![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#281 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=238 |
|
|
|
|
|
|
#282 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Een traditie is misschien wat overdreven, het is niet zo dat heel Nederland vol staat met tijdelijke stations. Het is wel een bewuste keuze, om te zorgen dat mensen in deze grote nieuwbouwwijken al meteen het openbaar vervoer als optie hebben. Uit onderzoek blijkt nl. dat als mensen eenmaal voor de wagen kiezen, als ze net in de wijk komen wonen, het erg moeilijk is om ze nog het ov in te krijgen. Door meteen al buslijnen en stations aan te bieden, terwijl de wijk nog in aanbouw is, hoopt men dat zoveel mogelijk mensen voor het openbaar vervoer kiezen.
|
|
|
|
|
|
#283 | ||
|
|
Citaat:
Vanuit Duitsland zou men wel graag de lighttrain doortrekken van het grensdorpje Dalheim, dat echt pal op de landsgrens ligt, naar Roermond. In Nederland bestaat daar ook wel interesse voor, maar het wordt om taktische redenen tegengehouden. Anders zou immers het huidige tracé van de IJzeren Rijn weer worden gebruikt, wat voor België aanleiding zou kunnen zijn om ook zonder de nodige aanpassingen goederentreinen over dat traject te eisen. Dan zou echter de leefbaarheid van de buurten in Roermond (en Weert) sterk verslechteren. Iedereen die langs een spoorlijn woont of heeft gewoond waarover goederenvervoer plaatsvindt, weet hoe storend zware goederentreinen zijn, vooral 's nachts. Het passeren van een lichte trein daarentegen zal men nauwelijks opmerken en bovendien rijden die 's nachts helemaal niet. Citaat:
Gelukkig heeft het internationale arbitragehof besloten dat bij heringebruikname van de IJzeren Rijn Nederland mag bepalen welke aanpassingen (geluid, natuur, milieu) nodig zijn en België de helft van de kosten voor die aanpassingen moet betalen. Waarschijnlijk is het animo voor het gebruik van de IJzeren Rijn daardoor danig verminderd, omdat men eigenlijk had gehoopt zonder verdere kosten het oude tracé te kunnen gebruiken. Als men slim is, kiest men nu alsnog voor renovatie van de Montzenlijn, wat voor België veel goedkoper is. |
||
|
|
|
|
|
#284 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#285 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Tempest : 27 januari 2006 om 14:46. |
|
|
|
|
|
|
#286 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wat wel opvalt, is het feit dat er maar twee rechtstreekse ICE-verbindingen zijn in de voormiddag, terwijl er bijna om het half uur een snelle, bijna rechtstreekse verbinding met Parijs is vanuit Brussel. Al langer dan vandaag is geweten dat de NMBS zich hoofdzakelijk richt naar de Franse spoorwegen. Dat is ook zo gebeurd bij haar keuze voor de HST. Toen heeft men ook voor de Franse invulling gekozen en niet voor de Duitse, alhoewel het Duitse concept veel beter past bij ons land. De Franse TGV is immers geconcipieerd om tussen slechts enkele hoofdpunten te rijden: dus een bijzonder krachtige motor maar die slechts langzaam optrekt en daarbij nogal veel elektriciteit "slurpt". Dat kan in Frankrijk niet zo'n kwaad, daar het aantal stopplaatsen eerder beperkt is. De ICE is bedacht vanuit een ander model: veel meer stopplaatsen op een lijn, dus een aangepaste trein waarvan de eigenschappen daarmee overeenkomen. In België, met z'n relatief korte afstanden, had de ICE veel beter gepast. Ondanks alles heeft de NMBS voor het Franse systeem gekozen. Dat was overduidelijk niet de beste keuze... |
|
|
|
|
|
|
#287 | |
|
|
Citaat:
De enige nuttige verbinding zou kunnen zijn een regionale lightrail, van Hasselt via Diepenbeek, Tongeren, Bitsingen (Bassenge), Wezet (Visé), Voeren (als je daar ergens een bereikbaar station zou kunnen maken) en Moresnet/Kelmis naar Aken. De vraag is wel of zo'n trein rendabel zou zijn, of deze is in te passen tussen de goederentreinen en of de lijn aan alle veiligheidseisen voldoet, d.w.z. of de bruggen en tunnels vluchtwegen hebben die zijn berekend op een grote groep reizigers. Om deze laatste reden is reizigersvervoer over de nieuwe Betuweroute bijv. niet mogelijk: de vluchtwegen zijn berekend op enkel een machinist. Ik heb op internet trouwens een fragment uit het spoorboekje van 1937 gevonden, toen deze nog Officieele Reisgids der Nederlandsche Spoorwegen heette (de NS is als bedrijf pas in 1938 opgericht, maar al sinds WOI werkten de twee grote privémaatschappijen - de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen en de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij - samen onder de naam Nederlandsche Spoorwegen). Uit dit fragment blijkt dat er vroeger wel degelijk reizigersvervoer is geweest over de IJzeren Rijn. Weliswaar niet met doorgaande treinen, maar toch. |
|
|
|
|
|
|
#288 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#289 |
|
Gouverneur
|
Niet vergeten dat dit allemaal in het belang is van vooraal één land ---> Frankrijk. NMBS is gewoon een vrijwilig slaafje van niet-alleen SNCF maar ook onder-andere van Alstom en Air France. Das egenlijk concurrentie-vervalsing t.o.v. anderen zoals KLM, Lufthansa en zelfs SN-Brussels...
|
|
|
|
|
|
#290 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#291 |
|
Gouverneur
|
NMBS is gewoon een bende... de grootse mafia van het land. Was dat nou echt waar dat verhaal over een of andere NMBS-mijnwerkers-dienst (spooktreinen) naar de Waalse mijnen, héélemaal tot 1984 reden terwijl de mijnen al véél eerder in de jaren 60 dicht en failliet waren?! Ongeloofelijk zeg, wat een zooi...
|
|
|
|
|
|
#292 |
|
Minister-President
|
... waarna met het argument van de werkgelegenheid in Brugge kan worden geschermd om die situatie als dusdanig te houden. Je hebt gelijk, dat de Frankrijkstraat (hoofdkwartier van de NMBS) een bijwijlen profetische bijklank heeft... Gelukkig heeft de NMBS toch 1 optie niet overgenomen van de SNCF, nl de gares betteraves, HST-haltes in het midden van het symbolische rapenveld, omdat de SNCF dacht, dat een HST geen trein meer was...
En Jan, sorry, ik heb blijkbaar over die link heengelezen. Soms lees ik iets te snel, blijkbaar... Tempest, dat Parijs-Brussel zwaar wordt gepusht door de NMBS, daar ben ik het volledig met je over eens. Beste bewijs, zijn de verbindingen naar Parijs vanuit resp. Oostende en Luik via Namen. Dat ze dat niet doen richting Duitsland, is mij, en heel wat anderen, ook al opgevallen, en ook de HSL tussen Antwerpen en Brussel zal zowat de traagste in Europa worden, niet meteen goed voor het Belgische (en Vlaamse) imago. Let op, een goede verbinding naar Parijs is nodig, maar Thalys is wat eenzijdig op die markt gericht. En met Thalys, ook de NMBS. Dimitri, ik deel je analyse nagenoeg volledig. Volgens mij zou de IJzeren Rijn wel open moeten, eventueel via een ander tracé (hoewel het oorspronkelijke tracé wellicht het milieuvriendelijkste is, dus door de Meinweg...). Dat dat voor overlast zorgt, zonder enige twijfel, ik woon zelf lang de as Antwerpen-Gent-Kortrijk-Frankrijk, met een niet te onderschatten goederenverkeer. Maar ik heb een stevig broertje dood aan de NIMBY's, en sorry, maar als je aan een spoorlijn komt wonen, zelfs een stilgelegde, kan je je verwachten aan reactivatie en passerende treinen. Voor de rest verdient Eindhoven een verbinding zonder overstap in Weert, zonder enige twijfel, zou passagiersverkeer weliswaar mogelijk kunnen zijn op de Montzenlijn, maar ik vrees dat zowel de vraag nogal beperkt is, als de kosten voor aanpassingen daarvoor nogal hoog zijn... Dan zijn er goederenlijnen (Gent-Zelzate-Terneuzen) waar er waarschijnlijk meer mogelijkheden zijn... |
|
|
|
|
|
#293 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
De mijnwerkerstreinen waren een anomalie, maar zijn gebruikt als hefboom om nagenoeg heel het Belgisch spoorwegneg af te breken. Als het aan De Croo en de NMBS had gelegen, lag in Limburg alleen nog een spoorlijn naar Genk en Tongeren, was Eeklo al lang treinloos, op de museumtreintjes van SCM na, misschien, kortom, had je veel geluk nodig, als je ooit in je leven nog eens in een trein zat. Ach, de NMBS heeft toen betaald voor het gebrek aan management door de opeenvolgende bevoegde ministers en gedelegeerde bestuurders. Als ik zeg dat Schouppe de eerste was, met een beetje visie op die post, toont dat wel de bloedarmoede aan bij de toenmalige NMBS, denk ik.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
|
|
|
|
|
|
#294 |
|
Gouverneur
|
Ho ho Ik ben niet tege een snelle Parijs verbinding, hoe sneller hoe beter, maar waarom alleen Parijs? Wat is nou bijzonder daar? Oh ja natuurlijk l'exception pour notre chère patrie: l'exception française... l'exception wallon... l'exception sicilien... l'exception latin...
|
|
|
|
|
|
#295 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#296 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#297 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#298 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Het andere is waarschijnlijk Bastenaken, maar dat is al even dicht...
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
|
|
|
|
|
|
#299 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Wat er in het "Walepays" allemaal gebeurt, tart soms alle verbeelding. Er wordt daar gewoon gegooid met de overheidsgelden. Toen men in de jaren zestig/zeventig begon te investeren in de verdere uitbouw van de havens, eiste men in Wallonië eenzelfde bedrag op. Waarom? Eerst wist men het niet goed. Toen kwam men op de proppen met het idee om Charleroi een metro te geven. Studies wezen echter uit dat een metro in die stad nooit rendabel kon zijn en eigenlijk gewoon overbodig. Toch wou de politiek van geen wijken weten: het geld was er en het moest maar opgesoupeerd worden. Resultaat: een metro waarvan maar een gedeelte van de aangelegde lijnen wordt gebruikt en waarvan de gebruikte lijnen hopeloos verlieslatend zijn...
|
|
|
|
|
|
#300 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
![]() Voil�*, opgeruimd staat netjes... Laatst gewijzigd door Tempest : 27 januari 2006 om 22:23. |
|
|
|
|