Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 januari 2007, 15:11   #281
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
En wie is de tegenmacht dan?
niemand en dat hoeft ook niet. In wezen zal er niks veranderen hoor.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2007, 15:12   #282
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Sla jij niet respect en gezag door elkaar?
neen
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2007, 15:21   #283
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De macht is eigendom van het volk. Elke poging om die zich die macht of een deel daarvan toe te eigenen, kan niet anders dan usurpatie genoemd worden.
Oud 26 januari 2007, 15:22   #284
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
neen
Mijn indruk is van wel. U gaat er van uit dat iemand voor wie men respect heeft, daarmee ook meteen gezag verwerft.

U slaat enkele stappen over.
Oud 26 januari 2007, 15:24   #285
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Helemaal niet. Ook politici moeten de lakmoesproef ondergaan. Net als het staatshoofd.

U heeft trouwens nog steeds niet ingegaan op mijn opmerkingen over uw tegenstrijdige uitspraken, nl. toen u beweerde dat de koning enerzijds geen reële macht heeft maar anderzijds, op een ander moment, stelde dat de koning een buffer vormt tegen de politici. Indien de koning geen macht heeft, kan hij niet ingaan tegen de politici. Doet hij dat echter, dan gaat hij in tegen de bepalingen van de grondwet. Wat is het dus? Wilt u een koning die de politici, d.i. de door het volk verkozenen, weerspreekt en hun beslissingen ongedaan maakt? Of wilt u een constitutioneel monarch die zich neerlegt bij de wetten en de besluitvorming van een democratisch land?
Deze vraag is al verschillende keren aan Hans gesteld maar blijkbaar wil of kan hij daar geen antwoord op geven.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2007, 15:27   #286
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De macht is eigendom van het volk. Elke poging om die zich die macht of een deel daarvan toe te eigenen, kan niet anders dan usurpatie genoemd worden.
Het volk is machteloos tegenover een almachtige president als deze het leger en de politie in handen heeft. Of er moet een bloedige revolutie van komen...
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2007, 15:29   #287
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Deze vraag is al verschillende keren aan Hans gesteld maar blijkbaar wil of kan hij daar geen antwoord op geven.
Wij willen een status quo. De koning in persoon heeft geen reële macht, maar kan zijn ministers wel beïnvloeden. Een ingenieus systeem dat 176 jaar zeer goed heeft gewerkt en nog zeker 176 jaar mee kan.
Oud 26 januari 2007, 15:31   #288
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het volk is machteloos tegenover een almachtige president als deze het leger en de politie in handen heeft. Of er moet een bloedige revolutie van komen...
Ja, dat is iets wat we in Europa regelmatig zien...

Maar alle gekheid op een stokje: de oplossing voor het door u gesignaleerde probleem is het herstel van de soevereiniteit van de burger en de invoering van de democratie (www.democratie.nu). En de afschaffing van het infantiliserende concept "staatshoofd" natuurlijk.

Laatst gewijzigd door baarle : 26 januari 2007 om 15:32.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2007, 15:32   #289
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Yep, zonder de koekedozenlobby was dat reeds het geval.

Die gasten van Delacre zullen zich ook al nie meer veilig voelen ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2007, 15:35   #290
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoiets als de Weimarrepubliek voor u, zeker?

Ik denk dat mijn systeem nog het meest democratische is van allemaal, in mijn systeem kan het volk namelijk een verkozen president wegstemmen.

En worden de beleidsmensen persoonlijk en financieel verantwoordelijk gesteld voor hun daden...

Verkopen van overheidsgebouwen om nen put te dempen, kan dus resulteren in de openbare verkoop van de presidentieële villa...

Veel commies, sossen en would be democraten, zouden zelf zo ver niet durven gaan.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2007, 15:38   #291
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wij willen een status quo. De koning in persoon heeft geen reële macht, maar kan zijn ministers wel beïnvloeden. Een ingenieus systeem dat 176 jaar zeer goed heeft gewerkt en nog zeker 176 jaar mee kan.
Mijnheer vindt dat het systeem goed werkt....

zelfs de regering vindt het ongepast wat ze doen.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2007, 15:41   #292
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Mijnheer vindt dat het systeem goed werkt....

zelfs de regering vindt het ongepast wat ze doen.

Paulus.
Het probleem ligt dan ook bij de traditionele politici, niet bij de Koning of de Kroonprins.
Oud 26 januari 2007, 15:52   #293
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het probleem ligt dan ook bij de traditionele politici, niet bij de Koning of de Kroonprins.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2007, 16:09   #294
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
neen bedankt... nog eens 175 jaar ???

verdere onderdrukking van de Vlamingen
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2007, 16:11   #295
N-VA'er
Partijlid

Standaard

Citaat:
80% van de verkozen politici worden enkel en alleen verkozen omdat ze bovenaan de kieslijst staan. Bovendien hebben we veel te veel politici in België en krijgen de partijen veel te veel subsidies (53.000.000 euro las ik deze morgen nog).
80 %? Kunt u dat staven aan de hand van objectief bewijsmateriaal? En zelfs als uw bewering zou kloppen, dan heeft de kiezer alleszins toch de mogelijkheid gehad om niet voor die lijsttrekkers, maar voor één van de vele andere kandidaten op de diverse lijsten te stemmen. (Dit in schril contrast tot de inspraak die de burgers van dit land krijgen bij de aanduiding van "hun" staatshoofd. Die is immers tot nader order compleet nihil ...) Overigens hebben, sinds de quasi-afschaffing van de lijststem, de kandidaten die niet bovenaan een verkiezingslijst staan, praktisch even veel kans op verkiezing als de lijstrekker. Het volstaat dat zij voldoende kiezers kunnen overtuigen om een stem voor hen uit te brengen.. En tenslotte is het natuurlijk ook zo, dat een verkiezingslijst in regel wordt aangevoerd door een kandidaat die sowieso veel stemmen haalt. Het aantal lijsttrekkers dat verkozen wordt tegen de wil van de kiezers lijkt me dus al bij al nogal mee te zullen vallen..

Ik ben het trouwens wel met u eens, dat België te veel politici telt. Maar daar kan men natuurlijk voor een groot stuk op eenvoudige wijze aan remediëren, bijvoorbeeld door het afschaffen van de overbodige senaat en provincies en de samensmelting van de regeringen en parlementen van de Franse gemeenschap en het Waalse gewest (zoals aan Vlaamse zijde overigens al lang is gebeurd..)

Of politieke partijen in België nu al dan niet te veel subsidies krijgen is natuurlijk een kwestie van persoonlijke apperciatie. Ik verkies alleszins de huidige toestand boven de uitwassen van het Agusta-, Dassault - en milieuboxtijdperk, waarin de politieke partijen hun werkingsmiddelen bij elkaar schraapten middels allerlei louche en zelfs onwettelijke technieken. Naar het tijdperk van geldverbrandingen en Atomaschriftjes heb ik eigenlijk relatief weinig heimwee.. Integendeel, de democratie mag wat mij betreft heus wel iets kosten.

(Gordon Sumner)
N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2007, 16:29   #296
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
80% van de verkozen politici worden enkel en alleen verkozen omdat ze bovenaan de kieslijst staan. Bovendien hebben we veel te veel politici in België en krijgen de partijen veel te veel subsidies (53.000.000 euro las ik deze morgen nog).
En waarop steun je om zoiets te beweren? Dat zou immers impliceren dat mensen allemaal hetzij enkel een lijststem uitbrengen, hetzij enkel op de eersten stemmen... hoeveel mensen van die 80% (zeker nu de waarde van de lijststem quasi nihil is) zouden ook niet op een andere plaats verkozen zijn? overigens.. wat met lijstduwers dan?

het is wel zo dat een zeker deel van de bevolking relatief weinig in politiek geïnteresseerd, zich niet altijd voldoende informeert etc..

dat neemt evenwel niet weg dat een koning daarom beter is dan een verkozen lijsttrekker.. immers, die lijsttrekker kan worden weggestemd als hij het al te bond maakt.. bovendien heb je ook nog de leden van de partij die, afhankelijk van de partij en het niveau van de verkiezingen, in meer of mindere mate iets te zeggen hebben over de lijstvorming....

voor zover ik weet is de enige impact die men heeft op de keuze van de koning beperkt tot het zoeken van de 'juiste partner' (vroeger: de juiste vrouw). .. men kan nog niet eens 'kiezen' uit de koningskinderen... (ondertussen staat men al verder in genetische manipulatie... )

in ieder geval: het feit dat de democratie zoals ze in belgië georganiseerd is (ik wil hier geen discussie starten over de juiste omschrijving ervan) niet perfect is, is geen argument om de monarchie te behouden aangezien deze laatste evenmin perfect is..
vulpes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2007, 16:35   #297
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn indruk is van wel. U gaat er van uit dat iemand voor wie men respect heeft, daarmee ook meteen gezag verwerft.

U slaat enkele stappen over.
Zonder respect is er geen gezag dan is er alleen een eenzijdige dictatuur die op lange termijn niet blijft!
Eenmaal er respect is kan het gezag beginnen (of niet)! Natuurlijk wel!

Welke stappen zou ik overslaan?
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2007, 16:51   #298
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik ben het er mee eens alles onder de Belgische (en Europese) vlag te doen, hoor.
waarom zou de belgische vlag als vlag 'beter' zijn dan de vlaamse? is het dan geen 'feodaal relict'?

Oud 26 januari 2007, 16:53   #299
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik ben het er mee eens alles onder de Belgische (en Europese) vlag te doen, hoor.
Citaat:
ik moet wel jan vdb (denk ik) bijtreden.. als de koning naar uw eigen zeggen geen macht heeft, hoe kan hij dan een tegenmacht vormen?

of zijn de verschillende 'hans1'en' het met elkaar niet eens?
Oud 26 januari 2007, 16:54   #300
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
het volk is ook machteloos tegenover een almachtige koning als deze het leger en de politie in handen heeft.. Of er moet een bloedige revolutie van komen...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be