Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 augustus 2007, 17:20   #281
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Antoon en Winterhamer... één gevecht?
Nog maar eens, voor jullie: Die zgn "Arabieren" zijn zo weinig arabisch als hun slachtoffers: in Darfoer vermoorden helaas autochtone moslims elkaar.
Zowel slachtoffers als moordenaars hebben dezelfde huidskleur (vermits jullie daar belang aan hechten!) En 't gebeurt met steun uit de hoofdstad en uit 't buitenland: Chinese en Amerikaanse investeerders willen dat gebied.
Ik vermoed dat ze daar hun stamboom voor bijhouden.

De berichtgeving lijkt mij al wat langer aan de gang dan dat Amerikanen en Chinezen zich voor dat gebied interesseren.

Misschien gaat het alleen maar om een stukje folklore dat wij snel als "verrijking" ook weer naar hier moeten gaan importeren.
Oud 16 augustus 2007, 17:34   #282
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nog maar eens, voor jullie: Die zgn "Arabieren" zijn zo weinig arabisch als hun slachtoffers: in Darfoer vermoorden helaas autochtone moslims elkaar.
Zowel slachtoffers als moordenaars hebben dezelfde huidskleur (vermits jullie daar belang aan hechten!) En 't gebeurt met steun uit de hoofdstad en uit 't buitenland: Chinese en Amerikaanse investeerders willen dat gebied.
Had ik al niet gevraagd dat je dat zou gaan uitleggen aan de "Arabieren" in Soedan? En?

Wie legt er hier telkens weer de nadruk op dat zowel de "Arabieren" als hun slachtoffers dezelfde huidskleur hebben?

Ik vrees dat je mijn voorgaande tekst niet gelezen hebt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
De zuivering van Soedan door en voor de mohammedaanse leer kent een zeer lange geschiedenis, die begon met door de Arabische bedoeïenen georganiseerde plundertochten in het gebied, en vervolgens de slavenhandel. Sommige Arabische handelaren vestigden zich reeds vroeg op permanente basis in het gebied.

Er is een lange periode van relatieve rust geweest op basis van die slavenhandel, en de taks die door de mohammedaanse heersers geheven werden op de koninkrijken en koninkrijkjes.

De verplichte levering van slaven verzwakte de locale bevolking sterk, waardoor zij nog minder weerstand kon bieden tegen de barbaarse methoden van de Arabieren.

Het koninkrijk Maqurra (in het Noorden) viel in de 15de eeuw in Arabische handen, Alwa (in het centrum) in het begin van de 17de eeuw.

De bevolking van het Zuiden bleef min of meer in isolatie, afgezien van de frequente invallen door Arabische slavenhandelaars.

Onder Britse controle werd de slavenhandel ingeperkt, maar kon deze nooit helemaal drooggelegd worden. Er worden ook vandaag nog slaven gehouden in Soedan. Maar toen de Arabieren tegen het einde van het Britse koloniale tijdperk, in de jaren 1950, hun raids op de zuidelijke zwarten hervatten, heeft het volk zich daar geleidelijk aan georganiseerd, en het verzet is na vijftig jaar uitgemond in een relatieve vrede.

Intussen waren er echter andere dingen dan ivoor en mensen te roven in het Zuiden: er was sprake van olie (bevestigd begin jaren 1980), en er was water.

Een parenthese: de mohammedaanse economie is gebaseerd op “religieus” gelegitimeerde rooftochten (ghazwa) en uitbuiting van de onderworpen volkeren (door het opleggen van extra belastingen, die vaak ook in de vorm van mensenvlees kon betaald worden). Volgens de oude mohammedaanse schrifturen bouwde Mohammed zijn macht uit door het overvallen van karavanen en het beroven van de joden en andere “ongelovigen” van al hun bezittingen, inclusief goud en vee. Maar de plundertochten zouden later een veel grotere omvang krijgen. De plundering van Perzische, Indische, en Griekse gebieden zijn zeer goed gedocumenteerd. Als anekdote kan ik hier nog aan toevoegen dat de Frankische ridders de mohammedaanse hordes in 732 bij Tours gewonnen hebben omdat er binnen de mohammedaanse rangen het gerucht liep dat de buit die zij tevoren in Bordeaux hadden gemaakt geroofd werd. De mohammedanen gaven de strijd tegen de Franken op om hun buit in veiligheid te stellen.

Gezien de relatieve vrede in het Zuiden van Soedan waartoe de “Arabieren” verplicht werden, is een groot deel van hun wingewest, met water en olie, weggevallen. Derhalve hebben zij hun aandacht meer naar het Westen gericht. Daar leven weliswaar mensen die beweren ook mohammedanen te zijn, maar zij zijn niet zo strak in de leer als de “Arabieren” en kunnen gemakkelijk als “slechte mohammedanen”, zelfs als kaffers aanzien worden, waardoor het voor de “Arabieren” mogelijk is het verbod om geloofsgenoten te beroven, te verkrachten, te verdrijven en uit te moorden, naast zich kunnen leggen.

Ook al kan er, vooral in Khartoem en aan de kust, fysiek misschien een onderscheid gemaakt worden tussen de “Arabieren” en de “zwarten”, in andere gebieden van Soedan is dat moeilijker. Het “Arabier” zijn is vaak slechts een label dat men zichzelf opkleeft, een label dat het recht geeft zich superieur te voelen aan de andere. Zowel in Soedan als in Marokko, en in andere gebieden die aan de mohammedaanse leer onderworpen zijn, brengt het “Arabier” zijn naast dat superioriteitsgevoel ook nogal wat politieke voordelen. (V.S. Naipaul: .” It runs out now that the Arabs were the most successful imperialists of all time, since to be conquered by them (and then to be like them) is still, in the minds of the faithful, to be saved.”

Gezien er geen goud of edelstenen meer te roven zijn in Darfoer, concentreren de “Arabieren” zich op andere goederen die rijkdom kunnen brengen. De belangrijkste bezittingen die de mensen in het Westen hebben zijn het vee, nog steeds een gegeerde buit voor de “Arabieren”. Maar belangrijker: er liepen geruchten dat er bodemschatten zouden te vinden zijn, waaronder het gegeerde water en het zwarte goud. Tot dan was Darfoer een vergeten en verwaarloosd gebied in Soedan, maar nu willen de “Arabieren” ook die bodemschatten van de locale bevolking roven.

De genocide in Darfoer is dus een voortzetting van een meer dan duizendjarige “Arabische” politiek, waarbij het toegestaan is van “inferieure” volkeren te beroven, uit te buiten, te verkrachten en te doden.
Nadat ik die tekst geschreven had, las ik het volgende in: Gilles KEPEL, Oorlog in het hart van de islam, (Oorspronkelijke titel Fitna. Guerre au coeur de l’islam, Uitgeverij Olympus, 2007 (eerst uitgegeven 2005), ISBN 978-90-467-0010-5
... Tot het einde van de jaren twintig, in de beginfase van de veroveringen door de Saudische dynastie, spelen de predikers die in naam van Allah de strijdlijst van de Ikhouan tegen alle rivaliserende stammen prikkelen, de hoofdrol. Hun vurige preken zijn onmisbaar voor het neersabelen van de sjiitische landbouwers aan de oostkust, de bergbewoners in de provincie ‘Asir en de kosmopolitische bewoners van de door de Hasjemieten overheerste Hedjaz, en om ze af te schilderen als goddelozen tegen wie de jihad geoorloofd is, wier bloed mag worden vergoten en wier goederen en vrouwen een legitieme buit zijn, de beloning voor de eerlijke inspanning van de gelovigen.
Zo ook hebben in Soedan de "Arabieren", als de betere volgelingen van Mohammed, alle recht om de anderen te beroven, te verkrachten, te verdrijven en uit te moorden.
Oud 16 augustus 2007, 19:00   #283
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Basy Lys,
Jij gebruikt tenminste "Arabieren" tussen aanhalingstekens.
met jouw genuanceerder feitenrelaas kan ik heel wat beter akkoord gaan dan met de voorstelling van sommige propagandamedia die hier klakkeloos wordt overgenomen. Daarom niet met je insinuerend taalgebruik, allerhande toegeschreven "constanten" en bvb het erbijsleuren van de nietterzakedoende Europese "slag" bij Tours.
Moorden, verkrachten en beroven gebeurt helaas door de diverse milities daar, en ik vermoed dat al lang zo is: als we zien wat er in katholieke delen van hetzelfde continent gebeurt en gebeurde is het mij duidelijk dat godsdienst hier evenmin een doorslaggevende rol in speelt.
Citaat:
gelegitimeerde rooftochten
Lees dit:
http://www.statenvertaling.net/bijbel/nume/31.html

Dat komt dus niet uit de koran...Westerse rooftochten zijn er genoeg geweest, en de godsdienst en de zgn "aangeboren, religieuze of culturele superioriteit" werden (en worden helaas soms nog) daar bij ook als gemakkellijk excuus gebruikt.
Als Naipaul schrijft over "the most successful imperialists of all time", gaat hij wel in een zéér ruime bocht om de feiten en de realiteit heen. Dat weet jij en dat weten we allemaal.

Laatst gewijzigd door filosoof : 16 augustus 2007 om 19:24.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2007, 19:21   #284
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Basy Lys,
Jij gebruikt tenminste "Arabieren" tussen aanhalingstekens.
met jouw genuanceerder feitenrelaas kan ik heel wat beter akkoord gaan dan met de voorstelling van sommige propagandamedia die hier klakkeloos wordt overgenomen. Daarom niet met je insinuerend taalgebruik, allerhande toegeschreven "constanten" en bvb het erbijsleuren van de nietterzakedoende Europese "slag" bij Tours.
Moorden, verkrachten en beroven gebeurt helaas door de diverse milities daar, en ik vermoed dat al lang zo is: als we zien wat er in katholieke delen van hetzelfde continent gebeurt en gebeurde is het mij duidelijk dat godsdienst hier evenmin een doorslaggevende rol in speelt.
Lees dit:
http://www.statenvertaling.net/bijbel/nume/31.html

Dat komt dus niet uit de koran...Westerse rooftochten zijn er genoeg geweest, en de godsdienst en de zgn "aangeboren, religieuze of culturele superioriteit" werden (en worden helaas soms nog) daar bij ook als gemakkellijk excuus gebruikt.
Wat maakt dan eigenlijk het verschil tussen de diverse groepen in die regio? Taal, uiterlijk, godsdienst?
Oud 16 augustus 2007, 19:33   #285
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Wat maakt dan eigenlijk het verschil tussen de diverse groepen in die regio? Taal, uiterlijk, godsdienst?
Het al dan niet georganizeerd zijn en het bezit van en bevoorrading in wapentuig door in de (veronderstelde) ondergrondse rijkdommen geïnteresseerde partijen.

Taal, godsdienst en en uiterlijk is grotendeels hetzelfde: waarom elk conflict willen duiden via taal, uiterlijk, godsdienst?
Gewoon bezit en bezitsverwerving zijn een veel dieper motief, al sinds het begin van het leven op aarde.

Laatst gewijzigd door filosoof : 16 augustus 2007 om 19:33.
Oud 16 augustus 2007, 19:39   #286
evilbu

Standaard

Citaat:
Het al dan niet georganizeerd zijn en het bezit van en bevoorrading in wapentuig door in de (veronderstelde) ondergrondse rijkdommen geïnteresseerde partijen.

Taal, godsdienst en en uiterlijk is grotendeels hetzelfde: waarom elk conflict willen duiden via taal, uiterlijk, godsdienst?
Gewoon bezit en bezitsverwerving zijn een veel dieper motief, al sinds het begin van het leven op aarde.
Je moet niet nodeloos ruzie zoeken met me, ik vraag me alleen af waarom ze het onderscheid maken, de milities die steun krijgen van de regering trekken niet van leer tegen iedereen in Darfur, want ze laten "de Arabische dorpen" heel, zo zeggen onze media het toch. Wat maakt dan dat dorp Arabisch in de ogen van die milities en de andere niet.
Oud 16 augustus 2007, 21:09   #287
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je moet niet nodeloos ruzie zoeken met me, ik vraag me alleen af waarom ze het onderscheid maken, de milities die steun krijgen van de regering trekken niet van leer tegen iedereen in Darfur, want ze laten "de Arabische dorpen" heel, zo zeggen onze media het toch. Wat maakt dan dat dorp Arabisch in de ogen van die milities en de andere niet.
Bam, die was raak.

Het gebrabbel van filosoof "is all about semantics".

Ondertussen wordt de zwart-afrikaanse autochtone bevolking uitgemoord door de Arabieren.
Oud 16 augustus 2007, 21:53   #288
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Bam, die was raak.

Ondertussen wordt de zwart-afrikaanse autochtone bevolking uitgemoord door de Arabieren.
Nou neen, mijn vraag naar filosoof toe was eigenlijk geen aanval of zo, ik vraag me dit werkelijk af. Ik spreek de talen niet van die mensen daar, en ik ben er nog niet geweest (en voorlopig zit dat er ook niet in ), misschien gebruiken zij heel andere woorden dan "arabier".
Feit is dat er blijkbaar groepen in Darfur zijn die zich gesteund voelen door het regime in Khartoem en andere niet, en IETS moet daarvoor verantwoordelijk zijn.
Oud 17 augustus 2007, 01:18   #289
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Nou neen, mijn vraag naar filosoof toe was eigenlijk geen aanval of zo, ik vraag me dit werkelijk af. Ik spreek de talen niet van die mensen daar, en ik ben er nog niet geweest (en voorlopig zit dat er ook niet in ), misschien gebruiken zij heel andere woorden dan "arabier".
Feit is dat er blijkbaar groepen in Darfur zijn die zich gesteund voelen door het regime in Khartoem en andere niet, en IETS moet daarvoor verantwoordelijk zijn.
De term "arabs" wordt ginds ook gebruikt, al sinds eeuwen(wschlk al sinds de 14de eeuw!)
SLA (Sudan Liberation Movement) en JEM (Justice and Equality Movement), (vnl. recruterende onder de sedentaire Dinka-*, Foer-, Zaghawa- en Massaleitstammen) wensen Darfoer af te scheuren van Soedan, met steun vh westen (mogelijk ook vanuit China, dat op twee paarden lijkt te wedden want ze onderhouden ook relaties met Kartoem) omwille van de mogelijke petroleum in de ondergrond.
de milities van SLA en JEM worden bestreden door de centrale regering, welke hiertoe vnl. de Janjaweed bewapent, eerder dan het Soedanese leger ten volle te gebruiken.
Die Janjaweed recruteren vnl. bij Baggaranomaden.
SLA en JEM bestrijden elkaar bij gelegenheid.
Ik weet ook niet hoeveel talen of dialecten er in Soedan gesproken worden, maar de Soedanese vorm van arabisch is de "lingua franca" (bij mijn weten)
Voor Janjaweed wordt de blanketname "arabs" gebruikt.

De lokale bevolking is, zoals steeds, het slachtoffer in de strijd: een sedentaire bevolking met vele vluchtelingen in erbarmelijke omstandigheden.
Ook SLA en JEM maken slachtoffers onder de burgerbevolking. (mogelijk minder dan de Janjaweed en de regeringstroepen, maar daar las ik nergens bevestiging van)
Kort samengevat:
Soedanese moslims moorden andere Soedanese moslims uit... met gruwelijk resultaat

De media hier maken er een godsdienstoorlog van en schijnen beslist te hebben wie de "goeden" en wie de "slechten" zijn. Er schijnen(?) protestantse missionarissen in Darfoer te zijn, maar ik hoorde niet dat ze een rol spelen in het conflict.
En er is het vooruitzicht op dik geld, olieopbrengsten in een straatarm land. Na de oorlog

Ooit wenste ik het land eens te bezoeken, maar dat zal er niet meer van komen.

* Ik herinner me dat in het begin vh conflict Dinkavluchtelingen waren.

Laatst gewijzigd door filosoof : 17 augustus 2007 om 01:22.
Oud 17 augustus 2007, 01:20   #290
filosoof
Banneling

Standaard

PS
Als ik met vacantie ben zet ik de discussie niet meer verder. Daarna pas.

Laatst gewijzigd door filosoof : 17 augustus 2007 om 01:21.
Oud 17 augustus 2007, 10:53   #291
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
PS
Als ik met vacantie ben zet ik de discussie niet meer verder. Daarna pas.
Ik wens je een goede vakantie.

Maar denk erom dat tijdens jouw vakantiedagen de Arabieren ondertussen elke dag honderden zwarte vrouwen en kinderen gaan vermoorden, als voortzetting van hun genocide.

En niemand die er wat aan doet, hoogstens mensen die hier komen uitleggen dat de Arabieren in feite niet echt Arabieren zouden mogen worden genoemd.
Oud 17 augustus 2007, 11:01   #292
system
Banneling

Standaard

Citaat:
We zullen ook maar zwijgen van de genocide in Irak door de schuld van de Amerikanen. Overal een puinhoop waar die langskomen.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2007, 11:24   #293
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Bam, die was raak.

nu herhaalt ge uw fout terug. De moordenaars zijn 1) ook zwart-afrikaans autochtoon, en 2) niet arabisch.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2007, 11:41   #294
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
nu herhaalt ge uw fout terug. De moordenaars zijn 1) ook zwart-afrikaans autochtoon, en 2) niet arabisch.
Lees nog eens alleposten opnieuw Ambiorix. Basy Lys heeft ergens een prachtige uitleg geschreven.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2007, 11:54   #295
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Lees nog eens alleposten opnieuw Ambiorix. Basy Lys heeft ergens een prachtige uitleg geschreven.
Een 'prachtige' uitleg is niet voldoende. De 'prachtigheid' van een uitleg zit hem ook in het 'waarheidsgehalte' van de uitleg. Dus, maar duimen nu.

Laatst gewijzigd door system : 17 augustus 2007 om 11:56.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2007, 12:12   #296
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De toedracht en de context van de ganse situatie in Soedan, niet alleen met Darfoer, maar ook met Zuid-Soedan (waar het momenteel tamelijk rustig is), staat beschreven in mijn post hierboven.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
....
Oud 17 augustus 2007, 16:13   #297
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En terwijl een aantal mensen alhier op alle mogelijke manieren proberen uit te leggen waarom de Arabieren in Soedan in feite geen echte Arabieren zouden zijn, blijven deze laatste de zwarte autochtone bevolking van Darfur volledig uitmoorden, ondertussen reeds 300.000 doden, 2 miljoen mensen gevlucht. Morgen zijn de cijfers alweer indrukwekkender, jullie discussie over de "al dan niet echte Arabieren" is niet alleen misplaatst, ze is schandalig.
Oud 17 augustus 2007, 16:16   #298
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Die moordenaars NOEMEN zichzelf minstens Arabieren, met trots en de slachtoffers zijn er niet minder dood om; het gaat ook niet lukken om ze middels woordspelletjes om te dopen tot Amerikanen of Chinezen en/of Joden.
Oud 17 augustus 2007, 16:41   #299
evilbu

Standaard

Citaat:
En terwijl een aantal mensen alhier op alle mogelijke manieren proberen uit te leggen waarom de Arabieren in Soedan in feite geen echte Arabieren zouden zijn, blijven deze laatste de zwarte autochtone bevolking van Darfur volledig uitmoorden, ondertussen reeds 300.000 doden, 2 miljoen mensen gevlucht. Morgen zijn de cijfers alweer indrukwekkender, jullie discussie over de "al dan niet echte Arabieren" is niet alleen misplaatst, ze is schandalig.
Sorry hoor, maar loop jij mee in alles dat de media jou vertellen. Je kan je toch maar best zo goed mogelijk informeren over de situatie in die regio?
Oud 18 augustus 2007, 16:30   #300
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sorry hoor, maar loop jij mee in alles dat de media jou vertellen. Je kan je toch maar best zo goed mogelijk informeren over de situatie in die regio?
De informatie is klaar en duidelijk : de zwarte autochtone bevolking wordt er volledig uitgemoord door de Arabieren. Na zoveel jaar, 300.000 vermoorde burgers, 2 miljoen mensen die gevlucht zijn, en continu dagelijkse gruweltaferelen en massamoorden is de tijd van "informeren" voorbij. De Arabische Liga moet serieus op de vingers getikt worden omdat ze de genocide aldaar gewoon negeren, terwijl ze moord en brand schreewt wanneer een terrorist uit Irak wordt opgelsoten in Guantanamo.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be