Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 december 2006, 15:43   #281
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Geen enkele peiling is representatief.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2006, 18:33   #282
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Geen enkele peiling is representatief.
Dat niet, maar 51% is toch wel een hoop. Er zijn weinig europese streken waar je dat soort uitkomsten kan krijgen.
Oud 27 december 2006, 20:18   #283
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zijne Heerlijkheid Bekijk bericht
51 % voor onafhankelijkheid, 15 % voor de N-VA alleen... ik weet het allemaal nog zo niet.
In de peiling daarna kreeg N-VA de meer realistische score van 5,4%.

Die 15% was een score in zeer emotionele tijden. Die zou niet vastgehouden hebben bij de verkiezingen.

De feiten zijn er wel: bij de vorige verkiezingen is de stemmenkampioen van alle peilingen op alle vlakken de meest representatieve gebleken.

Wat is het beste? Wetenschappelijkheid of realiteit? Ik vertrouw liever op de peiling die empirisch de beste resultaten haalt dan op de peiling die wetenschappelijk het best in elkaar zit.

Daarbij heeft de stemmenkampioen het voordeel dat er ontzettend veel ondervraagden zijn. Geen enkele andere peiling doet dat na.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2006, 21:04   #284
Zijne Heerlijkheid
Parlementslid

Zijne Heerlijkheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
De feiten zijn er wel: bij de vorige verkiezingen is de stemmenkampioen van alle peilingen op alle vlakken de meest representatieve gebleken.
Heb je het nu over de gemeenteraadsverkiezingen? Het enige wat ik daarvan weet, is dat de Stemmenkampioen er in Antwerpen grandioos naast zat.

Citaat:
Wat is het beste? Wetenschappelijkheid of realiteit? Ik vertrouw liever op de peiling die empirisch de beste resultaten haalt dan op de peiling die wetenschappelijk het best in elkaar zit.
Mja.
Is het wel wetenschappelijk verantwoord straffe conclusies uit slechts 1 resultaat te trekken?
Zijne Heerlijkheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2006, 15:09   #285
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb je het nu over de gemeenteraadsverkiezingen? Het enige wat ik daarvan weet, is dat de Stemmenkampioen er in Antwerpen grandioos naast zat.
Ik had het over de Vlaamse verkiezingen van 2004.

Citaat:
Mja. Is het wel wetenschappelijk verantwoord straffe conclusies uit slechts 1 resultaat te trekken?
Misschien niet. Maar ik vind het evenmin wetenschappelijk verantwoord om een peiling met slechts 700 ondervraagden representatief te noemen en daaruit dan nog conclusies te trekken over switchen tussen partijen ook, zoals laatst in de peiling van de VRT.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2006, 11:20   #286
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sundancer Bekijk bericht
Op blz. 2 in het Laatste Nieuws van 23/12: 51% stemt voor een onafhankelijk Vlaanderen, dit is nipt maar toch een meerderheid.
22/12/2006:

02/12/2006:

Dat is al 2X hetzelfde resultaat. Wie nu nog durft ontkennen dat we op zijn minst in een kantelmoment zitten, is echt wel van kwade wil. De kans is groot dat België 2008 niet meer ziet, maar met België weet je nooit natuurlijk.
Oud 29 december 2006, 11:21   #287
Tantist

Standaard

Allez, met een klein beetje vooruitgang voor Vlaanderen.
Oud 29 december 2006, 11:43   #288
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Slechts 51% stemt voor een onafhankelijk Vlaanderen!!! En dat in een totaal onrepresentatieve peiling waarvoor dan nog eens massaal werd opgeroepen om ja te stemmen... Ik vrees dat zij die dromen van een onafhankelijk Vlaanderen hun droom best terug opbergen.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2006, 12:18   #289
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Slechts 51% stemt voor een onafhankelijk Vlaanderen!!! En dat in een totaal onrepresentatieve peiling waarvoor dan nog eens massaal werd opgeroepen om ja te stemmen... Ik vrees dat zij die dromen van een onafhankelijk Vlaanderen hun droom best terug opbergen.
Waarom zou ik? 10 jaar geleden was ik de enige vlaamsgezinde in een relatief grote familie. Gaandeweg hebben meer en meer familieleden op eigen kracht hun conclusie getrokken, zonder propaganda, zonder manipulatie. Als ik 10 jaar geleden tijdens politieke discussies nog maar een eigen vlaamse staat opperde, werd ik geridiculiseerd, nu wordt er doorgeboomd over de PS, de koning, de VLD, en mompelt men instemmend... Waarom zou ik het dan opgeven? Integendeel, ik ben hoopvol voor de toekomst...
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2006, 12:37   #290
van Maerlant

Standaard

Als je objectief bent, zie je wel dat meer en meer mensen belgië beu worden. De corruptie, de belastingen,... Ook ik heb in de voorbije jaren mensen zien evolueren naar een Vlaamsgezinde overtuiging.
Oud 29 december 2006, 13:40   #291
Tantist

Standaard

Citaat:
"Slechts" 51%???

Nou, ik zou eerder zeggen: "slechts" 40% van de Vlamingen wil België behouden. En wat betreft onrepresentatief (OK, een peiling is een peiling, maar de trend is duidelijk):

Citaat:
De Stemmenkampioen» ligt regelmatig onder vuur, variërend van gezonde kritische bejegening tot regelrechte onzinkramerij, onder meer m.b.t. de vermeende ‘onwetenschappelijkheid’, ‘onbetrouwbaarheid’ en ‘niet-representativiteit’ van deze peiling. Zelden maken de critici evenwel duidelijk wat de precieze grond van hun kritiek is. Dat geldt met name als we de feiten en de cijfers voor ogen houden: die leren ons immers dat «De Stemmenkampioen» in de aanloop van de regionale verkiezingen van 13 juni 2004 - de eerste en voorlopige enige verkiezing waaraan «De Stemmenkampioen» deelnam - op 12 juni 2004 in de krant Het Laatste Nieuws de uitslag publiceerde die het dichtst de reële verkiezingsuitslag benaderde, met een gecumuleerde procentuele afwijking van 8,6% t.a.v. de reële verkiezingsuitslag. Bij de andere peilingen die in 2004 werden gepubliceerd, liep de gecumuleerde procentuele afwijking op tot maar liefst 16,8% t.a.v. de reële verkiezingsuitslag. Van alle peilingen berekende «De Stemmenkampioen» bovendien voor drie partijen/kartels de beste prognose (met afwijkingen t.a.v. de reële verkiezingsuitslag van resp. 0,4 - 0,2 en 0.1%!) en berekende ze geen enkele keer de slechtste prognose. Wij dachten altijd dat dit de essentie was van een peiling: namelijk zo dicht mogelijk de reële verkiezingsuitslag benaderen. Als sommigen andere peilingen met grotere afwijkingen als ‘wetenschappelijker’ willen bestempelen en tegelijkertijd «De Stemmenkampioen» daarbij willen afdoen als onzin, dan kunnen wij dat uiteraard niet verhinderen. Wij verkiezen evenwel de feiten en de cijfers boven dergelijke bedenkelijke oordelen (zie kaderstukje hieronder afkomstig uit Het Laatste Nieuws van 12 juni 2004, met de tekst die «De Stemmenkampioen» één dag voor de verkiezingen publiceerde m.b.t. de voorspelde uitslag van de verkiezingen van 13 juni 2004). De grafiek hieronder geeft een overzicht van de procentuele afwijkingen die de verschillende peilingen in 2004 optekenden t.a.v. reële verkiezingsuitslag van 13 juni 2004. Prof. dr. Frank Thevissen – Prof. dr. Herman Mattijs

Misschien bent u het wel die uw dromen van België binnenkort moet opbergen?

Slechte verliezer!
Oud 29 december 2006, 14:27   #292
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Wie deze peiling serieusneemt is een idioot zonder enige vorming.

Sorry, maar 't is zo.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2006, 14:29   #293
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
De kans is groot dat België 2008 niet meer ziet, maar met België weet je nooit natuurlijk.
Dat zou wel heel erg snel zijn voor een toch niet al te ruime meerderheid in een modern 'beschaafd en democratisch' land.
Oud 29 december 2006, 14:32   #294
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Dat zou wel heel erg snel zijn voor een toch niet al te ruime meerderheid in een modern 'beschaafd en democratisch' land.
Het zou inderdaad een trieste gebeurtenis zijn voor de democratie wanneer een minderheid van 10 tot 20 procent het land tegen de zin van de rest zou kunnen vernietigen. Maar zo ver komt het uiteraard niet.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2006, 15:12   #295
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht

Sorry, maar 't is zo.
Tiens? Uw 'peiling' in Leuven neemt u toch wel serieus?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 29 december 2006, 15:19   #296
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Slechts" 51%???

Nou, ik zou eerder zeggen: "slechts" 40% van de Vlamingen wil België behouden.
Allez komaan, gegeven de foutenmarge betekent dat duidelijk dat het zeer twijfelachtig is of de meerderheid van de Vlamingen voor onafhankelijkheid is!!!

Citaat:
En wat betreft onrepresentatief (OK, een peiling is een peiling, maar de trend is duidelijk):
De trend is helemaal niet duidelijk. En een peiling waarbij mensen die geen toegang hebben tot het internet bij voorbaat zijn uitgesloten en dan ook nog eens deelname volstrekt op vrijwillige basis is, kan je toch onmogelijk ernstig nemen?

Citaat:
Misschien bent u het wel die uw dromen van België binnenkort moet opbergen?
Ik droom helemaal niet van België hoor. Mijn dromen zijn boeiender dan dat.

Citaat:
Slechte verliezer!
Verliezer? Ik heb niet eens meegedaan! Wegens compleet oninteressant.
Oud 29 december 2006, 15:26   #297
Tantist

Standaard

Citaat:

Sorry, maar 't is zo.
Aaah kijk eens aan, weer iemand die de commentaar van proffen Thevissen en Mattijs niet gelezen heeft wegens te moeilijk voor hem...

Dus dat categoriseert u dus als "mens van kwade wil". Wauw, wat een verrassingen vandaag.

Enne, de BUB peiling in Leuven is wel voor razend intelligente mensen. Typisch belgicisten...
Oud 29 december 2006, 15:29   #298
Tantist

Standaard

Citaat:
Allez komaan, gegeven de foutenmarge betekent dat duidelijk dat het zeer twijfelachtig is of de meerderheid van de Vlamingen voor onafhankelijkheid is!!!
Zeer interessant, bent u ook zo kritisch als de resultaten anders zijn? Wat is die gegeven foutenmarge? Of is dat een standaardrepliek?

Citaat:
De trend is helemaal niet duidelijk. En een peiling waarbij mensen die geen toegang hebben tot het internet bij voorbaat zijn uitgesloten en dan ook nog eens deelname volstrekt op vrijwillige basis is, kan je toch onmogelijk ernstig nemen?
Toch wel, ze is een van de betere voorspellers, zo blijkt uit het stukje dat jij "vergeten" te lezen bent. Perfect is ze zeker niet, geen enkele peiling. Vandaar: ondanks uw kokende bloed is de trend duidelijk

Citaat:
Ik droom helemaal niet van België hoor. Mijn dromen zijn boeiender dan dat.
Mooi zo, dan vindt u het helemaal niet erg om het op te doeken?

Citaat:
Verliezer? Ik heb niet eens meegedaan! Wegens compleet oninteressant.
Yep, een slechte verliezer...
Oud 29 december 2006, 15:30   #299
Tantist

Standaard

Citaat:
Het zou inderdaad een trieste gebeurtenis zijn voor de democratie wanneer een minderheid van 10 tot 20 procent het land tegen de zin van de rest zou kunnen vernietigen. Maar zo ver komt het uiteraard niet.
Uiteraard is uw gevoelen veel objectiever en wetenschappelijk correcter dan de Stemmenkampioen
Oud 29 december 2006, 17:26   #300
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeer interessant, bent u ook zo kritisch als de resultaten anders zijn?
Absoluut.

Citaat:
Wat is die gegeven foutenmarge? Of is dat een standaardrepliek?
De exacte foutenmarge ken ik niet (een serieuze grafiek zou die trouwens aangeven), maar je kan er zeker van zijn dat die groter is dan 1,3%!

Citaat:
Toch wel, ze is een van de betere voorspellers, zo blijkt uit het stukje dat jij "vergeten" te lezen bent. Perfect is ze zeker niet, geen enkele peiling.
Ik heb dat stukje wel degelijk gelezen. Dat gaat over de peilingen nav één verkiezing. Dat zegt dus niets over de algemene betrouwbaarheid van de stemmenkampioen hé... De grote tekortkomingen blijven: niet-internetters zijn uitgesloten en deelname is vrijwillig. Iedere statisticus kan je vertellen dat dit zeer problematisch is.

Citaat:
Vandaar: ondanks uw kokende bloed is de trend duidelijk
Nee hoor, die trend zou pas duidelijk zijn indien het een groter verschil betrof. En mijn bloed kookt helemaal niet hoor, Tantistje. Te zien aan je smileys, is dat bij jou wel even anders.

Citaat:
Mooi zo, dan vindt u het helemaal niet erg om het op te doeken?
Toch wel, want ik voel mij nog minder Vlaming dan Belg (en ik voel me al zo weinig Belg).

Citaat:
Yep, een slechte verliezer...
Van mij mag je dat denken hoor. De peiling laat mij echter onberoerd.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be