![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Is de mens goed of slecht? | |||
goed |
![]() ![]() ![]() |
13 | 12,87% |
slecht |
![]() ![]() ![]() |
20 | 19,80% |
goed en slecht tegelijk |
![]() ![]() ![]() |
25 | 24,75% |
goed of slecht afwisselend |
![]() ![]() ![]() |
11 | 10,89% |
mossel noch vis |
![]() ![]() ![]() |
32 | 31,68% |
Aantal stemmers: 101. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 | ||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar beiden zijn door God geschapen als zijnde "goed"? Want "alles was goed. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#282 |
Banneling
|
![]() Goed en slecht bestaan enkel in de verbeelding van de mens.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#283 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Trouwens, je noemt het plukken (als je nauwkeurig bent dan was het 'eten' i.p.v. 'plukken') van de vrucht "een logisch gevolg van de nieuwsgierigheid van de mens". Besef je wel dat het dan onvermijdelijk was dat de mens ongehoorzaam zou zijn? Wat heeft het voor zin dat God gehoorzaamheid test als de overtreding onvermijdelijk is, want een logisch gevolg van de nieuwsgierigheid van de mens? Waar heeft de mens die nieuwsgierigheid vandaan? Was dat een degeneratief verschijnsel of was dat een noodzakelijke eigenschap van de mens waarmee de evolutie of God hem heeft gemaakt? Dus wat is er mis mee? En verder, als God wilde weten of de mens gehoorzaam zou zijn, was dat dan geen "onvermijdelijk gevolg van de nieuwsgierigheid" van God? Dus waar gaat dit over? Nieuwsgierigheid van God is goed, nieuwsgierigheid van de mens is logisch, dus gehoorzaamheid van de mens is nonsens. En daar moeten we het mee doen en God moet dat ook beseffen, als Hij bestaat. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#284 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik geloof noch volledig in het absolute vrije handelen van de mens, noch in de absolute voorbestemming van de mens. Ik zie God niet enkel als "een man enkel van hierboven" maar ook als een voorstuwend proces dat alles doordringt en zich openbaart en voorbestemd zoals God dat zelf wil. Wij kunnen nooit weten weten in hoeverre wij wel of niet een eigen vrije wil hebben of dat dit volledig is voorbestemd. De discussie over de vrije wil is ook een splijtzwam geweest tussen remonstranten aan de ene kant en de calvinisten aan de andere kant. Ik heb dan ook met verbazing de Dordtsche kerkregels gelezen en de stelligheid over de voorbestemming. De andere kant van het verhaal over totale vrijheid van de mens geloof ik ook niet volledig. Ik zie het meer als een chaotisch systeem met terugkerende patronen. ![]()
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 30 december 2011 om 23:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#285 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() er is er slechts één die goed is.....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#286 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Uw misantropie lijkt mij niet bepaald een indicatie van heerlijkheid.
![]() |
#287 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het morele probleem van een individu die zelf mag kiezen tussen eigen belang en algemeen belang bestond niet. Het belang van de vader of de stad had altijd voorrang. In Genesis vind je volgens mij ook geen morele problemen maar alleen het probleem van gezag en gehoorzaamheid. Bijvoorbeeld bij Adam en bij Abraham. Bij de geschiedenis van de zonen van Jacob en hun broer Jozef is het alleen jammer dat de vader verdriet had toen hij Jozef dood waande, maar de jongens hadden geen wroeging. Moraal vanuit een verantwoordelijkheid is een product van de latere beschavingen. Nog steeds kennen leden van orthodoxe Joodse en Christelijke stromingen geen vrijheid verbonden met een moraal, ze kennen alleen hun wetten en traditie en bij twijfel beslist de geestelijke vader. De moderne beschaving produceerde individualisme en daarmee nieuwe vormen van goed en kwaad. Als je die niet erkent dan ken je geen beschaving. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#288 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#289 |