![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
Bekijk resultaten enquête: wat denk je van vlaams linksnationalisme? | |||
spreekt mij wel aan. |
![]() ![]() ![]() |
19 | 34,55% |
niks voor mij. |
![]() ![]() ![]() |
36 | 65,45% |
Aantal stemmers: 55. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#282 | |
|
![]() Citaat:
![]() okay, we doen de test: Naar welke tv kijken we? VRT, VTM, .. welke radiozenders? Radio1; radio2, Klara, donna, Stubru,.. =vlaams Welke taal wordt daar op gesproken? Vlaams-Nederlands Over wie wordt er geroddeld? over BV's publieke diensten? De Lijn (vlaams), VWM (vlaams),.. politiek? quasi alle partijen zijn opgesplitst. We kiezen Vlaamse politici. sport? vlaamse wielerbond, Topsport Vlaanderen, Vlaamse atletiek, .. kortom, héel het publieke gebeuren gebeurt in Vlaanderen, de bindende taal is ons verkavelingsvlaams (of vlaams-nederlands, of "VRT-nederlands", ..). Publieke figuren zijn vlamingen, en vlamingen in het buitenland: dat klikt meteen. Je hoeft geen chauvinistisch of nationalistisch "gevoel" te hebben, om toe te geven dat Vlamingen een natie op zich genoemd kunnen worden, Steven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#283 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#284 |
Parlementslid
|
![]() Is het vlaams links-nationalisme dus ook voor de onafhankelijkheid van Vlaanderen?
![]() |
#285 | |
|
![]() Citaat:
de ketenen afwerpen betekent een volledige bevrijding van internationalistische en globalistische dogma's, economische zowel als politieke en culturele zelfbeschikking! Dat betekent echter neit dat we ons moeten opsluiten op ons lapke grond met oogkleppen aan. Er is ngo véel werk aan de winkel, en linksnationalisten zijn doorgaans solidair met hun lotgenoten in de rest van Europa en de wereld. Laatst gewijzigd door Ambiorix : 22 april 2007 om 10:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#286 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 22 april 2007 om 12:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#287 | |
|
![]() Citaat:
ik denk dat vele mensen onbewust zich als typische vlaming gedragen, zonder dit meteen te linken aan een vlaamse identiteit, of vlaams "bewustzijn". Ik moest voor mijn studies interviews afnemen in het Maasland over de "maaslandse identiteit". Het woord identiteit klinkt vele mensen al vreemd in de oren. Vooral de vraag "voelt gij u.. (maaslander, limburger, vlaming, etc)" is voor vele mensen raar maar waar een moeilijke vraag. Volgens mij ligt de identiteit zeker ook in het beleven en gedragen. Waar liggen onze interesses, met wie gaan we om, wat bindt ons, mensen, op publiek vlak? hoe zou je een gesprek aanknopen met een wildvreemde Vlaming.. en vergelijk dit met een gesprek met een wildvreemde Luikenaar, Berliner, parijzenaar, londenaar, amerikaan,.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#288 |
Staatssecretaris
|
![]() Meer nog het linkse Vlaams-nationalisme is ook voor een Europa waar zoveeel mogelijk volkeren hun onafhankelijk/autonomie krijgen, denk maar aan de Noord-Ieren, de Catalanen, de Basken, de Bretoenen en Friesland om er maar een paar te noemen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#289 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#290 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#291 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#292 | |
|
![]() Citaat:
Soit, ik vind dat nu niet direct argumenten om separatist te worden, sorry. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#293 |
Minister
|
![]() Om me zomaar even in de discussie te werpen.
Het maakt uit in welk land je geboren bent, dat zeker. Vraag is alleen: waarom? en moet dat zo zijn? Waarom zou Vlaanderen onafhankelijk moeten zijn? Vlaanderen is een abstractie, net al België, de bevolking moet onafhankelijk zijn van haar bazen. Wat maak het nu uit of de Vlaamse bazen nu afhankelijk of onafhankelijk zijn van de Belgische bazen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#294 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
- dat publiek domein dat wezenlijk Vlaams is functionneert per definitie het beste als het een eigen Vlaamse invulling krijgt. - Het bestaan van dat publieke domein impliceert het bestaan van een nationale hegemonie op Vlaams niveau, en de klassenstrijd wordt binnen dat nationale kader uitgevochten. In plaats van 'Vlaanderen' te ontkennen zou je dus beter 'Vlaanderen' proberen te veroveren. - Zolang belgique bestaat zal de bourgeoisie het tweeledige karakter van deze staat kunnen gebruiken om de arbeidersklasse te verdelen. Hef belgique op en je neemt elke voedingsbodem voor die verdeel en heerstaktiek weg. Pas na politieke soevereiniteit kan er sprake zijn van échte solidariteit en internationalisme.
![]() |
![]() |
![]() |
#295 |
Minister
|
![]() [/quote]
![]() [quote=Pelgrim;2621708]een zeer toepasselijk fim^ke vppr ons pelgrom...http://www.youtube.com/watch?v=MkTG6...elated&search=
![]() |
#296 |
Minister
|
![]() HET ZOGEZEGD PUBLIEK DOMEIN IS EEN ONDERDRUKKING APPARAAT!
![]() |
#297 |
Parlementslid
|
![]() Maar het is ook wel door de media dat Franstalig België als buitenland behandeld wordt. Volgens diezelfde media moeten we inleveren op onze concurrentiepositie op peil te houden.
Ik ben dus ook niet overtuigd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#298 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wallonië is het buitenland. ![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#299 |
Parlementslid
|
![]() Zolang er geen verdeling optreedt tussen Waalse, Vlaamse en franstalige Brusselse arbeiders maakt het me weinig uit in wat voor staat we zitten - België of Vlaanderen. Maar dat betekent ook dat ik weinig overtuigd ben van de noodzaak van een onafh Vlaanderen. Ik denk dat vooral vroeger een nationale onderdrukking van Vlamingen plaatsvond.
Wel ïs dat het Belgische groot-kapitaal helemaal geen opsplitsing wilt, maar wel dit federaal model wil behouden.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#300 |
|
![]() Heel-Nederlands links nationalisme?
![]() Jep, ik mag nu ook op het linkse forum komen spammen. Om even een serieus bericht achter te laten: Ik heb niks tegen nationalisme, je mag best een beetje trots zijn op je land, volk, taal, cultuur, bier enz enz. Maar zoals met bijna alle politieke verschijnselen moet je het niet te ver doordrijven. Van die totalitaire staten waarbij het volk alleen maar goed nieuws en propaganda te horen krijgt en waar iedereen met een mening wordt vervolgd geven mij behoorlijk de kriebels, en waarschijnlijk meer mensen hier. Nationalisme is niet iets wat je van bovenaf moet willen opleggen. Je mag natuurlijk wel het goede voorbeeld geven, als politicus en partij trots zijn op je volk. Maar, trots zijn op je eigen volk wordt maar al te snel gekoppeld aan iets hebben tegen andere volkeren. Op dat punt gaat men een partij meestal bij zogenaamd 'extreem rechts' indelen, en daar heb ik persoonlijk dan weer vrij weinig mee. Een linkse partij die voor de onafhankelijkheid van Vlaanderen is? Waarom niet...
![]() |