![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#282 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
"So, excuse me Mr., but I'm a mister too. And you're givin' Mr. a bad name, Mr. like you. And, I'm taking the Mr. from out in front of your name, 'cause it's a Mr. like you that puts the rest of us to shame. It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#283 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#284 |
Parlementslid
|
![]() Ik ben voorstander van een groot faciliteiten land. Faciliteiten voor duitstalige, Franstalige en Nederlandstalige in heel Belgie.
"So, excuse me Mr., but I'm a mister too. And you're givin' Mr. a bad name, Mr. like you. And, I'm taking the Mr. from out in front of your name, 'cause it's a Mr. like you that puts the rest of us to shame. It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame." |
![]() |
![]() |
![]() |
#285 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#286 |
Parlementslid
|
![]() "Zoals?"
Puh, het is echt hard de heele avond "Nederlands" te shrijven. Soit. De Walen altijd "klein maken". Dat ze niks doen, dat ze lui zijn. Een Franstalige die 8 uren gewerkt heeft en dan hoort dat hij lui is, denk je echt dat hij dan nog Nederlands leren wil?? Ook moet je een taal graag leren. Op een kant wilt je dat "ze" Nederlands leren maar op de andere kant roept je "Vlaanderen onafhankelijk". Op een kant roept je (niet je persoonlijk, maar je verstaat...hoop ik...) "wij willen dat Belgie goed werkt" en dan weer "Belgie baarst". Ook zijn er Franstalige die Nederlands spreken. Ook zijn er Vlamingen die geen Frans spreken. En een gemeente waar 80% Franstalige wonen en die 5 km van Brussel is... zegen "aanpassen of opkrasssen"... denk je dat dit goed is om Franstalige te motiveren om Nederlands te leren?
![]() |
![]() |
![]() |
#287 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat die taalproblematiek en die oproep tot onafhankelijkheid betreft, vind ik persoonlijk dat de Vlaamse partijen het anders zouden moeten aanpakken: eigenlijk zouden, in mijn ogen, de Vlaamse partijen de Waalse partijen gewoon voor het blok moeten zetten: een onmiddellijke oplossing van alle taaldossiers tijdens één legislatuur. Zoniet gaan wij voor onafhankelijkheid. Dat zou gedurende een relatief korte periode immense spanningen geven maar de Waalse partijen zouden dan heel duidelijk weten waar ze aan toe zijn en niet anders kunnen dan zwichten. Resultaat zou zijn dat er eindelijk een oplossing zou komen voor de bestaande taaldossiers zónder een splitsing van de Belgische staat. Iedereen gelukkig dus. Alleen: ik vrees dat het kalf eigenlijk al zo goed als verdronken is. Zo goed als niemand in de Vlaamse Beweging gelooft nog dat het mogelijk is de taalproblemen op te lossen binnen de Belgische staat en reeds twee partijen gaan openlijk voor onafhankelijkheid. En dát hebben de Waalse en Brusselse Franstaligen door hun eigen koppigheid in de hand gewerkt. Dan dat "aanpassen of opkrassen": is het zo onlogisch dat gevraagd wordt de officiële taal van het Vlaamse gewest te respecteren? Wij dringen onze taal toch óók niet op in Wallonië? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#288 | |||
Parlementslid
|
![]() Dat is jou standpunt en ik respecteer dit. Maar wat zijn nu de "taaldossiers" concreet?
En je moet ook een beetje de franstalige Brusselaars verstaan die naar de (vlaamse) rand treken (zoals in ieder grooter stad van de wereld) . Voor hun is het mischien om een huisje te kopen of zoits en ik geloof niet dat ze echt denken dat ze nu in een ander "land" zijn waar ze zich 'aanpassen' moeten. 10 minuten rijden en ze zijn weer in Brussel, waar de nederlandstalige minderheid ± respecteerd word. En Brussel en de vlaamse-brusselse rand is nu iets speciaal, of zie je Franstalige faciliteiten in Brugge of Antwerpen of Gent eisen? Ik als ± neutraale denk dat de mentaliteit op beide kanten verandern moet. En alleen de slogan "aanpassen of opkrassen", iiiii. Ik verstaa ook de Nederlandstalige die het beu zijn dat "Franstalige" niet snel talen leren. Maar ook een splitsing is geen oplossing omdat jullie dan ook een groot franstalig minderheid in Vlaanderen hebben, met dezelfde problemen. En wij leven nu in de EU en jullie moeten dan jullie franstalig minderheid acepteeren. Of je het wilt of niet. Frans moet dan de 2de taal in Vlaanderen worden. En wat als dan nog Franstalige naar Vlaanderen treken?[edit] [size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
"So, excuse me Mr., but I'm a mister too. And you're givin' Mr. a bad name, Mr. like you. And, I'm taking the Mr. from out in front of your name, 'cause it's a Mr. like you that puts the rest of us to shame. It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame." Laatst gewijzigd door restons courtois : 28 augustus 2005 om 22:05. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#289 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik heb er niks op tegen dat een Franstalige zich wil vestigen in de Vlaamse randgemeenten rond Brussel maar hoe eigenaardig het ook lijkt (slechts 5 km), hij zal daar wel degelijk in Vlaanderen wonen en de officiële taal is daar dus Nederlands. Jij zegt dat Brussel en de Vlaamse rand rond Brussel iets speciaals is maar weet dan wel dat die Franstalige minderheid daar enkel gekomen is als gevolg van een grootschalige inwijking van Franstaligen die bijna systematisch geweigerd hebben zich aan te passen aan de Nederlandse taal. Daarom zullen de Belgische taalproblemen enkel opgelost raken wanneer de officiële taal zal samenvallen met de gewestgrenzen. Met de situatie in jouw streek, moei ik mij niet. Dat laat ik over aan jullie zelf. Een splitsing van België hoeft voor mij persoonlijk niet maar dat we niet langer willen tolereren dat Vlaanderen nog meer verfranst, mag hopelijk wel duidelijk zijn. En Frans als 2de (officiële?) taal in Vlaanderen? Neen, dank u. Dat nooit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#290 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() restons courtois:
Citaat:
De taalsituaties en de roep naar onafhankelijkheid stammen voort uit hetzelfde probleem: Vlaanderen en Wallonië functioneren als twee verschillende samenlevingen. Het Waalse volk is misschien datgene dat het dichtst bij het Vlaamse volk staat, maar toch functioneren beiden apart. restons courtois: Citaat:
Dan is het maar normaal dat de hele samenleving in die gemeentes ontwricht wordt. Het enige sociale leven dat er bestaat, is dat tussen de Nederlandstaligen onderling. groene flamingant: Citaat:
Er is zo een groep mensen gecreëerd die zich noch Vlaming, noch Waal, maar Brusselaar voelt. Deze mensen zijn de loyaalste steunpilaar van het Belgische regime. Ze willen meer autonomie voor Brussel, maar weigeren te beseffen dat Brussel op zich onleefbaar is (Brussel krijgt veel meer geld dan de andere regio's en kamt toch altijd met geldtekorten). Voor Brussel zijn er maar twee opties om leefbaar te zijn: ofwel annexeert het Halle-Vilvoorde en zelfs een deel van Waals-Brabant; ofwel maakt het deel uit van Vlaanderen. (optie 1 is uitaard onbespreektbaar voor mij of welke flamingant dan ook) In de huidige toestand zijn volk en economie van elkaar gescheiden: De Brusselse dienstensector haalt zijn tweetalige werkkrachten voor een groot deel uit Vlaanderen. De Brusselse industrie bevindt zich dan weer op Vlaams grondgebied. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#291 | |||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
(kijk maar na op www.LSP-MAS.be)[edit] [size=1]Edit:[/size]
de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens Laatst gewijzigd door driewerf : 29 augustus 2005 om 02:12. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#292 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#293 | |||||
|
![]() Citaat:
Als ik naar iets aan 't evolueren ben, dan is het naar Lode Claes' machtsdenken dat stelt dat de macht in België aan de Vlaamse meerderheid toekomt. Dat loopt wonderwel samen met mijn democratische overtuiging. Ik zou zelfs een stapje verder gaan, en stellen dat de Vlamingen hun meerderheid moeten gebruiken om België eindelijk tot hun staat te maken, op alle niveau's, en in een eerste faze aan reparatie te doen. De door het Belgisch regime gepleegde diefstal op Vlaanderen is immens (financieel, economisch, cultureel, imago, grondgebied...), en we kunnen alvast een deel daarvan terug goedmaken door de eenvoudige, rücksichtlose toepassing van het democratische meerderheidsbeginsel. Niet vluchten dus, maar vooruit gaan en nemen wat ons toekomt. Egidus[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Egidius : 29 augustus 2005 om 09:55. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#294 | |
|
![]() Citaat:
![]() Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#295 | |
|
![]() Citaat:
Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#296 | |
|
![]() Citaat:
Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#297 | |||||||
|
![]() Citaat:
Als officiële minderheidstaal, ingebed in een royaal cultureel statuut voor de franstalige minderheid, moet dat toch kunnen? Hoe wil je anders Brussel betrekken in de Vlaamse staat? Binnen België kan dit om evidente redenen natuurlijk niet: daar zal het altijd gebruikt worden als verfransingsmachine. Maar in een Vlaamse staat die alle hefbomen zelf in handen heeft, vormt verfransing geen probleem meer. Tenzij we onszelf niet vertrouwen, natuurlijk. Egidius[edit] [size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Egidius : 29 augustus 2005 om 09:57. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#298 | |
|
![]() Citaat:
Het streven naar onafhankelijkheid pur et simple, daarentegen, daar kan de Vlaming voor warm gemaakt worden, of wakker geschud. Ik constateer dat over 175 jaar Belgische geschiedenis heen de frankofone dominantie (met op de achtergrond, in de coulissen de Franse staat) nooit gebroken werd. Over cijnskieswet, meervoudig stemrecht, enkelvoudig stemrecht, unitarisme en nu federalisme heen. De "rücksichtlose" toepassing van het democratische meerderheidsbeginsel" veronderstelt net dat 'de Vlaming' zich ook sociologisch als meerdere gaat gedragen. (Hij moet bovendien demografisch de meerdere blijven!) Ik ga ervan uit dat net die mentaliteitswijziging onmogelijk is in de Belgische context. Bovendien stel ik mij de vraag of Wallonië - de Frankofonie zich zo maar gaat laten ringeloren. Verandering vd democratische inhoud vh Belgisch politiek bestel (bvb invoering van directe democratie) zal er enkel toe leiden dat het conflict gemoderniseerd wordt, terwijl de machtsverhoudingen ongewijzigd zullen blijven. Ik kan dit laatste niet bewijzen, natuurlijk, maar 175 jaar Belgische geschiedenis lijkt mij een fameus historisch argument te zijn. Je idee om de echte democratie in het voordeel van de Vlamingen te laten spelen, is niet meer dan de voortgang van andere, oudere en minimalistisch gebleken zienswijzen: de Vlaamse problemen gingen opgelost worden als we een Nederlandstalig gerecht gingen hebben, NLtalige universiteiten, eigen banken, instellingen, onze demografie ging uiteindelijk zijn volle gewicht in de weegschaal gooien etc. Neen, willen we baas worden in het eigen Vlaamse huis, dan moeten we niet de macht willen veroveren in België (dat kan toch niet) maar dan moeten we de vijand van het Belgisch establishment in het huidige particratische systeem steunen. Wie die vijand is? De in stemmen grootste politieke partij die door het Belgisch gerecht veroordeeld werd. Het is niet de overname vd Belgische Staat die moet worden nagestreefd, wel de vernietiging ervan. Belgica delenda est.
![]() |
![]() |
#299 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Was ich eigentlich nicht verstehe ist das man die Ost-kantone "belgisch" nennen kann( ebenfalls nur seit 1918). Das vorbild von der Schweiz ist wielleicht gueltig in sichere Masse, aber es gibt doch viele unterschiede. Das vornehmste Unterscheid ist das die deutschsprechenden nicht so aggressiv ihre merhrerheid ausbeuten , wenn wir hier eine minderheit von franzosisch-sprechenden haben die seit jarhhunderte versucht die mehrerheit (Flamen ) aus zu schliessen....und vorbei zu gehen. Kenne noch leute von ihre region und habe gelernt mann kann sehr gut "raisonnieren" mit ihnen. Heutig lebe ich in Irland seit 25 jahre, mein zwei nachbarn sind deutsche , ein von Bayern , ein( drei familien, schon abstaemlinge) sind von Hamburg. Entschuldige wenn ich etwas verkehrtes gesagt habben sollte, und auf wiederhoeren.Verzeihe auch fuer die Sprachsfehler. Luke
![]() |
![]() |
#300 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Kan het aub in het nederlands?
|
![]() |
![]() |