Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Bekijk resultaten enquête: Mag voor u een verbod op hoofddoek in een KATHOLIEKE school?
Ja 81 73,64%
Neen 29 26,36%
Aantal stemmers: 110. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juni 2004, 21:44   #281
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Deze topic loopt een beetje achter.

In scholen van de overheid wordt immers meer en meer het verplicht dragen van een uniform ingevoerd, waarbij het dragen van een hoofddoek expliciet verboden wordt.
Darwin ,
noem er eens enkele officiële scholen met uniformplicht in België, aub (als je kan...)
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2004, 21:50   #282
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
in de meeste katholieke scholen was het al jaren zonder enig probleem verboden.
Alleen beginnen ze zich er nu tegen te verzetten. De macht van de kwantiteit veronderstel ik.

Wat niet wegneemt dat elke katholieke school het volste recht heeft zijn eigen kledingcodes te bepalen.
De islamitische gemeenschappen hebben eveneens het volste recht om zelf hun eigen scholen op te richten! Ze hebben niet het recht om de hier eeuwenlang bestaande katholieke scholen HUN NORMEN te gaan opleggen!
HUN normen
Zo staat het in het Nieuwe Testament:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sint Paulus
6 Want indien een vrouw niet gedekt is, dat zij ook geschoren worde; maar indien het lelijk is voor een vrouw geschoren te zijn, of het haar afgesneden te hebben, dat zij zich dekke.
Sint Paulus, 1 Kor11-6
dus scheren, afsnijden of bedekken..
Vervelend, zulke apostelen, hé?
Of zulke hypocriete gelovigen…
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2004, 22:37   #283
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
in de meeste katholieke scholen was het al jaren zonder enig probleem verboden.
Alleen beginnen ze zich er nu tegen te verzetten. De macht van de kwantiteit veronderstel ik.

Wat niet wegneemt dat elke katholieke school het volste recht heeft zijn eigen kledingcodes te bepalen.
De islamitische gemeenschappen hebben eveneens het volste recht om zelf hun eigen scholen op te richten! Ze hebben niet het recht om de hier eeuwenlang bestaande katholieke scholen HUN NORMEN te gaan opleggen!
HUN normen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sint Paulus
6 Want indien een vrouw niet gedekt is, dat zij ook geschoren worde; maar indien het lelijk is voor een vrouw geschoren te zijn, of het haar afgesneden te hebben, dat zij zich dekke.
Sint Paulus, 1 Kor11-6
De Katholieke leer is NIET gelijk aan het Nieuwe Testament.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2004, 22:42   #284
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
HUN normen

Sint Paulus, 1 Kor11-6

Dat is wel veruit het lamste excuus dat ik al gehoord heb...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2004, 22:43   #285
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Citaat:

Dit is een feit, geen excuus.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Oud 26 juni 2004, 22:44   #286
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Het Nieuwe Testament is volgens u dus van nul en generlei waarde voor de katholieke leer?
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 26 juni 2004, 22:51   #287
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Citaat:

Het Nieuwe Testament is volgens u dus van nul en generlei waarde voor de katholieke leer?
Je oppervlakkigheid komt weer eens naar boven. De tekst van Korintiërs gaat trouwens over de eredienst:

"Ik vind het prijzenswaardig dat u bij alles aan mij blijft denken, en dat u zich houdt aan de overleveringen die ik u heb doorgegeven. 3 Maar ik verzoek u wel te bedenken dat Christus het hoofd is van iedere man, maar de man het hoofd van de vrouw, en God het hoofd van Christus. 4 Een man die onder het bidden of profeteren het hoofd bedekt houdt, doet zijn hoofd schande aan. 5 Een vrouw daarentegen brengt schande over haar hoofd wanneer zij blootshoofds bidt of profeteert; ik vind dat even erg als wanneer haar hoofd kaalgeschoren was. 6 Als een vrouw geen sluier hoeft te dragen, kan ze net zo goed haar haar laten afknippen. Maar als het voor haar een schande is om kortgeknipt of kaalgeschoren te zijn, laat haar dan wel een sluier dragen.
7 Een man hoeft zijn hoofd niet te bedekken, want hij is het beeld van Gods glorie, maar de vrouw is de glorie van haar man. 8 De man komt niet voort uit de vrouw, maar de vrouw uit de man; 9 ook is de man niet geschapen omwille van de vrouw, maar de vrouw omwille van de man. 10 Daarom moet de vrouw een teken van gezag op het hoofd dragen, omwille van de engelen. 11 Overigens kan in de Heer de vrouw niet buiten de man, en de man niet buiten de vrouw: 12 zoals de vrouw uit de man voortkomt, zo is de man er door de vrouw, en alles is uit God. 13 Zeg nu zelf: is het passend dat een vrouw met onbedekt hoofd tot God bidt? 14 Leert de natuur zelf u niet dat het voor een man een schande is het haar lang te dragen, 15 terwijl het voor de vrouw juist een sieraad is? Want het haar is de vrouw gegeven bij wijze van sluier.
16 En als iemand meent dit te moeten betwisten: wij kennen zo'n gewoonte niet, en de gemeenten van God evenmin."

Mijn stelling blijft trouwens: Katholieke leer is niet louter gelijk te stellen met het NT.
Oud 26 juni 2004, 22:56   #288
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Je oppervlakkigheid komt weer eens naar boven. De tekst van Korintiërs gaat trouwens over de eredienst:

"Ik vind het prijzenswaardig dat u bij alles aan mij blijft denken, en dat u zich houdt aan de overleveringen die ik u heb doorgegeven. 3 Maar ik verzoek u wel te bedenken dat Christus het hoofd is van iedere man, maar de man het hoofd van de vrouw, en God het hoofd van Christus. 4 Een man die onder het bidden of profeteren het hoofd bedekt houdt, doet zijn hoofd schande aan. 5 Een vrouw daarentegen brengt schande over haar hoofd wanneer zij blootshoofds bidt of profeteert; ik vind dat even erg als wanneer haar hoofd kaalgeschoren was. 6 Als een vrouw geen sluier hoeft te dragen, kan ze net zo goed haar haar laten afknippen. Maar als het voor haar een schande is om kortgeknipt of kaalgeschoren te zijn, laat haar dan wel een sluier dragen.
7 Een man hoeft zijn hoofd niet te bedekken, want hij is het beeld van Gods glorie, maar de vrouw is de glorie van haar man. 8 De man komt niet voort uit de vrouw, maar de vrouw uit de man; 9 ook is de man niet geschapen omwille van de vrouw, maar de vrouw omwille van de man. 10 Daarom moet de vrouw een teken van gezag op het hoofd dragen, omwille van de engelen. 11 Overigens kan in de Heer de vrouw niet buiten de man, en de man niet buiten de vrouw: 12 zoals de vrouw uit de man voortkomt, zo is de man er door de vrouw, en alles is uit God. 13 Zeg nu zelf: is het passend dat een vrouw met onbedekt hoofd tot God bidt? 14 Leert de natuur zelf u niet dat het voor een man een schande is het haar lang te dragen, 15 terwijl het voor de vrouw juist een sieraad is? Want het haar is de vrouw gegeven bij wijze van sluier.
16 En als iemand meent dit te moeten betwisten: wij kennen zo'n gewoonte niet, en de gemeenten van God evenmin."

Mijn stelling blijft trouwens: Katholieke leer is niet louter gelijk te stellen met het NT.
Kronkel, kronkel, kronkel,...

Leuk geprobeerd hoor

Citaat:
Oud 27 juni 2004, 07:43   #289
Spolpoel
Banneling

Standaard

Uiteraard mogen katholieke scholen de hoofddoek verbieden.
De overheid zou beter het voorbeeld van Frankrijk volgen en een algemeen verbod van de hoofddoek in alle scholen op leggen. Eigenlijk een verbod van de hoofddoek in heel de publieke ruimte (de straat inclusief).
De hoofddoek is een symbool van islamitische achterlijkheid : zo'n symbool hoort in de beschaafde wereld niet thuis.
Spolpoel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2004, 09:33   #290
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spolpoel
Uiteraard mogen katholieke scholen de hoofddoek verbieden.
De overheid zou beter het voorbeeld van Frankrijk volgen en een algemeen verbod van de hoofddoek in alle scholen op leggen. Eigenlijk een verbod van de hoofddoek in heel de publieke ruimte (de straat inclusief).
De hoofddoek is een symbool van islamitische achterlijkheid : zo'n symbool hoort in de beschaafde wereld niet thuis.
Wat iemand op straat draagt is ieders eigen keuze.
Wat op school gedragen mag worden beslist de school.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2004, 09:43   #291
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch niet, hoor. "Alvader" heeft het weldegelijk aan het rechte eind wanneer hij stelt dat Paulus' verordening over het dragen van een hoofddoek betrekking heeft op de eredienst. Hij spreekt immers over de "vergadering" (in de Griekse tekst staat "ekklesia", wat later "kerk" is gaan betekenen, maar in die tijd gewoon een term was voor "vergadering", "bijeenkomst"). Paulus schrijft over de plaats van de vrouw in die bijeenkomst, in de eredienst dus.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2004, 09:56   #292
skaldis
Banneling

Standaard

Neen, ik mocht destijds mijn klakske niet op en vond dat vrij belachelijk. Iedereen draagt toch wat hij of zij wil. Meisjes mochten oorbellen in, jongens niet. Pff zulke zever allemaal.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2004, 09:58   #293
skaldis
Banneling

Standaard

Trouwens wat als de hoofdoeken in kant zijn en er worden klompen bij gedragen, mag het dan?
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2004, 10:06   #294
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Toch niet, hoor. "Alvader" heeft het weldegelijk aan het rechte eind wanneer hij stelt dat Paulus' verordening over het dragen van een hoofddoek betrekking heeft op de eredienst. Hij spreekt immers over de "vergadering" (in de Griekse tekst staat "ekklesia", wat later "kerk" is gaan betekenen, maar in die tijd gewoon een term was voor "vergadering", "bijeenkomst"). Paulus schrijft over de plaats van de vrouw in die bijeenkomst, in de eredienst dus.
Jouw interpretatie, Jan, niets meer of niets minder... Waardeloos dus.

Citaat:
Oud 27 juni 2004, 10:27   #295
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Uiteraard is de interpretatie van Jan minder waard dan uw interpretatie Rafke.
Niet iedereen kan immers de waarheid in pacht hebben.
Oud 27 juni 2004, 10:44   #296
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Citaat:

Maar Bobke toch, probeer toch eens voorbij je haatgevoelens tegenover mij te kijken, dan zal je zien dat ik nergens beweer dat MIJN interpretatie meer of minder waard is dan die van Jan; alleen dat het beiden ondanks alles slechts interpretaties blijven.

Citaat:
Oud 27 juni 2004, 10:49   #297
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Hahaha. Interpretatie? Ik lees gewoon letterlijk wat de apostel Paulus schrijft. Hij heeft het de hele tijd over de "vergadering" en wat de regels zijn die moeten gelden tijdens de bijeenkomst van de christenen...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2004, 10:51   #298
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Hahaha. Interpretatie? Ik lees gewoon letterlijk wat de apostel Paulus schrijft. Hij heeft het de hele tijd over de "vergadering" en wat de regels zijn die moeten gelden tijdens de bijeenkomst van de christenen...
Nee, je leest een vertaling of een interpretatie.

Citaat:
Oud 27 juni 2004, 12:02   #299
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Nee, je leest een vertaling of een interpretatie.
Niks "interpretatie"...
De tekst verwijst bovendien naar Paulus' opvattingen en inzichten over de eredienst. Niet naar "harde" geloofspunten.

Ik besef dat het de fans van de multiculturele mythe heel goed uit zou komen om op elk punt parallellen te trekken met het christendom, maar -en dit is dan een zeer algemeen aanvaarde "interpretatie" (om u te plezieren Rafke)- op het punt van de hoofddoek is er GEEN te vinden.

interpretatio cessat in claris

Het amuseert me overigens ook altijd hoe mensen de moeite doen om zich te documenteren met bijbelse teksten die ze ergens op het internet oppikken (via allerlei tussensites en search engines). Wat zitten zeveren over "interpretatie" zonder het gehele geschrift ooit gelezen te hebben, lijkt me ook een bijzonder zwak uitgangspunt. (reden ook waarom ik nog nooit uit de Koran heb geciteerd)
Oud 27 juni 2004, 14:19   #300
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Maar Bobke toch, probeer toch eens voorbij je haatgevoelens tegenover mij te kijken, dan zal je zien dat ik nergens beweer dat MIJN interpretatie meer of minder waard is dan die van Jan; alleen dat het beiden ondanks alles slechts interpretaties blijven.
Mijn lieve Rafke, ik weet niet waar ge die haatgevoelens voor u meent te bespeuren.
Het niet met iemand eens zijn is nog lang geen haat, dan zou jij wel veel mensen haten hé.
Ge beweert misschien niet dat uw mening de juiste is maar de mening van een ander waardeloos noemen gaat wel die richting uit.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be