Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 december 2010, 20:50   #281
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
je begrijpt duidelijk niet over wie ik het heb.

en mijn privéleven is mijn eigen zaak of moet ik een post sturen naar de privacycommissie?
Daar kennen ze u vast en zeker, want u jankt dagelijks bij de moderatie.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2010, 20:51   #282
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wanneer krijgt Captain Jack van U het predikaat "Belgicist" ?
jij bent de opperbelgicist al.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2010, 20:52   #283
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Daar kennen ze u vast en zeker, want u jankt dagelijks bij de moderatie.
kom af met bewijzen ipv loze beschuldigingen te maken.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 30 december 2010 om 20:52.
Oud 30 december 2010, 20:52   #284
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Binnen België is Vlaanderen (bijna) een echte deelstaat. Zeggen dat onze regionale identiteit als provincie beter zou behouden blijven lijkt mij nogal tegenstrijdig. Laat staan dat ge dat aan de mensen zou moeten gaan verkopen.
Vlaanderen is een bijna deelstaat vanwege zelfbescherming. Dat is binnen Nederland of Nederlandse samenwerking niet nodig. Nederland steekt geen vinger uit naar Vlaanderen. Nederland claimt geen Vlaamse gemeentes, zoals Brussel en Wallonië doen. Baarle is nota bene door ons omgeven, en we wijzen er nog niet eens naar. Kom daar maar eens om bij jullie eigen landgenoten.

Citaat:
Door te zeggen dat men zich geen Nederlander hoeft te voelen, werkt ge uw eigen wel tegen.
Een staat vormen zonder een identiteit te delen: Ik vind dat een zeer nobel idee, maar dat is zelfs verregaander dan België waar vele mensen toch nog wel een zeker aanhankelijkheidsgevoel hebben.
Vlamingen zijn al Nederlanders. Net zoals Hollanders, Groningers, Limburgers, Zeeuwen en Brabanders ook Nederlanders zijn. Dat verandert niets aan wie je bent.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2010, 20:52   #285
captain jack
Gouverneur

captain jack's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Het lijkt mij eerlijk gezegd dat de Belgische en Nederlandse delen van Brabant, Limburg en Vlaanderen (zoals Oost Vlaanderen wat grenst aan Zeeuws Vlaanderen) meer met elkaar gemeen hebben dan jij doet voorkomen. Natuurlijk zou ik bijna willen zeggen, hebben die Nederlandse provincies meer met hun Belgische tegenhangers gemeen dan met Groningen, Friesland of zelfs het vermaledijde Holland.
Verschillende pers, verschillende partijen, verschillende religie, verschillende geschiedenis, ...

Enfin, begrijp mij niet verkeerd. Ik ben zeer cultuurrelativistisch. Ik denk dat de meeste mensen in Europa veel met elkaar gemeenschappelijk hebben. Maar bestaande verschillen, hoe klein ook, zullen worden benadrukt door het aangaan van een tweeledig staatsverband.

Citaat:
Dat gezegd hebbende heb ik er ook alle vertrouwen in dat er een vruchtbare samenwerking kan plaatsvinden. Het is dan ook wat overdreven om te spreken over 'etnische' verschillen. Enige verschillen in ruimtelijke ordening wellicht.
Etnisch hoeft ge niet nauw te interpreteren: Dat gaat over taal, ideologie, religie tot het hebben van een gemeenschappelijke achtergrond (Die zelfs niet op een realiteit dient gebaseerd te zijn!)
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2010, 20:55   #286
Hollander

Standaard

Verschillende pers, uiteraard
verschillende partijen, uiteraard
verschillende religie, neen.
verschillende geschiedenis, zeker niet.

Perceptie kan je natuurlijk niet rationeel benaderen. Het gaat over gevoel.
Oud 30 december 2010, 20:57   #287
Shadowke

Standaard

Citaat:
Verschillende pers, verschillende partijen, verschillende religie, verschillende geschiedenis, ...

Enfin, begrijp mij niet verkeerd. Ik ben zeer cultuurrelativistisch. Ik denk dat de meeste mensen in Europa veel met elkaar gemeenschappelijk hebben. Maar bestaande verschillen, hoe klein ook, zullen worden benadrukt door het aangaan van een tweeledig staatsverband.

Etnisch hoeft ge niet nauw te interpreteren: Dat gaat over taal, ideologie, religie tot het hebben van een gemeenschappelijke achtergrond (Die zelfs niet op een realiteit dient gebaseerd te zijn!)
neoflamingant blijkbaar, Vlaamsgezinde belgicisten noem ik dat.
ze denken zoals Belgicisten maar zijn voor een onafhankelijk Vlaanderen.

HLN en AD behoren tot dezelfde groep.
Nederland en Vlaanderen hebben een diensteneconomie en hebben wereldhavens.
Nederlanders en Vlamingen zijn harde werkers.
in Nederland kijken ze naar de VRT en in Vlaanderen naar Nederland 1, 2 en 3.
80 % van Nederland is katholiek, net zoals de meeste Vlamingen.
ik zie geen verschillen, ik zie veel meer gelijkenissen dan je denkt.

de verschillen tussen Holland en Groningen zijn groter dan tussen West-Vlaanderen en Limburg en toch behoren Holland en Groningen tot hetzelfde land.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 30 december 2010 om 20:58.
Oud 30 december 2010, 21:00   #288
captain jack
Gouverneur

Standaard

@ Shadowke: Een overkoepelend nationaal gevoel is dus niet nodig om een staat te vormen? Ik vind dat zeer gewaagd van u.

Citaat:
Vlaanderen is een bijna deelstaat vanwege zelfbescherming. Dat is binnen Nederland of Nederlandse samenwerking niet nodig. Nederland steekt geen vinger uit naar Vlaanderen. Nederland claimt geen Vlaamse gemeentes, zoals Brussel en Wallonië doen. Baarle is nota bene door ons omgeven, en we wijzen er nog niet eens naar. Kom daar maar eens om bij jullie eigen landgenoten.
Economische autonomie? Is dat zelfbescherming? Zit daar niet een beetje meer achter?

Citaat:
Vlamingen zijn al Nederlanders. Net zoals Hollanders, Groningers, Limburgers, Zeeuwen en Brabanders ook Nederlanders zijn. Dat verandert niets aan wie je bent.
Wel kijk, dat is uw mening.
Bij staatsvorming gaat het niet om wat gij vindt, maar om wat mensen subjectief ervaren.
Ge kunt misschien verwijzen naar allerlei gemeenschappelijke attributen van Nederlanders, maar als die niet als zodanig worden ervaren, dan betekent definitie van wat Nederlanders zijn niet veel.
Oud 30 december 2010, 21:02   #289
Shadowke

Standaard

Citaat:
@ Shadowke: Een overkoepelend nationaal gevoel is dus niet nodig om een staat te vormen? Ik vind dat zeer gewaagd van u.

Economische autonomie? Is dat zelfbescherming? Zit daar niet een beetje meer achter?

Wel kijk, dat is uw mening.
Bij staatsvorming gaat het niet om wat gij vindt, maar om wat mensen subjectief ervaren.
Ge kunt misschien verwijzen naar allerlei gemeenschappelijke attributen van Nederlanders, maar als die niet als zodanig worden ervaren, dan betekent definitie van wat Nederlanders zijn niet veel.
ik ken nochthans mensen die als belgie niet meer bestaat, liever nederlander dan vlaming worden in de plaats van Belg.

maw je bent een neoflamingant (genre EddyBal): het maakt niet uit wat de mensen denken, als Vlaanderen maar onafhankelijk is.
even kleingeestig en extremistisch.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 30 december 2010 om 21:03.
Oud 30 december 2010, 21:02   #290
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Wat wel zo is is dat Vlamingen minder begrip hebben voor de Nederlandse cultuur dan vice versa. Volgens mij bestaat er wel het gevaar dat in een hypothetisch Verenigd Nederland men in onze contreien stropoppen zou blijven opzetten ontsproten uit paranoia en hardnekkige vooroordelen. Bij Vlamingen zou dat wellicht generaties kunnen blijven aanhouden.

Ik hoor het al: “Eikes ! Die Hollanders vein'k nog arger dan die Waolekoppen ! Ik wil van die Hollanders af ! Ik wil minder Hollanders om mijne TV !” en dat enkel omdat hij wel met Nederlanders heeft gepraat (op oppervlakkige schaal) en helemaal nooit met Walen (tenzij het was om une bière te bestellen, in koeterfrans).

Na een aantal jaren Vlaamse relzucht (onterecht gerel om non-issues; terwijl ze in Belgique braaf hun smoel hielden voor de grootste schandalen), zouden die Noord-Nederlanders het moe worden. Want, geduld hebben ze wel, maar eens die grens overschreden hoeft het niet meer.
En dit dus allemaal omdat het klootjesvolk televisie wil kijken en zo onveranderd en ongestoord mogelijk.

Minachtend of zelfhatend, zo kan het wel overkomen, maar zulke Vlamingen bestaan echt. Ik zeg maar.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 30 december 2010 om 21:08.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2010, 21:04   #291
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
nederland betaalt zijn materieel, vlaanderen haar.
wat anders?
Dus defensie blijft gescheiden tussen Nederland en Vlaanderen?

Op welke punten zouden Nederland en Vlaanderen dan wel samenwerken?

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 30 december 2010 om 21:08.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2010, 21:04   #292
Hollander

Standaard

Citaat:
Welke zaken denk je dat de Nederlandse provincies en de Vlaamse provincies (los van welk overkoepelende entiteit daar boven zit) samen kunnen doen en welke bij voorkeur niet?
Oud 30 december 2010, 21:04   #293
captain jack
Gouverneur

Standaard

Citaat:
ik zie geen verschillen, ik zie veel meer gelijkenissen dan je denkt.
Wel, ik zie dat ook binnen België. Wie bepaalt er wie van ons gelijk heeft?
Zoals ik al zei: We kunnen een lijstje opmaken van gemeenschappelijke kenmerken en zien wie het verst geraakt, maar dat doet er eigenlijk niet toe. Het gaat erom wat mensen ervaren.

Als ge Nederland en Vlaanderen wilt koppelen, dan moet ge ten eerste zeer ver nadenken over uw staatsconstructie, en ten tweede een gemeenschappelijke identiteit creëren.

Over dat eerste hebt ge een grote controle, dat laatste is veel minder controleerbaar. Tenzij ge een Franse politiek wilt voeren.
Oud 30 december 2010, 21:07   #294
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Wat wel zo is is dat Vlamingen minder begrip hebben voor de Nederlandse cultuur dan vice versa. Volgens mij bestaat er wel het gevaar dat in een hypothetisch Verenigd Nederland men in onze contreien stropoppen zou blijven opzetten ontsproten uit paranoia en hardnekkige vooroordelen. Bij Vlamingen zou dat wellicht generaties kunnen blijven aanhouden.

Ik hoor het al: “Eikes ! Die Hollanders vein'k nog arger dan die Waolekoppen ! Ik wil van die Hollanders af ! Ik wil minder Hollanders om mijne TV !” en dat enkel omdat hij wel met Nederlanders heeft gepraat (op oppervlakkige schaal) en helemaal nooit met Walen (tenzij het was om une bière te bestellen, in koeterfrans).

Na een aantal jaren Vlaamse relzucht (onterecht gerel; om non-issues, terwijl ze in Belgique braaf hun smoel hielden voor de grootste schandalen), zouden die Noord-Nederlanders het moe worden. Want, geduld hebben ze wel, maar eens die grens overschreden hoeft het niet meer.
ruime autonomie voor de provincies en weinig bevoegdheden voor het nationale parlement. dan zijn geen stropoppen nodig.
de VRT, VTM ed mogen blijven bestaan maar de Nederlandse commerciële zenders komen hier ook op de kabel zodat Nederlanders en Vlamingen elkaars cultuur beter leren kennen.

door het slim aan te pakken, kan dat vermeden worden.
de werkgroep leo belgicus heeft hiermee rekening gehouden, tot spijt voor wie het benijdt (neoflaminganten en belgicisten).
Oud 30 december 2010, 21:08   #295
captain jack
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Welke zaken denk je dat de Nederlandse provincies en de Vlaamse provincies (los van welk overkoepelende entiteit daar boven zit) samen kunnen doen en welke bij voorkeur niet?
Ik kan dat niet goed los zien van elkaar.
Oud 30 december 2010, 21:08   #296
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Dus defensie blijft gescheiden tussen Nederland en Vlaanderen?
ze werken SAMEN op defensievlak.
tuurlijk blijft het gescheiden, maar ze werken samen.
dat is wat men noemt een confederatie: twee ONAFHANKELIJKE staten die nauw samenwerken.
Oud 30 december 2010, 21:09   #297
system
Banneling

Standaard

Citaat:
ik heb meer geloof in Hollander dan in jouw racistische gezeik alvast.
Natuurlijk hebt u meer geloof in (de) Hollander (s). Het zou wel eens kunnen dat dit uw enig geloof is.

Laatst gewijzigd door system : 30 december 2010 om 21:09.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2010, 21:10   #298
captain jack
Gouverneur

Standaard

Citaat:
ruime autonomie voor de provincies en weinig bevoegdheden voor het nationale parlement. dan zijn geen stropoppen nodig.
de VRT, VTM ed mogen blijven bestaan maar de Nederlandse commerciële zenders komen hier ook op de kabel zodat Nederlanders en Vlamingen elkaars cultuur beter leren kennen.
Dat is allemaal prachtig, maar hoe gaat ge overgaan naar die provinciestructuren? Daar heb ik nog steeds geen duidelijk antwoord op.

Citaat:
ze werken SAMEN op defensievlak.
tuurlijk blijft het gescheiden, maar ze werken samen.
dat is wat men noemt een confederatie: twee ONAFHANKELIJKE staten die nauw samenwerken.
Ik snap het niet goed. Zijt ge nu nog voor een confederatie van twee staten of voor een vereniging van provincies?

Laatst gewijzigd door captain jack : 30 december 2010 om 21:12.
Oud 30 december 2010, 21:12   #299
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Natuurlijk hebt u meer geloof in (de) Hollander (s). Het zou wel eens kunnen dat dit uw enig geloof is.
goeie uitsmijter. Ga je verder nog aan de discussie deelnemen of neem je voor lief dat je imago hieronder gaat lijden?
Oud 30 december 2010, 21:13   #300
Shadowke

Standaard

Citaat:
Wel, ik zie dat ook binnen België. Wie bepaalt er wie van ons gelijk heeft?
Zoals ik al zei: We kunnen een lijstje opmaken van gemeenschappelijke kenmerken en zien wie het verst geraakt, maar dat doet er eigenlijk niet toe. Het gaat erom wat mensen ervaren.

Als ge Nederland en Vlaanderen wilt koppelen, dan moet ge ten eerste zeer ver nadenken over uw staatsconstructie, en ten tweede een gemeenschappelijke identiteit creëren.

Over dat eerste hebt ge een grote controle, dat laatste is veel minder controleerbaar. Tenzij ge een Franse politiek wilt voeren.
ik ben al begonnen met dat lijstje.
jij hebt nog niets gegeven.

staatsconstructie: gedecentraliseerde eenheidsstaat! dwz enkele bevoegdheden voor het nationale parlement, de rest bij de provincies. meeste vlamingen en nederlanders willen liever een eenheidsstaat (dus geen regionale parlementen en regeringen om de politieke loontjes zo laag mogelijk te houden) maar met behoud van de regionale identiteit (behoud provincies met veel bevoegdheden oa ook om de regionale dialecten te versterken).
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be