Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 april 2006, 10:12   #281
tony p
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

De prijzen van alcohol en tabak worden niet 'hoog gehouden', het zijn de prijzen van de basisgoederen die laag gehouden worden. Alcohol en tabak zijn te verkrijgen in het CUC-circuit, het vroegere dollar-circuit, ook wel 'toeristen-circuit' genoemd, en daar moet je dus wel rekening houden met die wisselkoers, al wil men op lange termijn naar 1 munt evolueren.
tony p is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2006, 10:35   #282
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tony p Bekijk bericht
De prijzen van alcohol en tabak worden niet 'hoog gehouden', het zijn de prijzen van de basisgoederen die laag gehouden worden. Alcohol en tabak zijn te verkrijgen in het CUC-circuit, het vroegere dollar-circuit, ook wel 'toeristen-circuit' genoemd, en daar moet je dus wel rekening houden met die wisselkoers, al wil men op lange termijn naar 1 munt evolueren.
Vreemd; denk aan oude spreekwoorden:
wie appelen vaart, appelen eet;
in het veen ziet men niet op een turfje;
(bijbel): een dorsende os zult gij niet muilbanden.
Oud 21 april 2006, 11:07   #283
tony p
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Vreemd, dat Wit-Rusland het zo "goed" zou doen; naar wat ik er over lees blijf ik toch maar graag in Nederland.
Het BNP van Oekraïne is van 1990 tot 2003 met 46,5% gezakt, terwijl dat van Wit-Rusland toch met 11 % is gestegen.

Laatst gewijzigd door tony p : 21 april 2006 om 11:08.
Oud 21 april 2006, 11:47   #284
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Sommigen spreken vol lof over Wit-Rusland...
De echte democraten over... armoede en schrikbewind...

Tja, wie zou het bij het juiste eind hebben?

Laatst gewijzigd door Chipie : 21 april 2006 om 11:47.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2006, 11:47   #285
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Het BNP van Oekraïne is van 1990 tot 2003 met 46,5% gezakt, terwijl dat van Wit-Rusland toch met 11 % is gestegen.
Daarover is bij mij ook geen misverstand, eerder slechts verwondering dat Oekraïne zo zwaar achterblijft terwijl het waarschijnlijk over forse natuurlijke hulpbronnen beschikt.

Misschien is het makkelijker een klein land en een relatief klein volk te runnen dan een groter geheel: vergelijk Nederland en Frankrijk.

Overigens lijkt mij dat niet op het conto van de nieuwe oranje-club te komen maar van de oude knarren die men nu tracht weg te werken.

Wat ik ook maar lees over die voormalige blok-landen, hetzij van links of van rechts, het woord "corruptie" komt er in voor, misschien uit traditie. Het Rusland van Hr Poetin lijkt mij daarop nauwelijks een uitzondering te maken.
Oud 21 april 2006, 12:58   #286
tony p
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Een vraagje voor de fans van het kapitalisme: wat vinden jullie ervan dat er in 2001 in Duitsland 400.000 (gezonde) koeien werden afgeslacht en verbrand om de prijs te doen stijgen die sinds de dollekoeienziekte aan de lage kant was?

Laatst gewijzigd door tony p : 21 april 2006 om 12:58.
Oud 21 april 2006, 14:10   #287
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Een vraagje voor de fans van het kapitalisme: wat vinden jullie ervan dat er in 2001 in Duitsland 400.000 (gezonde) koeien werden afgeslacht en verbrand om de prijs te doen stijgen die sinds de dollekoeienziekte aan de lage kant was?
Hm, ik meen te hebben begrepen dat "anderen" ook wel mensen opruim(d)en in iets grotere aantallen.

Maar nee, dit bericht ken ik niet; wat is je bron?
Oud 21 april 2006, 14:31   #288
tony p
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

http://limburg.hbvl.be/nieuws-politi...00-koeien.html
Citaat:
Duitsland gaat wegens de BSE-crisis 400.000 runderen vernietigen, een operatie die ongeveer 13,3 miljard frank kost. De maatregel is gericht op het stabiliseren van de rundvleesmarkt. In de ganse EU zullen mogelijk 1,5 miljoen runderen van meer dan 30 maanden worden vernietigd.
Oud 21 april 2006, 14:35   #289
tony p
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Of in De Standaard:
Citaat:
De Tierschutzbund, de Duitse dierenbescherming, neemt gerechtelijke stappen tegen de voorgenomen slachting van 400.000 koeien om de prijs van rundvlees te stabiliseren. Die is door de BSE-crisis spectaculair gedaald. Dat meldt de Duitse tv-zender ARD.
Oud 21 april 2006, 14:35   #290
Gentenaar
Parlementsvoorzitter

Gentenaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Proletariaat": alweer zo'n linkse taalvervalsing.

"Proletariër" betekent in mensentaal: kroostbezitter.
proletariër is een woord dat al eeuwenlang de betekenis draagt van "persoon die als enige bezit zijn kroost heeft".

M.a.w.: de klasse van de bezitslozen, die hun arbeid als koopwaar moeten aanbieden.
Oud 21 april 2006, 14:40   #291
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
tony p: http://limburg.hbvl.be/nieuws-politi...00-koeien.html

Citaat:
Duitsland gaat wegens de BSE-crisis 400.000 runderen vernietigen, een operatie die ongeveer 13,3 miljard frank kost. De maatregel is gericht op het stabiliseren van de rundvleesmarkt. In de ganse EU zullen mogelijk 1,5 miljoen runderen van meer dan 30 maanden worden vernietigd.
Welk niveau en welke reputatie heeft dat krantje? Ik zie daar niet hoe ze aan het bericht kwamen.

Als het bericht klopt geeft het me inderdaad geen best gevoel.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2006, 15:27   #292
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met dat 'bijna-niets' kunnen de Cubanen toch vrij goed rondkomen. Om te beginnen zijn gezondheidszorg, onderwijs en een hoop cultuur- en sportmanifestaties er gratis. Andere basisgoederen (elektriciteit, water, voedsel) zijn over het algemeen zeer goedkoop.
Luxegoederen als alcohol, tabak of benzine zijn daarentegen heel duur voor een Cubaan.
Volgens de wisselkoers is 1 peso gelijk aan 0,04 euro. maar als je kijkt naar de reële koopkracht, dan kan je met 1 peso in Cuba ongeveer evenveel kopen als met 1,6 euro in België.
tabak? We spreken over Cuba hé... Tabak en alcohol zijn spotgoedkoop in Cuba, daar nog geen algemeen rookverbod (dan breekt er pas opstand uit!) of keihoge taksen op alcohol en sigaretten. Benzine was erg duur (daarom dat je veel "paardentaxi's" zag in steden, om benzine te sparen), tegenwoordig dankzij Chavez is dat al veel beter.
Alles dat in peso's is is spotgoedkoop en betaalbaar voor de gemiddelde Cubaan, alles dat in dollar is (of peso convertible sinds een jaar) onwaarschijnlijk duur. (sommige restaurants, winkels met luxe-producten, sommige hotels, sommige dancings, etc. en toch komen daar veel Cubanen, meestal die in de toerisme-industrie werken of familie in Miami hebben)
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2006, 15:31   #293
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Ik schrijf toch niet dat er iets mis is met toerisme.. Integendeel, voor de doorsnee (niet doorgesneden) Cubaan, is dat natuurlijk een wereld van verschil... Ik wil enkel maar zeggen dat de gemiddelde Cubaan de laatste jaren enkel heeft kunnnen 'overleven' dankzij de rotkapitalistische toeristen...

Tja, als communisten er gaan voor zorgen dt kapitalisten daar lekkere retaurants kunnen bezoeken en yachten kunnen huren, dan is dat natuurlijk het bewijs dat communisme werkt...
Dat is inderdaad wel ergens een contridictie in terminis... maar goed dankzij Uw geliefde Amerikanen moesten de Cubanen iets zoeken om te overleven, en toerisme bleek een goede investering die vele dollars binnenbracht. Het heeft de cubaanse maatschappij wel wat verziekt, omdat de Cubanen zien hoeveel geld die toeristen spenderen. (veel prostitutie, en overal Cubanen die een graantje willen meepikken, dat is overigens niet anders in andere derde wereld landen)
Tegenwoordig echter heeft Cuba andere bronnen van inkomsten, dankzij China vooral doet de industrie het opnieuw goed, en daarom worden de uitwassen van het toerisme hard aangepakt.

Laatst gewijzigd door tomm : 21 april 2006 om 15:32.
Oud 21 april 2006, 15:36   #294
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat vind ik appelen met peren vergelijken: 2% van een reeds leefbaar inkomen is iets anders dan 11% van bijna-niets.
===

De tegenstellingen tussen Wit-Rusland en Oekraïne kan ik totaal niet door- of overzien; oppervlakkig bekeken lijkt de Oekraïne ondanks tamelijke natuurlijke hulpbronnen erg achter te blijven, maar ik heb geen indruk van de moeilijkheidsgraad tot exploitatie.

Die "oranje" club daar is meen ik nog erg nieuw?
Toch groeien veel derde wereldlanden niet of nauwelijks. Als cuba 11% blijft groeien dan wordt het verschil steeds kleiner, al zal het wel lang duren voor ze ons niveau bereiken.
In Oekraïne hebben de oranje-lui voor geen enkele verandering gezorgd, wel in tegendeel de economische groei is nu veel lager dan voor die "revolutie". Wit-Rusland groeit met bijna 10% per jaar, dat is meer dan Rusland zelfs, dat nochtans over enorme gas- en olieinkomsten beschikt(wat tegenwoordig erg veel opbrengt, zonder dat was Rusland even erg als Georgië, want industrie stelt niet veel meer voor).
Oud 21 april 2006, 15:38   #295
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, ook Gorbatsjov was zogezegd een communist, maar achteraf liet hij ons wel weten: "Mijn levensdoel was de vernietiging van het communisme."
Klopt, een grotere verrader bestaat er niet, en dat vinden ook de Russen: hij woont in de VS omdat hij in Rusland z'n leven niet zeker is, en in de jaren 90 deed hij eens mee aan de presidentsverkiezingen: 0,3% van de stemmen kreeg hij (of zoiets)
Oud 21 april 2006, 15:41   #296
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
O.k, ik gun je het voordeel van de twijfel; inderdaad zegt een wisselkoers weinig over binnenlandse geldwaarde.
Ik ben daar niet zelf geweest dus kan dit onmogelijk toetsen.

Hoe zit dat met alcohol (suiker) en tabak daar, dat ze die prijzen hoog kunnen houden? Dat moet daar allemaal makkelijk zelf te stoken zijn cq in de moestuin te verbouwen voor eigen gebruik, of is daar zo'n rigoureus toezicht op dat niemand het in zijn hoofd haalt?
er wordt op grote schaal zelf gestookt in Cuba, hoewel zelfs officieel gestookte drank al erg goedkoop is. (niet de topmerken zoals Havana-club, hoewel een fles in Cuba ook maar 2$ kost, wat echter te veel is voor de meeste Cubanen)
Oud 21 april 2006, 15:44   #297
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vreemd, dat Wit-Rusland het zo "goed" zou doen; naar wat ik er over lees blijf ik toch maar graag in Nederland.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aleksandr_Loekasjenko
er is veel desinformatie betreffende Belarus, hier een objectiever verslag.

http://www.bhhrg.org/CountryReport.asp?CountryID=4
Oud 21 april 2006, 15:47   #298
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Sommigen spreken vol lof over Wit-Rusland...
De echte democraten over... armoede en schrikbewind...

Tja, wie zou het bij het juiste eind hebben?
De economische cijfers en sociale indici, onder andere van de wereldbank en de UNDP, spreken voor zich en zijn volgens mij betrouwbaarder en neutraler dan de ambassadeurs van de VS of GB...
Oud 21 april 2006, 15:54   #299
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daarover is bij mij ook geen misverstand, eerder slechts verwondering dat Oekraïne zo zwaar achterblijft terwijl het waarschijnlijk over forse natuurlijke hulpbronnen beschikt.

Misschien is het makkelijker een klein land en een relatief klein volk te runnen dan een groter geheel: vergelijk Nederland en Frankrijk.

Overigens lijkt mij dat niet op het conto van de nieuwe oranje-club te komen maar van de oude knarren die men nu tracht weg te werken.

Wat ik ook maar lees over die voormalige blok-landen, hetzij van links of van rechts, het woord "corruptie" komt er in voor, misschien uit traditie. Het Rusland van Hr Poetin lijkt mij daarop nauwelijks een uitzondering te maken.
Gemakkelijker om een klein land te runnen? Vraag dat eens aan de Georgiërs...
Wat betreft Oekraïne het vorige regime was corrupt, inderdaad, maar had toch veel hogere groeicijfers dan het huidige regime, dat eveneens corrupt is.
Rusland is uitzonderlijk corrupt, geen enkele twijfel daarover (hoewel nu minder corrupt dan het Rusland van Yeltsin, toen Rusland zelfs corrupter was dan de meeste Afrikaanse landen en bij de top 5 hoorde van de wereld). Belarus is het minst corrupte land van de voormalige Sovjet-Unie volgens transparency international, Georgië en Azerbajdjan de corruptste (bij de top 5 van de wereld).
Oud 23 april 2006, 17:57   #300
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Allé nu, weet je zeker dat ze niet elke dag in de file moeten staan, hun kinderen naar school, hobbyvereniging, vriendjes, etc. moeten brengen, op een ander gaan werken, naar vrienden en familie moeten in het weekend etc. ? Tiens, dat was bij mij nog niet opgekomen !

Het gaat daar nog wat verder hoor: als je niet volgt, word je uit de groep gezet, en ben je veroordeeld tot het rondzwerven in de wereld van de Blanke (en aangezien de meesten daar niet voor aangepast zijn, belanden ze dikwijls in alcohol- of drugsverslaving).

Het zou hier hetzelfde zijn moest iedereen zonder job bvb. worden veroordeeld tot het leiden van een zwerversbestaan.
uiteraard is dat allemaal waar, maar soortgelijke problemen doen zich voor in elke maatschappij. Het is belachelijk een of andere primitieve maatschapij als utopia te gaan ophemelen, maar af en toe kunnen wij wel eens iets leren van de "primitieve" medemens.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be