Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 januari 2004, 13:25   #281
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turk4Ever
Als de moordenaar van die Kaapverdische jongen een KIND was geweest en kleine Nederlandse vriendjes zouden hem steunen omdat ze hem zouden missen, dan zou ik het niet zo erg hebben gevonden.
Ik wèl, en de rest van Nederland ook. Zoiets doe je niet. Hoezo missen? H�*j leeft tenminste nog, zijn slachtoffer niet! Hoezo steunen? Hij heeft iemand vermoord! De gebruikelijke reactie is onbegrip en afkeer.
Dit is dan een duidelijk mentaliteitsverschil tussen Nederlanders en Turken/Marokkanen denk ik.
Citaat:
Overigens waren er ook linkse Nederlanders die blij waren met de dood van Pim Fortuyn.
Ja, en wat was de reactie van Nederland op die groep extreem-linksen? Onbegrip en haat! Hoe kun je nu een moordenaar steunen?!

Voel je het verschil al aan?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2004, 13:41   #282
Turkse Nederlander
Minister-President

Turkse Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Als de moordenaar van die Kaapverdische jongen een KIND was geweest en kleine Nederlandse vriendjes zouden hem steunen omdat ze hem zouden missen, dan zou ik het niet zo erg hebben gevonden.
Ik wèl, en de rest van Nederland ook. Zoiets doe je niet. Hoezo missen? H�*j leeft tenminste nog, zijn slachtoffer niet! Hoezo steunen? Hij heeft iemand vermoord! De gebruikelijke reactie is onbegrip en afkeer.
Dit is dan een duidelijk mentaliteitsverschil tussen Nederlanders en Turken/Marokkanen denk ik.
Citaat:
Overigens waren er ook linkse Nederlanders die blij waren met de dood van Pim Fortuyn.
Ja, en wat was de reactie van Nederland op die groep extreem-linksen? Onbegrip en haat! Hoe kun je nu een moordenaar steunen?!

Voel je het verschil al aan?
Jij hebt echter gezegd dat Nederlanders nooit een moord zouden steunen. Dat bewijst het tegendeel. Er zijn dus Nederlanders die er anders over denken dan jij. Het zal ook logisch zijn dat er Turken zijn die er anders over denken dan ik. Er zijn ook Turken die het niets vinden dat er mensen een pro demonstratie voor Murat houden. Zelfs zijn eigen voogd had opgeroepen niet voor hem te demonstreren. Ik vind ook niet dat er ee pro demonstratie moet komen voor Murat. Ik relativeer echter de demonstratie omdat de demonstranten een stelletje kinderen zijn.

Overigens is die Murat een Koerd. Er wordt altijd benadrukt dat Koerden en Turken vijanden van elkaar zijn en er wordt altijd onderscheid gemaakt. Toch wordt nergens in de media verteld dat de jongen van Koerdische afkomst is. De Turkse gemeenschap heeft hier ook nooit op gewezen.
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2004, 19:52   #283
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik relativeer echter de demonstratie omdat de demonstranten een stelletje kinderen zijn.
Niemand kan ontkennen dat het minderjarigen zijn. Net daarom moet er nu streng opgetreden worden. Anders worden ze totaal onhandelbaar. Als je nù streng bent, gaan ze hun leven misschien beteren. Hoewel, ze zijn al 17. Dat zijn eigenlijk geen échte kinderen meer. Het is net door dat relativeren dat het uit de hand loopt.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2004, 19:56   #284
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AJL'er
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
JoeQpublic schreef:

Daarnet op de Nederlandse T.V.:
- Turkse en Marrokaanse kinderen hebben vaak een taalachterstand.
- Bij hen thuis zijn er vaak geen boeken of kranten in huis.
- Op school is de opleiding te weinig praktijkgericht, maar te theoretisch.

Dus het feit dat het 'n Turk was, speelt wel degelijk een rol.
Is het niet normaal dat kinderen dat als kind bv. turks spreekte moeilijker nerderlands kunnen spreken als een kind dat het van baby af aan heeft geleerd? Dit is nogal een stomme stelling.
Die Turken en Marrokanen wonen hier al 40 jaar. Tijd genoeg gehad om vlot Nederlands te leren. Maar ja, zoals Circe aanhaalt, ze halen importbruidjes naar hier. Is een vrouw die in Europa woont niet goed genoeg misschien voor het "superieure" Marrokaanse of Turkse ras? Wat is er mis met een vrouw uit eigen land? Waarom moet die persé uit het buitenland gehaald worden?
Oud 18 januari 2004, 18:19   #285
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Het volgende is niet geschreven door mij. Ik heb het gekopieerd van een Turkse forum waar ik regelmatig post.

Afgezien van de moord zelf, is de kwestie rondom Murat D. in feite net zo lachwekkend als de spanning rondom Mabel Wisse Smit een tijdje geleden. De discussie over de zogenaamde 'mislukte integratie' en de ongeloofwaardige verhalen rondom de Turkse cultuur, die beide na de moord op de agenda van de media zijn beland, lijken het bekrompen, oppervlakkige karakter van de óh zo tolerante Nederlandse bevolking - ja, ik doe ook maar mee met de trend om te generaliseren - te weerspiegelen.

Toen in het Duitse Erfurt een (Duitse) leerling 14 leraren, 2 medeleerlingen en een agente neerschoot, had men het over 'Amerikaanse toestanden' in Europa. Gezien de dader gewoon Duits was, kon men de reden niet zoeken in de Duitse cultuur; de Duitsers wisten immers beter. Ook buiten Duitsland was er niemand die het geval "typisch Duits" durfde te noemen, omdat men zich dan gewoon belachelijk zou maken. Dus grepen de Europeanen helemaal naar de andere kant van de Atlantische Oceaan, daar was namelijk ook eens iets dergelijks gebeurd. Kort daarop laaide de discussie over gewelddadige Amerikaanse films en videospellen op om de Duitse samenleving gerust te stellen dat het geval "un-Deutsch" was en men niet moest twijfelen aan de Duitse mentaliteit. Maar ja, waarschijnlijk was er gewoon iets mis bij de dader en dat is menselijk, noch specifiek Duits, noch specifiek Amerikaans.

In de avonduren van 6 mei 2002 liepen de spanningen ook al even op toen de moordenaar van Pim Fortuijn mogelijk een allochtoon was. Het bleek echter een linkse dierenactivist te zijn en Nederland leek zich ineens minder bezig te houden met de kwestie. In de media kon men het bijvoeglijk naamwoord 'Amerikaans' overigens niet al te veel gebruiken, omdat er recentelijk geen (aanstaande) politicus was vermoord in de VS. Wel was de Nederlandse variant van "un-Deutsch" populair, maar waarom dat zo was, werd ook niet duidelijk. De naam Volkert van der G. werd zonder al te veel aandacht verborgen achter een stalen deur en de moord werd samen met de Fortuijnse idealen al snel vergeten.

Op 13 januari was de Nederlandse samenleving opnieuw getreurd en geschokt, net zoals toen in Duitsland. De schok veranderde echter al gauw in afschuw, toen de dader van Turkse komaf bleek te zijn. De Nederlandse samenleving had echter veel meer geluk dan haar Duitse buurvrouw. Men kon wijzen naar de Turkse achtergrond van de dader en hoefde de oceaan niet over te steken voor een verklaring. De discussie over gewelddadige Amerikaanse films en videospellen maakte dus plaats voor de (opgelaaide) discussie over dé mislukte integratie en voor verhalen rondom dé 'gewelddadige' Turkse cultuur. Hoewel de jongen gewoon in Nederland was opgegroeid - en misschien was 'beïnvloed' door de vele gewelddadige Amerikaanse films op de Nederlandse zenders - twijfelde (en twijfelt) geen enkel Nederlander aan de Nederlandse mentaliteit; hij wist immers beter.
De Turkse cultuur? Oh ja, die was zo vreemd en had bovendien ook nog 's een Islamitische element in zich! En tja, dat laatste zegt volgens sommigen nogal wat, verwijzend naar 11 september en de Palestijnse zelfmoordcommando's (en natuurlijk naar die enge Iraanse ayatollahs, met hun angstaanjagende lange baarden en boze blikken). Dat de Turkse medeburgers wel beter wisten, deed (en doet) er eigenlijk niet echt toe. De moord op de leraar was "on-Nederlands" en dat het 'werkelijk' zo was bleek maar uit de achtergrond van de dader. Maar ja, waarschijnlijk was er gewoon iets mis bij de dader en dat is menselijk, noch specifiek Turks, noch specifiek Islamitisch.
Oud 18 januari 2004, 18:30   #286
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toen in het Duitse Erfurt een (Duitse) leerling 14 leraren, 2 medeleerlingen en een agente neerschoot, had men het over 'Amerikaanse toestanden' in Europa. Gezien de dader gewoon Duits was, kon men de reden niet zoeken in de Duitse cultuur
Je hebt het duidelijk nog steeds niet begrepen.
Ik heb in Erfurt géén betogingen gezien om de dader vrij te krijgen of zijn daden goed te keuren.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2004, 18:34   #287
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Citaat:
Toen in het Duitse Erfurt een (Duitse) leerling 14 leraren, 2 medeleerlingen en een agente neerschoot, had men het over 'Amerikaanse toestanden' in Europa. Gezien de dader gewoon Duits was, kon men de reden niet zoeken in de Duitse cultuur
Ik heb in Erfurt géén betogingen gezien om de dader vrij te krijgen of zijn daden goed te keuren.
Ik heb al enkele malen mijn mening over die demonstratie gegeven. Aanvankelijk ging de discussie overigens niet over de demonstratie. De demonstratie was pas de dag daarop.
Oud 18 januari 2004, 18:42   #288
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik heb al enkele malen mijn mening over die demonstratie gegeven. Aanvankelijk ging de discussie overigens niet over de demonstratie. De demonstratie was pas de dag daarop.
Nee, toen ging het over de commentaren en gelaatsuitdrukkingen van sommige leerlingen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2004, 18:48   #289
Dimitri

Standaard

Citaat:
Jij hebt echter gezegd dat Nederlanders nooit een moord zouden steunen. Dat bewijst het tegendeel.
Normale Nederlanders niet, nee. Ik beschouw die kleine groep extreemlinkse idioten dan ook niet als normaal. Net als extreemrechtse idioten overigens. Ik vind het wel schandalig dat zij hem steunen en ik zou het zeker nooit minimaliseren alsof het niet zo erg is dat iemand een moordenaar steunt.
Citaat:
Er zijn dus Nederlanders die er anders over denken dan jij. Het zal ook logisch zijn dat er Turken zijn die er anders over denken dan ik. Er zijn ook Turken die het niets vinden dat er mensen een pro demonstratie voor Murat houden. Zelfs zijn eigen voogd had opgeroepen niet voor hem te demonstreren. Ik vind ook niet dat er ee pro demonstratie moet komen voor Murat. Ik relativeer echter de demonstratie omdat de demonstranten een stelletje kinderen zijn.
Dat vind ik geen reden om het relativeren, aangezien zo'n zelfde kind net iemand heeft doodgeschoten.

Verder vind ik de afkomst van de dader helemaal niet interessant, ik heb daar de eerste twee dagen ook niet op gereageerd. Pas toen een groepje jongeren het nodig vond om een moordenaar te steunen en jij dat vervolgens minimaliseerde, ben ik daarop ingegaan.
Ik denk dat de moordenaar ook een Nederlander had kunnen zijn (die komt misschien moeilijker aan een wapen, maar goed). Zoals al gezegd ligt het voornamelijk aan de maatschappij (te tolerant) en het soort school (leerfabriek).
Oud 18 januari 2004, 18:59   #290
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Normale Nederlanders niet, nee. Ik beschouw die kleine groep extreemlinkse idioten dan ook niet als normaal. Net als extreemrechtse idioten overigens. Ik vind het wel schandalig dat zij hem steunen en ik zou het zeker nooit minimaliseren alsof het niet zo erg is dat iemand een moordenaar steunt.
De Turken die de moord steunen zijn ook idioten. Ik heb nog geen enkele Turk gezien die vond dat Murat iets goeds had gedaan. Die kinderen zijn dom bezig maar daar zullen ze later achter komen.

Citaat:
Dat vind ik geen reden om het relativeren, aangezien zo'n zelfde kind net iemand heeft doodgeschoten.

Verder vind ik de afkomst van de dader helemaal niet interessant, ik heb daar de eerste twee dagen ook niet op gereageerd. Pas toen een groepje jongeren het nodig vond om een moordenaar te steunen en jij dat vervolgens minimaliseerde, ben ik daarop ingegaan.
Ik denk dat de moordenaar ook een Nederlander had kunnen zijn (die komt misschien moeilijker aan een wapen, maar goed). Zoals al gezegd ligt het voornamelijk aan de maatschappij (te tolerant) en het soort school (leerfabriek).
Ik heb zelf ook wel eens een leraar in elkaar willen slaan maar ik heb me weten te beheersen. Ik was me bewust van de gevolgen die het zou hebben. Het is heel triest dat die jongen zich niet kon beheersen. Ik heb ergens gelezen dat zijn vader een crimineel is. Dat zal ook wel een invoed hebben gehad.
Oud 18 januari 2004, 19:18   #291
Dimitri

Standaard

Citaat:
De Turken die de moord steunen zijn ook idioten. Ik heb nog geen enkele Turk gezien die vond dat Murat iets goeds had gedaan. Die kinderen zijn dom bezig maar daar zullen ze later achter komen.
Ik hoop inderdaad dat ze daar achter zullen komen, dat ze dat niet kunnen maken. Ik hoop dat iedereen dat ook beseft, en dat hun kinderen niet hetzelfde voorbeeld gaan volgen.
Citaat:
Ik heb zelf ook wel eens een leraar in elkaar willen slaan maar ik heb me weten te beheersen. Ik was me bewust van de gevolgen die het zou hebben. Het is heel triest dat die jongen zich niet kon beheersen. Ik heb ergens gelezen dat zijn vader een crimineel is. Dat zal ook wel een invoed hebben gehad.
Gek, ik heb die neiging nooit gehad, om leraren in elkaar te willen slaan. Zou ik abnormaal zijn?

De criminele achtergrond van de familie zal inderdaad ook wel een rol spelen, ja.
Oud 18 januari 2004, 21:56   #292
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Hoewel de jongen gewoon in Nederland was opgegroeid - en misschien was 'beïnvloed' door de vele gewelddadige Amerikaanse films op de Nederlandse zenders - twijfelde (en twijfelt) geen enkel Nederlander aan de Nederlandse mentaliteit; hij wist immers beter.
De Turkse cultuur? Oh ja, die was zo vreemd en had bovendien ook nog 's een Islamitische element in zich! En tja, dat laatste zegt volgens sommigen nogal wat, verwijzend naar 11 september en de Palestijnse zelfmoordcommando's (en natuurlijk naar die enge Iraanse ayatollahs, met hun angstaanjagende lange baarden en boze blikken).
Hier wil ik graag op reageren. Als de Nederlanders Turken als gastarbeider naar ginder halen, zijn ZIJ verantwoordelijk. Het was hun beslissing om Turken te laten immigreren in hun land en dus moeten ze de verantwoordelijkheid niet afschuiven op iets of iemand anders. Het is de verantwoordelijkheid van de Nederlanders dat de integratie van Turken in Nederland goed verloopt. Niemand anders is daarvoor verantwoordelijk. Nederlanders vertikken het echter maar al te vaak om kinderen streng op te voeden. Kinderen mogen daar veel. Zelfs in het boek "Onder Hollanders" spreekt de Vlaamse schrijver ervan. Er staat daar een passage in over toestanden op Nederlandse scholen waren leraren geen gezag meer hebben. Mijn reactie op die moord in Den Haag is en blijft dat leraren terug meer gezag moeten hebben. Op de Nederlandse T.V. heb ik die Turkse man trouwens zien pleiten voor heropvoedingskampen.
Oud 19 januari 2004, 09:25   #293
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

DEN HAAG - Murat D. heeft vrijdag bij de rechter-commissaris van de rechtbank in Den Haag bekend dat hij de conrector H. van Wieren van het Haagse Terra College heeft neergeschoten. Dat meldde vrijdag het Openbaar Ministerie.

Murat verklaarde dat hij dinsdag 13 januari in de kantine van de school een korte discussie had met de conrector. Hierna zou de jongen in een opwelling hebben geschoten.

De verdachte heeft volgens het OM verklaard dat hij het wapen bij zich had omdat hij zich daardoor veiliger voelde. Hij zei dat hij het wapen vaker bij zich had. Justitie onderzoekt nog hoe hij daaraan is gekomen.

De rechter-commissaris van de rechtbank in Den Haag heeft de jongen vrijdag in bewaring gesteld en alle beperkingen opgelegd. Dat betekent dat hij met niemand behalve met zijn advocaat contact mag hebben. De rechter heeft hiertoe beslist in verband met het onderzoek.

Murat moest rond 14.00 uur voor de rechtbank verschijnen. Rond 21.00 uur waren het verhoor, de voorgeleiding en de formaliteiten afgelopen. Het OM kan niet zeggen waarom het zolang duurde. Die vraag kan volgens een woordvoerster alleen de rechter-commissaris beantwoorden.

De procedure zal volgens het minderjarig recht plaatsvinden. Dat betekent onder meer dan de zitting in beginsel besloten is en dat ouders worden uitgenodigd om bij de behandeling van de zaak aanwezig te zijn. De rechtbank beslist of hij een straf krijgt volgens het minderjarig of meerderjarig recht. Dat is onder meer afhankelijk van zijn persoonlijkheid.

------------------------------------

Indien hij onder het minderjarig recht wordt beoordeeld komt hij ervan af met TWEE JAAR!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2004, 17:17   #294
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
En heb je één Nederlander horen beweren dat die man een held was ?
Het waren een dertigtal kinderen van 15 die bevriend waren met hem. OOoooooooh wat erg.
Kinderen van 15 horen niet op tv te zeggen dat hun vriendje die net een leraar heeft vermoord gelijk had en dat ze hem zullen steunen. Kinderen van 15 horen op tv te zeggen dat het een vreselijke misdaad is, dat ze ervan geschrokken zijn en dat ze wel een beetje medelijden hebben met hun vriendje die nu in de gevangenis zit maar dat hij wel erg stout is geweest.

Jong, ik heb zelf op een Nederlandse middelbare school gezeten en ben er zeer zwaar gepest geweest (werd jij wel eens in elkaar geslagen omdat je een "verkeerd" dialect spreekt ?). Ik kan gerust stellen dat het wel vaker gebeurt dat een leerling de indruk heeft dat een bepaalde leraar of lerares "de pik op mij heeft". Het is gewoon niet nieuw en het zijn vooral de jongeren die niet in de schoolcultuur wensen op te gaan die in de problemen geraken omdat de leraren juist daarom deze jongeren moeten "aanpakken". Ik geloof dat het ouderwetse woord voor deze gang van zaken "opvoeding" was.

Heb je ooit het boek "Ciske de Rat" gelezen of de gelijknamige film gezien ? Jongetje vermoordt zijn mishandelende moeder en komt na strenge straf vrij om beloond te worden met een lievere stiefmoeder. Na een misdaad moet steeds een straf volgen ook al kun je de motieven van de misdadiger goedpraten. Men mag doodeenvoudig geen misdaad begaan !
Oud 24 februari 2004, 11:29   #295
Truder
Minister-President

Truder's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Truder
Standaard

Vandaag maandag 23 02 2004 is de vader van de 16-jarige Murat D. veroordeeld.
Dat valt te lezen op de Nederlandse teletekst op pagina 120 / 3 :

De rechtbank in Rotterdam heeft de vader van Murat D. die bekend heeft de onderdirekteur van het Terra College te hebben vermoord, veroordeeld tot 8 jaar celstraf.
Het vonnis wegens poging tot moord was conform de eis.

Ben Militant weet door alle details omtrent de schokkende zaak van de geliquideerde onderdirekteur, gemeenteraadslid in Zoetermeer en vader van een gezin te volgen dat niet alleen de vader een grote crimineel is, maar bijna die hele familie!!

De poging tot moord was op een familielid Recep S. en had volgens Het Parool van dinsdag 10 02 2004 te maken met drugs. Een aantal zinnen uit dat artikel :

Bij de schietpartij spelen verdovende middelen vermoedelijk een rol. Volgens informatie van de politie zou het gaan om een onderschepte partij van veertig kilo heroïne, waarvoor de vader van Murat met Recep op geweldadige wijze wilde afrekenen.
D. heeft van 1992 tot ´98 wegens drugshandel in een Duitse gevangenis gezeten.
Recep S., die vastzit in afwachting van uitlevering aan Frankrijk wegens drugshandel.

Ook de "voogd" van Murat D. (ook een familielid van dit gezin, een oom of zoiets dergelijks) heeft een crimineel verleden, bleek uit een 2Vandaag uitzending.

Terecht mogen we dan de conclusie trekken dat dit gezin van Murat D. een crimineel nest is!!

Ook blijkt dit gezin en tegenpartij niet echt uit te blinken in integreren!!

Het NRC Dagblad van dinsdag 10 februari schrijft hierover in een artikel :
Oud 24 februari 2004, 12:54   #296
jef
Gouverneur

Standaard

Hij zat dus in een echt allochtoons modelgezinnetje?
jef is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2004, 15:31   #297
Truder
Minister-President

Truder's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Truder
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jef
Hij zat dus in een echt allochtoons modelgezinnetje?
Yep het is een prachtig modelgezin van een multiculturele chaos, dat hebben we te danken aan de knuffelpolitiek van links.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be