![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 | |||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wie doet dat zelfs in de onderstaande regels? Of neen wacht; "geweld" versus "vrede" is helemaal geen tegenstelling hé. ![]() Citaat:
Mensen hebben allemaal een bepaald karakter, maar bovenal zijn het allemaal zoogdieren. Als ik dus mensen als zoogdieren beschouw (algemeen kenmerk), polariseer ik omdat ik hun karaktereigenschappen negeer?! Citaat:
En eerlijk: kom jij me nu vertellen dat vlammende artikels tegen libertarisme als geweldcultuur schrijven, geen vorm van polariseren, geen vorm van 'plaatsen op een morele as' is? Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#282 |
|
![]() Pleiten tegen het verbieden van wapenbezit is dus pleiten voor geweld?
Is dat niet een beetje een drogredenering dan? Het loutere bezitten van een materieel object kan toch nooit geweld betekenen? Het is uiteraard veel beter dat slechts de overheid en de criminelen wapens hebben. Meer zelfs, bewijst de geschiedenis ons niet dat zulke situaties, waarbij de overheid goed bewapend is, de beste garantie bieden tegen genocides en wereldoorlogen? Graag uw antwoord op een gele postkaart, u maakt kans op een gratis vuurwapen.
![]() |
![]() |
#283 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ambtenaren zijn niet voor niets beëdigd. Bovendien beweren Hayek&Co dat de vrije markt leidt tot orde, of die orde goed of kwaad is, kan hen geen barst schelen, de vraag zelf is voor hen zinloos, of volgens Rothbard zelfs een beperking van de absolute vrijheidsgedachte. Dat het libertarisch paradijs ethische rechtzaken zou vergemakkelijken, geloof ik dus helemmal niet, in tegendeel: ze zouden er gewoon niet komen.
![]() |
![]() |
#284 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Soms tovert je onnozelheid een glimlach op mijn gelaat. Ik zie mijn bakker al samenzweren met zijn vakgenoten jong. Zonder overheid die octrooien, patenten, licenties, veiligheidsnormen, wettelijke monopolies etcetera organiseert moét dat wel leiden tot een monopolie op brood, ergo achteruitgang in kwaliteit en een serieuze prijsstijging. Wil je een voorbeeld van prijsafspraken? De OPEC. Organisation of Petroleum Exporting Companies. Euh, Countries, sorry. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#285 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Eigen wapenbezit leidt tot geweld binnen de familie, niet tot "zelfverdediging". Als die andere sneller en raker schiet dan jij, is je wapen een garantie sterven op "in the line of duty". De feiten bewijzen dat in overvloed: minder wapens maken minder slachtoffers. Je mag het voor mij binnenleveren, die brol hoef ik niet.
![]() |
![]() |
#286 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Hun eed maakt het letterlijk aansprakelijk. Bedrijven doen wat ze willen.
![]() |
![]() |
#287 | ||||
|
![]() ![]() Citaat:
Citaat:
![]() ![]() En natuurlijk zal de overheid die wapens nooit durven inzetten tegen de ongewapende bevolking. Dat is ondenkbaar, want soldaten en agenten zijn beëdigde ambtenaren! Citaat:
Defending oneself with a handgun makes sense: a victim who submits is twice as likely to be injured as a victim who resists with a gun. Defending oneself without a gun, however, results in injury more often than submission. (9) (Ruwart, Healing our World, ch. 16) (9: Philip J. Cook, "The Relationship Between Victim Resistance and Injury in Noncommercial Robbery, Journal of Legal Studies 15: 405-406, 1986.) Maar uiteraard is weerstand bieden tegen een agressor geweld en dat kan niet goedgepraat worden. Bovendien is zelfverdediging overbodig: tenslotte zal iedereen geweldloos zijn. En er is ook nog altijd de overheid, die met een leger beëdigd ambtenaren genoeg bescherming kan bieden zodat de burger absoluut geen reden heeft om aan zelfverdediging te moeten doen. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#288 | ||
|
![]() Citaat:
En sinds vorig jaar is brood ook overal ongeveer een beetje duurder geworden! Ik zou even Neelie Kroes opbellen als ik jou was. Citaat:
Bedrijven hebben dus geen aansprakelijkheid volgens jou? Verwar je niet een beetje met vakbonden?
![]() |
![]() |
![]() |
#289 |
Minister-President
|
![]() Je lieve fotootje maken helemaal niet duidelijk waarom wapenbezit niet tot geweld zou leiden. (die foto's zijn natuurlijk hier genomen, enkele jaren terug: verzin een iets anders dan die fauwe kul)
![]() |
#290 | |
|
![]() Citaat:
Dus nog eens: een slachtoffer dat zich niet verweert, heeft tweemaal zoveel kans om gewond te raken dan een slachtoffer dat zich verweert met een vuurwapen.
![]() |
![]() |
![]() |
#291 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat activisme? Van mij moét niemand een wapen hebben hoor. Dat soort van patriotistisch gezeik en protestantse ethos is aan mij niet besteed.
Laatst gewijzigd door lombas : 19 juli 2006 om 23:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#292 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
In de USA zijn verschillende libertariërs uitgesproken gunactivisten, zo noemen ze zichzelf daar. Beide zijn onverzoenbaar met een vredesgedachte. En dat is waar het over gaat: libertarisme doet zich voor als een weg naar vrede, maar is in werkelijkheid een geweldcultuur. Die misleiding is de kern van libertarisme.
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 19 juli 2006 om 23:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#293 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Even wat Goedkope Vuilpropaganda (GVP):
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#294 |
Minister-President
|
![]() En de bedoeling van je collage is?
![]() |
#295 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
1) Ik ben geen instructeur in gevechtsport (jaja, verbeter me maar, het is geen gevechtsport gestoeld op geweld en waarschijnlijk met fancy naampjes) 2) Ik probeer jou er niet van te overtuigen dat je je vriendin mag laten verkracht worden; ik heb daarentegen wel het gevoel dat jij me wenst op te leggen dat ik mijn vriendin moét laten verkracht worden Voor je begint als dat ik hallucineer en weer een geweldcultuur promoot met verkrachting en zo: ja, ik heb reeds met een geliefde in een situatie gezeten waarbij ik werd tegengehouden wijl zij werd geïntimideerd. 3) Zie bepaalde prentjes. Het is goedkoop en enkelzinnig, dat geef ik toe, maar er zitten er bij met rake boodschappen. Graag een visie die "wat een hoop gezever, onlosmaakbaar verbonden met de geweldpromotie van de libertariërs" overtreft.
![]() |
![]() |
![]() |
#296 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Even bij jou wat gevoelens laten zien die met de beste bedoelingen ingegeven zijn, maar waar jij geen begrip wilt voor opbrengen.
Je bekijkt enkel jouw kant van de medaille. Ik heb begrip voor iedereen die Tolstoiaans denkt, tegen geweld is, of iemand die zelfverdediging als gewelddadig beschouwt; jij blijkt enkel geen kennis te geven van begrip voor iemand wiens visie is dat een agressor mag geweerd worden met middelen (eigen kracht, materiële zaken, ...).
![]() |
![]() |
#297 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het probleem is dat je mijn antwoord leest vanuit jouw logica, nl dat iets dat verkeerd is nooit mag. Verkeerde dingen mogen best, als dat (absoluut) niet meer mag, zijn we geen mensen meer. Ik noem "verkeerde" dingen verkeerd, maar zeg tegelijkertijd dat ze kunnen in bepaalde omstandigheden. Nood breekt wet. Dus, stel dat in een bepaalde situatie de enige manier een gewelddadige tussenkomst is om die verkrachting te voorkomen, is dat "protective use of force", maar niet minder "force". Elke geschoolde "vechtsportinstructeur" zal zeggen: zoek een andere weg, praat je eruit, ga lopen, om het even, al was het maar omdat je wel weet wanneer je begint, maar niet waar het eindigt. Dus als laatste toevlucht, bij afwezigheid van alternatieven, is een gewelddadige tussenkomst verantwoord. Voorkomen is echter beter dan genezen. Blijf weg van gevaarlijke oorden op gevaarlijke uren, enz. En ijver voor en rechtvaardige samenleving, zodat opgestapelde agressie zich niet afwentelt op je vriendin. Samengevat: een rechtvaardige samenleving vermindert geweld, dus ook verkrachting. Als je geen gevaarlijke oorden opzoekt, loop je minder risico. Probeer altijd alternatieven uit. Zie geweld als een laatste redmiddel. En voor dat "rest-geweld" zijn alle middelen goed: een autosleutel is een gevaarlijk wapen. Er blijft dan zelfs nog de keuze van de minimale verwonding. Die collage van jou vraagt oplossingen voor problemen die ze zelf creëren.
![]() |
![]() |
#298 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo ook vind ik geweld verkeerd. Ik hou er niet van als mensen tegen me schelden, en schelden is een vorm van geweld die nooit strafbaar kan zijn (want de enige uitvindbare vorm van compensatie is terugschelden). Waar ik helemaal niet van hou, zijn mensen die andere pijn doen. Als ik heb gespaard om een halssnoer te kopen voor mijn vriendin, en iemand bedreigt haar om het af te staan, dan is die persoon degene die een illegitieme handeling stelt. Hij neemt namelijk aan dat hij recht heeft zaken die niet van hem zijn, af te nemen. Vermits hij zulke handeling stelt, en dus bezit violeert, is de enige mogelijkheid om dat af te weren verdediging. Je moet goed in het achterhoofd houden wie hier de illegitieme daad gesteld heeft. Het is echter niet altijd rechtlijnig. Stel dat ik het halssnoer heb gestolen in de juwelierswinkel tegenover me de zoon van de zaak is. In dit geval heb ik zelf de illegitieme daad gesteld, en is enig verzet an sich illegitiem en een verzwaring van de feiten. Ik trek absoluut het gevolg dat elke vorm van geweld verkeerd is. Alleen zie ik verdediging niet als geweld, omdat je anders soms letterlijk geen mens mer bent en enkel reageert op een illegitieme daad van een agressor, waar je niet verantwoordelijk voor bent (voor de daad, wel voor hoe je er mee omspringt - het moge duidelijk wezen dat het doodschieten van een ongewapende fietsendief een misdrijf is). Van mij mag je zelfverdediging best zien als geweld, en daaruit concluderen dat mensen soms een beetje "verkeerde" zaken mogen aanwenden. Als we in die zin overeen komen, zie ik niet in wat het probleem is. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
In het VK is het aantal misdaden met vuurwapens in groeiend tempo gestegen nadat het één van de meest repressieve wetgevingen in de wereld kreeg (na een soort van Colombine-drama in Schotland). Het gaat er om dat je niets aan mij moet opleggen. Hoe kan je nu zeggen: jaja, jij zal er wel verantwoordelijk mee omgaan, maar die ziet er wat psychotisch uit, dus geven we jouw ook niets. Ik dacht dat een individueel leven meer waard was. Ik zal later een wapen in bezit nemen waarmee ik mijn naasten, mijzelf, vrijheid en rechtmatige eigendom (in die volgorde) zal trachten te beschermen, en mits ik de nodige verantwoordelijkheid en burgermoraal die daarmee gepaard gaat door cursussen en associaties kan overbruggen, hoop ik er nooit van gebruik te hoeven maken. Ik ben niet gemaakt om pijn te doen - maar ook niet om gepijnigd te worden.
![]() |
![]() |
![]() |
#299 |
Minister-President
|
![]() Uiteraard ben je m'n onzin beu.
Want het is immers veel leuker kritiek te leveren op basis van criteria die je zelf niet eens kan definiëren. Jouw flou artistique van "geweld" kan je op zowat alles toepassen en dan rest er nog enkel het introduceren van de nodige morele insinuaties. "Geweld is slecht" En waarom is geweld slecht, waarom is het fout? Alweer geen antwoord op dat punt, want je moet het allemaal "in context" bekijken. Right. En wie heeft dan het "recht" om die beoordeling te maken? Wel, een college van wijze mensen dat via één of andere juridische fictie wordt aangeduid om de burgers te vertegenwoordigen. D�*t is blijkbaar jouw grote alternatief. Ik plaats daar simpelweg tegenover dat je zonder duidelijke afbakening geen enkele vorm van rechtszekerheid hebt. (of om het op z'n BLack Cat's te zeggen: de nood om e.e.a. op een "harde" manier af te bakenen hangt af van de context.) En laat die rechtszekerheid zowat dé bestaansreden zijn voor de overheid. Bovendien is die mythe van het mandaat door de burgers allang doorbroken. Noch ik, noch jij, noch om het even wie in deze samenleving hebben de macht om ook maar één iemand aan de macht te helpen of ervan weg te houden. Je blijft rond de pot draaien met je foute kwalificaties als "pars pro toto", maar geeft geen enkele visie op de stelling dat "geweld" de drijvende factor is van "overheid". Dat het één automatisch het andere moet impliceren in �*l z'n aspecten. Kijk poes, het is één zaak om tekstjes met straffe stellingen bijeen te tokkelen; een heel andere om e.e.a. ook daadwerkelijk te verdedigen. En dat doe je niet. Een handjevol citaten en verwijzingen naar Wiki; een paar stellingen en de obligate refuge in het wazige en wollige land van Black Cat's "ethica". Misschien is een andere benadering nuttiger: stel eens wat alternatieven voor die volgens jou superieur zouden zijn aan wat de libertariërs aanvoeren. Dat heeft het voordeel dat je geen uitspraken hoeft te doen over zaken waar je blijkbaar toch bijzonder weinig over weet (libertarisme is meer dan enkele losse citaatjes sprokkelen uit on-line, open sourced encyclopedietjes). En je zou eens "constructief" mogen zijn, wat op zich al een zeer aangename afwisseling zou zijn.
![]() |
#300 | ||
|
![]() Blijkbaar sta ik bovendien op de grote Black Cat Geweldloze NegeerLijst.
Dus, derde keer, goeie keer: Defending oneself with a handgun makes sense: a victim who submits is twice as likely to be injured as a victim who resists with a gun. Defending oneself without a gun, however, results in injury more often than submission. (9) (Ruwart, Healing our World, ch. 16) (9: Philip J. Cook, "The Relationship Between Victim Resistance and Injury in Noncommercial Robbery, Journal of Legal Studies 15: 405-406, 1986.) Nu stelt onze vredelievende vriend Black Cat voor: Citaat:
Zo, ik heb wat feiten aangehaald, jij bent weer aan zet: Citaat:
Wat jij voorstelt is het ontwapenen van slachtoffers; waardoor zij noodgedwongen moeten overschakelen op (voor hen) gevaarlijker en onzekerder verdedigingsstrategieën.
![]() |
![]() |