![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 |
Banneling
|
![]() Volgens mij wordt met 'naaste' in het nieuwe testament, ieder mens bedoelt die je ziet of aanraakt, of je die nu kent of niet. Getuige het verhaal van de barmhartige samaritaan.
Laatst gewijzigd door Dycore : 29 maart 2007 om 20:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#282 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#283 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#284 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#285 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Voorbeelden zoals dit of 'de pastoor van bommerskonte' of 'de heilige van ...' zullen wel waar zijn, maar ze hebben nul of generlei waarde om het katholicisme in de verf te zetten. Gewoon omdat er altijd duizenden tegen kunnen gezet worden die eenzelfde of gelijkaardige daad stelden vanuit een heel andere overtuiging, of gewoon vanuit hun menszijn. Daar heb je geen nepgodsdiensten voor nodig. Hoeveel ongelovige mensen denk je verloren een kind en leerden er ook met leven. Die hebben geen behoefte aan recuperatie door een godsdienst. Als de rest wat je hier vertelt over zwanger zijn en kinderen opvoeden weet iedereen, en ik zie niet in wat het hier ter zake doet. Tenzij jij hier komt vertellen dat dat voor niet-katholieke ouders anders zou zijn dan voor katholieke. Neen, godsdienst doet hier echt niet ter zake. Ik weet niet zeker waarom deze zin hier staat, maar als je bedoelt dat een niet-gelovig leven zinloos is, zit uw denkvermogen toch wel in een bankschroef, hoor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#286 | |
Minister
|
![]() Citaat:
U beschouwt menselijk handelen blijkbaar als een monopolie van katholieken. De geschiedenis leert echter eerder het tegendeel, weet je. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#287 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk niet dat EFL dit ook maar enigszins heeft beweerd of gesuggereerd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#288 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik wil zeker niet behandeld worden, zoals ik weet dat sommigen wel behandeld willen worden. En in het geval van andere personen zou het me niet interesseren zo behandeld te worden. Maar als we onder liefde niet sentimentele gehechtheid of verlangen verstaan, maar het vermogen scheppend te handelen tegenover wie of wat dan ook aan onze zorg is toevertrouwd, dan is verdere opsplitsing naar 'naasten'liefde zelfs overbodig. En dat is universeel en van alle tijden. Daar heeft een jezus absoluut niks mee te doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#289 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik ben geen bijbelkenner, maar dit lijkt me wel zwaar in tegenspraak met 'ook de andere wang toekeren' en de onbeperkte naastenliefde zoals die in de bijbel zou verkondigd worden. Eigenlijk komt het dichter bij 'oog om oog', hetzelfde gekregen, hetzelfde terug. Of handelt uw god zo tegenover de mensen, maar moeten de mensen onderling 'in perfecte naastenliefde' leven. Nogal een dubbele boodschap dan hé. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#290 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Voetjes op de grond houden, flamenco. Je bent lichtjes aan het overdrijven. Niet op hol slaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#291 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik beweer niet dat vrijzinnigen niet aan naastenliefde doen, dat is geen waar, maar wel dat verschillende sociologisch onderzoeken kunnen bevestigen dat gelovige mensen veel meer doen aan naastenhulp, hulp voor de 3de en 4de wereld, etc dan mensen die ongelovig of levensbeschouwelijk onverschillig zijn.
![]() |
![]() |
#292 |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als we Marcus mogen geloven waren zelfs de apostelen niet altijd onder de indruk van de mirakels van Jezus. Heel ophefmakend moeten deze 'wonderen' niet geweest zijn want regelmatig moet Jezus zijn trouwste volgelingen ertoe aanzetten wat meer vertrouwen in hem te hebben. Erg motiverend komt Jezus niet altijd over en daarover maakt Celsus zich lustig. Want, zo redeneert Celsus, soms maakt Jezus zich kwaad en dreigt hij met :'Wee u!'. Daarmee geeft Jezus -volgens Celsus- zelf te kennen dat hij niet kan overtuigen, terwijl een god en zelfs een verstandig mens dat wel zou kunnen… (Origines, Contra Celsum 2, 76) Een zeer terechte opmerking van Celsus. Een spitse geest die Celsus. Laatst gewijzigd door system : 30 maart 2007 om 11:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#293 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 30 maart 2007 om 14:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#294 |
Banneling
|
![]() Confucius, vijfde eeuw vóór Christus: "wat gij niet wilt dat aan u zelve gedaan wordt, doe dat aan anderen niet."
Wat is 'de andere wang' meer, dan een extreme interpretatie van hetzelfde principe? Laatst gewijzigd door Dycore : 30 maart 2007 om 15:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#295 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Dycore : 30 maart 2007 om 15:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#296 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#297 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ook de leviet en de priester die passeerden zagen de bewusteloze man liggen, maar zij lieten zich niet raken door diens lijden. Zij erkenden, i.t.t. de Samaritaan, in die man niét hun naaste. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#298 |
Minister
|
![]() Waarmee is o.a. de katholieke Kerk bezig de laatste 40 jaar, denk je?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#299 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik vermoed - maar sla me er niet op dood - dat ik waarschijnlijk de plaat zou poetsen, nog vooraleer hij me een slag zou hebben toegediend. Ik kan nog altijd redelijk snel rennen. Maar een kerel die minstens 30 kg zwaarder weegt dan ik, sorry maar daar zie je me niet direct aan beginnen, denk ik... Eigenlijk moeten we het pleidooi van Christus om je tegenstander de andere wang toe te keren vooral zien in de context van een samenleving waarin machogedrag schering en inslag was; alleszins veel méér dan hier en nu. Daarom was Christus' oproep toen nog méér nodig dan vandaag - waarmee ik niet wil gezegd hebben dat we vandaag aan die oproep geen gevolg meer zullen (pogen te) geven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#300 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |