![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#282 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#283 |
|
![]() kom af met bewijzen ipv loze beschuldigingen te maken.
Laatst gewijzigd door Shadowke : 30 december 2010 om 20:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#284 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#285 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Enfin, begrijp mij niet verkeerd. Ik ben zeer cultuurrelativistisch. Ik denk dat de meeste mensen in Europa veel met elkaar gemeenschappelijk hebben. Maar bestaande verschillen, hoe klein ook, zullen worden benadrukt door het aangaan van een tweeledig staatsverband. Etnisch hoeft ge niet nauw te interpreteren: Dat gaat over taal, ideologie, religie tot het hebben van een gemeenschappelijke achtergrond (Die zelfs niet op een realiteit dient gebaseerd te zijn!) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#286 |
|
![]() Verschillende pers, uiteraard
verschillende partijen, uiteraard verschillende religie, neen. verschillende geschiedenis, zeker niet. Perceptie kan je natuurlijk niet rationeel benaderen. Het gaat over gevoel.
![]() |
#287 | |
|
![]() Citaat:
ze denken zoals Belgicisten maar zijn voor een onafhankelijk Vlaanderen. HLN en AD behoren tot dezelfde groep. Nederland en Vlaanderen hebben een diensteneconomie en hebben wereldhavens. Nederlanders en Vlamingen zijn harde werkers. in Nederland kijken ze naar de VRT en in Vlaanderen naar Nederland 1, 2 en 3. 80 % van Nederland is katholiek, net zoals de meeste Vlamingen. ik zie geen verschillen, ik zie veel meer gelijkenissen dan je denkt. de verschillen tussen Holland en Groningen zijn groter dan tussen West-Vlaanderen en Limburg en toch behoren Holland en Groningen tot hetzelfde land. Laatst gewijzigd door Shadowke : 30 december 2010 om 20:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#288 | ||
Gouverneur
|
![]() @ Shadowke: Een overkoepelend nationaal gevoel is dus niet nodig om een staat te vormen? Ik vind dat zeer gewaagd van u.
Citaat:
Citaat:
Bij staatsvorming gaat het niet om wat gij vindt, maar om wat mensen subjectief ervaren. Ge kunt misschien verwijzen naar allerlei gemeenschappelijke attributen van Nederlanders, maar als die niet als zodanig worden ervaren, dan betekent definitie van wat Nederlanders zijn niet veel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#289 | |
|
![]() Citaat:
maw je bent een neoflamingant (genre EddyBal): het maakt niet uit wat de mensen denken, als Vlaanderen maar onafhankelijk is. even kleingeestig en extremistisch. Laatst gewijzigd door Shadowke : 30 december 2010 om 21:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#290 |
Europees Commissaris
|
![]() Wat wel zo is is dat Vlamingen minder begrip hebben voor de Nederlandse cultuur dan vice versa. Volgens mij bestaat er wel het gevaar dat in een hypothetisch Verenigd Nederland men in onze contreien stropoppen zou blijven opzetten ontsproten uit paranoia en hardnekkige vooroordelen. Bij Vlamingen zou dat wellicht generaties kunnen blijven aanhouden.
Ik hoor het al: “Eikes ! Die Hollanders vein'k nog arger dan die Waolekoppen ! Ik wil van die Hollanders af ! Ik wil minder Hollanders om mijne TV !” en dat enkel omdat hij wel met Nederlanders heeft gepraat (op oppervlakkige schaal) en helemaal nooit met Walen (tenzij het was om une bière te bestellen, in koeterfrans). Na een aantal jaren Vlaamse relzucht (onterecht gerel om non-issues; terwijl ze in Belgique braaf hun smoel hielden voor de grootste schandalen), zouden die Noord-Nederlanders het moe worden. Want, geduld hebben ze wel, maar eens die grens overschreden hoeft het niet meer. En dit dus allemaal omdat het klootjesvolk televisie wil kijken en zo onveranderd en ongestoord mogelijk. Minachtend of zelfhatend, zo kan het wel overkomen, maar zulke Vlamingen bestaan echt. Ik zeg maar.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 30 december 2010 om 21:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#291 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Op welke punten zouden Nederland en Vlaanderen dan wel samenwerken?
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken. Enkel voor educatieve doeleinden ![]() Stalin: "The only real power comes out of a long rifle." En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit). Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 30 december 2010 om 21:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#292 |
|
![]() Welke zaken denk je dat de Nederlandse provincies en de Vlaamse provincies (los van welk overkoepelende entiteit daar boven zit) samen kunnen doen en welke bij voorkeur niet?
![]() |
#293 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Zoals ik al zei: We kunnen een lijstje opmaken van gemeenschappelijke kenmerken en zien wie het verst geraakt, maar dat doet er eigenlijk niet toe. Het gaat erom wat mensen ervaren. Als ge Nederland en Vlaanderen wilt koppelen, dan moet ge ten eerste zeer ver nadenken over uw staatsconstructie, en ten tweede een gemeenschappelijke identiteit creëren. Over dat eerste hebt ge een grote controle, dat laatste is veel minder controleerbaar. Tenzij ge een Franse politiek wilt voeren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#294 | |
|
![]() Citaat:
de VRT, VTM ed mogen blijven bestaan maar de Nederlandse commerciële zenders komen hier ook op de kabel zodat Nederlanders en Vlamingen elkaars cultuur beter leren kennen. door het slim aan te pakken, kan dat vermeden worden. de werkgroep leo belgicus heeft hiermee rekening gehouden, tot spijt voor wie het benijdt (neoflaminganten en belgicisten). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#295 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#296 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#297 |
Banneling
|
![]() Natuurlijk hebt u meer geloof in (de) Hollander (s). Het zou wel eens kunnen dat dit uw enig geloof is.
Laatst gewijzigd door system : 30 december 2010 om 21:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#298 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik snap het niet goed. Zijt ge nu nog voor een confederatie van twee staten of voor een vereniging van provincies? Laatst gewijzigd door captain jack : 30 december 2010 om 21:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#299 |
|
![]() goeie uitsmijter. Ga je verder nog aan de discussie deelnemen of neem je voor lief dat je imago hieronder gaat lijden?
![]() |
#300 | |
|
![]() Citaat:
jij hebt nog niets gegeven. staatsconstructie: gedecentraliseerde eenheidsstaat! dwz enkele bevoegdheden voor het nationale parlement, de rest bij de provincies. meeste vlamingen en nederlanders willen liever een eenheidsstaat (dus geen regionale parlementen en regeringen om de politieke loontjes zo laag mogelijk te houden) maar met behoud van de regionale identiteit (behoud provincies met veel bevoegdheden oa ook om de regionale dialecten te versterken). |
|
![]() |
![]() |