![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#282 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het gebeurt onder je ogen, en jij ziet het ook wel. Maar ik begrijp dat je dat hier niet zomaar kan neerschrijven, dat neemt tijd.
Laatst gewijzigd door baarle : 13 maart 2007 om 10:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#283 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Walen zijn vrij in hun 2de taalkeuze en kiezen massaal Engels Vlamingen hebben verplichte 2de taal Frans, kunnen dus niet kiezen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#284 | |
|
![]() Citaat:
Er is dus grote vooruitgang, alhoewel ik hoop dat de rijkdom van het dialect niet verdwijnt. Dat geldt ook voor andere landen. Het feit dat het algemeen Nederlands destijds in Vlaanderen zeldzaam was werd natuurlijk veroorzaakt door de leidende 'betere' kringen in Vlaanderen die liever Frans spraken. Het is dan ook volkomen onterecht dat juist zij een beschuldigende vinger uitsteken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#285 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Over de Nederlands-Vlaamse verstandhouding nog dit stuk mooie proza (en het hottentots bestaat wel degelijk): http://www.wscomputers.be/wscomputer...l?OpenDocument
![]() |
![]() |
#286 | |
|
![]() Citaat:
Toch nog dit: 'Vluchtelingen' van over heel de wereld zullen hier massaal en probleemloos integreren en zijn ontegensprekelijk een verrijking, als wij hen ten minste niets in de weg leggen. Maar Vlamingen en Hollanders dat is natuurlijk heel andere koek. Daar moeten vele generaties overheen gaan. En dan nog. Wel onbegrijpelijk van die H. Hartschool in Ganshoren niewaar? Laatst gewijzigd door luc broes : 13 maart 2007 om 11:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#287 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Over Ganshoren, "waar geen geld is is geen weg"
![]() |
![]() |
#288 |
|
![]() Ik denk dat dit niets met geld te maken heeft.
FDM wiens echtgenote daar school liep is beter op de hoogte en schrijft op zijn website: "Een scenarioschrijver zou spreken van een verhaallijn en die gaat als volgt: - er is een heuse tsunami gaande van allochtonen in de Franstalige scholen van de hoofdstad - deze toevloed verjaagt veel autochtone Franstalige kinderen naar het Nederlandstalig onderwijs - de Vlaamse scholen krijgen het door die massale toestroom zeer moeilijk om het onderwijsniveau en het Nederlands te handhaven - Vlaamse ouders merken dat op en vluchten naar Vlaams-Brabant, wat de verfransing in het Nederlandstalig onderwijs te Brussel nog meer in de hand werkt - veel schooldirecties stellen zich dan maar ‘soepel’ op inzake taalvereisten (om hun leerlingenaantallen te behouden), daarbij aangemaand door PS-collabo’s zoals Vanhengel en Vandenbroucke - door de daaropvolgende quasi veralgemening van het Frans op de speelplaats en tijdens oudercontacten, komen uiteindelijk ook de jonge Franstalige allochtonen massaal naar de (eertijds) Vlaamse school. Deze laatste fase heeft nu het Heilig-Hartcollege definitief genekt." ------------------------------------------------------------------------De geleerde heren en vooraanstaanden van het mooie proza waar je zopas naar verwees kijken de andere kant op. |
![]() |
![]() |
![]() |
#289 |
Europees Commissaris
|
![]() De roep naar 2talige scholen is een schone zaak en schenkt het mensdom veel vermaak.
Zelf ben ik van in mijn prilste jeugd 2talig nl. Nederlands en Duits. In mijn diepste "ik" kan ik me geen ééntaligheid voorstellen. Het eigenaardige daarbij is wel dat er woorden zijn die ik vanuit iedere taal bij voorkeur gebruik en waarvan ik de veraling in de andere taal nauwelijks ken.. of waar ik naar moet zoeken. Dat komt dan ook later aan bod tijdens het beroepsleven. Bv. toen ik in de maritieme sector in Antwerpen werkte werden vele zaken bij hun franse naam algemeen genoemd. zoals bv. een "Permis d'embarquement" in de spreektaal een permis - bedoeld werdt een "laadbrief". Ik meen dat het antwerpse maritieme dagblad "De Lloyd Anversois" eerst in de jaren '70 in een nederlandstalige versie verscheen als "De Lloyd". Een zekere vorm van 2-taligheid Frans-Nederlands was dus voor mijn generatie zeker een gewoon gegeven waarbij de franse taal een bepaald jargon quasi binnen het individuele taalgevoelen binnensloop. Voor mij als Duits-Nederlands talige had dit een speciaal effect : het prikkelde tot meertaligheid. Los van de ideologische geladenheid : "Is het door een opgelegde 2taligheid mogelijk een belgische eenheid te doen heropleven ?" meen ik dat zelfs de vraag van een pedagogische wenselijkheid van het zo vroeg mogelijk aanleren van meerdere talen toch zeer genuanceerd moet zijn. In de eerste plaats is het niet zo dat een peuter veschillende talen als zijnde verschillend aanvoelt. Voor een peuter is het een zeer vanzelfsprekend iets dat verschillende mensen een verschillend taalgebruik woordgebruik hebben. Talrijke gezinnen kennen een soort specifieke "geheimtaal" & in vele gezinnen is zelfs de taal van moeder en vader verschillend tot zeer verschillend. Ik kende peuters die een onderscheid konden maken dat mamma "Pan" zei, waar pappa het over "brood" had. Die peuters beschikken eerst over een grote woordenschat, terwijl ze later vaststellen dat het eigenlijk over verschillende talen gaat. Bij mijn eigen kleinkinderen stel ik vast dat door het veelvuldige reizen en camperen, contacten met kinderen uit andere taalgebieden ed. ook het verschijnsel zich voordoet van een "eigen woordenschat" die niet alleen uit Nederlandse, Vlaams-dialectische, maar okk uit woorden uit andere talen bestaat. De differentiatie in "verschillende talen" is iets dat eigenlijk pas tijdens de schoolleeftijd ontstaat. Wat nu met de school ? In de eerste plaats is die evolutie van een uitgebreide taalkennis negatief wat betreft het "Algemeen nederlands" de overgang van spreken naar schrijven en lezen is altijd al een moeilijke zaak. Gelijktijdig de diverse talen (!!) uit elkaar halen en daar dan ook de gecodificeerde algemene taal uitfilteren en verdiepend aanleren kan voor vele jongeren "Des Guten zuviel " zijn. Kinderen zijn nu eenmaal verschillend : voor sommigen zal het gelijktijdig aanleren van geschreven taal in diverse talen een kleinigheid zijn, anderen hebben mogelijk niet dezelfde aalbegaafdheid maar bv. eerder een ruimtelijk en wiskundig inzicht. Ik claim niet de wijsheid te hebben om met een perfecte oplossing te komen aandraven : feit is dat mensen en ook kinderen verschillend zijn (vive la différence !) - feit is ook dat de dominantie van de engelse taal de engelse kinderen met een taalbegaafdheid frustreert door een quasi afwezigheid van onderricht in vreemde talen. Tot slot : taal is een gevoelige zaak - het is de drager van de cultuur van ieder individu ; het bindmiddel bij uitstek tussen verschillende mensen, die soms behalve een gemeenschappelijke taal weinig anders gemeenschappelijk hebben. Laat ons daarom de kennis van de eigen en andere talen hoog in ons prioriteitenlijste zetten.
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest Laatst gewijzigd door 1handclapping : 13 maart 2007 om 12:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#290 |
Europees Commissaris
|
![]() De roep naar 2talige scholen is een schone zaak en schenkt het mensdom veel vermaak.
Zelf ben ik van in mijn prilste jeugd 2talig nl. Nederlands en Duits. In mijn diepste "ik" kan ik me geen ééntaligheid voorstellen. Het eigenaardige daarbij is wel dat er woorden zijn die ik vanuit iedere taal bij voorkeur gebruik en waarvan ik de veraling in de andere taal nauwelijks ken.. of waar ik naar moet zoeken. Dat komt dan ook later aan bod tijdens het beroepsleven. Bv. toen ik in de maritieme sector in Antwerpen werkte werden vele zaken bij hun franse naam algemeen genoemd. zoals bv. een "Permis d'embarquement" in de spreektaal een permis - bedoeld werdt een "laadbrief". Ik meen dat het antwerpse maritieme dagblad "De Lloyd Anversois" eerst in de jaren '70 in een nederlandstalige versie verscheen als "De Lloyd". Een zekere vorm van 2-taligheid Frans-Nederlands was dus voor mijn generatie zeker een gewoon gegeven waarbij de franse taal een bepaald jargon quasi binnen het individuele taalgevoelen binnensloop. Voor mij als Duits-Nederlands talige had dit een speciaal effect : het prikkelde tot meertaligheid. Los van de ideologische geladenheid : "Is het door een opgelegde 2taligheid mogelijk een belgische eenheid te doen heropleven ?" meen ik dat zelfs de vraag van een pedagogische wenselijkheid van het zo vroeg mogelijk aanleren van meerdere talen toch zeer genuanceerd moet zijn. In de eerste plaats is het niet zo dat een peuter veschillende talen als zijnde verschillend aanvoelt. Voor een peuter is het een zeer vanzelfsprekend iets dat verschillende mensen een verschillend taalgebruik woordgebruik hebben. Talrijke gezinnen kennen een soort specifieke "geheimtaal" & in vele gezinnen is zelfs de taal van moeder en vader verschillend tot zeer verschillend. Ik kende peuters die een onderscheid konden maken dat mamma "Pan" zei, waar pappa het over "brood" had. Die peuters beschikken eerst over een grote woordenschat, terwijl ze later vaststellen dat het eigenlijk over verschillende talen gaat. Bij mijn eigen kleinkinderen stel ik vast dat door het veelvuldige reizen en camperen, contacten met kinderen uit andere taalgebieden ed. ook het verschijnsel zich voordoet van een "eigen woordenschat" die niet alleen uit Nederlandse, of
![]() |
#291 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#292 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#293 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De moedertaal geeft inderdaad de cultuur van elk individu weer en dat talen bind- en of communicatiemiddelen zijn staat buiten kijf. Spijtig genoeg maken sommigen er een wapen van om te ontbinden ...
![]() |
![]() |
#294 | |
|
![]() Citaat:
Het Vl onderwijs in Brussel krijgt al een enorme ondersteuning. Het gaat dus niet over geld. Nu meent Frank VDB dat kinderen eerst naar een Vlaamse kleuterklas moeten vooraleer in de Vl school toegelaten worden. Dat is een goede structurele maatregel die bevestigt dat de kennis van het Nl noodzakelijk is om de Vl scholen leefbaar te houden. Of die ene structurele maatregel volstaat is zeer twijfelachtig. Elk jaar komen zeer veel nieuwe huwelijkspartners uit het thuisland zonder taalkennis. Daar een eind aan stellen is een meer noodzakelijke structurele maatregel. Ten minste indien men een eind wil stellen aan de schoolachterstand van allochtonen, met werkloosheid en alle gevolgen vandien. "Indien de nodige middelen" is meer dan simplistisch |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#295 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#296 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#297 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#298 |
|
![]() Oprichting van tweetalige scholen staat vandaag niet op de agenda van de Franse gemeenschap.
Dat verklaarde minister-presidente Marie Arena Di Rupo kan wel wat praatjes verkopen over tweetalige scholen. Dat is dus enkel om de brave Vlamingen wat op te jagen. Laatst gewijzigd door luc broes : 13 maart 2007 om 18:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#299 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#300 |
Minister
|
![]() Hans I, De Voorzitter of één van Zijn paladijnen, weet het dus beter als de grote PISA-studie?
|
![]() |
![]() |