemmen!
luc broes is offline  
Oud 18 mei 2005, 22:47   #295
Avan
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Di Rupo ken ik niet persoonlijk, evenmin als Verhofstadt over wie we het vanmorgen hadden, maar voorzover ik weet is hij op dat bepaald punt minder erg dan laatstgenoemde. Hij heeft geen manifest geschreven waarin dingen staan die hij nadien heeft verloochend.
Leren lezen.
Avan is offline  
Oud 18 mei 2005, 22:54   #296
Avan
Burgemeester

Standaard

U ontwijkt allen de vraag waarom de Vlaamse regio die wet over bescherming van de minderheden niet wil ondertekenen.
U valt Frankrijk aan, Wallonië, de Franstaligen uit de Rand en mezelf maar niemand geeft een degelijk antwoord op die vraag.
Nochtans is ons toch allemaal vanaf onze kinderjaren bijgebracht dat de vergissingen van een ander geen excuus zijn.
Avan is offline  
Oud 18 mei 2005, 23:01   #297
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U ontwijkt allen de vraag waarom de Vlaamse regio die wet over bescherming van de minderheden niet wil ondertekenen.
De reden is eenvoudig: volgens het akkoord onder Dehaene afgesloten is het zo dat de Belgische regering eerst tot een omschrijving moet komen van het woord "minderheid" toegepast op de Belgische situatie. Deze omschrijving is er tot op heden niet.
Oud 19 mei 2005, 07:44   #298
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun
Malinois stelde de vraag naar mijn democratisch gehalte. Logisch toch dat ik hem daar even van op de hoogte wil brengen?
Overigens kan er niet genoeg op de noodzaak van het bindend referendum op volksinitiatief gehamerd worden. Neem maar eens een kijkje op www.directe-democratie.be of www.directe-democratie.nu.

Citaat:
Een referendum dat de tegen-mentaliteit te zien geeft, geeft een "vertekend beeld"? Dat moet je mij eens uitleggen...

In Zwitserland kan het volk zelf nieuwe wetten maken of tegenhouden. De tevredenheid met de politiek en het civisme zijn er heel wat groter dan in de rest van Europa (volgens wetenschappelijk onderzoek van prof. Frey van de universiteit van Zürich). Hoe zou dat toch komen?

Egidius
Egidius is offline  
Oud 19 mei 2005, 07:48   #299
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Daar ben ik een absoluut voorstander van, maar helaas is het niet mogelijk in de Grondwet.

Het verbaasd me dat de grondwet nu ineens wel heilig is, maar dat dat voor BHV niet het geval is... ?

Consequentie ?

...
Herr Flick is offline  
Oud 19 mei 2005, 07:48   #300
Egidius

Standaard

Citaat:
U valt Frankrijk aan, Wallonië, de Franstaligen uit de Rand en mezelf maar niemand geeft een degelijk antwoord op die vraag.
La Grande Patrie Une et Indivisible, het echte vaderland der ware Belgen, weigert het Minderhedenverdrag te tekenen. Waarom zouden wij het dan moeten doen?

Citaat:
Nochtans is ons toch allemaal vanaf onze kinderjaren bijgebracht dat de vergissingen van een ander geen excuus zijn.
Waarom zou wat u in uw kinderjaren geleerd heeft, een leiddraad moeten zijn voor het beleid van de Vlaamse regering?

Egidius

Laatst gewijzigd door Egidius : 19 mei 2005 om 07:49.
Egidius is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be